Termari rikki
Termari rikki
Tervehdys kaikille,
Olen tuore Saabisti, ostin viime viikolla Saab 9000 CDE 2.3t -95 automaatin. Olen nyt muuten tyytyväisenä ajellut mutta on vähän mietityttänyt kun auton moottorinlämpötilan mittari ei noussut kuin 1/4:n verran. Ajattelin että onkohan mittari ihan kunnossa kun kone ainakin on mielestäni aika kuuma ajon jälkeen.
Eilen illalla tulin n. 20.30 aikoihin kotipihalle noin 40 km akon jälkeen ja kun sammutin moottorin jäi jäähdyttäjän puhallin käymään kovilla kierroksilla, avasin pellin ja kone oli lähestymässä kiehumista. Kuitenkin lämppärin mittari oli noussut vain n.1/3:n verran.
Onko teistä kellään tietoa missäpäin voisi olla vikaa ?
Olen tuore Saabisti, ostin viime viikolla Saab 9000 CDE 2.3t -95 automaatin. Olen nyt muuten tyytyväisenä ajellut mutta on vähän mietityttänyt kun auton moottorinlämpötilan mittari ei noussut kuin 1/4:n verran. Ajattelin että onkohan mittari ihan kunnossa kun kone ainakin on mielestäni aika kuuma ajon jälkeen.
Eilen illalla tulin n. 20.30 aikoihin kotipihalle noin 40 km akon jälkeen ja kun sammutin moottorin jäi jäähdyttäjän puhallin käymään kovilla kierroksilla, avasin pellin ja kone oli lähestymässä kiehumista. Kuitenkin lämppärin mittari oli noussut vain n.1/3:n verran.
Onko teistä kellään tietoa missäpäin voisi olla vikaa ?
Kyseessä voi olla "roikkuva" lämpöviisari kuten itsellänikin ettei se nouse koskaan yli 1/3. Tonnarissa yleensä jää flekti pyörimään ajon jälkeen varsinkin jos ilmastointi on ollut päällä vaikka virrat sammuttaa.
Käytä autoa tyhjäkäynnillä ilman ilmastointia niin kauan että flekti lähtee pyörimään. Näin alku testiksi.
Termari on tulipellin ja koneen välissä vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä (vähän ahdas paikka, kaasuläppäkotelon alapuolella suurinpiirtein).
Käytä autoa tyhjäkäynnillä ilman ilmastointia niin kauan että flekti lähtee pyörimään. Näin alku testiksi.
Termari on tulipellin ja koneen välissä vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä (vähän ahdas paikka, kaasuläppäkotelon alapuolella suurinpiirtein).
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Termari rikki
Uskallan väittää että kyseessä on mittariston vika. Onko joku joskus kuullut tonnarista jossa ei lämpömittari jossain vaiheessa tekisi noin ?
Kiitos avusta, vaikka en ole kovinkaan kokenut auton korjaushommissa niin voisin "yrittää"vaihtaa noi termarit.
Mites jäähdytinneste ? Ohjekirja neuvoo että pitäisi käyttää vain "Saab-jäähdytinnestettä" Onko kyseessä joku erikoilisäaineistettu neste vai samaa etyleeniglykolia Saab-logoseen purkkiin pakattuna ?
Paisuntasäiliöön katsomalla neste on tumman vihreää ja aika paksua.
Mites jäähdytinneste ? Ohjekirja neuvoo että pitäisi käyttää vain "Saab-jäähdytinnestettä" Onko kyseessä joku erikoilisäaineistettu neste vai samaa etyleeniglykolia Saab-logoseen purkkiin pakattuna ?
Paisuntasäiliöön katsomalla neste on tumman vihreää ja aika paksua.
No nyt tulee kyllä ristiriitaista tietoa.Mimmi kirjoitti:Mittarivika.
Lämpötila-anturi löytyy termarikopasta.
Itse ostin tämän osan motonetistä :
LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 9000 --98
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
i-moott valvonta jos SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
Anturi löytyi - kuten jo tuossa ylhäällä totesin - imusarjan alta, 2-3 välistä.
Auto on 9000 CSE 2.3T vm.95
edit :
eikä itselle ainakaan tule tuohon laatikon puoleiseen päätyyn termarikotelon lähettyville mitään virtajohtoa / eikä sieltä löydy mitään anturia.
edit2 : ja vielä, itsellä siis korjaantui tuo roikkuva mittarin juurikin vaihtamalla termari ja tuo anturi.
Termostaatin varsinaisesta kotelosta, ts. siitä mihinkä ylävesiletku tulee kiinni, ja minkä alle termostaatti kiristetään, ei löydy anturin paikkaa vaan se anturin paikka löytyy sylinterikannen vaihteistonpuoleisesta päädystä termostaattikotelon vierestä.Mimmi kirjoitti: Mikä tuossa on ristiriitaista? Termarikopasta löytyy anturi
Nesteet kannattaa laskea pois syylärin kautta, josta löytyy tyhjennysproppu, en muista kummasta laidasta, mutta siinä joutuu irroittamaan pohjaspoilerit sitten.(paisarin korkki auki kun laskee propun kautta)Mimmi kirjoitti:Termarin vaihto ei auta roikkuvaan mittariin, tosin sen vaihto ei varmaankaan haitaksikaan ole.
Laita ihan normaalia vihreää glykolia 50% seoksena. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on noin 9 litraa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Apparin puolella on se proppu. On kyl sen näkönen että en uskaltanut auki ruuvata vaan otin alavesiletkun irti kun nesteitä poistin.
Siis jos nyt on jollekkin vielä epäselvää, moottorin valvonnalle on oma lämpöanturi ja mittaristolle oma sekä flektille oma. Tätä mittariston anturia ei taida varaosana saada?
Siis jos nyt on jollekkin vielä epäselvää, moottorin valvonnalle on oma lämpöanturi ja mittaristolle oma sekä flektille oma. Tätä mittariston anturia ei taida varaosana saada?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Syylärin proppu lähtee helposti ainakin omassa Aerossa ilman pohjalevyn irrotusta. Tuossa kohdalla kun sattuu olemaan sellainen neliön muotonen pikku aukko. Itte käytin sopivaa avolenkki-avainta tuon aukaisuun ...toisesta päästä väänsin lenkkiä ruuvarilla. Propussahan on tommonen lattakanta. Proppu oli mulla ainakin muovia ja siinä oli o-rengas juuressa. Pikkusen kun löysäs niin kääntyi iisisti sormilla yläkauttakin.
Omassa tuo nesteenlämpömittarin anturi löytyy juurikin tuosta termarikotelon vierestä lohkon päädystä aivan kuten Minuteman totesi. Viisarin roikkumisongelmaa ei ole koskaan ollut.
Omassa tuo nesteenlämpömittarin anturi löytyy juurikin tuosta termarikotelon vierestä lohkon päädystä aivan kuten Minuteman totesi. Viisarin roikkumisongelmaa ei ole koskaan ollut.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Re:
Onko toi termarikopassa moottorin vaihteistonpuoleisessa päädyssä oleva anturi flektille ?j0ne kirjoitti:Apparin puolella on se proppu. On kyl sen näkönen että en uskaltanut auki ruuvata vaan otin alavesiletkun irti kun nesteitä poistin.
Siis jos nyt on jollekkin vielä epäselvää, moottorin valvonnalle on oma lämpöanturi ja mittaristolle oma sekä flektille oma. Tätä mittariston anturia ei taida varaosana saada?
#3907