Tuossa kattelin valokytkintä korjausopuksen kaavio vieressä, nastassa 54 on paksu keltanen piuha jota kaaviossa ei ole merkittynä, tuohonhan pitäisi tulla ruskea/valkoinen sulakkeelta 31?
S nastasta taas pitäisi lähteä keltainen/valkoinen valonvalvontareleelle nastaan V (ja sieltä edelleen VL keltapunaisena vasemmalle huomiovalolle ja VR sinipunaisena oikealle huomiovalolle). Tähän ei ole mitään liitetty, eikä valvontareleessä noita nastojakaan ole.
Mihin tuo paksu keltainen johto menee?
M89 9000CC valokytkin
Toinen puoli tyhjä. Ei himmennettyjä ajovaloja eikä huomiovaloja 0-asennossa, tarkotuksena olis tuohon toki laittaa piuhat huomiovaloille.
Valokytkimen S-navastahan pitäis lähteä piuha (valonvalvontareleen läpi) huomiovaloille, ja 54-nastaan tulla sulakkeen 31 toinen piuha?
54-nastassa on siis piuha mutta ei ainakaan sulakkeelta 31, ja on tehtaan jäljiltä, paksumpi kuin muut piuhat.
Olin hieman hämmästynyt tuosta paksusta keltaisesta piuhasta kun aloin valokytkimen piuhoja katselemaan kaavio kädessä, voihan toki tuo kaavio olla uudempaa mallia (Haynes/Alfamer Saab 9000 1985-1998 vai mikä se viimenen vuosi oli).
Olikohan tuossa kytkimessä 54 merkitty piuhan puoleiseen liittimeen numerolla 2, ja S merkitty numerolla 5 tai toisinpäin.
Valokytkimen nastojen viereen oli merkitty nuo 54 ja S ja muut ihan niinkuin kaaviossa lukee nastat.
Niin ja tuossa korjausopuksessa lukee tuolle kyllä että lisävalot, ei huomiovalot, mutta kaaviota katselemalla tulin tulokseen että tarkoittaisi nimenomaan huomiovaloja.
Valokytkimen S-navastahan pitäis lähteä piuha (valonvalvontareleen läpi) huomiovaloille, ja 54-nastaan tulla sulakkeen 31 toinen piuha?
54-nastassa on siis piuha mutta ei ainakaan sulakkeelta 31, ja on tehtaan jäljiltä, paksumpi kuin muut piuhat.
Olin hieman hämmästynyt tuosta paksusta keltaisesta piuhasta kun aloin valokytkimen piuhoja katselemaan kaavio kädessä, voihan toki tuo kaavio olla uudempaa mallia (Haynes/Alfamer Saab 9000 1985-1998 vai mikä se viimenen vuosi oli).
Olikohan tuossa kytkimessä 54 merkitty piuhan puoleiseen liittimeen numerolla 2, ja S merkitty numerolla 5 tai toisinpäin.
Valokytkimen nastojen viereen oli merkitty nuo 54 ja S ja muut ihan niinkuin kaaviossa lukee nastat.
Niin ja tuossa korjausopuksessa lukee tuolle kyllä että lisävalot, ei huomiovalot, mutta kaaviota katselemalla tulin tulokseen että tarkoittaisi nimenomaan huomiovaloja.
Liittimen numero piuhojen puolelta - merkintä valokytkimessä ja kaaviossa - piuhan väri
1 - X - vih/valk
2 - 54 - kelt PAKSU
3 - 30 - harmaa
4 - 56 - kelt/valk PAKSU, kelt
5 - S - tyhjä
6 - 58 - vih/pun 2kpl
7 ei ole
8 ei ole
9 - 31 - musta
10 - 58b - ruskea
1/X pitäs kaavion mukaan tulla punainen piuha virtalukolta, toisaalta 1997 kaavion mukaan keltainen ja keltavalkoinen, keltaisen pitäisi mennä sulakkeelle 31 mutta ei näy menevän?
1 - X - vih/valk
2 - 54 - kelt PAKSU
3 - 30 - harmaa
4 - 56 - kelt/valk PAKSU, kelt
5 - S - tyhjä
6 - 58 - vih/pun 2kpl
7 ei ole
8 ei ole
9 - 31 - musta
10 - 58b - ruskea
1/X pitäs kaavion mukaan tulla punainen piuha virtalukolta, toisaalta 1997 kaavion mukaan keltainen ja keltavalkoinen, keltaisen pitäisi mennä sulakkeelle 31 mutta ei näy menevän?
Valokatkaisijan navat :
X:vihreä/valkoinen 1.o haaroittuu josta vihreä/valk. 2.5 virtalukon napaan 15 ja suoraan vihreä/valk. 1.5 sulakkeelle 13
54:keltainen 1.5 valoreleen navalle 56b (Ruotsi)
30:harmaa 1.5 -jatkuva virta akulta
56:keltainen 0.5 valoreleen navalle 86
S:tyhjä
58:vihreä/pun. 1.0 sulakkeelle 29 .Joka yhdistetty vihreä/pun 0.75 sulakkeeseen30
58B:ruskea katkaisimen valaistus +
31:musta valaistus maa
58:vihreä/pun 0.5 määrätyt markkinaalueet: Merkkivalo, valot sytytettyinä yhdistelmämittarissa kojelaudassa.
Nämä ohjeet koskee ainakin vm89. Ja tarkennukseksi numerot johtimen värin jälkeen on johdon "paksuus".
X:vihreä/valkoinen 1.o haaroittuu josta vihreä/valk. 2.5 virtalukon napaan 15 ja suoraan vihreä/valk. 1.5 sulakkeelle 13
54:keltainen 1.5 valoreleen navalle 56b (Ruotsi)
30:harmaa 1.5 -jatkuva virta akulta
56:keltainen 0.5 valoreleen navalle 86
S:tyhjä
58:vihreä/pun. 1.0 sulakkeelle 29 .Joka yhdistetty vihreä/pun 0.75 sulakkeeseen30
58B:ruskea katkaisimen valaistus +
31:musta valaistus maa
58:vihreä/pun 0.5 määrätyt markkinaalueet: Merkkivalo, valot sytytettyinä yhdistelmämittarissa kojelaudassa.
Nämä ohjeet koskee ainakin vm89. Ja tarkennukseksi numerot johtimen värin jälkeen on johdon "paksuus".
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: M89 9000CC valokytkin
Hienoa kun puuttuu (mimmin) viestejä tuosta välistä...
Muutama kysymys tuli tässä mieleen ennen kuin alan virittelemään tuota huomiovalokytkentää toimintaan:
Sulaketaulun takana on sivuilla monta piuhaa abikoilla kiinni, onko ne jotain yleismallin sulakkeettomia virta/maapisteitä vai onko ne piuhat ryhmitelty kaikki jonkun tietyn sulakkeen taakse ja toimii tuo sulaketaulun taus jakajana?
Onko jollain ruotsissa valmistetun MY88/&MY89 tonnarissa eroja valokytkimen piuhoissa yllämainittuihin? En meinaan oikein jaksa uskoa että ruotsissa olisivat tollaset suomimallin piuhotukset laittaneet...
Muutama kysymys tuli tässä mieleen ennen kuin alan virittelemään tuota huomiovalokytkentää toimintaan:
Sulaketaulun takana on sivuilla monta piuhaa abikoilla kiinni, onko ne jotain yleismallin sulakkeettomia virta/maapisteitä vai onko ne piuhat ryhmitelty kaikki jonkun tietyn sulakkeen taakse ja toimii tuo sulaketaulun taus jakajana?
Onko jollain ruotsissa valmistetun MY88/&MY89 tonnarissa eroja valokytkimen piuhoissa yllämainittuihin? En meinaan oikein jaksa uskoa että ruotsissa olisivat tollaset suomimallin piuhotukset laittaneet...