kiertokankien laakerit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Onko jollakin tietoa tammer-dieselin hinnoista kun pitäis vaihtaa kiertokangenlaakerit???
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

niin ja kyse on 9000 2.3 aerosta..
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

1) Haluatko ostaa sieltä laakerit?
a) Haluatko pelkät kiertokanen laakerit
b) vai haluatko myös ruonkolaakerit ja paittäislaakerit
2) Vai haluatko, että he vaihtavat laakerit?
a) onko kone jo osina pöydällä?
b) vai onko kone vielä kiinni autossa
c) Oletko varma, että pelkällä laakerinvaihdolla selviää?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

käytin autoa siellä tänään ja ne epäili kiertokangen laakereita kun nakuttaa. Pitäis viedä sinne korjattavaks...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse laakerithan ei maksa kuin n.50e, mutta vaihtotyöhön saattaa mennä päivä, että heilahtaa. Eiköhän ne sulle sieltä hinta-arvion anna. Itse veikkaisin 700-800e, mutta en olisi yllättynyt jos ei tulisi tuolla hinnalla kuntoon. Jos nimittäin ollaan veikkailujen varassa, niin sieltä saattaa löytyä yhtä ja toista muutakin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja jos esim. tommosta hommaa ruvetaan tekemään niin samalla vois miettiä et olisiko hyvä laittaa vaikka uudet männän renkaat ja muuta pientä samalla vaivalla...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

veikkaan kans,että aika lähelle 1000 euroa menee mut ei voi mitään. Koneessa on jo uudet männät ettei niitä tarvi vaihtaa..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ihmetyttää vain että eikös nyt lähes samaan vaivaan/rahaan vaihtaisi runkolaakeritkin? Jos kiertokangen laakereissa on vikaa niin antaahan se jo viitteitä myös runkolaakereitten kunnosta?
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

ne vaihtaa kaikki mitä tarvii
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

OK. Kunhan ihmetytti :lol: Tuo 1000€ kun ei tämänlaiselle ihmettelijälle paljoa kerro, joku paja tekee siihen hintaan täyden koneremontin, ja joku toinen taas vaihtaa esim. kansipahvin..

No, toivotaan että lopputulos palkitsee.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

katotaan nyt mitä tekee...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Minuteman kirjoitti:OK. Kunhan ihmetytti :lol: Tuo 1000€ kun ei tämänlaiselle ihmettelijälle paljoa kerro, joku paja tekee siihen hintaan täyden koneremontin, ja joku toinen taas vaihtaa esim. kansipahvin..

No, toivotaan että lopputulos palkitsee.
1200e on esim. PCS:n listahinta kansiremontille, missä kansi koneistetaan ja tiivisteet vaihdetaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

peinu kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:OK. Kunhan ihmetytti :lol: Tuo 1000€ kun ei tämänlaiselle ihmettelijälle paljoa kerro, joku paja tekee siihen hintaan täyden koneremontin, ja joku toinen taas vaihtaa esim. kansipahvin..

No, toivotaan että lopputulos palkitsee.
1200e on esim. PCS:n listahinta kansiremontille, missä kansi koneistetaan ja tiivisteet vaihdetaan.
Tarkottaako kannen koneistus tässä tapauksessa sitä oikasua?
No elämä on.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

JouniCSE kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:OK. Kunhan ihmetytti :lol: Tuo 1000€ kun ei tämänlaiselle ihmettelijälle paljoa kerro, joku paja tekee siihen hintaan täyden koneremontin, ja joku toinen taas vaihtaa esim. kansipahvin..

No, toivotaan että lopputulos palkitsee.
1200e on esim. PCS:n listahinta kansiremontille, missä kansi koneistetaan ja tiivisteet vaihdetaan.
Tarkottaako kannen koneistus tässä tapauksessa sitä oikasua?
No elämä on.
Oma veikkaus siihen mitä koneistukseen kuuluu:
Eiköhän ne lähetä sen kannen oikaisuun ja purettavaksi+kasattavaksi uusilla venttiilinvarren tiivisteillä/ohjureilla. Karstat poistetaan ja osat kiillotetaan, ainakin venttiilit ja lautaset. Ainakin toivoisin sen sisältävän nämä toimenpiteet. Tokihan sitten asennusvaiheessa laitetaan uudet kannen, imu- ja pakosarjan tiivisteet.

Jollakin varmaan yksityiskohtaisempaakin tietoa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ohjureita ei välttämättä vaihdeta vaan mitataan ja uusitaan jos toleranssi ylittyy. Seeti pinnat ja ventiilit koneistetaan oikeilla kulmilla. Osia ei tavallisesti kiillotella elleis siitä ole erikseen sovittu. Toki myös ventiilit tarkastetaan ja mitataan (esim. varren kuluma ja riittäkö vena lautasessa koneistus varaa).

Kanttahan ei oikasta oletusarvoisesti vaan jos tasopinnan erot ylittää raja arvon (kierous tai mutka kannessa), hiha arvo tuolle koneistukselle on siinä 0.05mm-0.10mm. Oikasun hinta on siinä 50-80e riippuen paikasta.

Toki en tiedä mitä PCS:n hommaan kuuluu mutta hinnan perusteella voisi luulla että tuossa näiden lisäksi uusitaan kaikki venat myös (hinta n.10e/kpl). Eli osien osuus n.200-300e (vanhoilla venoilla vähemmän), koneistamon osuus n.300-400e, korjaamolle jää loput eli n.7-10h työn osuus (hiha arvio).

Jos näillä arvoilla lähtee laskemaan koko koneen kunnostusta niin tehtaan vaihto alakertakin alkaa olemaan kohtuu hintainen. Toki jos on asiakas ystävällinen koneistamo ja koneessa on jo paremmat/uudet männät niin homma on kohtuu selkee ja edullinen homma. Eli alakerta pöydälle ja öljypohja irti, kampiakselin tarkastus (tuleeko hiomalla vai pitääkös uusia)
uudet laakerit ja homma kasaan. Jos pelkää alakertaa noiden osalta kunnostaa niin osat ja hionnat n. 300e ja työt noin 400-600e (hiha arvio).
Edellyttää ettei kantta ole irroitettu (ei ole välttämätöntä irrotella).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin