Saab 9000 cs/cd 2.3 turbo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sappi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 21:24

Saab 9000 cs/cd 2.3 turbo

Viesti Kirjoittaja sappi »

En ole koskaan omistanut saabia joten kyselen nyt näistä vähän.
Eli ensinnäkin, mitä tyyppivikoja? millaiset suoritusarvot näillä malleilla on?
kulutus? paljonko yleisesti ottaen tällaisesta kannattaisi maksaa? (ajettu esim. 250000)

Katsoin kyllä haulla, mutta en löytänyt juuri näitä malleja koskevia juttuja (älkää nyt haukkuko maanrakoon ;)
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Oma tonnari kuluttaa 80km/h tieosuuksillla noin 6,2l/100km. 100km/h tiosuuksilla kulutus noin 7,1l/100km (tässä oli mukana myös pitkä pätkä 120km/h tieosuutta) Arvot ajotietokoneen näyttämiä, mutta laskeskelin pitävän aikahyvin paikkansa. Rauhallisesti ajamalla näihin lukemiin pitäisi päästä. Tehoihin ja auton painoon nähden erittäin taloudellinen vaihtoehto. Oma autoni on siis tämä 2.3 cs 125kw versio.
9000 CS 2.3t
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

[quote="Mimmi"]2,3 litraisessa koneessa on tyypivikana TASAPAINOAKSELIN ketjupyörien hampaiden kuluminen, jolloin pahimmassa tapauksesa tulee totaalituho.

95 alkaen kuulemmä rattaiden lämpökäsittelyä muutettu kestävämmäksi.
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
sappi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 21:24

Viesti Kirjoittaja sappi »

Jees..aikas hyvältä tämä vaikuttaisi. Toisena vaihtoehtona on civic, mutta riisikupit eivät kuitenkaan ole sitä mitä autolta haen..
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

sappi kirjoitti:Jees..aikas hyvältä tämä vaikuttaisi. Toisena vaihtoehtona on civic, mutta riisikupit eivät kuitenkaan ole sitä mitä autolta haen..
Itse omistin aikaisemmin juuri Honda Civicin vm.-86 Onneksi ajoin sen ojanpenkkaan paskaksi, joten nykyään olen tyytyväinen Saabin omistaja.
9000 CS 2.3t
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Mielenkiinoiset vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

sappi kirjoitti:Jees..aikas hyvältä tämä vaikuttaisi. Toisena vaihtoehtona on civic, mutta riisikupit eivät kuitenkaan ole sitä mitä autolta haen..
.

Autot on kuitenkin aika eri koko luokkaa.

Saabissa kannattaa varautua vähän korkeampiin ylläpito kuluihin kuin Japanilaisten kanssa.

Itse pyrin vaihtamaan Saabin pois 250tkm -300tkm tietämissä, jotta vältyn suuremmilta remonteilta.

Vaihdelaatikko on saabbien heikko kohta, varsinkin viritetyissä ja tehokkaimpien mallien yhteydessä.

Yleiset korjaukset 200tkm jälkeen:
-Kytkin
-Lämmityslaitteen puhallin
-Etupään nivelet ja puslat
-DI-kasetti (yleisin syy saabin tielle jäämiselle, punaiset kasetit varoittavat)
-bensapumppu (toiseksi yleisin syy Saabin tielle jääntiin)
-venttiilin nostajien putsaus/vaihto (ei välttämätön ja riippuu käytetyistä öljyistä ja vaihtovälistä)
-Yleensä jarrulevyt (Kuluneet)
-Vaihteisto?, varsinkin turboissa.
-Moottori tukikumit + pakoputken jousto-osa (Turbot)

Jos pystyt tekemään itse, niin auto on kohtuullisen halpa pitää, mutta merkkiliikettä pitää pyrkiä välttämään, jos haluaa yli 200tkm ajetun Saabin kulut pitää kurissa. :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
sappi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 21:24

Viesti Kirjoittaja sappi »

Joo, luin threadisikin eilen tuosta. 8O

Onkohan tämä kuinka halpa/kallis, ja onko liikaa kilomeettereitä?
kun ei löydy kavereitakaan jotka saabeista tietäisivät..
http://www.nettiauto.com/viewCar.php?id ... 1&message=
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

sappi kirjoitti:Joo, luin threadisikin eilen tuosta. 8O

Onkohan tämä kuinka halpa/kallis, ja onko liikaa kilomeettereitä?
kun ei löydy kavereitakaan jotka saabeista tietäisivät..
http://www.nettiauto.com/viewCar.php?id ... 1&message=
Kyseisessä yksilössä automaattilaatikko nostaa vielä hiukan noita käyttökuluja isomman bensankulutuksen muodossa.

Jos nyt uskaltautuisin kommentoimaan tuosta hinnastakin. :oops:
6800€ on kalliimmasta päästä tuon ikäisiä tonnareita. Tosin tuon yksilön kilometrimäärä on ikäisekseen Saabiksi jopa suht vähäinen ja jos muuten auton kunto on "erinomainen", ei hintapyyntö ole kohtuutonkaan.

Tuo auto ei ilmoitustekstin mukaisesti ole porrasperä vaan viistoperäinen, mut se varmaan, Topicin-otsikosta päätellen, oli jo tiedossa...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Varusteet näyttäisivät olevan parhaasta päästä. Tuollaisella tummalla ministeriautolla saisi kyllä varmasti naapurit kateelliseksi :)

Tuommoista voisi itsekin harkita jos joutuisi vaihtamaan oman kahteen. (muijalle oma auto)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Näyttäisi olevan aika tutun näköinen auto. Oma on myös -92 CS 2.3 Automaatti, mutta hieman vähemmällä varustuksella (Abs, nahkapenkit ja luistonesto äkkiä katsottuna puuttuuvat) Kilometrejä on kertynyt 257000.

En ole pitänyt autoa kuin kukkaa kämmenellä, mutta öljyt on vaihdettu, ym huollot tehty suurin piirtein kirjan mukaan. Mukavaa kyytiä on piisannut tielle jättämättä jo kohta kolmisen vuotta.

Tässäpä vikalistaa muistinvaraisesti:

-lämmityslaitteen moottori
-vakionopeudensäädin
-alatukivarren nuppeja
-öljypohja vuoti ostaessa propun kohdalta,
kiristetty liikaa ja vääntänyt railon.
-jälkiasennettu radiolukko (defa) ei toimi pakkasella kunnolla
-ovet (tiivisteet tai ikkunatiivisteet?) natisevat kuoppaisilla teillä ikävästi
-ruostetta vasemmalla puolella takalokasuojan ympärillä, muualla ei.
-DI kasetti vaihdettu edellisen omistajan aikana
-Polttoainepumppu vaihdettu edellisen omistajan aikana
-Istuinlämmittimet eivät enää toimi.
-Takavalojen välinen heijastinlevy lohjennut ikävästi lukon kohdalta,
uusi maksaa maltaita eikä käytettyjä tunnu löytyvän?

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Muista ehdottomasti varmistaa onko niille TASAPAINOAKSELIN rattaille/ketjulle tehty mitään. Jos ei niin varaudu tuhannen euron kulunkiin vieraalla tehtynä.
sappi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 21:24

Viesti Kirjoittaja sappi »

Nostetaas vielä..eli kesä lähenee, silloin olisi tarkoitus tuota autoa vaihtaa. Kyselenkin nyt, onko täysin mahdotonta löytää kunnossa olevaa 2.3 cd turboa (vai cs:ää, mitä eroa niillä nyt olikaan?) 6000e~ hintaan?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

sappi kirjoitti:Nostetaas vielä..eli kesä lähenee, silloin olisi tarkoitus tuota autoa vaihtaa. Kyselenkin nyt, onko täysin mahdotonta löytää kunnossa olevaa 2.3 cd turboa (vai cs:ää, mitä eroa niillä nyt olikaan?) 6000e~ hintaan?
http://www.mobile.de 8)

Oikeesti, 90 luvun alun turboja ei hirveesti nurkissa pyöri, sillon oli lama ja firmatkaan ei uusinu edustusautojaan. Jos vaan mahdollista niin kannattaa tarkistaa toi Saksan tilanne, homma paranee entisestään jos Suomeen maksettavasta autoveron ALV:tä päästään viä eroon...
mika82
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2012 19:06

Re: Saab 9000 cs/cd 2.3 turbo

Viesti Kirjoittaja mika82 »

Mahdollisesti tuleva saabisti kyselisi kokeneempien neuvoja.
Tarkoitus olisi yrittää tehdä viinapeli ja ajella edullisesti tehokkaalla autolla. Laskin että nykyisillä hinnoilla auto saisi viedä 11.25l/100Km E85 niin kulut pysyisi samoissa nykyiseen dieseliin verrattuna. Jos menee sen alle niin se on kaikki kotioppäin. Ajot 30tKm/v 95% pelkkää maantietä.

Tuollainen sisäänajettu yksilö olisi kiikarissa.
http://www.nettiauto.com/saab/9000/4711500

Isommat ja pienemmätkin huollot onnistuu itseltä joten merkkihuoltoon ei tarvitse rahoja upottaa. Pienellä budjetilla mennään.

Onko valoa tunnelin päässä, vai onko tuhoon tuomittu yritys?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9000 cs/cd 2.3 turbo

Viesti Kirjoittaja karg »

Tossahan sanotaan että se on hyväkuntoinen. ;) No joo.. meikäl oli aiemmin tommonen 97-mallinen CSE 2.3T automaatti. Siinä oli heikkoa oikeestaan kone.. sitä oli vissiin aiemmin ajeltu aika huonoilla öljyillä kun kone leipoi kiinni alle 300tkm kohdalla. Muita murheita oli ovien alareunat mitkä tuppas ruostumaan ja DI-kasetti mikä sippas yllättäen kaupan pihalla koneen sammutuksen jälkeen. Muuten se oli kyllä aika perusvarma laite ja hyvä ajaa sen n. 100tkm ajalla mitä ehdin testailemaan.
Vastaa Viestiin