Mikä kärähti startatessa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
salmemik
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 18:00
Paikkakunta: Tampere

Mikä kärähti startatessa?

Viesti Kirjoittaja salmemik »

Yritin aamulla käynnistää viikko sitten hankkimaani 9000 CD:tä (vm -88, kahden litran turbolla & automaattilaatikolla, kilometrejä takana mittarin mukaan n. 276000). Startatessa kuului selvä, mutta ei kovin kovaääninen tussahtava pamaus ja konepellin alta puski melko reippaasti savua. Pellin aukaisun jälkeen en osannut enää paikallistaa lähdettä. Sen jälkeen auto on parin kokeilun perusteella käynnistynyt normaalisti, mutta se käy vain pari sekuntia.

Osaisiko kukaan kuvauksen perusteella heittää arvailuja, mikä mahdollisesti kärähti? Toivottavasti ei tule ”uudelle” hienolle tonnarilleni heti tuplasti hintaa lisää…

Avusta etukäteen kiitellen,
Mikko
salmemik
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 18:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja salmemik »

Tilannepäivitystä:

Ruuvasin DI-kasetin irti. Se tuntuu olevan tän foorumin mukaan joka toisen ongelman aiheuttaja vähintään :) Ei näkynyt mitään päällisin puolin enkä haistanut mitään palaneen käryäkään, vaikka kuinka nuuhkin.

Koska itseltä puuttuu asennustaidot, -paikka ja -välineet, ei auttanut muu, kun hinata auto Kalevaan pajan pihalle. Asentaja pyysi starttaamaan ja sumutteli samalla jotain palavaa minkälie ylipaineletkun juuresta suoraan koneeseen - ja niinpä vaan ruplatteli Saabbi iloisesti pihalla sen aikaa.

Elikkäs hänen diagnoosinsa oli paskaksi mennyt bensapumppu. Ja sinne jäi tonnari odottamaan korjausaikaa. Hiukan edelleen ihmetyttää, koska posahdus, savu ja käry tuli virta-avainta kääntäessä nimenomaan konepellin alta ja bensapumppu löytyy tankin kupeesta ihan toiselta puolelta autoa...
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jotenkin edelleen epäilisin DI-kasettia. Kilometrit täsmäävät ja samoin oireet. Yleensä kyllä on käynnistyminen loppunut kuin seinään, mutta ehkä siitä on mennyt yhden tulpan syöttö ja kone sammuu, kun hoksaa ettei kaikki tulpat ole mukana.

Kaveri varmaan koitti hakea ilmavuotoja spraypullollaan. Polttoainepumppu vaikuttaa tosi epätodennäköiseltä. Jos konehuonessa ei ole mitään omia johtohässäköitä tai suotokonkkia tms. Jää kyllä em. mainittu vaihtoehto. Sehän olisi helppo kokeilla, kun joku paikallinen Saabisti lainaisi sinulle DI-kasettiaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja aksola »

On vähän samantapainen ongelma itselläkin niin kyselenpä samassa ketjussa.

Osaisko joku sanoa, meniköhän mullakin DI-kasetti vai mikä tuli, kun tänään vihdoin sain auton takaisin tuskallisen pitkästä ja kalliista kytkinrempasta, niin lähtiessäni korjaamon pihasta pääsin muutaman sata metriä ja ensimmäisessä kiihdytyksessä, jossa ahtopaineet edes vähän nousivat, kuului konehuoneesta poksahdus ja sen jälkeen auto sammui.

Auto lähtee kyllä käyntiin, mutta käy tyhjäkäyntiä tosi vaivaisesti ja epätasaisesti, välillä sammuileekin ja savuttaa jonkin verran. Paikallaan ollessa kierrokset saa nousemaan varovasti pintakaasulla, mutta ajaessa tukehtuu heti jos vähänkin enemmän painaa kaasua tai on loivakin ylämäki. Ihan kuin se kävisi vain 3 pytyllä.

Kärry on seisonut ennen tuota remonttia 3 viikkoa, mitä nyt viime sunnuntaina ajelin hissukseen 2. vaihteella korjaamolle jolloin ajoa tuli muutamia kilometrejä. Seisomisen jälkeen ensimmäisen kerran startatessa haisi bensa jonkin aikaa suht voimakkaasti.

Mahtaisiko Lahdesta tai lähialueelta löytyä ystävällistä saabistia, jonka sytytyskasettia voisi testata omassa tonnarissani?

Auto on 9000CD Turbo -89

On kieltämättä alkanut tuntua pahalta virheeltä toimivan satkun vaihto tonnariin, kun satkulla ajelin pari vuotta ilman suurempia ongelmia ja tonnari kesti kuukauden ennen kuin laukesi kytkin ja sen kun sai kuntoon niin pääsi hädintuskin korjaamon pihasta ja taas paukkuu :(
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

aksola kirjoitti:...kiihdytyksessä, jossa ahtopaineet edes vähän nousivat, kuului konehuoneesta poksahdus ja sen jälkeen auto sammui.
Ettei olis joku letku poksahtanu irti imusarjasta/ahtoputkistosta.. jos jääny huonosti paikalleen tai klemmari kirimättä korjaamolta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja aksola »

Tämäkin kävi kyllä heti mielessä, mutta äkkisältään konehuonetta tutkaillessa ei ainakaan näkynyt mitään irtonaista.. mutta auto ja avaimet jäi korjaamon pihaan, pitää soitella sinne huomenna että tarkistavat vielä kaikki paikat..
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Myrkky kirjoitti:
aksola kirjoitti:...kiihdytyksessä, jossa ahtopaineet edes vähän nousivat, kuului konehuoneesta poksahdus ja sen jälkeen auto sammui.
Ettei olis joku letku poksahtanu irti imusarjasta/ahtoputkistosta.. jos jääny huonosti paikalleen tai klemmari kirimättä korjaamolta.
Mulla vanhassa tonnarissa poksahti kesken V*lvon ohituksen imusarjasta irti se apukuskin päädyn alipaineliitin. Oli just nuo samat oireet mutta vauhtia sen verran että auto ei sammunut, ajelin käytännössä kaasupoljinta painamatta Merikarvialta Poriin. :)


Tuota mun tonnarin ('89) DI-kasettia voisi kaiketi kokeilla aiheen aloittajan autoon?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juuri imusarjan alipaine/paineliittimet ja ennenkaikkea niitten kumiholkit. Itse aikanani hinautin autoa turhaan, ohitustilanteen seurauksena vain siksi että en ymmärtänyt ajoissa tarkistaa holkkien kuntoa. Auto sekosi täysin, röpötti, ja kulki vain pintakaasulla, mutta todella ärhäkästi sillä.

Eipä ole ihme sillä imusarjassa ammotti peukalon mentävä reikä..
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja aksola »

Minulla se ei kyllä kulje yhtään ärhäkästi, vaan kierroksia joutuu hitaasti hivuttamaan pintakaasulla ylöspäin ja tämäkin onnistuu vain tasaisella tai alamäkeen.. harmi kun auto on siellä korjaamon pihassa niin ei jaksa sinne asti enää tänään lähteä katselemaan.

No, oletetaan että vika johtuu korjaamon toimista ja pidetään sitä syyllisenä kunnes toisin todistetaan ja annetaan heidän hoitaa homma kuntoon :)
salmemik
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 18:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä kärähti startatessa?

Viesti Kirjoittaja salmemik »

Dodii, nyt vihdosta viimein selvis tämä. Oli kohtuullisen haastava paikka ammattimiehellekin. Pikkuhiljaa poissulkemalla kuitenkin lopulta saivat tonnarin toimimaan. Ainakin nämä olivat kukin vuorollaan ehdolla aiheuttajaksi: DI-kasetti, ilmamassamittari (auto pyöri jotenkuten ilman sitä, mutta ei sen kanssa), ohjainyksikkö, "joku sähkövika", turbo - ja lopulta selvis, että startatessa räjähti välijäähdytin! Onneksi kaverilla oli hyvät suhteet, joten sain kaiketi käytetyn välijäähdyttimen halvalla ja suurin osa tunneistakin tais mennä "ammattitaidon kehittämiseen".

Mikähän tuon räjähtämisen aiheutti, uskaltaisko kukaan arvailla? Kyselen siksikin, että nyt Saabissa on tuon harjoituksen jäljiltä kiinni myös eri ohjainyksikkö. Eikös ne mahdollisesti aiemmat (?) lisähevosvoimat (stage 2:sta ainakin myynti-ilmoituksessa mainittiin...) ole juurikin ohjainyksikön aikaansaamia? Ihan hyvin kyllä tuntui auto kiihtyvän nytkin, joten jospa sain vastaavan tilalle. Mikäli ohjainyksikkö ei tuollaista vikaa voi aiheuttaa, niin nyt olis pöydällä ylimääräinen sellainen merkkiä BOSCH 0 280 000 540.

Hiukan huonosti alkoi minun ja Tonnarin suhde, mutta jospa tää tästä. En lannistu vielä, kele! Miten lie tuo autoverouudistus vaikuttaa kyseiseen menopeliin...

Mikko
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Mikä kärähti startatessa?

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

salmemik kirjoitti:Miten lie tuo autoverouudistus vaikuttaa kyseiseen menopeliin...
Mikko
Mulla lukee CS -tonnarin rekisteriotteessa maksimikokonaispaino 1960kg... josta verotaulukko 2:n (tuolla aivan lopussa, http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD) mukaan menee 167,9€ veroja vuonna 2010, kun uusi ajoneuvoverosysteemi otetaan käyttöön.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin