Etupyörän laakeri
Etupyörän laakeri
Nyt alkaa selviämään syy vanteen lämpenemiselle ja ABS valon vilkkumiselle käännyttäessä. Se lienee väljä laakeri joka päästää anturin sivuun absisn kehältä.
Onko näin että tonnariin ei saa pelkkää laakeria vaan koko napa menee uusiksi ? Toisaalta, eipähän tarttis prässiä ja tuon sais tehtyä itsekin. Tuossahan pitää purkaa melkoinen kasa tavaraa , joka tietenkin kasausvaiheessa korvataan uusilla osilla, onkos tässä listassa nyt kaikki mitä pitää irrottaa/uusia : Vetarin kumit, alapallonivel ja raidetangon pää ? Jarrut on laitettu pari kk. sitten joten niitä en uusi.
Onko näin että tonnariin ei saa pelkkää laakeria vaan koko napa menee uusiksi ? Toisaalta, eipähän tarttis prässiä ja tuon sais tehtyä itsekin. Tuossahan pitää purkaa melkoinen kasa tavaraa , joka tietenkin kasausvaiheessa korvataan uusilla osilla, onkos tässä listassa nyt kaikki mitä pitää irrottaa/uusia : Vetarin kumit, alapallonivel ja raidetangon pää ? Jarrut on laitettu pari kk. sitten joten niitä en uusi.
Ja napamutterin kireys on kokeiltu. Mulla katastusmies näytti oikeaa etupyörää....klappia..oisko laakeri mennyt?
Totuus oli että napamutteri oli lähes "näppikireydellä"!
Kokeileppas omasta/ 32mm hylsy, VAHVA vääntövarsi ja siihen piiiitkä esim putki jatkoksi ja vääntämään ja mutterin kireyshän on 280 nm.
Totuus oli että napamutteri oli lähes "näppikireydellä"!
Kokeileppas omasta/ 32mm hylsy, VAHVA vääntövarsi ja siihen piiiitkä esim putki jatkoksi ja vääntämään ja mutterin kireyshän on 280 nm.

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Jos en nyt ihan väärin muista niin etulaakerin vaihto meni jokseenkin seuraavasti:
-Napamutteri auki
-Kulma ilmaan
-Rengas pois
-Jarrusatula ja levy irti
-Laakerin (navan) 4 pulttia irti
-Laakerin irroitus
-Kasaus käänteisessä järjestyksessä
Riippuen kuin jumissa osat ovat, aikaa saattaa mennä puolesta tunnista kolmeen.
-tuomas-
-Napamutteri auki
-Kulma ilmaan
-Rengas pois
-Jarrusatula ja levy irti
-Laakerin (navan) 4 pulttia irti
-Laakerin irroitus
-Kasaus käänteisessä järjestyksessä
Riippuen kuin jumissa osat ovat, aikaa saattaa mennä puolesta tunnista kolmeen.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Noinhan tuo taisi aika tarkalleen mennä.tuomas kirjoitti:Jos en nyt ihan väärin muista niin etulaakerin vaihto meni jokseenkin seuraavasti:
-Napamutteri auki
-Kulma ilmaan
-Rengas pois
-Jarrusatula ja levy irti
-Laakerin (navan) 4 pulttia irti
-Laakerin irroitus
-Kasaus käänteisessä järjestyksessä
Riippuen kuin jumissa osat ovat, aikaa saattaa mennä puolesta tunnista kolmeen.
-tuomas-
Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella. Korjatkaa jos muistan väärin. Tuohon kannattaa varautua. Itse jouduin tekemään sopivan kesken kaiken.
96 - 99 - 90 - 9000 - 9-5
Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt kun sanot niin selvästi muistuu. Nyrjähti peukalo 90 ast. nurinperin kiristysvaiheessa. Muuten sattui! Ei kannata kysyä miten tapahtuijus kirjoitti:Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920

7 mm kuusiokoloavain kuitenkin tarvitaan jos purkaa satulan ja sitä ei ihan joka sarjasta löydy, joten parempi huolehtia etukäteen. Mä vaihdoin jarrupalat samalla kun oli navat vaihdossa.
96 - 99 - 90 - 9000 - 9-5
En muuten ole ikinä irrottanut niitä liukutappeja vaan olen ottanut koko satulan irtijus kirjoitti:Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
Muttamutta: Korjausopas puhuu että laakerin vaihdossa pitää irrottaa raidetangon pää olkavarresta ja samoin alapallonivel.Ohjeistetaanko tuossa nyt purkamaan ihan liikaa ?
Alkoi nimittäin Tampereen reissulla eilen vatkaamaan tuo etupää niin pahasti että lähden NYT Biltemaan hakemaan uuden navan laakereineen.
EI
En ainakaan itse ole ottanut irti laakeria vaihtaessa. Iso ulosvetäjä saattaa olla tarpeen laakerin irroituksessa, riippuen miten on laakeri jämähtänyt kiinni booreihin.Kaide kirjoitti:En muuten ole ikinä irrottanut niitä liukutappeja vaan olen ottanut koko satulan irtijus kirjoitti:Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
Muttamutta: Korjausopas puhuu että laakerin vaihdossa pitää irrottaa raidetangon pää olkavarresta ja samoin alapallonivel.Ohjeistetaanko tuossa nyt purkamaan ihan liikaa ?
Alkoi nimittäin Tampereen reissulla eilen vatkaamaan tuo etupää niin pahasti että lähden NYT Biltemaan hakemaan uuden navan laakereineen.
Vetonivelen suojakumi on hyvin lähellä laakerin kiinnityspultteja, joten älä riko sitä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Et muuten saa Biltemasta hyllystä noita laakereita. Ovat tilaustavaraa. Olisin alkukesästä Biltemassa käydessäni tuollaiset ostanut, mutta ei ainakaan Kaarinan Biltemassa noita ollut. Olisi kyllä saanut tilattua jollain toimitusajalla. Olisi pitänyt maksaa joku 20% laakereiden hinnasta varausmaksua. On sitten vieläkin jäänyt laakerit ostamatta.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Et muuten saa Biltemasta hyllystä noita laakereita. Ovat tilaustavaraa. Olisin alkukesästä Biltemassa käydessäni tuollaiset ostanut, mutta ei ainakaan Kaarinan Biltemassa noita ollut. Olisi kyllä saanut tilattua jollain toimitusajalla. Olisi pitänyt maksaa joku 20% laakereiden hinnasta varausmaksua. On sitten vieläkin jäänyt laakerit ostamatta.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Taisin tehdä omassani niin, että irrotin iskarin alapään pultit ja käänsin napakappaletta syrjään tarpeen mukaan. Ei tarvinnu irroitella palloniveltä, eikä raidetangonpäätä. Vaatii koko etupään noston, jotta kallistuksenvakaajan vaikutus kumoutuu molemmilta puolilta. Se vetoakselin napamutteri on sitten tiukassa ja booreihin suositellaan laitettavaksi lukitetta kiinnitettäessä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki