Etupyörän laakeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Nyt alkaa selviämään syy vanteen lämpenemiselle ja ABS valon vilkkumiselle käännyttäessä. Se lienee väljä laakeri joka päästää anturin sivuun absisn kehältä.

Onko näin että tonnariin ei saa pelkkää laakeria vaan koko napa menee uusiksi ? Toisaalta, eipähän tarttis prässiä ja tuon sais tehtyä itsekin. Tuossahan pitää purkaa melkoinen kasa tavaraa , joka tietenkin kasausvaiheessa korvataan uusilla osilla, onkos tässä listassa nyt kaikki mitä pitää irrottaa/uusia : Vetarin kumit, alapallonivel ja raidetangon pää ? Jarrut on laitettu pari kk. sitten joten niitä en uusi.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Ja napamutterin kireys on kokeiltu. Mulla katastusmies näytti oikeaa etupyörää....klappia..oisko laakeri mennyt?
Totuus oli että napamutteri oli lähes "näppikireydellä"!
Kokeileppas omasta/ 32mm hylsy, VAHVA vääntövarsi ja siihen piiiitkä esim putki jatkoksi ja vääntämään ja mutterin kireyshän on 280 nm. :idea:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Jos en nyt ihan väärin muista niin etulaakerin vaihto meni jokseenkin seuraavasti:

-Napamutteri auki
-Kulma ilmaan
-Rengas pois
-Jarrusatula ja levy irti
-Laakerin (navan) 4 pulttia irti
-Laakerin irroitus
-Kasaus käänteisessä järjestyksessä

Riippuen kuin jumissa osat ovat, aikaa saattaa mennä puolesta tunnista kolmeen.


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Jyrki27
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: To Loka 20, 2005 07:35

Viesti Kirjoittaja Jyrki27 »

tuomas kirjoitti:Jos en nyt ihan väärin muista niin etulaakerin vaihto meni jokseenkin seuraavasti:

-Napamutteri auki
-Kulma ilmaan
-Rengas pois
-Jarrusatula ja levy irti
-Laakerin (navan) 4 pulttia irti
-Laakerin irroitus
-Kasaus käänteisessä järjestyksessä

Riippuen kuin jumissa osat ovat, aikaa saattaa mennä puolesta tunnista kolmeen.


-tuomas-
Noinhan tuo taisi aika tarkalleen mennä.
Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella. Korjatkaa jos muistan väärin. Tuohon kannattaa varautua. Itse jouduin tekemään sopivan kesken kaiken.
96 - 99 - 90 - 9000 - 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jyrki27
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: To Loka 20, 2005 07:35

Viesti Kirjoittaja Jyrki27 »

jus kirjoitti:
Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
Nyt kun sanot niin selvästi muistuu. Nyrjähti peukalo 90 ast. nurinperin kiristysvaiheessa. Muuten sattui! Ei kannata kysyä miten tapahtui :oops:

7 mm kuusiokoloavain kuitenkin tarvitaan jos purkaa satulan ja sitä ei ihan joka sarjasta löydy, joten parempi huolehtia etukäteen. Mä vaihdoin jarrupalat samalla kun oli navat vaihdossa.
96 - 99 - 90 - 9000 - 9-5
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

jus kirjoitti:
Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
En muuten ole ikinä irrottanut niitä liukutappeja vaan olen ottanut koko satulan irti

Muttamutta: Korjausopas puhuu että laakerin vaihdossa pitää irrottaa raidetangon pää olkavarresta ja samoin alapallonivel.Ohjeistetaanko tuossa nyt purkamaan ihan liikaa ?

Alkoi nimittäin Tampereen reissulla eilen vatkaamaan tuo etupää niin pahasti että lähden NYT Biltemaan hakemaan uuden navan laakereineen.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

EI

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:
jus kirjoitti:
Jyrki27 kirjoitti:Jos oikein muistan, nuo 4 pulttia olivat 7 mm kuusiokoloavaimella.
Jarrusatulan liukutapit ovat 7 mm kuusiokoloavaimella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 920#309920
En muuten ole ikinä irrottanut niitä liukutappeja vaan olen ottanut koko satulan irti

Muttamutta: Korjausopas puhuu että laakerin vaihdossa pitää irrottaa raidetangon pää olkavarresta ja samoin alapallonivel.Ohjeistetaanko tuossa nyt purkamaan ihan liikaa ?

Alkoi nimittäin Tampereen reissulla eilen vatkaamaan tuo etupää niin pahasti että lähden NYT Biltemaan hakemaan uuden navan laakereineen.
En ainakaan itse ole ottanut irti laakeria vaihtaessa. Iso ulosvetäjä saattaa olla tarpeen laakerin irroituksessa, riippuen miten on laakeri jämähtänyt kiinni booreihin.

Vetonivelen suojakumi on hyvin lähellä laakerin kiinnityspultteja, joten älä riko sitä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Et muuten saa Biltemasta hyllystä noita laakereita. Ovat tilaustavaraa. Olisin alkukesästä Biltemassa käydessäni tuollaiset ostanut, mutta ei ainakaan Kaarinan Biltemassa noita ollut. Olisi kyllä saanut tilattua jollain toimitusajalla. Olisi pitänyt maksaa joku 20% laakereiden hinnasta varausmaksua. On sitten vieläkin jäänyt laakerit ostamatta.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Et muuten saa Biltemasta hyllystä noita laakereita. Ovat tilaustavaraa. Olisin alkukesästä Biltemassa käydessäni tuollaiset ostanut, mutta ei ainakaan Kaarinan Biltemassa noita ollut. Olisi kyllä saanut tilattua jollain toimitusajalla. Olisi pitänyt maksaa joku 20% laakereiden hinnasta varausmaksua. On sitten vieläkin jäänyt laakerit ostamatta.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kempeleessä näky ainakin eilen olevan muutama kappale hyllyssä, kun kävin vartavasten tonnarin varaosien hintoja katselemassa.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

samsikki kirjoitti:Kempeleessä näky ainakin eilen olevan muutama kappale hyllyssä, kun kävin vartavasten tonnarin varaosien hintoja katselemassa.
Juu.. On noita Hesassakin. Just soitin ja varmistin asian
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Taisin tehdä omassani niin, että irrotin iskarin alapään pultit ja käänsin napakappaletta syrjään tarpeen mukaan. Ei tarvinnu irroitella palloniveltä, eikä raidetangonpäätä. Vaatii koko etupään noston, jotta kallistuksenvakaajan vaikutus kumoutuu molemmilta puolilta. Se vetoakselin napamutteri on sitten tiukassa ja booreihin suositellaan laitettavaksi lukitetta kiinnitettäessä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin