Lämmitys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Lämmitys

Viesti Kirjoittaja Benito »

Miten on mahollista että auton puhallin puskee lämmintä ilmaa jo ennen kuin moottori on lämmennyt oikeastaan yhtään :D siis muutaman minuutin ajolla alkaa jo lämmintä puskee, että onko saabissa jokin sähkövastus joka lämmittää ilman niin nopsaa? Pirun hyvä kyl, ku ei tartte ootella kauaa et lämmintä tulee :)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

SAAB ON TALVIAUTO:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole sähkövastuksia, mutta jäähdytysnesteen kierto menee sylinterinkannelta suoraan lämmityslaitteen kennolle. Ehkä tämä vaan kertoo että autosi moottori tuottaa paljon lämpöä ja lämpömittari on vähän hidasliikkeinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Benito »

Ai siitäkös se vaa johtu :D
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Benito »

jepjep..en oo vaa tottun et auto lämpee nopeest ku ei oo ollu ennen saabbii :)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sanotaan että lämmintä alkaa tulla heti kun sitä ylipäätään on saatavilla. Jos on automaatti-ilmastointi, se vielä tarkkailee saatavissa olevan ilman lämpötilaa, ja alkaa puhaltaa lämmintä heti, kun sitä on tarjolla. Toisaalta taas: jos saatavilla on pelkkää pakkasta, se ei puhalla kylmää ilmaa kabiiniin vaan odottaa sen pari minuuttia että ilma lämpiää. Tänä aikana siis KUSKIN ei tarvitse miettiä koko asiaa, niinkuin ei juuri muutenkaan ACC:n toimintaa.

Ainoa tilanne, jossa ACC:n paneelin on minun tarvinnut koskea, on -30C pakkasaamut, jolloin uloshengitys muuraa tuulilasin umpeen ihan samantien kun istuu autoon. Silloin lasin "avautumista" voi hiukan nopeuttaa lisäämällä puhallusta käsin, vaikka systeemi ei vielä pidäkään tuloilmaa riittävän lämpimänä. Niin, no toinen tilanne oli ACC1:n kanssa, kun joka armas aamu syys-toukokuussa piti napsauttaa takalasin lämmitin pois päältä. Onneksi ACC3 on tuolta(kin) osin ohjelmoitavissa.

Yleisesti ottaenhan (minkään) Saapin kone ei ole ihan nopein lämpiäjä johtuen jo melko suuresta vesitilavuudesta, mutta hyvillä lämmityslaitteilla tilanne on pelastettu ja lopputuloksena on lämpimiä autoja.

Mistä katsot moottorin lämpötilan? Tiedosta että "kone ei voi olla vielä lämmin", vai lämpömittarista? Jos kyseessä on viimeisten vuosien tonnari, se lämpömittari ei ainakaan kerro juuri mitään, ja koneen lämpöjä onkin yhtä luotettava haistella vaikka lämppärin suuttimista. :roll: :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Benito
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Touko 17, 2007 10:28
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Benito »

saabbini on -91 cd tonnari ja lämmöt oon katton aina lämpömittarist.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Benito kirjoitti:saabbini on -91 cd tonnari ja lämmöt oon katton aina lämpömittarist.
Joo, siinä tuo mittarikin lienee enemmän tolkuissaan kuin näissä "riippuvissa vuosimalleissa". Se vaan on, kuten edellä on todettu: 1) lämmin vesi kiertää kennolle ekana
2) TALVIAUTO

:wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin