Bensatankki tyhjäksi --> käynnistyy hitaasti!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Bensatankki tyhjäksi --> käynnistyy hitaasti!

Viesti Kirjoittaja Raser »

Ajoin typeryyttäni tahallaan bensatankin tyhjäksi. Kun auto alkoi nykiä, pysäytin tienreunaan ja lisäsin pari desiä varakanisterista. Check Engine -valo jäi palamaan ja autosta oli tehot pois.

Pysäytin uudelleen tienreunaan ja lisäsin noin litran 95E:tä. Edelleen samat oireet, ryömimällä eteenpäin. Tämän jälkeen tyhjensin koko viiden litran kanisterin tankkiin, jonka jälkeen auto käyttäytyi normaalisti, ainoastaan Check Engine -valo jäi palamaan.

Tankattuani 30 litraa ja ajettuani noin kilometrin sammui Check Engine -valo lopulta. Auto pelasi hyvin. MUTTA seuraavan kerran käynnistäessäni saabbia, jouduin sahaamaan huomattavan pitkään ennenkuin moottori hurahti käyntiin! Eli noin kolme - neljä kertaa pitempään ainakin. Tätä vaivaa on nyt sitten jatkunut pari viikkoa. Mikä meni rikki?

Auto lähtee siis lopulta käyntiin "ekalla", mutta käynnistysaika on huomattavan pitkä entiseen verrattuna.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ensi oireet oman saabbini b-pumpun laukeamiseen oli pitkä starttaus teki 2 kertaa sen ja kolmannella kerralla ei lähtenyt enään käyntiin---

ja ruisku saab vaatii tankkiin enemmän kuin 5l tavaraa että lähtee tulille ...10-15l---ainakin... voitelee pumppua samalla...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

nalleolut kirjoitti:ensi oireet oman saabbini b-pumpun laukeamiseen oli pitkä starttaus teki 2 kertaa sen ja kolmannella kerralla ei lähtenyt enään käyntiin--
Jooo-o, tuollaista vähän pelkäsinkin!

No miten monta pumppua (siirtopumppu, bensapumppu yms?) tässä saabissani sitten oikein on?

Motonetin sivuja jo katselin, ilmeisesti pumpun mallia ei tiedä ennen kuin sen on irroittanut?

Entäs vaihtotyö? En ole tehnyt tietenkään ennen mitään tämänkaltaista, onnistuuko itse tehtynä? Vaikeusasteet? Työohjeet?

(voi itku...)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

CE valo herjasi lambda-anturista koska seos bensan vähyydestä johtuen oli laihalla.

Tosiaan tankkiin pitää lorauttaa reilusti bensaa ennen kuin lähtee taas käyntiin.

En oikein jaksa uskoa pumpun menneen ellet kauheasti startannut kuivana. Kun ajossa kuiten näyttäisi bensaa saavan. Olisikohan putkistoon jäänyt jokin ilmalukko. Ajele aikasi varautuen tietenkin, että pumppu tekee tenän.

Uudempien mallien ( joskus vm. 90 eteenpäin ) pumppu on tosi hankala irrottaa ilman erikoistyökalua, mutta onnistuu. Vanhemmissa lähtee helpommin koska kiinnitys on yhdellä letkusiteellä.

EPC:n mukaan sinulla on se uudemman mallin kiinnitys :(
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja aksola »

Minulla satkussa aikanaan loppui CE-valon satunnainen palaminen ja starttaus lyheni huomattavasti ihan vain vaihtamalla bensansuodattimen, josta tuli ulos niin karmeata liejua että ihmettelin miten koko kone on voinut edes käydä kunnolla.

Olisko mahdollista, että tankin tyhjäksi ajamisen yhteydessä on mennyt tankin pohjalta extra-annos moskaa suodattimeen ja sen takia bensan saanti heikentynyt?
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tasainen jurina kuuluu koko ajan sisätiloihin kun auto on käynnissä. Lienee bensiinipumppu joka "huutaa"...?

Käynnistymisaika on hieman lyhentynyt, mutta edelleen huomattavasti pitempi mitä koskaan aikaisemmin on. Lähtee käyntiin siis ekalla, mutta hetken joutuu sahaamaan.

Minkänäköinen tuo bensiinipumppuhässäkkä on?

Huoltoliike kertoi että he eivät vaihda pelkkää pumppuosaa enää tähän malliin (1990), koska sen joku kiinnitysosa ei kestä.

Olen ihan pihalla tästä jutusta, eli hyvät neuvot (ja tarjoukset toimivasta pumppuyksiköstä) olisivat tarpeen.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Bensiinipumppu (Benzinpumpe) on saksaksi näemmä Kraftstoffpumpe!

Ei ihme että oli vaikeuksia löytää ensin. Siinä saksankielisessä korjausoppaassa, johon täällä foorumilla on linkki jossain, on suht'koht hyvät piirroskuvat tuosta pumpusta.

Onko se erikoistyökalu em. oppaan sivulla 110 kuvassa B (ja 111 B) oleva "väännin"?

Mikä tuossa vain pumppuosan irroittamisessa tai kiinnittämisessä on se kompastuskivi? Olen siis amatööri asian suhteen jos ei ole käynyt selville.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Minulle ainakin yksi Saab-asiantuntija kertoi, että paras tapa hajoittaa b-pumppu on ajaa tankki niin tyhjäksi, että pumppu haukkaa tyhjää. Itse pidin aina vähintään 1/4-tankissa ja autossa alkup. pumppu edelleen (255tkm). Btw. 9000 vaihtui eilen Hondaan.

t:EN
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

EN9kcd20t kirjoitti:Minulle ainakin yksi Saab-asiantuntija kertoi, että paras tapa hajoittaa b-pumppu on ajaa tankki tyhjäksi,
t:EN
Hän oli aivan oikeassa!!! Kuten tässä viestiketjussa olen omakohtaisen kokeiluni tuloksena tehnyt, saabin bensapumppu ei kestä tyhjäksiajoa.

Mulle joku urpo meinaan sanoi, että ei se mitään haittaa, ainoastaan diesel-autoissa kuulemma se on vaarallista.

Kyll tää saabbeilu alkaa pitemmän päälle v*tuttaa, kun lähes kaikki osat (moottoria lukuunottamatta - vielä) on vaihdettu ainakin kertaalleen 300.000 kilometriin. Kytkinkin kahdesti.

Luulisi että joku kohta olisi tehty tämänhintaiseen (209.900 mk = 35.000 euroa uutena) kiesiin huolellisemmin. Lähipiirissä on muutama verrokkikärry isommilla kilsoilla, joihin ei ole tehty oikeastaan mitään. Ei edes huoltoja (öljynvaihto, tulpanvaihto yms.) kuin pari - kolme kertaa 15 - 20 vuodessa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Raser kirjoitti:...lähes kaikki osat (moottoria lukuunottamatta - vielä) on vaihdettu ainakin kertaalleen 300.000 kilometriin.
Eikö tuo ole aika normaali saldo autosta riippumatta.
Ainakin minä aiempaan volkkariini kerkesin vaihtaa lähes kaiken (myös moottorin {en tosin siksi että se vaihdon tarpeessa olisi ollut}), vaikka myinkin auton jo ennen kuin tuo 300tkm. tuli täyteen.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Eli bensapumpun irroitus jatkuu...

Takapenkin selkänoja irroitettu, takakontin vaneripeitto irroitettu, bensapumpun peltisuojakansi poistettu.

Täytyykö ennen tulo- ja poistoletkujen muovikulmien irtivetoa (silikonisprayta liukasteeksi) tehdä jotain toimenpiteitä?

Eli akkukengät irti? Bensatankin korkki auki (paineen poisto)? Sähköliitin pumpunkannesta pois?

Pumpun kannessa lukee 4023867 eli lienee Walbro-pumppu. Kokeilin vaahtomuovin alta kannen reunoja ja tuntuu nuo negatiivisen pumpputyypin (?) urat, eli se kansi on kai avattava itse muokatulla erikoistyökalulla.

Onko Motonetin 28-1723 tähän oikea pumppu? Se on ilmeisesti sitten vain pelkkä pumppuosa, eli miten se vaihdetaan sinne "ämpärin" sisään?

(Sorry jos avuttomuuteni ottaa päähän, mutta tää on eka kerta tämän ongelman kanssa!)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tähän väliin voisi esittää kysymyksen: Kannattiko?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Raser kirjoitti:Pumpun kannessa lukee 4023867 eli lienee Walbro-pumppu. Kokeilin vaahtomuovin alta kannen reunoja ja tuntuu nuo negatiivisen pumpputyypin (?) urat, eli se kansi on kai avattava itse muokatulla erikoistyökalulla.
Mulla on ainakin CS:ään sopiva avaustyökalu. Haulla saa lainaan, jos tarvista on.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Avaustyökalu täytyy varmaankin tehdä vanerista itse. Kokeilin kannen avaamista hohtimien varsilla, mutta ei lähtenyt auki.

Kumpaan suuntaan kierteet aukeavat? Normaalisti vastapäivään?

Letkunpäät sain nitkutettua varovasti ehjänä irti jo!

Onko Motonetin 28-1723 tähän oikea pumppu? Se on ilmeisesti sitten vain pelkkä pumppuosa, eli miten se vaihdetaan sinne "ämpärin" sisään?

VAI pitääkö hankkia purkamolta koko ämpärihässäkkä pumppuineen?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vanerista tehty työkalu tuskin kestää. Ämpärin nostaminen on sitten jämptiä hommaa. Nosta ämpäri varaovasti niin ylös kunnes kohon varsi estää enempää nostamasta. Älä vedä muuten kohon varsi vääntyy ja mittarin näyttämä on pielessä.
Taivuta ämpäriä oikealle 45 asteen kulmaan jolloin se pääsee tulemaan reiästä ulos.

Pumpun irrottaminen on helppoa voitele tiivisteet pesuaineella asennuksen helpottamiseksi. Pumpun kovan letkun voi korvata bensan kestävällä kumiletkulla ja klemmareilla.

Ota pumppu liikkeeseen malliksi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin