Moottorin tuki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Moottorin tuki

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Morjens!

Sattuisiko kenelläkään olemaan neuvoja, että mitä pitää purkaa eestä moottorin ylimmän tuen (momenttivarren) irroitukseen? Auto on 9000 T16 -86.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Eipä juuri mitään; korvake on pultattu kanteen, ja ruuvit saa kyllä irti, kunhan harrastaa vähän sormiakrobatiaa. Jos tuen haluaa irti (kumien vaihtoa varten?), niin laturia kannattaa löysätä ja vähän kääntää paikassaan. Näin saa lisää tilaa ruuvin irrotusoperaatiolle, ja taitaa löystyneestä hihnastakin olla helpotusta tilanteessa.

Moni täällä on jo hommannut vaihtotyökalun, minkä kanssa homma onnistuu irrottamatta yhtään mitään. Ilman työkalua vaihto on hankalaa korvaa irrottamatta; rautasahallakaan ei oikein pääse riittävän hyvin tykö. Tai sanotaan että korva irtoaa sen verran helposti, ettei siinä koneen päällä viitsi paljoa ährätä.

Suosittelen muuten vaihtamaan ne kumit uretaanisiin; Motonetin "alkuperäisen kaltaiset" tarvikekumit kestävät vuoden-max. pari, eikä ne saabilaisetkaan mitenkään ikuisia ole, päinvastoin :roll: :evil: . Iso osa uretaanikumien hinnanerosta kuoleentuu jo asennuksen helppoudessa (koostuvat kahdesta puolikkaasta), jos ei ole sitä työkalua.

Juttua aihetta sivuten:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nuo kovemmat puslat tuovat taas yksilöstä riippuen pahimmassa tapauksessa paljon värinää.

On täällä joku klubilainen kertonut, kuinka Powerit oli ihan perssiistä ja melkein paikat irtosi suusta tietyllä kierrosalueella.

Joo, se työkalu on kova sana. Jos olet PKS seudulla, niin minulta saat lainaan. Mulla on jo evoII versio. Olen laakeroinut sen :D Vielä kivempaa vaihdella puslia...

-Hessu-
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Itselläni on hyvät kokemukset powerflexeistä omassa autossani. Auttoi "vasteaikaan" huomattavasti automaatin kanssa. Värinöitä ja tärinöitä ei ole jos paikat on kunnossa konehuoneessa, mm alatuennat ja tasapainoakselit toiminnassa. Mutta nämä ovat omia kokemuksia, en epäile etteikö jollakin olisi ollut Catepillarimaiset tärinät autossa noiden flexien takia, mutta suosittelen, myös vaihdelaatikkoon.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Joo puslat on kyllä saatu irti ja tilalle on jo uretaaniset, tuo auton omistaja sai nimittäin lyötyä sen lohkossa ja kannessa kiinni olevan tukivarren poikki puslaa irrottaessa. :D Eli nyt pitäs saada se jämä pois sieltä pellin alta että saa tuon uuden siihen tilalle kiinni, ensi viikolla olis ihan hyvä olla valmis kun omistaja saa ajokortinkin takaisin. :roll:
Vastaa Viestiin