Diodi
Diodi
Mun Saabissa (9000 2.3t -95) hälyttimen diodivalo palaa jatkuvasti koko ajan, vaikka kauko-ohjanmella lukitessahan sen pitäis jäädä vilkkumaan merkiksi siitä että hälytin on päällä. Ajattelin ensin että häly olisi epäkunnossa, mutta vedettyäni konepellin avauskahvasta, laitettuani lukituksen päälle ja avattuani konepellin huomasin että hyvin hälytin toimii.
Kysyisin onko ton ledin (vai onko se diodi) korjaus vaikea tai onko kellään tietoa mikä ton jatkuvan palamisen takana vois olla ?
Kysyisin onko ton ledin (vai onko se diodi) korjaus vaikea tai onko kellään tietoa mikä ton jatkuvan palamisen takana vois olla ?
Carfan kirjoitti:Pitäsköhan vaan laittaa ledi pimeäksi, kuulin että voi kuluttaa yllättävän paljon virtaa ja jos auto seisoo kauan voi tyhjentää akun.
Joo meneehän 70 Ah:n akku ledillä tyhjäksi noin puolessa vuodessa ( 70 Ah/20mA ). Ei sillä ole merkitystä kellot tms. vie nekin aina muutaman mA:n.
Itse epäilen, että hälyttimen jokin anturi ei pelitä. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että ledin ohjauspiiri pääsisi kärähtämään. Ellei sitten johto ole jäänyt joskus puristuksiin esim. kojetaulua asennettaessa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Ok, on loogista että jos anturi on viallinen niin järjestelmä ilmoittaa siitä, joten taidan alkaa tutkia mahdollisuutta hälyboxin uusimiseen ja jos se on liian hintavaa niin ehkä antanen olla tuollaisena, onhan häly toiminta jo testattuMimmi kirjoitti:Jos anturi olisi viallinen, alkaisi hälytin hälyttämään päällekytkennän viiveen jälkeen. Viiveellä tarkoitan anturien tarkistusaikaa (muistaakseni noin 30s).

En muuten ole vielä edes saanut termaria vaihdettua (toisessa topicissa) näyttää paikat ahtaalta ja siellä on paljon TORX ruuveja, hankin Säästöpörssistä TORX-kärkisarjan (10,15,20,25,30 ja 40) hintaan 4.90.
Motonetin sivuilta olen katsellut termarin ja term. anturin hinnat ja paikallinen varaosaliikkeestä löytyi koneelta 16 euron hintaisena Saab 9000 1995 2.3t anturi, mutta siinä oli kuvassa muovinen pää, ok mullakin on koneen kyljessä olevassa anturissa muovinen pää mutta siitä lähtee 2 johtoa jotka näyttäis olevan kiinteästi kiinni siinä muoviosassa ja liikkeen anturi olis kiinnitettävä johdot sillä muoviklipsillä.
Lisäksi tunnen itseni hieman "kädettömäksi" aloittamaan termarin vaihtoa kun en oikein tiedä kuinka paljon pitää purkaa että pääsee suoriutumaan operaatiosta, onko kellään auttavia ohjeita ?
Auto on siis pihassa seisontavakuutuksessa, otan sen käyttöön kun vanhin poikani ehkä noin parin viikon kuluessa saa inssin läpi ja kortin niin voi ottaa ton nyt ajoautonani olevan Mazdan ja mä alan nauttia Saappilla ajosta, kunhan olisin saanut ton term. jutun vaihdettua ja suunnittelin myös vaihtavani automaattiin öljyt ja putsaamaan/vaihtamaan sen laatikon suodattimen.