9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Moikka,
Mulla on laatikossa kaksi vikaa yhtäaikaa. Toinen on se, että todennäköisesti ne keskipakosäätimen o-renkaat on sököt, koska vaihtelee miten sattuu. Vaihtaa liian isolle vaihteelle. Ei kuitenkaan sammu pysähdyttäessä, mutta joskus irrottaa vähän nihkeästi. Lisäksi pakki ei mene aina päälle. Menee jos sammuttaa auton, tai rämppää n kertaa vaihteenvalitsijaa. D-asentoa ei voi käytönnössä käyttää kaupungissa ollenkaan. Ajankin siksi pääasiassa 2 vaihteella ja joskus vaihdan käsin 3:n ja 2:n välillä. Isolla tiellä joskus toimii kuin unelma ja joskus on sellainen, että kovassa kiihdytyksessä 0-120 vaihtelee edestakaisin 3:n ja 4:n välillä.
Toivottavasti tulis sillä renkaiden vaihdolla kuntoon. ei jaksaisi alkaa vaihtelemaan niitä matolaatikon jousia.
Toinen vika on se, että laatikko luistaa. Varsinkin aamulla, kylmänä. Se ei ehdi paljoa luistaa, koska löysään aina heti hädissäni kaasua. Luisto on siis vain pieni jurahdus. 2-vaihteella jurahtaa aika herkästi, tosin sehän onkin melkein ainoa vaihde jota käytän. Olen täältä foorumeilta lukenut diagnoosit näihin laatikko-ongelmiin, mutta yhtä asiaa en ole löytänyt, en täältä, en googlettamalla. Eli kuinka säädetään jarrupanta? Tai lähinnä että mistä? Olen lukenut että siinä on momentti yms. mutta tarkoitus olisi vain hiukan "summassa" kiristää sitä. Mutta missä on tuo topruuvi ja lukitus?
Tuo jarrupannan topruuvin sijainti on se mun pääkysymys.
Joku sanoi täällä sellaistakin, että jos by-bass kauheesti suhahtelee, tai automaattilaatikkoon menevä alipaineletku vuotaa, voi sekin sekoittaa laatikon. Onko tossa perää? Mulla suhahtaa se vakio by-bass aika huolella. Ahdot on kyllä muuten vaan mitattu viime viikonloppuna ja ne oli aavistuksen oudot, kun täyspaineturbo kuitekin kyseessä, tosin vanha. Ajettiin ~8km lenkki erillisen equus mittarin kanssa. Menomatkalla piikkas max. 0.8bar ja pysyi vain 0.5bar:ssa sen jälkeen. Tulomatkalla piikkas 1.0bar ja putos tohon samaan. Ihmetystä herätti se, että paineet käy tosi nopeesti siinä maksimissa ja tippuu heti alas. Muutama viikko sitten testasin motarilla kulkua 120-180km/h. Tasan 20sek meni aikaa. Sekin on jotenki huonosti. Jotenki hyyty ne menohalut siinä 165km/h kohdalla.
Tohon turbohommaan voi kommentoida halutessaan, mutta tosiaan se jarrupana olis se tärkein.
Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Mulla on laatikossa kaksi vikaa yhtäaikaa. Toinen on se, että todennäköisesti ne keskipakosäätimen o-renkaat on sököt, koska vaihtelee miten sattuu. Vaihtaa liian isolle vaihteelle. Ei kuitenkaan sammu pysähdyttäessä, mutta joskus irrottaa vähän nihkeästi. Lisäksi pakki ei mene aina päälle. Menee jos sammuttaa auton, tai rämppää n kertaa vaihteenvalitsijaa. D-asentoa ei voi käytönnössä käyttää kaupungissa ollenkaan. Ajankin siksi pääasiassa 2 vaihteella ja joskus vaihdan käsin 3:n ja 2:n välillä. Isolla tiellä joskus toimii kuin unelma ja joskus on sellainen, että kovassa kiihdytyksessä 0-120 vaihtelee edestakaisin 3:n ja 4:n välillä.
Toivottavasti tulis sillä renkaiden vaihdolla kuntoon. ei jaksaisi alkaa vaihtelemaan niitä matolaatikon jousia.
Toinen vika on se, että laatikko luistaa. Varsinkin aamulla, kylmänä. Se ei ehdi paljoa luistaa, koska löysään aina heti hädissäni kaasua. Luisto on siis vain pieni jurahdus. 2-vaihteella jurahtaa aika herkästi, tosin sehän onkin melkein ainoa vaihde jota käytän. Olen täältä foorumeilta lukenut diagnoosit näihin laatikko-ongelmiin, mutta yhtä asiaa en ole löytänyt, en täältä, en googlettamalla. Eli kuinka säädetään jarrupanta? Tai lähinnä että mistä? Olen lukenut että siinä on momentti yms. mutta tarkoitus olisi vain hiukan "summassa" kiristää sitä. Mutta missä on tuo topruuvi ja lukitus?
Tuo jarrupannan topruuvin sijainti on se mun pääkysymys.
Joku sanoi täällä sellaistakin, että jos by-bass kauheesti suhahtelee, tai automaattilaatikkoon menevä alipaineletku vuotaa, voi sekin sekoittaa laatikon. Onko tossa perää? Mulla suhahtaa se vakio by-bass aika huolella. Ahdot on kyllä muuten vaan mitattu viime viikonloppuna ja ne oli aavistuksen oudot, kun täyspaineturbo kuitekin kyseessä, tosin vanha. Ajettiin ~8km lenkki erillisen equus mittarin kanssa. Menomatkalla piikkas max. 0.8bar ja pysyi vain 0.5bar:ssa sen jälkeen. Tulomatkalla piikkas 1.0bar ja putos tohon samaan. Ihmetystä herätti se, että paineet käy tosi nopeesti siinä maksimissa ja tippuu heti alas. Muutama viikko sitten testasin motarilla kulkua 120-180km/h. Tasan 20sek meni aikaa. Sekin on jotenki huonosti. Jotenki hyyty ne menohalut siinä 165km/h kohdalla.
Tohon turbohommaan voi kommentoida halutessaan, mutta tosiaan se jarrupana olis se tärkein.
Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Itse en ole vielä joutunut kajoamaan pantaan, mutta hätpikaa Foorumilta löydetyn linkin perusteella jarrupantaan käsiksi pääseminen vaatii "matolaatikon" irroittamisen, ja sehän löytyy kun on ensin irroittanut akun ja sen telineen. Samallahan jos joutuu matolaatikon irroittamaan niin kätevästihän siinä myös jouset vaihtaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... jarrupanta
Itselläni oli juuri haluttomuutta vaihtaa alaspäin hiljentäessä, ja risteyksiin tultaessa auto sammui laatikko isolla vaihteella juristen, By-pass venttiilin vaihto uuteen auttoi. Meneekö autossasi ahtomittari alipaineelle tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajettaessa?
Tämä nyt vain yhtenä mahdollisuutena, itsekin epäilit että saattaisi olla kaksi vikaa "päällekkäin", eikä se näissä Tontuissa ole mitenkään harvinaista..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... jarrupanta
Itselläni oli juuri haluttomuutta vaihtaa alaspäin hiljentäessä, ja risteyksiin tultaessa auto sammui laatikko isolla vaihteella juristen, By-pass venttiilin vaihto uuteen auttoi. Meneekö autossasi ahtomittari alipaineelle tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajettaessa?
Tämä nyt vain yhtenä mahdollisuutena, itsekin epäilit että saattaisi olla kaksi vikaa "päällekkäin", eikä se näissä Tontuissa ole mitenkään harvinaista..
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Jarrupanta säädetään 10Nm:n tiukkuuteen ja tämän jälkeen KAKSI kierrosta auki.
Se lukkomutteri ja top ruuvi löytyvät vaihdelaatikon etureunasta.
Öljytikusta katsottuna kello 7:ään.
Se lukkomutteri ja top ruuvi löytyvät vaihdelaatikon etureunasta.
Öljytikusta katsottuna kello 7:ään.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Säätöohje:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... andadj.htm
Jarrupannan säätöruuvi lukitusmuttereineen näkyy tässä kuvassa
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... age17.html
Ruuvi ja mutteri on syytä putsata ja herkistää ennen tuohon 10 Nm momenttiin kiristämistä.
En ole säätöä omaan laatikkooni tehnyt kun sopiva momenttiavain puuttuu. Olisikohan halpa vääntötankomallinen momenttiavain tarkkuudeltaan riittävä?
Tuollainen: http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_987iso.jpg
Voi tosin olla ettei niin pitkävartinen tanko ole käytännössä sinne aseteltavissa, pitäisi olla räikällä varustettu 10 Nm momenttiin säätyvä lyhytvartinen, mieluusti hyvälaatuinen momenttiavain.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... andadj.htm
Jarrupannan säätöruuvi lukitusmuttereineen näkyy tässä kuvassa
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... age17.html
Ruuvi ja mutteri on syytä putsata ja herkistää ennen tuohon 10 Nm momenttiin kiristämistä.
En ole säätöä omaan laatikkooni tehnyt kun sopiva momenttiavain puuttuu. Olisikohan halpa vääntötankomallinen momenttiavain tarkkuudeltaan riittävä?
Tuollainen: http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_987iso.jpg
Voi tosin olla ettei niin pitkävartinen tanko ole käytännössä sinne aseteltavissa, pitäisi olla räikällä varustettu 10 Nm momenttiin säätyvä lyhytvartinen, mieluusti hyvälaatuinen momenttiavain.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Moi,
Johonki mun vastaus äsken katos, laitan uusiksi...
Eli todella paljon kiitoksia vinkeistä!!! Nyt saan varmasti pannan kiristettyä.
Niistä paineista, niin menee kyllä tyhjäkäynnillä alipaineelle ihan ok. Pitäisköhän se by-bass venttiili vaihtaa? Voiko se oikeasti vaikuttaa tohon automaatin toimintaan? Se suhahtelee meinaan aika huolella. Kivahan se tosin on, että suhahtelee
-markus-
Johonki mun vastaus äsken katos, laitan uusiksi...
Eli todella paljon kiitoksia vinkeistä!!! Nyt saan varmasti pannan kiristettyä.
Niistä paineista, niin menee kyllä tyhjäkäynnillä alipaineelle ihan ok. Pitäisköhän se by-bass venttiili vaihtaa? Voiko se oikeasti vaikuttaa tohon automaatin toimintaan? Se suhahtelee meinaan aika huolella. Kivahan se tosin on, että suhahtelee

-markus-
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Minusta bypass-venttiili ei voi sotkea vaihteiston toimintaa noin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Tähän liittyen, voisin kysyä vielä yhden kysymyksen:
Kun katsastusmies lähtee jarrutestin jälkeen autolla pienelle lenkille ja huomaa, että D ei toimikaan kuten pitää, niin tuleeko hylky?
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta
-
Kun katsastusmies lähtee jarrutestin jälkeen autolla pienelle lenkille ja huomaa, että D ei toimikaan kuten pitää, niin tuleeko hylky?
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta

Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Itselläni oli seuraavanlainen ongelma : Auto vaihtoi liian äkkiä isolle vaihteelle. Usein sammu pysähtyessä. Käynnisty kuitenkin heti.
Korjattiin laatikkoa vaihtaen 11 kpl tiivisteitä...auto toimii nyt ku unelma!
Kyseessä Saab 9000 -91.
Korjattiin laatikkoa vaihtaen 11 kpl tiivisteitä...auto toimii nyt ku unelma!
Kyseessä Saab 9000 -91.
9000 2.3 GRIFFIN TURBO AUT -91
exät:
900 -87
900i 2.1 -92
exät:
900 -87
900i 2.1 -92
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Joo, mulla noi samat oireet muuten, mutta ei ole koskaan sammunut. Lisäksi pakki ei mene aina päälle heti. Voiko se johtua vain releen pätkimisestä? Kojetaulun alla naksuu rele aina kun laittaa pakille. Tai sitten se on vaan pakkivalojen rele.
Tossa väärässä vaihtamisessa on yksi mielenkiintoinen juttu; kun autolla on ajettu 20km (eli on kuuma), niin pelaa niinkuin pitää. Ennen sitä on turha ajaa D asennossa. Ei ymmärrä.
Kiristin muuten sitä jarrupantaa 3/4 kierrosta, ihan summassa. Ei se mihinkään auttanut. Tulikin karmiva epäilys että kytkinpakka on loppu, koska se narahdus jatkuu. Se tulee varsinkin kylmänä, ei tarvi kovaakaan vedättää kakkosella. Eli joku luistaa siellä. Olisko se sitten se vikana?
Mulla siis on pari erilaista vikaa laatikossa
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta
-
Tossa väärässä vaihtamisessa on yksi mielenkiintoinen juttu; kun autolla on ajettu 20km (eli on kuuma), niin pelaa niinkuin pitää. Ennen sitä on turha ajaa D asennossa. Ei ymmärrä.
Kiristin muuten sitä jarrupantaa 3/4 kierrosta, ihan summassa. Ei se mihinkään auttanut. Tulikin karmiva epäilys että kytkinpakka on loppu, koska se narahdus jatkuu. Se tulee varsinkin kylmänä, ei tarvi kovaakaan vedättää kakkosella. Eli joku luistaa siellä. Olisko se sitten se vikana?
Mulla siis on pari erilaista vikaa laatikossa

______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta

Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Tuota... tuntuu tyhmältä edes kysyä mutta kai öljyä on riittävästi?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Itseasiassa kun ostin auton, niin öljyä oli todella paljon liikaa. Auto haisi sisältäkin sille öljylle. Kävin huoltoasemalla tyhjennyttämässä sieltä about 1-1.5L pois. Sitte laitettiin samantien takasin ehkä 0.5L.
Nyt tuntuisi, että tikussa on vieläkin hiukan yli maksimin se öljy (0.5-1cm). Voiko se vaikuttaa niin paljon?
Mikä on oikea tapa tarkastaa öljy? Tikussahan on omat asteikot 40 ja 80 asteiselle öljylle. Katsotaanko öljyt moottorin käydessä?
Suuri kiitos vastauksistanne!
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta
-
Nyt tuntuisi, että tikussa on vieläkin hiukan yli maksimin se öljy (0.5-1cm). Voiko se vaikuttaa niin paljon?
Mikä on oikea tapa tarkastaa öljy? Tikussahan on omat asteikot 40 ja 80 asteiselle öljylle. Katsotaanko öljyt moottorin käydessä?
Suuri kiitos vastauksistanne!
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta

Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Kiitti tuosta! Tarkastan huomenna öljyt!
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta
-
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta

Re: 9000 -91 2.3T Automaattilaatikkovika
Tarkastin nuo öljyt ohjeiden mukaan. Ei sitä ollut liikaa kuin 2mm. Eli ihan ok se on.
Tuo laatikon väärä vaihtaminen tulee varmasti kuntoon keskipakosäätimen o-renkaiden vaihdolla ja viimeistään matolaatikon jousien vaihdolla, mutta se narahdus ei häviä kuitenkaan. Eli joku siellä on alkamassa luistamaan. Olenkin vakavasti harkinnut sellaista, että jos tuo kestäisi talven yli, niin vaihdan sitten keväällä manuaalilootan siihen. Sen jälkeen voin sitten vähän virittääkin autoa
Tollanen 250HV olis kiva ja tulee tietty helposti. Harmittaa kun automaatissahan on koneen vääntökin rajotettu 300nm:iin, kun se manuaalissa on 323nm. Bensaa palaa tuntuvasti enemmän. Ero on huomattava edelliseen 2.0i16 manuaali tonnariin verrattuna.
______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta
-
Tuo laatikon väärä vaihtaminen tulee varmasti kuntoon keskipakosäätimen o-renkaiden vaihdolla ja viimeistään matolaatikon jousien vaihdolla, mutta se narahdus ei häviä kuitenkaan. Eli joku siellä on alkamassa luistamaan. Olenkin vakavasti harkinnut sellaista, että jos tuo kestäisi talven yli, niin vaihdan sitten keväällä manuaalilootan siihen. Sen jälkeen voin sitten vähän virittääkin autoa

______________________________________
9000 2.3T -91 *ex. diplomatic car*
- Ei värillä ole väliä, kunhan se on musta
