9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Autona 9000 2.3T 1993 295tkm.
Oireet: Vaihteensiirto takkuillut jonkun aikaa, vaihteet tuntuivat menevän "vaikeasti" päälle, etenkin 1 ja 2 vaihteet. Lopulta 1 ja 2 vaihteet eivät kytkeytyneet enää ollenkaan. 3, 4, 5 ja pakki löytyivät.
Vianselvitys: Kaveri heilutti vaihdekeppiä eri vaihteiden väliä. Imusarjan ja tulipellin välistä näkee tuon yhdysnivelen, mikä antaa selvästi "periksi" sen ollessa rikkoutunut. Nivel on ohjaamosta tulevan tangon ja vaihdelaatikkoon menevän tangon välissä melko suoraan jarrunestesäiliön alapuolella. Tässä tapauksessa nivel kääntyi epäluonnollisesti yritettäessä kytkeä 1 ja 2 vaihteita.
Korjaus: Merkkiliikkeestä uusi nivel ja kartiotappi muttereineen. H. 120€ yht.
Toinen vaihtoehto on hakea esim motonetista pelkät nivelen kumit (n.10€), tässä tapauksessa päädyttiin kokonaan uuteen niveleen, koska Scantechin valmisteista ei ole hyviä kokemuksia esim. momenttituessa/moottorityynyissä.
Nivelen saa vaihdettua yläkautta, mikäli kädet vain ylettävät siihen. Hieman ahdas väli, mutta kyllä sinne mahtuu. Itse jouduin irrottamaan tulipellistä varashälyttimen sireenin, kierrettävällä liittimellä olevan johtosarjan sekä kiinnikkeen, jotta pääsin käsiksi niveleen kunnolla.
Ohjaamon puoleisesta päästä nivel on kiinni tangon ympärille kiristettävällä pantaliitoksella (13mm mutteri) ja vaihdelaatikon päästä tuolla kartiotapilla. Kartiotapin päässä on 8mm mutteri lukitsemassa sitä. Merkkiliikkeen tiskillä saa sitten olla kartiotappien kanssa tarkkana, mikäli sen joutuu vaihtamaan. Niitä on ainakin 3 eri mittaa. Olennaisinta on kai, ettei tappi tule läpi reiästä ja ettei kierreosuus ole liian lyhyt.
Vaihdelaatikon päässä olevan kartiotapin löytää vartta suojaavan haitarikumin alta. Itse vedin kumin taakse, jotta pääsin tappiin parhaiten käsiksi (Olipas hauskasti sanottu ). Ennen vanhan nivelen irroitusta merkkasin vanhan nivelen kohdan ohjaamon puoleiseen tankoon piikillä, jotta vaihteiston säätö ei muutu olennaisesti. Tällä konstilla ei ainakaan omassa tapauksessa tarvinnut kohdistaa vivustoa uudelleen.
Itse irroitin aluksi kartiotapin kiinnityksen eli 8mm mutterin 3 vaihde päällä. Tappi pois ja 4 vaihde päälle, jolloin pääsin helpoiten käsiksi takapään 13mm mutteriin ja pantaliitokseen. Kun panta on löysällä, on helppo ujuttaa nivel pois tankojen välistä niveltä samalla hieman pyörittäen. 13mm mutteri aukesi itsellä helpoiten 13mm piippuhylsyllä, kahdella pitkällä jatkolla ja 1/2" räikällä imusarjan päältä vääntäen - Alhaalla tilat vääntämiselle vähän vähissä. 8mm mutterin sai helposti auki ja kiinni ihan normaalilla 8mm kiintoavaimella. Kasaus asennusrasvan kera päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa ensikertalaisella meni 35min.
Oireet: Vaihteensiirto takkuillut jonkun aikaa, vaihteet tuntuivat menevän "vaikeasti" päälle, etenkin 1 ja 2 vaihteet. Lopulta 1 ja 2 vaihteet eivät kytkeytyneet enää ollenkaan. 3, 4, 5 ja pakki löytyivät.
Vianselvitys: Kaveri heilutti vaihdekeppiä eri vaihteiden väliä. Imusarjan ja tulipellin välistä näkee tuon yhdysnivelen, mikä antaa selvästi "periksi" sen ollessa rikkoutunut. Nivel on ohjaamosta tulevan tangon ja vaihdelaatikkoon menevän tangon välissä melko suoraan jarrunestesäiliön alapuolella. Tässä tapauksessa nivel kääntyi epäluonnollisesti yritettäessä kytkeä 1 ja 2 vaihteita.
Korjaus: Merkkiliikkeestä uusi nivel ja kartiotappi muttereineen. H. 120€ yht.
Toinen vaihtoehto on hakea esim motonetista pelkät nivelen kumit (n.10€), tässä tapauksessa päädyttiin kokonaan uuteen niveleen, koska Scantechin valmisteista ei ole hyviä kokemuksia esim. momenttituessa/moottorityynyissä.
Nivelen saa vaihdettua yläkautta, mikäli kädet vain ylettävät siihen. Hieman ahdas väli, mutta kyllä sinne mahtuu. Itse jouduin irrottamaan tulipellistä varashälyttimen sireenin, kierrettävällä liittimellä olevan johtosarjan sekä kiinnikkeen, jotta pääsin käsiksi niveleen kunnolla.
Ohjaamon puoleisesta päästä nivel on kiinni tangon ympärille kiristettävällä pantaliitoksella (13mm mutteri) ja vaihdelaatikon päästä tuolla kartiotapilla. Kartiotapin päässä on 8mm mutteri lukitsemassa sitä. Merkkiliikkeen tiskillä saa sitten olla kartiotappien kanssa tarkkana, mikäli sen joutuu vaihtamaan. Niitä on ainakin 3 eri mittaa. Olennaisinta on kai, ettei tappi tule läpi reiästä ja ettei kierreosuus ole liian lyhyt.
Vaihdelaatikon päässä olevan kartiotapin löytää vartta suojaavan haitarikumin alta. Itse vedin kumin taakse, jotta pääsin tappiin parhaiten käsiksi (Olipas hauskasti sanottu ). Ennen vanhan nivelen irroitusta merkkasin vanhan nivelen kohdan ohjaamon puoleiseen tankoon piikillä, jotta vaihteiston säätö ei muutu olennaisesti. Tällä konstilla ei ainakaan omassa tapauksessa tarvinnut kohdistaa vivustoa uudelleen.
Itse irroitin aluksi kartiotapin kiinnityksen eli 8mm mutterin 3 vaihde päällä. Tappi pois ja 4 vaihde päälle, jolloin pääsin helpoiten käsiksi takapään 13mm mutteriin ja pantaliitokseen. Kun panta on löysällä, on helppo ujuttaa nivel pois tankojen välistä niveltä samalla hieman pyörittäen. 13mm mutteri aukesi itsellä helpoiten 13mm piippuhylsyllä, kahdella pitkällä jatkolla ja 1/2" räikällä imusarjan päältä vääntäen - Alhaalla tilat vääntämiselle vähän vähissä. 8mm mutterin sai helposti auki ja kiinni ihan normaalilla 8mm kiintoavaimella. Kasaus asennusrasvan kera päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa ensikertalaisella meni 35min.
Viimeksi muokannut Ciswami, Su Syys 23, 2007 17:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 13:38
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
itse olen korjannut kyseisen nivelen kaksi vuotta sitten nippusiteellä ja on toiminut hyvin ja vaihteet menee tosi hyvin päälle aikaa meni 2 minuuttia
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Niitä niveliä on kahden sorttisia. Uuteen niveleen ei tuo klemmari/nippusidekikka toimi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
mulla taitaa olla saabissa samaa vikaa kun välillä tahtoo olla ainaki ykkösen silmään saaminen työn takana. Pitää käyttää jotaki muuta vaihetta silmässä, eikä siltikään mene vaihe pehmeästi päälle. Yleensä kyllä toimii moitteetta.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Jesh!
Eli mulla täysin samat oireet: Ensimmäisenä ykkönen ja kakkonen ei meinanneet mennä päälle ollenkaan, sitten tänään töistäpaluureissulla ainoastaan kolmonen löytyi, ja vähän liikennevalorumbassa joutu luistattelemaan
Ilmeisesti sama vika siis. Vuosimalli on -92. Pärjääköhän tuolla nippusidekikalla, ja miten se edes tehdään? Onko tuo nyt sitten todennäköisemmin se vanhempi malli, johon kikka voisi toimia? Itseasiassa minulla ei ole edes hajua mitä osaa sitä pitäisi alkaa fiksailemaan.
Nyt olisivat siis hyvät neuvot kalliit.
Eli mulla täysin samat oireet: Ensimmäisenä ykkönen ja kakkonen ei meinanneet mennä päälle ollenkaan, sitten tänään töistäpaluureissulla ainoastaan kolmonen löytyi, ja vähän liikennevalorumbassa joutu luistattelemaan
Ilmeisesti sama vika siis. Vuosimalli on -92. Pärjääköhän tuolla nippusidekikalla, ja miten se edes tehdään? Onko tuo nyt sitten todennäköisemmin se vanhempi malli, johon kikka voisi toimia? Itseasiassa minulla ei ole edes hajua mitä osaa sitä pitäisi alkaa fiksailemaan.
Nyt olisivat siis hyvät neuvot kalliit.
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Viimeksi muokannut 0009, Ti Joulu 07, 2021 17:48. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Multa viime vuonna tuo nivelenkumi repesi irti, sen verran halpa osa 11,70e (vanhempi versio) joten otin toisen nyt varalle samalla kun muutakin pcs tilasin.
Helppo tuo on vaihtaa, keskitystä hiukan tuon kanssa saa passattua jos välystä muuallakin. Kepin alta muoviset siirtohelat oli kanssa kuluneet ja ne uusimalla auttoi pikkuisen osaltaan tuota 1-2 paikalleen menoa.
Helppo tuo on vaihtaa, keskitystä hiukan tuon kanssa saa passattua jos välystä muuallakin. Kepin alta muoviset siirtohelat oli kanssa kuluneet ja ne uusimalla auttoi pikkuisen osaltaan tuota 1-2 paikalleen menoa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Missäs vikaa mulla mahtaa olla, kun hieman reippaampi kiihdytys ykkösvaihteella pamauttaa kepin sormille?
Eli kytkimen laitat pohjaan niin keppi hyppää pois itsestään melko kovalla vauhdilla. Muilla vaihteilla ei ole samaa ongelmaa. Ja vaihteet menee päälle hyvin.
Eli kytkimen laitat pohjaan niin keppi hyppää pois itsestään melko kovalla vauhdilla. Muilla vaihteilla ei ole samaa ongelmaa. Ja vaihteet menee päälle hyvin.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Löytyykö linkkiä tai vinkkiä miten sais vaihdekepin kohdistettua oikein kun kyseessä tuo ylemmän kuvan vanhempi malli ?
Pyysin auton omistajaa laittamaan kunnon merkin kepin puoleiseen päähän missä 13millin mutteri, mutta merkistä ei saa selvää ja viitosta ei saa sisään nyt kun laitoin kumin nippuun vanneraudalla
Torstaina tulee motonetistä uusi kumi noin 16€ ja sitten kokeillaan uudestaan saada kaikki vaihteet toimimaan.
Pyysin auton omistajaa laittamaan kunnon merkin kepin puoleiseen päähän missä 13millin mutteri, mutta merkistä ei saa selvää ja viitosta ei saa sisään nyt kun laitoin kumin nippuun vanneraudalla
Torstaina tulee motonetistä uusi kumi noin 16€ ja sitten kokeillaan uudestaan saada kaikki vaihteet toimimaan.
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Ohjekirjan kohdasta 232-1 alkaen löytyy ohje:et kirjoitti:Löytyykö linkkiä tai vinkkiä miten sais vaihdekepin kohdistettua
..
http://jouppi.fi/saab/Manual%20trans/90 ... teisto.pdf
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Kiitos. Kaiketi 4 vaihde pitäis laittaa päälle kun laatikko on vapaalla...
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Mistähän tuota uudemman mallista yhdysniveltä saisi? Monessakin kaupassa näyttää olevan vanhaa, mutta ei uutta.
Yritin EPC:stä etsiä varaosanumeroa, mutta sieltä(kin) löytyi vain kuva ja numero tuolle vanhalle kumille. Eli jos tiedätte numeron, niin sekin voisi auttaa.
Yritin EPC:stä etsiä varaosanumeroa, mutta sieltä(kin) löytyi vain kuva ja numero tuolle vanhalle kumille. Eli jos tiedätte numeron, niin sekin voisi auttaa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Uuden mallin osanro lienee 4477147.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Kiitos. Eipä noita ihan hirveästi näytä olevan tarjolla enää.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9000 vaihteensiirtäjän yhdysnivelen vaihto
Kyselin uudempaa niveltä nyt PCS:ltä ja 138e on hinta .
Vois se kyllä vähän halvempikin olla! Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte mistä näitä saisi inhimillisempään hintaan. Hyvä käytettykin kelpaa.
EDIT: Vai saako sen vanhemman uudemman paikalle mahdollisesti? Niitä ois enemmän tarjolla ja halvemmalla.
Vois se kyllä vähän halvempikin olla! Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte mistä näitä saisi inhimillisempään hintaan. Hyvä käytettykin kelpaa.
EDIT: Vai saako sen vanhemman uudemman paikalle mahdollisesti? Niitä ois enemmän tarjolla ja halvemmalla.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00