kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
oldhouse
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Viesti Kirjoittaja oldhouse »

Eli -90 2.0 TA tonnari, bensapumpusta alkoi kuulua ääntä tuossa kesän aikana, ajelin ilman takapenkkiä koko kesän kun oli fixailtavaa. Ääni on samanlainen kuin pakoputki, joka "resonoi" runkoa vasten. No putki on hyvin kiinni, joten pumppua ihmettelemään. Sieltä se ääni tulee.

Tyhjäkäynnillä on pientä seilailua 700-950 välillä, joten mietin olisiko näillä kahdella asialla yhteyttä. tietysti paineensäädinkin kävi mielessä.

Polttoainepuolen juttuja kun en ole ikinä tehnyt, ja omalla uskollisella pajalle ei ollut mittaria ja taitoakaan sähköisistä ruiskuvehkeistä, niin kävin ns. laadukkaassa, ei Saab spesialisti paikassa tiistaina.

Mies sitten mittaili paineet ja tuomitsi paineet ja säätimen toimiviksi, heittoja tuli silloin tällöin 0.1 verran. Kuulemma normaalia. Bensapumput kuulemma hajoavat yleensä laakista ja pitävät joskus melkoista ääntä :)

Lukemat: 2.1 tyhjäkäynnillä, 2.6 kun alipaineletku irrotetaan imusarjasta. Kun kaasua painaa kunnolla 2.1 -> 2.6 tietämille.

Kysymys siis kuuluu: Onko tämä nyt _teidän_ mielestä oikea paine. Oikein/tavalla mitattu jne. Mittari oli kiinni tukin perässä.

Jollei ole niin mikähän voisi mättää paineissa :)

Tässähän on viimeaikoina ollut foorumillakin paljon puhetta paineista ja tullut selailtua niitä keskusteluja ruunsastikin. Jotenkin kummasti tällainen 2.8 lukema on jäänyt päähän.
-Pitäisikö mittarissa lukea, alipaineletku kiinni säätimessä 2.8 tms tyhjäkaynnillä ja nousta siitä sitten vielä ylöspäin kierrosten mukaan?
-Vai pitäisikö sen paineensäätimen pitää koko ajan tasainen paine 2.8 tms, kuormasta riippumatta?
-VAI onko se 2.8 oltava ilman alipaineletkua ja siitä sitten laskee kun laittaa säätimen letkun kiinni, noustakseen maksimiin kuormalla?

Tässä hämmentää minua se, että jotenkin olen tajunnut homman niin että bensapaine olisi koko ajan sama ja suuttimet sitten ruiskisivat tarpeellisen määrän tavaraa tilanteesta riippuen. Onko näin? Vai olenko ihan metässä:)

Taisi tulla mahdollisimman sekavasti selvitettyä, mutta kaippa joku tuosta jotain tajuaa.

Btw, tämä firma on kyllä autosähkö erikoistunut, bosch valtuutettu jne, mutta 7 äijää siellä asentelee ebereitäkin isoonkin kalustoon joten kai ne nyt jotain tajuaa bensapaineistakin. Minä taas en, vielä.
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Bensan absoluuttisen paineen pitää vaihdella. Ajatuksena on pitää se koko ajan samana suhteessa imusarjan paineeseen. Nyrkkisäntö on imusarja +3bar, mutta alkuperäisenä taitaa joissain koneissa olla 2,5 barinkin säätimiä. Ruiskun toiminta, eli suuttimien aukioloaika perustuu tuohon oletukseen, että bensaa on koko ajan tarjolla vakio-ylipaineella. Tuo +2,6 voi siis olla riittävä arvo, mutta pitäisi tarkastaa mikä autossa kuuluu olla. Oikealla hehtaarilla ollaan joka tapauksessa!

Absoluuttinen arvohan tietysti vaihtelee sen mukaan, onko imusarjassa alipainetta vai ylipainetta ja kuinka paljon. Siksi juuri tuo paineen mittaus tehdään imusarjan letku irrotettuna, jolloin tulos on (tai pitäisi olla) säätimen asetusarvo normaali ilmanpaineessa. Enemmänkin tuo kertoo ainoastaan säätimen kunnosta, kuin esim. bensan riittävyydestä (=pumpun tuotosta) suurilla ahdoilla.

Jotta nähdään, mikä tilanne on ajossa, pitäisi mittari vetää esim. tuulilasille tai kabiiniin sivuikkunasta, ja seurata bensanpaineiden riittävyyttä ahtoihin verrattuna. KAT-autossahan toki CE-valo syttyy, jos seokset menevät rikkaalle/laihalle, mutta ainakin laihalle mennessä vahinko voi ehtiä jo tapahtua. Samoin rikkaalla käynti -ainakin toistuva sellainen- kypsyttää katin nopeasti.

Jos on tiedossa, että pumpulla on takana jo "riittävästi" kilometrejä, kannattaa harkita vaihtoa, varsinkin jos pitää epätavallista ääntä: Ehdit rauhassa hommaamaan pumpun, ja voit tehdä vaihtotyön vapaavalintaisessa (=lämpimässä, valoisassa) paikassa itse valittuna ajankohtana. Vaihtoehtohan on myöhästyä työhaastattelusta/omista häistä tms., ja hinauttaa auto pois tienposkesta lähimpään nyrkkipajaan sitten, kun se pumppu huonoimmalla mahdollisella hetkellä sanoo sopimuksen irti. :x :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla näkyy yhteenveto kattitonttujen ruiskuosista. Katso ruiskuboksin osanumero, saat siitä varmistettua kuuluuko autossa olla 3,0 vai 2,5 paineensäädin.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/LH_osat_kat.jpg

Jos boksin Bosch-numero on 586-loppuinen, säädin pitää olla 2,5 bar, eli alipaineletku irrotettuna painemittarin pitää näyttää 2,5 bar.

Tuollakin oli paineenmittaajmisesta juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 60#p110860
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Viesti Kirjoittaja V-M »

2,5bar säätimellä toleranssi on +-0.1bar eli se mitottu 2.6bar ok jos on 2.5bar säädin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
oldhouse
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Re: kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Viesti Kirjoittaja oldhouse »

kiitos kaikille vastanneille, tämä threadi on ollut hyvin informatiivinen :)

Boxin on edellinen omistaja vaihtanut, tässä on numerona
0 280 000 566 -eli 2,5 bar säädin on sille oikea. Täytynee katsoa vielä nuo muut komponentit, ovatko LH2.4 tavaraa.

Tuleekos muuten mitään ongelmia jos vaihtaa 3barin säätimen joskus tuon 2,5 tilalle. Vai onko ecu, vakiona siis, koodattu tuolle 2,5 säätimelle sopivaksi?

Mitäs kaikkea itseasiassa on _LH- jotakin? Mistä komponenteista se koostuu ?
Mitä tavaraa kuuluu olla yhteen sopivana eri versioiden kanssa. Mikä on vaihdettavissa eri versioiden kesken ilman ongelmia ... vaiko eikö mikään ...

-ecu
-bensapainesäädin
-IMM
-suuttimet
-?

Pumpun _oikeasta_ iästä ei ole hajuakaan, edellinen on vaihtanut senkin kesällä 2005. Vaan enpä tiedä onko uuteen vai käytettyyn (esim koko ämpärin siis). Kai (vai?) myös on mahdollista että jotain olisi irronnut sisällä, kun minun kotireissullani on 5km tosi p*skaa soratietä per siivu. Tänä vuonna tie on ollut tosi kurjassa kunnossa.
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: kävin mittauttamassa bensanpaineen, jäi kysyttävää ...

Viesti Kirjoittaja kostape »

Soratie saattaa lisätä pumpun ikää? Kuulin tavallisesti luotettavasta lähteestä, että laiskan pumpun voi herättää taas toimimaan ahtautumalla auton alle ja lyömällä kasnelosen pätkällä tankin pohjaan, pumppukin tärähtää ja esim. kollektorilla olevat hiiliroskat putoavat ja virrankulku paranee, tai joku muu ihme tapahtuu. Uskokoon kekä tahtoo, mutta on tässä hieman logiikkaakin.
Itse vaihdoin uuden pumpun ja suodattimen kun tonnari vain vähän hörähteli, jonkin verran tuntui painetta kanavassa olevan, mutta ei kai tarpeeksi, ajettu 250 000.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin