EDUn jäljellä olevan matkan ihmettelyä (TOTTA SE OLI.)
EDUn jäljellä olevan matkan ihmettelyä (TOTTA SE OLI.)
Pakko kertoa tämä juttu. Ensin epäilin itseäni, sitten auton ajotieturia ja lopuksi epäilin melkein mitä vain. Ajattelin että tieturin näyttö on rikki, siis ettei näytä koko numeroita. No annas olla.
Lähdimme pohjanmaalta ajelemaan kotiin päin. Matkaa aika tarkasti 220km. Ajotapani on rauhallinen joten kulutus oli pyörinyt tuossa 8 litran molemmin puolin. No matkaan lähtiessä näytti tieturi jäljellä olevan ajomatkan olevan 240km + risat. Ajelin rauhallisesti 80-100km/h:n välillä.
Perille päästyämme näytti tieturi jäljellä olevaksi ajomatkaksi 142km. TASAN. Eli tuon 220km:n matkan olimme tieturin mukaan ajaneet n:100km:n bensoilla. Eppäilin et nyt tieturi onpi vikuuntunut. Mutta eipä tuo ollut. Ajelin loppu bensoilla miltei 100km maantie/taajama ajoa, eli kulutus oli ihan normaalia.
Tankkailin autoa sen jälkeen ja nollailin tieturin sun muuta juttua, mutta kyllä tieturi näytti aina aika tarkalleen mitä tankissa oli ja mitä sillä pääsi. Tämä tapahtui heinäkuun lopussa.
Eli vieläkin Saabi antaa kivoja ylläreitä vastaan.
Autona siis 9000i CD manuaalina, ei vakionopeussäädintä.
Niin ja tämä vielä:Tieturi näytti keski kulutukseksi3,7l/100km!
Lähdimme pohjanmaalta ajelemaan kotiin päin. Matkaa aika tarkasti 220km. Ajotapani on rauhallinen joten kulutus oli pyörinyt tuossa 8 litran molemmin puolin. No matkaan lähtiessä näytti tieturi jäljellä olevan ajomatkan olevan 240km + risat. Ajelin rauhallisesti 80-100km/h:n välillä.
Perille päästyämme näytti tieturi jäljellä olevaksi ajomatkaksi 142km. TASAN. Eli tuon 220km:n matkan olimme tieturin mukaan ajaneet n:100km:n bensoilla. Eppäilin et nyt tieturi onpi vikuuntunut. Mutta eipä tuo ollut. Ajelin loppu bensoilla miltei 100km maantie/taajama ajoa, eli kulutus oli ihan normaalia.
Tankkailin autoa sen jälkeen ja nollailin tieturin sun muuta juttua, mutta kyllä tieturi näytti aina aika tarkalleen mitä tankissa oli ja mitä sillä pääsi. Tämä tapahtui heinäkuun lopussa.
Eli vieläkin Saabi antaa kivoja ylläreitä vastaan.
Autona siis 9000i CD manuaalina, ei vakionopeussäädintä.
Niin ja tämä vielä:Tieturi näytti keski kulutukseksi3,7l/100km!
Viimeksi muokannut arskar67, Su Loka 21, 2007 01:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Jäsen: 2227
Re: TOTTA SE OLI.
Ajotieturin jäljellä olevan matkan arvio muuttuu aika nopeasti suuremmaksi, kun ryhdyt matka-ajoon kaupunkiajon jälkeen. Ilmeisesti et seurannut sitä näyttöä reissun aikana?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: TOTTA SE OLI.
Ja minä totesin tuon tieturin hauskuuden sunnuntaina kun ajelin Nokialta kotiin tasaista motarinopeutta. Suunnitelmissa oli tankata Pirkanhovissa kun ajotieturi näytti lähtiessa jäljellä olevaksi matkaksi 100km ( pirkanhoviin matkaa 40km ) . Vähän ennen Pirkanhovia lukema putosi kertalaakista lukemaan 20km ja sitten 8km -> samalla loppui bensa 700m ennen huoltsikkaa. Se siitä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Re: TOTTA SE OLI.
Mulla tippuu tuo lukema kiihtyvällä vauhdilla tuossa 100km:n jälkeen. Käytännössä kun olet ajanut n. 50km tuon jälkeen niin mittari näyttää jo nollaa. On pari kertaa tullut testattua ja matkaa pääsee ainakin sen 40km vielä vaikka nollaa näyttääkin. Ei ole pensa vielä kertaakaan loppunut kesken. Taitaa olla vähän yksilökohtaista tämä... liekö noita voisi jotenkin kaliproidakin, jos ois pelit ja vehkeet.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Re: TOTTA SE OLI.
Meillä on auto pihassa aina reiluhkossa alamäessä parkissa, eli ajotieturi näyttää aina loppuvaiheessa pari-kolmekymmentä kilometriä vähempää kuin hetken kuluttua tasaisella. useamman kerran säikäyttänyt kun vaimon jäljiltä lähtenyt ajoon kun näyttää todella vähän, lähimmälle asemalle kuitenkin on useampi kilometri.
Sinällään tarkka laite kun vaimo omien sanojensa mukaan säännöllisesti ajaa sen nollille ennen kuin menee tankille, näin siis kun lähtee töistä jossa auto kuitenkin on tasaisella. Ja tankkaa sitten vähän enemmän kuin ohjekirjan mukaan tankki vetää...Pari kertaa kyllä itsekin olen tankannut Saabin kun mittari näyttää nollaa.
Omega teki minulle kerran saman tapaisen tempun, kotipihassa (alamäessä) näytti jotain 40 km, parin kilometrin jälkeen moottiritielle kääntyessäni vielä 38 joten en mennyt tankkaamaan. Ja bensa sitten loppui noin 500 metriä ennen Tornion liikenneympyrää, huoltoasemalle noin 800 metriä...Eli matkaa oli ajettu noin 18 kilometriä. Omegan tieturikin näytti sitten nollaa kun olin jonkun aikaa toivorikkaana koittanut startata. Tipahti sen parikyt kilsaa kerralla. Vaimo oli onneksi Torniossa asioilla, toi bensaa mutta piti käydä kääntymässä tietenkin vähän kauempana että pääsi samalle kaistalle. Joten jälleen Saabi pelasti
Citikassa ajotieturi ei näytä kilometrejä loppuun asti, olikohan 40 kilometrin jälkeen näyttää pelkkiä viivoja, Renault Megane -02 taisi näyttää viivoja viimeiset sata kilometriä. Aika ärsyttävä minusta.
Rami
Sinällään tarkka laite kun vaimo omien sanojensa mukaan säännöllisesti ajaa sen nollille ennen kuin menee tankille, näin siis kun lähtee töistä jossa auto kuitenkin on tasaisella. Ja tankkaa sitten vähän enemmän kuin ohjekirjan mukaan tankki vetää...Pari kertaa kyllä itsekin olen tankannut Saabin kun mittari näyttää nollaa.
Omega teki minulle kerran saman tapaisen tempun, kotipihassa (alamäessä) näytti jotain 40 km, parin kilometrin jälkeen moottiritielle kääntyessäni vielä 38 joten en mennyt tankkaamaan. Ja bensa sitten loppui noin 500 metriä ennen Tornion liikenneympyrää, huoltoasemalle noin 800 metriä...Eli matkaa oli ajettu noin 18 kilometriä. Omegan tieturikin näytti sitten nollaa kun olin jonkun aikaa toivorikkaana koittanut startata. Tipahti sen parikyt kilsaa kerralla. Vaimo oli onneksi Torniossa asioilla, toi bensaa mutta piti käydä kääntymässä tietenkin vähän kauempana että pääsi samalle kaistalle. Joten jälleen Saabi pelasti
Citikassa ajotieturi ei näytä kilometrejä loppuun asti, olikohan 40 kilometrin jälkeen näyttää pelkkiä viivoja, Renault Megane -02 taisi näyttää viivoja viimeiset sata kilometriä. Aika ärsyttävä minusta.
Rami
****
VAG
VAG
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: TOTTA SE OLI.
Pari kertaa kyllä hieman säikäyttänyt tuo. Mulla lähtee hiukan ennen satasta jo putoamaan, siitä se putoaa todella nopeasti tonne 70-80km tienoilla. Pariin otteeseen katsonut matkalla että riittää ihan ok perille asti, mutta joutunut kuitenkin pysähtymään "ennen aikojaan". Alle 50km en ole juuri päästänyt.Ahtopaine kirjoitti:Mulla tippuu tuo lukema kiihtyvällä vauhdilla tuossa 100km:n jälkeen.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: TOTTA SE OLI.
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: TOTTA SE OLI.
Missä vaiheessa teillä arvon Saabistit syttyy tonnarissa polttoaineen vähyyden osoittava merkkivalo / symboli??
Vaikka tämäkin on ajotyylistä osittain kiinni tietenkin.
-88 vuoden CC tonnarissa syttyy kun jäjellä oleva ajomatka ajotietokoneen mukaan joku 50 km ja tuossa -98 vuosimallin CSE tonnarissa kun joku reilu 100 km on matkaa periaatteessa mittarin mukaan mahdollista ajaa.
Ja kyllä minä olen CC tonnarilla ajanut 100 km ainakin vaikka jäljelläolevaksi ajomatkaksi ajotietokone on ilmoittanut 0 km.
Vaikka tämäkin on ajotyylistä osittain kiinni tietenkin.
-88 vuoden CC tonnarissa syttyy kun jäjellä oleva ajomatka ajotietokoneen mukaan joku 50 km ja tuossa -98 vuosimallin CSE tonnarissa kun joku reilu 100 km on matkaa periaatteessa mittarin mukaan mahdollista ajaa.
Ja kyllä minä olen CC tonnarilla ajanut 100 km ainakin vaikka jäljelläolevaksi ajomatkaksi ajotietokone on ilmoittanut 0 km.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: TOTTA SE OLI.
150km jäljellä niin syttyy merkkivalo ja 50km niin alkaa nuoli vilkkumaan edussa.
Kyseessä siis -96 CS 2.0t
Kyseessä siis -96 CS 2.0t
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: TOTTA SE OLI.
Eikös se valo syty kun on jotain 9-10 litraa lientä jäljellä?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: TOTTA SE OLI.
Mulla lukee käyttöohjekirjassa että valo syttyy kun polttoainetta alle 10litraa,tämän tarkemmin ei ole sanottu
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: TOTTA SE OLI.
Tätä olen ihmetellyt, kun tankki pitäis olla ? litraa. Parhaimmillaan olen tankannut 58 litraa. EDU lupaa silloin jotain 20 km ja matka-ajoa takana. Kannattaako kattia kiusatakseen ajaa tyhjäksi?
Re: TOTTA SE OLI.
Olen tankannut yli 63l, tankin tilavuushan on 66l, tuolloinkin kun tankkasin tuon ison satsin oli jo edu näyttänyt nollaa useita kymmeniä kilometrejä.Meazza kirjoitti:Tätä olen ihmetellyt, kun tankki pitäis olla ? litraa. Parhaimmillaan olen tankannut 58 litraa. EDU lupaa silloin jotain 20 km ja matka-ajoa takana. Kannattaako kattia kiusatakseen ajaa tyhjäksi?
Enää en päästä edes valoa palamaan, katti ei siitä häiriinny niinkään kuin bensapumppu. Omaani jouduin vaihtamaan uuden pumpun jo 190tkm paikkeilla.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: TOTTA SE OLI.
68,55 litraa meni kesällä, lopetin vieläpä tankkaamisen kun pistooli ekan kerran laukesi.. (kyllä tolla määrällä pääsikin sitten yli 1150km)
edu näyttää mulla jotain 10km kun valo alkaa palaa jatkuvasti ja siitä ajaa vielä helposti yli 100km
muistelisin että uudemmille ilmoitettaisiin tankin tilavuudeksi 68l, tuon cc:n ilmoitettu ainakin on se 66l
edu näyttää mulla jotain 10km kun valo alkaa palaa jatkuvasti ja siitä ajaa vielä helposti yli 100km
muistelisin että uudemmille ilmoitettaisiin tankin tilavuudeksi 68l, tuon cc:n ilmoitettu ainakin on se 66l
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: EDUn jäljellä olevan matkan ihmettelyä (TOTTA SE OLI.)
Itse en todellakaan päästä tankkia tyhjäksi. Tankkaam yleensä heti viimeistään kun mittari on punaisen rajoilla. Ei se hyväksi ole muutenkaan tyhjäksi ajaa, kun eihän sitä tiedä mitä paskaa tankin pohjalla on. Saattaa imaista mukaan.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124