Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
~225 tkm lasissa tontulla ja piti hieman huoltaa leimausta varten ja muutenkin. Oireina ennen huoltoa jatkuvaa kitinää/viserrystä konepellin alta ja joku resonoi kolahdellen liittyen koneen tärinään.
Löytyi vika molempiin; viserryksen aiheutti alumiiniset hihnapyörät, joissa toisessa laakeri oli päässyt pyörimään pesässään. Alumiinipyörylät roskiin ja tilalle ne muoviset. Alumiiniset eivät kovin kauan kestäneet... Kolinaan oli syynä katista revennyt pakoputken kiinnityskorvake joka hitsattiin.
Lisäksi vielä uusi termari, uudet jarrulevyt ja -palat, jarruneste, laatikkoon uudet öljyt ja virtalukon haittojen uusiminen. Nyt vaihteet toimivat mukavammin ja laatikon ääni hieman vaimeni. Avainjumppa ennen käynnistystäkin on onneksi ohi.
Huomenna leimalle.
Löytyi vika molempiin; viserryksen aiheutti alumiiniset hihnapyörät, joissa toisessa laakeri oli päässyt pyörimään pesässään. Alumiinipyörylät roskiin ja tilalle ne muoviset. Alumiiniset eivät kovin kauan kestäneet... Kolinaan oli syynä katista revennyt pakoputken kiinnityskorvake joka hitsattiin.
Lisäksi vielä uusi termari, uudet jarrulevyt ja -palat, jarruneste, laatikkoon uudet öljyt ja virtalukon haittojen uusiminen. Nyt vaihteet toimivat mukavammin ja laatikon ääni hieman vaimeni. Avainjumppa ennen käynnistystäkin on onneksi ohi.
Huomenna leimalle.
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Ketä ne on....?
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Olisikohan PCS:n perustajat ja ainoat työntekijät
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
...eli juurikin ne keneltä nuo alumiiniset hihnapyörät on hankittu?
Pitäiskö ne hihnapyörät tervata, niin ei luista eikä kitise?
Pitäiskö ne hihnapyörät tervata, niin ei luista eikä kitise?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Oliko alumiinisen hihnapyörän laakeripesä päässyt kulumaan pilalle?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Ei, vaan alumiiniin on koneistettu alunperin vääränkokoinen laakeripesä. Seurauksena pesän väljentyminen laakerin pyöriessä pesässään. Ainahan noissa tuon tyyppisissä ostoksissa on riskimomentti mukana. Eipä onneksi kovin suuri satsaus rahallisesti.Jope kirjoitti:Oliko alumiinisen hihnapyörän laakeripesä päässyt kulumaan pilalle?
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
No voi ryökäle. Kai se sama sitten mullakin aiheuttaa viserrystä: 10tkm sitten vaihdettu hihnapyörät ja nyt on talitintti pellin alla.tevisu kirjoitti:Ei, vaan alumiiniin on koneistettu alunperin vääränkokoinen laakeripesä. Seurauksena pesän väljentyminen laakerin pyöriessä pesässään. Ainahan noissa tuon tyyppisissä ostoksissa on riskimomentti mukana. Eipä onneksi kovin suuri satsaus rahallisesti.Jope kirjoitti:Oliko alumiinisen hihnapyörän laakeripesä päässyt kulumaan pilalle?
Sattumoisin hitsattiin meikäläisellä äskettäin samainen katin korvake. Hassua, että muillekin sattuu samat 2 vikaa samaan aikaan.
* Saab 9k 2.3t *
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Minäkin olen ihmetellyt omituista viserrystä jo jonkin aikaa, hihnapyörät on vaihdettu PCS:llä noin 5tkm sitten. Vaihtavatkohan automaattisesti ne alumiiniset, kun ei ollut silloin mitään puhetta enkä ole noita sen kummemmin tutkinut?
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Alumiiniseen hihnapyörään tulisi laakeri "rympätä", ts. lämpösovittaa erittäin tiukasti. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on huomattavan paljon suurempi kuin teräksen, eli sovite väljistyy helposti. Tästä tiukemmasta sovitteesta taas kärsisi tuon alumiinirullan eräs pääidea, eli laakerin helppo vaihdettavuus...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Mutta olisiko kuitenkin keston kannalta parempi?Minuteman kirjoitti:Alumiiniseen hihnapyörään tulisi laakeri "rympätä", ts. lämpösovittaa erittäin tiukasti. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on huomattavan paljon suurempi kuin teräksen, eli sovite väljistyy helposti. Tästä tiukemmasta sovitteesta taas kärsisi tuon alumiinirullan eräs pääidea, eli laakerin helppo vaihdettavuus...
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Mielessä on käynyt, ja jopa piirustuslaudalla, Teräksinen hihnapyörä johonka laakeri olisi helpommin vaihdettavissa, siitä vain jolla intoa riittää niin toteuttamaan. Eikä olisi näitä nyttemmin ilmenneitä ongelmia.
Kun näet lähes samasta materiaalista sovitetut osat toimisivat keskenään paremmin kuin em. kertoimiltaan niinkin paljon erilaiset.
Kun näet lähes samasta materiaalista sovitetut osat toimisivat keskenään paremmin kuin em. kertoimiltaan niinkin paljon erilaiset.
Re: Huoltoa leimaa varten ja yllätys hihnapyörissä...
Mites olis titaaniset ohjainrullat , saattais kaverin pajalla syntyä mitojen mukaan .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki