Taitaa olla etupyörän laakeri todella loppu, kun vaihdoin renkaita niin luulin, että jarrulevy on irti. Ihan levystä vääntelemällä tuntee klapin!
Tosin tonnarin alusta ja äänieristys on niin hyvä, että hirveästi ole ajossa tuntunut/haitannut, mutta nyt kun tuon klapin huomsin niin tottahan asia vaivaa. Nyt kun tarkasti kuuntelee niin 80-100 vauhdisa tosiaan kuuluu matalataajuista rallatusta/jurinaa.
Tutkin tuossa Bilteman ja Motonetin osia. Vaihtoehtona on tietysti myös koko homman teetättäminen korjaamolla, mutta taitaa maksaa maltaita? Kuinkahan monen tunnin työ korjaamolla? Itse varaan varmasti viikonlopun jos urakkaan alan (huonot korjausolosuhteet).
Autoni on Saab 9000CD T16, vm89 (ABS), ei kattia.
Valmistusnumero:YS3CD45L6K1010016 ( ei sano minulle mitään, kuin että CD malli kyseessä.
Biltema tarjoaa pyöränlaakerisarjaa 74-0664 (Saab 9000 88-90, ABS, 69€) ja 74-060 (Saab 9000 90-, ABS, 59€).
Motonet puolestaan 21-1174 (Saab 9000 85-8.89, 105.50€) ja 21-1175 (Saab 9000 8.89-98, 105.50€)
Minkä noista Bilteman tai Motonetin sarjoista uskaltaa ostaa? Vuosimalli on 89, mutta missä menee raja ja miten sen tietää. Tarvitsen autoa joka päivä, joten tarkoitus olisi ostaa ihan oikeasti oikea osa ja sitten viikonlopppuna tehdä vaihto. Turhiakaan laakereita en viitsi varalle ostaa.
Motonetin sarjoissa ei puhuta mitään ABS:stä. Onko Motonetin sarja parempi/täydellisempi itseasentajalle eli onko siinä mukana se möykky, missä laakerit sisällä ja kiinnitys neljällä pultilla? Bilteman sarjassa alhaisen hinnan takia vain laakerit ja tarvitaan prässiä apuna?
Myös tuo vuosimallin vaihtuminen/raja kiinnnostaa koskien tuota ulointa vetoakselia. Vanhemmissa on 94 hammasta ja uudemmassa 46 hammasta.
Toivottavasti vetoakselit ei ole lopussa? Pientä "nypytystä" tuntuu renkaat linkussa asfaltilla.
Lisäksi olen ihmetellyt, kun ikkunat on melkoisessa höyryssä. Autossa on automaatti-ilmastointi ja aineetkin vaihdettiin toissakesänä. Kylmää puhaltaa reilusti, joten siltä osin kunnossa. Nyt näillä räntäkeleillä vetää kuitenkin sivuikkunat umpeen. Onkohan jokin paikka tukossa tai läppien ohjaus jotenkin pielessä. Korjaamolla vaihtoivat uuden puhaltimen moottorin ja joutuivat tietenkin purkamaan systeemiä. Autoa on hitsattu ja peltiseppä korjasi sen peräluukun pohjassa(sivussa) olevan räppänän. En oikein ymmärrä miten ilmanvaihto tonnarissa toimii

Tuon laakerin kun saa kuntoon ja ilmastoinnin pelittämään niin sitten on tämä tonnari taas talvikunnossa ja valmiina leimattavaksi.
tiedoista kiittäen,
Timo