Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 157
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Hei
Taitaa olla etupyörän laakeri todella loppu, kun vaihdoin renkaita niin luulin, että jarrulevy on irti. Ihan levystä vääntelemällä tuntee klapin!
Tosin tonnarin alusta ja äänieristys on niin hyvä, että hirveästi ole ajossa tuntunut/haitannut, mutta nyt kun tuon klapin huomsin niin tottahan asia vaivaa. Nyt kun tarkasti kuuntelee niin 80-100 vauhdisa tosiaan kuuluu matalataajuista rallatusta/jurinaa.
Tutkin tuossa Bilteman ja Motonetin osia. Vaihtoehtona on tietysti myös koko homman teetättäminen korjaamolla, mutta taitaa maksaa maltaita? Kuinkahan monen tunnin työ korjaamolla? Itse varaan varmasti viikonlopun jos urakkaan alan (huonot korjausolosuhteet).
Autoni on Saab 9000CD T16, vm89 (ABS), ei kattia.
Valmistusnumero:YS3CD45L6K1010016 ( ei sano minulle mitään, kuin että CD malli kyseessä.
Biltema tarjoaa pyöränlaakerisarjaa 74-0664 (Saab 9000 88-90, ABS, 69€) ja 74-060 (Saab 9000 90-, ABS, 59€).
Motonet puolestaan 21-1174 (Saab 9000 85-8.89, 105.50€) ja 21-1175 (Saab 9000 8.89-98, 105.50€)
Minkä noista Bilteman tai Motonetin sarjoista uskaltaa ostaa? Vuosimalli on 89, mutta missä menee raja ja miten sen tietää. Tarvitsen autoa joka päivä, joten tarkoitus olisi ostaa ihan oikeasti oikea osa ja sitten viikonlopppuna tehdä vaihto. Turhiakaan laakereita en viitsi varalle ostaa.
Motonetin sarjoissa ei puhuta mitään ABS:stä. Onko Motonetin sarja parempi/täydellisempi itseasentajalle eli onko siinä mukana se möykky, missä laakerit sisällä ja kiinnitys neljällä pultilla? Bilteman sarjassa alhaisen hinnan takia vain laakerit ja tarvitaan prässiä apuna?
Myös tuo vuosimallin vaihtuminen/raja kiinnnostaa koskien tuota ulointa vetoakselia. Vanhemmissa on 94 hammasta ja uudemmassa 46 hammasta.
Toivottavasti vetoakselit ei ole lopussa? Pientä "nypytystä" tuntuu renkaat linkussa asfaltilla.
Lisäksi olen ihmetellyt, kun ikkunat on melkoisessa höyryssä. Autossa on automaatti-ilmastointi ja aineetkin vaihdettiin toissakesänä. Kylmää puhaltaa reilusti, joten siltä osin kunnossa. Nyt näillä räntäkeleillä vetää kuitenkin sivuikkunat umpeen. Onkohan jokin paikka tukossa tai läppien ohjaus jotenkin pielessä. Korjaamolla vaihtoivat uuden puhaltimen moottorin ja joutuivat tietenkin purkamaan systeemiä. Autoa on hitsattu ja peltiseppä korjasi sen peräluukun pohjassa(sivussa) olevan räppänän. En oikein ymmärrä miten ilmanvaihto tonnarissa toimii Uutta ilmaa otetaan akvaariosta ja puhalletaan autoon sisälle. Jostainhan sen pitäisi mennä uloskin. Onko jokin muu reitti ilmankierrolle, mitä en ole hoksannut? Ilmeisesti 89 mallissakin on jokn raitisilmasuodatin ja täytyy tarkistaa sen kunto hetimiten.
Tuon laakerin kun saa kuntoon ja ilmastoinnin pelittämään niin sitten on tämä tonnari taas talvikunnossa ja valmiina leimattavaksi.
tiedoista kiittäen,
Timo
Taitaa olla etupyörän laakeri todella loppu, kun vaihdoin renkaita niin luulin, että jarrulevy on irti. Ihan levystä vääntelemällä tuntee klapin!
Tosin tonnarin alusta ja äänieristys on niin hyvä, että hirveästi ole ajossa tuntunut/haitannut, mutta nyt kun tuon klapin huomsin niin tottahan asia vaivaa. Nyt kun tarkasti kuuntelee niin 80-100 vauhdisa tosiaan kuuluu matalataajuista rallatusta/jurinaa.
Tutkin tuossa Bilteman ja Motonetin osia. Vaihtoehtona on tietysti myös koko homman teetättäminen korjaamolla, mutta taitaa maksaa maltaita? Kuinkahan monen tunnin työ korjaamolla? Itse varaan varmasti viikonlopun jos urakkaan alan (huonot korjausolosuhteet).
Autoni on Saab 9000CD T16, vm89 (ABS), ei kattia.
Valmistusnumero:YS3CD45L6K1010016 ( ei sano minulle mitään, kuin että CD malli kyseessä.
Biltema tarjoaa pyöränlaakerisarjaa 74-0664 (Saab 9000 88-90, ABS, 69€) ja 74-060 (Saab 9000 90-, ABS, 59€).
Motonet puolestaan 21-1174 (Saab 9000 85-8.89, 105.50€) ja 21-1175 (Saab 9000 8.89-98, 105.50€)
Minkä noista Bilteman tai Motonetin sarjoista uskaltaa ostaa? Vuosimalli on 89, mutta missä menee raja ja miten sen tietää. Tarvitsen autoa joka päivä, joten tarkoitus olisi ostaa ihan oikeasti oikea osa ja sitten viikonlopppuna tehdä vaihto. Turhiakaan laakereita en viitsi varalle ostaa.
Motonetin sarjoissa ei puhuta mitään ABS:stä. Onko Motonetin sarja parempi/täydellisempi itseasentajalle eli onko siinä mukana se möykky, missä laakerit sisällä ja kiinnitys neljällä pultilla? Bilteman sarjassa alhaisen hinnan takia vain laakerit ja tarvitaan prässiä apuna?
Myös tuo vuosimallin vaihtuminen/raja kiinnnostaa koskien tuota ulointa vetoakselia. Vanhemmissa on 94 hammasta ja uudemmassa 46 hammasta.
Toivottavasti vetoakselit ei ole lopussa? Pientä "nypytystä" tuntuu renkaat linkussa asfaltilla.
Lisäksi olen ihmetellyt, kun ikkunat on melkoisessa höyryssä. Autossa on automaatti-ilmastointi ja aineetkin vaihdettiin toissakesänä. Kylmää puhaltaa reilusti, joten siltä osin kunnossa. Nyt näillä räntäkeleillä vetää kuitenkin sivuikkunat umpeen. Onkohan jokin paikka tukossa tai läppien ohjaus jotenkin pielessä. Korjaamolla vaihtoivat uuden puhaltimen moottorin ja joutuivat tietenkin purkamaan systeemiä. Autoa on hitsattu ja peltiseppä korjasi sen peräluukun pohjassa(sivussa) olevan räppänän. En oikein ymmärrä miten ilmanvaihto tonnarissa toimii Uutta ilmaa otetaan akvaariosta ja puhalletaan autoon sisälle. Jostainhan sen pitäisi mennä uloskin. Onko jokin muu reitti ilmankierrolle, mitä en ole hoksannut? Ilmeisesti 89 mallissakin on jokn raitisilmasuodatin ja täytyy tarkistaa sen kunto hetimiten.
Tuon laakerin kun saa kuntoon ja ilmastoinnin pelittämään niin sitten on tämä tonnari taas talvikunnossa ja valmiina leimattavaksi.
tiedoista kiittäen,
Timo
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 157
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Hei vielä.
Löysinkin vanhan rekisteriotteen, missä mainita rekisteröintipäivästä 10.1.2989.
En tosin tiedä voiko tuohin luottaa?
Lisäksi huomasin, että kohtaan huomautuksia/erikoisehtoja oli mainint avaihtoehtoisista renkaista sekä maininta--->VAIHTOEHTOINEN LUKKIUTUMATON JÄRJESTELMÄ.
Eli onko tämä todella vaihtoehtoinen? 89 oli varmaan ensimmäisiä vuosimalleja, missä tuo oli. No autossa on ABS:t ja ne toimii, mutta joskus ABS valo vilahtaa, kun lähtee liikennevaloista kaartaen ja kiihdyttäen tai jokun ison hidastetöyssyn jälkeen. Vikaa voi olla johdoissa tai sitten tuo väljä pyöränlaakeri edess sekoittaa ABS anturin rutiineja juuri riittävästi?
Eli voinko disabloida ABS:n jos vaikka ABS valo vilahtaa katsastuksessa ja inssi siitä huomauttaa?
terv,
Timo
Löysinkin vanhan rekisteriotteen, missä mainita rekisteröintipäivästä 10.1.2989.
En tosin tiedä voiko tuohin luottaa?
Lisäksi huomasin, että kohtaan huomautuksia/erikoisehtoja oli mainint avaihtoehtoisista renkaista sekä maininta--->VAIHTOEHTOINEN LUKKIUTUMATON JÄRJESTELMÄ.
Eli onko tämä todella vaihtoehtoinen? 89 oli varmaan ensimmäisiä vuosimalleja, missä tuo oli. No autossa on ABS:t ja ne toimii, mutta joskus ABS valo vilahtaa, kun lähtee liikennevaloista kaartaen ja kiihdyttäen tai jokun ison hidastetöyssyn jälkeen. Vikaa voi olla johdoissa tai sitten tuo väljä pyöränlaakeri edess sekoittaa ABS anturin rutiineja juuri riittävästi?
Eli voinko disabloida ABS:n jos vaikka ABS valo vilahtaa katsastuksessa ja inssi siitä huomauttaa?
terv,
Timo
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
- Sekä Motonetin etää Bilteman laakereissa on koko napa, en tosin osaa vastata kumpi autoosi käy.
- Tonnarissa ilma poistetaan kabiinista takapilareissa olevista tuuletusaukoista. Tuohon höyrystymiseen olen itsekin miettinyt syytä ( vaivaa sama juttu ) . Otin jopa raitisilmasuodattimen pois, mutta vaikutusta ei ollut.
- Tuo ABS valon vilkkuminen kaarteissa ja töyssyissä saattaa hyvinkin johtua laakerista. Itselläni teki täsmälleen samaa ja laakerin vaihto korjasi tilanteen.
- Tonnarissa ilma poistetaan kabiinista takapilareissa olevista tuuletusaukoista. Tuohon höyrystymiseen olen itsekin miettinyt syytä ( vaivaa sama juttu ) . Otin jopa raitisilmasuodattimen pois, mutta vaikutusta ei ollut.
- Tuo ABS valon vilkkuminen kaarteissa ja töyssyissä saattaa hyvinkin johtua laakerista. Itselläni teki täsmälleen samaa ja laakerin vaihto korjasi tilanteen.
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Jos meinaa vaihtaa viikonloppuna, niin yrittäisin neuvotella liikkeestä palautusoikeuden väärälle osalle ja ottaa molemmat mallit. En olisi varma tuosta mallista puoleen enkä toiseen. Vaihto on suhteellisen helppo, jos laakeri ei ole jämähtänyt vetoakselin booreihin kiinni (Riittävän iso ulosvetäjä). Myös jarrulevun kiinnitysruuvit saattavat aiheuttaa päänvaivaa.
Huurtumisen syytä kannattaa etsiä takaisinkierron läpän toiminnasta, jos lämppärin kenno ja puhallin on vaihdettu.
Huurtumisen syytä kannattaa etsiä takaisinkierron läpän toiminnasta, jos lämppärin kenno ja puhallin on vaihdettu.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Kannattaa myös varmistaa että napamutterit ovat piukassa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 157
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Heipsan taas
Sain tallin tyhjennettyä ja tonnarin sisään. Harmi, että levytys ja villoitus on kesken, joten viileetä hommoo remontin teko.
Yllätykseksi lähti kaikki pultit auki, paitsi alapallon pultti on vielä avaamatta. Tuo napamutteri oli sitten todella löysällä, lähti lyhyellä varrella kevyesti auki.
Tuo ABS-anturi kuitenkin taistelee vastaan! Avasin sen läpi menevän 10mm pultin, mutta anturi istuu paikoillaan kuin valettu? Kikkoja sen irroittamiseen? Siinä sivussa on todella pieni "ruvi". Pitäisiköhän sekin irroittaa? Heti, kun saan tuon ABS-anturin irti niin irroitan alapallon ja vedän ulosvetäjäkkä hässäkän ulos. No sen jälkeen on viel 4-pulttia avattavana. Uuden laakerin ostin Motonetistä ja maksoin siis melkein tuplan verrattuna Bilteman laakeriin. Tiedä kannattiko...
Tuo huurustuminen jäi vaivaamaan ja avasin akvaarion sekä sen pienen luuku. Sitten vedin suodattimen ulos ja sieltähän tuli ulos tosi karvainen elukka! Suodatin oli valehtelematta 2-3cm erilaisten karvojen ym paskan peitossa! Ei siis ihme jos ei ilma liiku! Nyt vain pelottaa, että tuo ilmastoinnin kennokin on sitten pilalla/tukossa edellisten omistajien laiskuuden takia. Talvella tuota suodatint aei varmaan juuri tarvitse tosin meinaan kyllä ostaa uuden.
terv,
Timppa
Sain tallin tyhjennettyä ja tonnarin sisään. Harmi, että levytys ja villoitus on kesken, joten viileetä hommoo remontin teko.
Yllätykseksi lähti kaikki pultit auki, paitsi alapallon pultti on vielä avaamatta. Tuo napamutteri oli sitten todella löysällä, lähti lyhyellä varrella kevyesti auki.
Tuo ABS-anturi kuitenkin taistelee vastaan! Avasin sen läpi menevän 10mm pultin, mutta anturi istuu paikoillaan kuin valettu? Kikkoja sen irroittamiseen? Siinä sivussa on todella pieni "ruvi". Pitäisiköhän sekin irroittaa? Heti, kun saan tuon ABS-anturin irti niin irroitan alapallon ja vedän ulosvetäjäkkä hässäkän ulos. No sen jälkeen on viel 4-pulttia avattavana. Uuden laakerin ostin Motonetistä ja maksoin siis melkein tuplan verrattuna Bilteman laakeriin. Tiedä kannattiko...
Tuo huurustuminen jäi vaivaamaan ja avasin akvaarion sekä sen pienen luuku. Sitten vedin suodattimen ulos ja sieltähän tuli ulos tosi karvainen elukka! Suodatin oli valehtelematta 2-3cm erilaisten karvojen ym paskan peitossa! Ei siis ihme jos ei ilma liiku! Nyt vain pelottaa, että tuo ilmastoinnin kennokin on sitten pilalla/tukossa edellisten omistajien laiskuuden takia. Talvella tuota suodatint aei varmaan juuri tarvitse tosin meinaan kyllä ostaa uuden.
terv,
Timppa
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
ei sitä ABS anturia tarvitse irroittaa, sillä se ottaa pulssit vetonivelen ulkokehästä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
OT: Mutta pakko mainita, TONNARI TULEVAISUUDESTA!timolaasonen kirjoitti:Löysinkin vanhan rekisteriotteen, missä mainita rekisteröintipäivästä 10.1.2989.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
No, tuossapa se syy lonksumiselle sitten oli, ei siinä laakerissa mitään vikaa välttämättä oletimolaasonen kirjoitti:
Yllätykseksi lähti kaikki pultit auki, paitsi alapallon pultti on vielä avaamatta. Tuo napamutteri oli sitten todella löysällä, lähti lyhyellä varrella kevyesti auki.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 157
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Hheh, kirjoitusvirhe kyseessä, koska ihan noin pitkään en jaksaisi uutta autoa odottaa
Timppa
Timppa
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 157
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Lähti kaikki irti, viimeinen pultti niistä neljästä sitten rälläkällä ja se oli virhe se. Lähti meinaan hiukan tavaraa pultin ympärystöstä samalla. Saas nähdä mitä katsastusinssi sanoo, kun valurautaosasta on rälläköity?
Pitää varmaan varalle hommata uusi käytetty osa, jotta voi sitten vaihtaa jos tulee hylky tuon takia.
Nyt näkee paremmin tuon ABS-anturin ja huomasin, että siellä on magneetti. Vieläkään en oikein tiedä miten tuon anturin saa pois jos tarve vaatii. Ilmeisesti tarvitaan käänteinen ulosvetäjä, millä voidaan työntää anturi pois nyt kun pyöränlaakeri on pois tieltä.
Taidanpa vaihtaa samalla vielä alapallonivelen.
terv,
Timppa
Pitää varmaan varalle hommata uusi käytetty osa, jotta voi sitten vaihtaa jos tulee hylky tuon takia.
Nyt näkee paremmin tuon ABS-anturin ja huomasin, että siellä on magneetti. Vieläkään en oikein tiedä miten tuon anturin saa pois jos tarve vaatii. Ilmeisesti tarvitaan käänteinen ulosvetäjä, millä voidaan työntää anturi pois nyt kun pyöränlaakeri on pois tieltä.
Taidanpa vaihtaa samalla vielä alapallonivelen.
terv,
Timppa
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Rekkarilla JEZ-784 näyttää Motonet 4 erilaista pyöränlaakeria mutta Biltema vain yhden. Mihinkähän pitäisi uskoa ?
Re: Uutta osaa tonnariin (etupyörän laakeri ym) ja höyry sisäll
Ero onko abs vai ilman, vm riippuu onko uudempikoppainen CC/CS/CD vai vanha mik1 CC.
Valmistus uudempiin yleensä alkanut elokuussa , esim vm-90 valistus 7/89 aloitettu tehtaalla tehdä.
Mulla tuossa välimallin toisenmerkkisessä saan rekkarilla väärät mm moottori-, ja alusta,tiedot, valmistuspäivälä saakka/eteenpäin mm Motonetin osien tiedoissa pitää siihen määrittää mitkä oikeasti käyvät.
Valmistus uudempiin yleensä alkanut elokuussa , esim vm-90 valistus 7/89 aloitettu tehtaalla tehdä.
Mulla tuossa välimallin toisenmerkkisessä saan rekkarilla väärät mm moottori-, ja alusta,tiedot, valmistuspäivälä saakka/eteenpäin mm Motonetin osien tiedoissa pitää siihen määrittää mitkä oikeasti käyvät.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01