Termarin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Ei nouse lämmöt kuin sentin sinisen yläpuolelle ja acc puhaltaa yrittäen saada kapiinin lämpöä 21 asteeseen.Tuleva ilma kuin lehmän henkäys.Eli,millanen termostaatti ja mistä???Onko vaihdossa mitään erkois jippoja?Auto 9000 Cd 2.0 matalapaine turpo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hae merkkiliikkeestä, on kilpailukykyinen hinta ja takuu. Sisältää tiivisteenkin. Vaihto on hyvin simppeli homma, termarikotelo auki ja uusi vanhan tilalle, sitten termarikotelo kiinni. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja J.N »

Alkuperäinen termostaatti merkkiliikkeen marmoritiskiltä noin 14€. Vaihdossa ei mitään erikoista.
Etsi -painikkeella löytyy aiheesta lisää hyvää tietoa esim. hakusanalla "termostaatti". ;)

Katso esim. tämä viestiketju.

[Edit.] Olinpas hidas. :P
#3418
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Kiitokset tiedoista,helpolta hommaltahan tuo näytääkin.Muistan vaan joskus 900:sen termarikotelon toinen pultti oli hapettunut alumiiniin niin että,naps poikki.Teetti vain töitä että sai natsan pois.Muistaakseni laitoin siihen läpipultin ja mutteri päähän.Niin mikäs se oiken asteluku on ja tätäkö ysitonnista ei tarvi ilmailla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikissa Saabeissa oikea asteluku on 89, ja termari myöskin sama mallista riippumatta. Eli ei tarvi sanoa tiskillä kuin että termari kiitos. :) Ei tarvitse sen kummemin ilmailla, ilmausruuviakaan ei ole. Ilmautuu itsekseen, nopeuttaa voi paisarin korkki irti letkuja puristelemalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Archie »

Miksihän mulle sanoi asentaja, ettei tuu tiivistettä ollenkaan...

Ei muuten nouse lämpömittarin viisari yhtään ylemmäs kuin ennenkään.
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Archie kirjoitti:Miksihän mulle sanoi asentaja, ettei tuu tiivistettä ollenkaan...

Ei muuten nouse lämpömittarin viisari yhtään ylemmäs kuin ennenkään.

hakua rohkeesti vaan peliin, mittaristossa se vika piilee
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Archie kirjoitti:Miksihän mulle sanoi asentaja, ettei tuu tiivistettä ollenkaan...
Saab-termostaatissa (tai nykyään GM-termostaatissa) tulee tiiviste mukana, ei tarvitse ostaa erikseen, kuten ehkä tarvikeliikkeestä ostaessa. Eli ei tuu erillistä tiivistettä olleenkaan.

Tiiviste on poikkileikkaukseltaan U-muotoinen kulmikas kumirinkula, jonka sisäuraan tulee termostaatin laipan reuna. Ilman tiivistettä ei nesteet varmasti pysyisi sisällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Archie »

Niin, nesteet on kyllä pysyneet sisällä, mutta en tiedä minkälaisen termarin olivat laittaneet :oops:

Tarkoitin tuolla viisarin asennolla myös, ettei auto ole yhtään lämpimämpi kuin ennenkään.
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

Itsellä vähän samaa ongelmaa, mutta lämmöt vain tykkäävät nousta erittäin hitaasti, mutta kuitenkin nousevat mittarin puoliväliin, ja pysyvät siinä. Kyseessä siis 9000S 2.0 vm. -89. Lämpöjen nousuun ns. normitasolle (oletan puolivälin normaaliksi, niin kuin useimmiten autoissa) vaaditaan jopa 15km ajomatka. Muutoin lämmöt junnaavat pienemmillä matkoilla siinä 1/3-tasolla. Ostin nyt Motonetistä 92C termarin vakio 89C tilalle ainakin talveksi. Onko tuota käytännössä kannattavaa vaihtaa vai voiko se aiheuttaa jotain yllättäviä vauriota? Lämpöjä tietenkin aina tarkkaillaan mittarista. Verrattuna talon toiseen autoon, Volvo V70 -02:een, lämpöjen nousu on todella hidasta, sillä Volvo nostaa lämmöt puoliväliin jo parin kilometrin aikana.

E: ajattelin vielä mainita, että vaikka lämmöt ei välttämättä olekaan korkealla, niin lämpöä kabiinin puolelle tulee vaikka liikaakin, mikäli sikseen haluaa, eli lämmintä nestettä pitäisi kiertää...
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

huomasin asentaessani tarvike termaria, että oli mitoiltaan hiukan eri kuin se alkuperäinen.. luulenpa että vika on siinä, kun ei lämmöt nouse. uusi termari haettu merkkitiskiltä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Nyt on termari vaihdettu(vasta)olisko tunti mennyt.Siinä koneen lämpenemistä odotellessa ihmettelin miksi flekti pyörähtelee vaikka kone vielä kylmä.Teki sen monta kertaa ennen kuin termari aukes,pitääkö olla niin ja miksi?Olen aina luullut että kone käy normaali lämpöisenä kun on flekti pyörähdellyt.Mutta kyllä nyt tulee lämpöä aivan erilailla kuin ennen,että kyllä siinä vikaa oli sittenkin....
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kaivaja kirjoitti:Nyt on termari vaihdettu(vasta)olisko tunti mennyt.Siinä koneen lämpenemistä odotellessa ihmettelin miksi flekti pyörähtelee vaikka kone vielä kylmä.Teki sen monta kertaa ennen kuin termari aukes,pitääkö olla niin ja miksi?Olen aina luullut että kone käy normaali lämpöisenä kun on flekti pyörähdellyt.Mutta kyllä nyt tulee lämpöä aivan erilailla kuin ennen,että kyllä siinä vikaa oli sittenkin....
oli ilmaa järjestelmässä :idea:
Homma hoitui koneen käydessä. 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

kaivaja kirjoitti:Nyt on termari vaihdettu(vasta)olisko tunti mennyt.Siinä koneen lämpenemistä odotellessa ihmettelin miksi flekti pyörähtelee vaikka kone vielä kylmä.Teki sen monta kertaa ennen kuin termari aukes,pitääkö olla niin ja miksi?Olen aina luullut että kone käy normaali lämpöisenä kun on flekti pyörähdellyt.Mutta kyllä nyt tulee lämpöä aivan erilailla kuin ennen,että kyllä siinä vikaa oli sittenkin....
Jos on ilmastointi, niin myös se ohjaa flektiä. Muussa tapauksessa on joko ilmaa tai flektin anturi rikki (vanhemmat mallit).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Ahaa...nyt ymmärsin.Se flekti pyörähti ekankerran noin parin minuutin päästä käynnistyksestä,ei ollut termari vielä lähelläkään aukeamista.Eikös ne ilmat lähe vasta lopullisesti kun termostaatti aukeaa.Auto on 2,0t vm.95 ilmastoinnilla.... :wink:
Vastaa Viestiin