Kolmiotuen puslista
Kolmiotuen puslista
Katsastusmies antoi korjauskehoituksen etupään kolmiotukivarren taaimmaisista puslista. Molemmin puolin lähtenyt vulkanoinnista irti.
Kysymykset kuuluu:
1. Mikä on puslan oikea nimi(jos kukaan edes ymmärsi mitä tarkoitan), että osaan kysyä oikeaa osaa?
2. Pystyykö vaihtamaan irroittamalla sen kolmiotuen takapään rungosta ja vaihtaa uuden? Vai joutuuko purkamaan pitemmältä...
3. Mitä puslia ym. kannattanee samalla vaivalla vaihtaa.
4. Motonet varmaa on halvin pulju mistä kyseiset tavarat löytyy?
Kiitos etukäteen.
Kysymykset kuuluu:
1. Mikä on puslan oikea nimi(jos kukaan edes ymmärsi mitä tarkoitan), että osaan kysyä oikeaa osaa?
2. Pystyykö vaihtamaan irroittamalla sen kolmiotuen takapään rungosta ja vaihtaa uuden? Vai joutuuko purkamaan pitemmältä...
3. Mitä puslia ym. kannattanee samalla vaivalla vaihtaa.
4. Motonet varmaa on halvin pulju mistä kyseiset tavarat löytyy?
Kiitos etukäteen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Kolmiotuen puslista
Tossa noita osia ja hintoja mitä motonet antaa.
ETUTUENNAN HELAT SAAB 9000 --98
Hinta / 1 kpl
Kolmiomallinen alatukivarsi on laakeroitu runkoon edestä ja
takaa, ulkokärjessään alapallonivel.
Vakaaja kiinnittyy alatukivarteen tukitangon välityksellä
Etuhela (1/puoli, pitkittäin runkoa vasten ). . . . . . . . 18-1098 9.90 ???
Etuhelan tuki (2/puoli, alumiinivalua). . . . . . . . . . . 18-1575 5.50 ???
Takahela+tukirauta (1/puoli, poikittain). . . . . . . . . . 18-1175 12.90 ???
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kolmiotuen puslista
Itse vaihdoin, tai itse asiassa serkkupoika ne vaihto sinä aikana kuin itse teutaroin raidetangon pään kanssa, viime viikonloppuna juuri kyseiset puslat omaani aeroon.
Ite hain PCS:ltä alatukivarren takapuslan nimellä, otin samaan syssyyn uretaaniset, kun maksavat itsensä takaisin kestävyydessä.
Itse asiassa ei ole kovin isokaan homma vaihtaa nuo, jos pääsee auton alle. Muistaakseni tarvii irrotella kaksi pulttia ja mutteri alatukivarren päästä, niin silloin irtoo pusla.
Ite hain PCS:ltä alatukivarren takapuslan nimellä, otin samaan syssyyn uretaaniset, kun maksavat itsensä takaisin kestävyydessä.
Itse asiassa ei ole kovin isokaan homma vaihtaa nuo, jos pääsee auton alle. Muistaakseni tarvii irrotella kaksi pulttia ja mutteri alatukivarren päästä, niin silloin irtoo pusla.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Re: Kolmiotuen puslista
Samaan syssyyn kannattaa vaihtaa ne etualatukivarren etummaiset alumiiniset tukipalat (etuhelan tuki) jotka rajoittavat pyöränripustuksen edestakaista liikettä, yleensä ovat syöpyneet ja kuluneet väljiksi siinä vaiheessa kun etualatukivarren takimmainen pusla vaatii vaihtoa.
Hommassa tarvitsee avaimia joita ei ihan kaikista perussarjoista löydy, eli etukiinnitykseen 16mm kiintolenkkejä ja takapuslan keskimutteriin muistaakseni 18mm avaimen, ja takakiinnityksen keskimutteri kiristetään luonnollisesti auton levätessä pyörillään maassa ja hieman edestakaisin liikuteltuna tunkilta laskun jälkeen, jolloin pusla kiristyy lepoasentoonsa eikä rasitu ja ratkea heti uudestaan.
Jos saat Motonetistä Scantechin pussissa olevat puslat niin on odotettavissa että talven jälkeen ne ovat jo ratkeilleet. Viimeksi saamani Italialaiset kestivät kauemmin, jopa kaksi vuotta mutta viime kesänä nekin olivat jo vaihtokunnossa, ja kaikki tämä ihan oppien mukaan tehtynä eli heikkoja osia tai sitten ihan liian heikko rakenne isohkoon autoon jo suunnittelupöydältä lähtien.
Ja juu, niissä takapuslissa näet kun ostat ne, vastakkaisilla puolilla kiinnitystä kaksi kohdistusreikää, ja auton rungossa on vastaavat eli sopivan kokoisilla poranterillä tms. sopivilla työkaluilla uuden puslan saa kiristettyä likimain samaan kohtaan mitä vanhankin jolloin tukivarren asento ei merkittävästi muutu.
Hommassa tarvitsee avaimia joita ei ihan kaikista perussarjoista löydy, eli etukiinnitykseen 16mm kiintolenkkejä ja takapuslan keskimutteriin muistaakseni 18mm avaimen, ja takakiinnityksen keskimutteri kiristetään luonnollisesti auton levätessä pyörillään maassa ja hieman edestakaisin liikuteltuna tunkilta laskun jälkeen, jolloin pusla kiristyy lepoasentoonsa eikä rasitu ja ratkea heti uudestaan.
Jos saat Motonetistä Scantechin pussissa olevat puslat niin on odotettavissa että talven jälkeen ne ovat jo ratkeilleet. Viimeksi saamani Italialaiset kestivät kauemmin, jopa kaksi vuotta mutta viime kesänä nekin olivat jo vaihtokunnossa, ja kaikki tämä ihan oppien mukaan tehtynä eli heikkoja osia tai sitten ihan liian heikko rakenne isohkoon autoon jo suunnittelupöydältä lähtien.
Ja juu, niissä takapuslissa näet kun ostat ne, vastakkaisilla puolilla kiinnitystä kaksi kohdistusreikää, ja auton rungossa on vastaavat eli sopivan kokoisilla poranterillä tms. sopivilla työkaluilla uuden puslan saa kiristettyä likimain samaan kohtaan mitä vanhankin jolloin tukivarren asento ei merkittävästi muutu.
Re: Kolmiotuen puslista
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... uslat.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... uslat.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kolmiotuen puslista
Kiitoksia kaikille vastanneille. Näillä ohjeilla vaihto onnistuu.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Kolmiotuen puslista
Minuteman kirjoitti: Hommassa tarvitsee avaimia joita ei ihan kaikista perussarjoista löydy, eli etukiinnitykseen 16mm kiintolenkkejä ja takapuslan keskimutteriin muistaakseni 18mm avaimen, ja takakiinnityksen keskimutteri kiristetään luonnollisesti auton levätessä pyörillään maassa ja hieman edestakaisin liikuteltuna tunkilta laskun
Kuinka tärkeää on kiristää pusla auton ollessa alhaalla? Olis niin kätevää kiristää se auton ollessa ylhäällä nosturilla.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Kolmiotuen puslista
Kyllä se taitaa aika suositeltavaa olla, silloin se pusla on siinä normaalissa lepoasennossaan kun sitä kiristää. Jos sen kiristää ylhäällä ollessa niin siihen luultavasti kohdistuu turhaa rasitusta kun auton laskee maahan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kolmiotuen puslista
Ainakin jos asennettiin alkuperäistyyppiset puslat, joissa keskiholkki on vulkanoitu kumiin kiinni. Jos vulkanointi revitään väärään asentoon kiristämisen takia auki heti ensimmäisen viikon ajeluilla, puslan odotettavissa oleva käyttökelpoinen ikä lyhenee entisestään.j0ne kirjoitti:Kyllä se taitaa aika suositeltavaa olla, silloin se pusla on siinä normaalissa lepoasennossaan kun sitä kiristää. Jos sen kiristää ylhäällä ollessa niin siihen luultavasti kohdistuu turhaa rasitusta kun auton laskee maahan.
Uretaanipuslissahan sisäholkki on irtonainen, jolloin ei ole niin väliä.
Alatukivarren takapäässä oleva tappi johon pusla asennetaan kannattaa voidella vaseliinilla. Seuraava puslan vaihtaminen sujuu helpommin, kun holkki ei ole jämähtänyt kiinni tappiin.
Vanhaa keskustelua aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=40156
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=21201
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kolmiotuen puslista
Tuolla 9000 Proseduureissa:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
On yksi kohta johon on pakko puuttua oman kokemuksen pohjalta, eli kaveri joka tuon ohjeen on tehnyt voiteli etummaisen tukivarrenkiinnikkeen puslan moottoriöljyllä saadakseen tämän asennettua.
kun taas viimeksi puslia vaihtaessani huomasin että kampiakselin tiivisteen vuotama öljy oli pehmentänyt sekä etukiinnikkeen kumin, että tukivarren takakiinnityskumin lakritsimaisen pehmeäksi ja veteläksi, noita alustan kumeja kun ei varmasti ole suunniteltu kestämään öljyä, ja Scantechin tapauksessa tuskin edes suunniteltu tai kuviteltu kestämään yhtään mitään, koska laatu ei ole vuosien saatossa kohentunut.
Kuljettajan puoleiset öljyttöminä säilyneet kumit olivat vielä suhteellisen timmit ja olivat samaan aikaan asennetut kuin nämä mössöksi menneetkin.
Fairy on hyväksi havaittu asennusmulju kumiosille, ei vahingoita ja kuivuu nopeasti pois.
Uretaanipuslista en sano mitään koska kokemusta ei ole ja tuskin edes tulee.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
On yksi kohta johon on pakko puuttua oman kokemuksen pohjalta, eli kaveri joka tuon ohjeen on tehnyt voiteli etummaisen tukivarrenkiinnikkeen puslan moottoriöljyllä saadakseen tämän asennettua.
kun taas viimeksi puslia vaihtaessani huomasin että kampiakselin tiivisteen vuotama öljy oli pehmentänyt sekä etukiinnikkeen kumin, että tukivarren takakiinnityskumin lakritsimaisen pehmeäksi ja veteläksi, noita alustan kumeja kun ei varmasti ole suunniteltu kestämään öljyä, ja Scantechin tapauksessa tuskin edes suunniteltu tai kuviteltu kestämään yhtään mitään, koska laatu ei ole vuosien saatossa kohentunut.
Kuljettajan puoleiset öljyttöminä säilyneet kumit olivat vielä suhteellisen timmit ja olivat samaan aikaan asennetut kuin nämä mössöksi menneetkin.
Fairy on hyväksi havaittu asennusmulju kumiosille, ei vahingoita ja kuivuu nopeasti pois.
Uretaanipuslista en sano mitään koska kokemusta ei ole ja tuskin edes tulee.
Re: Kolmiotuen puslista
Otin riskin ja runttasin puslan kiinni auton ollessa ylhäällä. Katotaan kuinka kauan kestää...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Kolmiotuen puslista
Takuuvarmasti ei kauan, löysää nyt ihmeessä se keskimutteri ja kiristä uudelleen.Sabo kirjoitti:Otin riskin ja runttasin puslan kiinni auton ollessa ylhäällä. Katotaan kuinka kauan kestää...
Sen tukivarren liikerata ääripäästä toiseen on melkoinen ja nyt kun takapusla on kiristetty jousituksen ollessa täysin ulostulleena niin pusla on melkoisella pingotuksella jo auton levätessä pyörillään, puhumattakaan reippaasta sisäänjoustosta jossa vulkanoinnin sisä- tai ulkokehä repeää aivan saletisti.
Re: Kolmiotuen puslista
Ok. kaippa näin täytyy tehdä, ettei tarvi heti vaihtaa uutta. Ei vain vanhan selkä enää ole kovin notkea...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Kolmiotuen puslista
Mitäs notkeutta siihen tarvitaan, kyljelleen auton viereen makuulle lenkkiavain toisessa kädessä, ja siitä mutteria pyörittelemään. Ei kestä kuin muutaman sekunnin, ellei sitten jää pidemmäksi aikaa siihen makailemaan ja nautiskelemaan.Sabo kirjoitti:Ei vain vanhan selkä enää ole kovin notkea...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kolmiotuen puslista
...niin tai ei enää pääse ylös sieltä...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon