Tonnarin pätkiminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Saab 9000 2.0i vm. 90 yllätti tuossa lauantaina, yhtäkkiä menoon tuli katkonaiseksi, kaasuun vastaavuus meni varsin heikoksi, jos vähänkään enempää sitä painoi, niin kone meni tukkoon. Tasakaasullakin meno oli hieman epävarman oloista (nykivää).

Sain kumminkin ajettua sen n. 2km pätkän kotipihalle asti. Jossa kokeilin lisää kaasuun vastaavuutta, ja sain sen sammumaankin muutaman kerran painamalla hieman reippaammin kaasua. Itse joutokäynti toimi hyvin, samoin tasainen kaasu esim. 2000 kierrosta. Käynnistyminen kesti myös näiden tukkoisuuteen sammumisten jälkeen normaalia pidempään, ehkä 5-10 s. Vian ilmetessä kone oli lämmin ja check engine -valo ei syttyny. Auto seisoi pihalla n. tunnin, jonka jälkeen lähti käyntiin ihan nomaalisti. Eilisissä ajoissa ei myöskään tätä vikaa ollut ollenkaan

Osaatteko sanoa mistä mahtoi olla kyse? Mitä kaikkea tuo check engine -valo muuten kertoo jos se syttyy tämän auton tapauksessa. (Ennen käynnistystä se kyllä palaa, samoin käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin jonka jälkeen sammuu -> eli se valo ainakin toimii.) Itse epäilen josko sytytystulpat olisivat vaihtoiässä?
Somnium
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 18:17
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Kannattaa varmaan noista peruskohteista tulpat, piuhat jne. Sellainenkin tuli mieleen että jos kone kylmänä pelaa ja lämpinä alkaa sammuilla ja temppuilla ja taas hiukan jäähdyttyään toimii saattaisi olla syypää sytytyksenohjausyksikkö.
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Mulla vapari teki juuri noin, kun vaihdoin tarvikemallin sytytyksen pääteasteen. Se on se lätkä kuskinpuolen etulokarin päällä, johon tulee kaapeli moninapaliittimellä kiinni.
Vaihdoin Boschin ja asia korjaantui heti.

Tarvike oli Unipoint merkkinen.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Kiitokset neuvoista. Ensihätään vaihtanen noi sytytystulpat ensiviikolla, kun vaan ehdin. Seuraavana syynissä voip olla tuo sytytyksenohjausyksikkö. Autossa on myös semmoista vaivaa, että lämpöisenä saa muutaman kerran polkasta startin jälkeen kaasua kevyesti, ettei auto sammahda. Kun kierrokset siitä tasottuvat, niin sitten se ei kyllä sammu. Voisiko tuo sytytyksenohjausyksikkö olla tuohonkin syyllinen? Autossa on alkuperäinen se pieni boksi, mikä siinä etulokarin päällä nököttää.

Tämä pätkimisongelma on taas loistanu poissaolollaan melko hyvin, yhteensä 4 kertaa oon siihen nyt törmänny viimeisten n. 20 matkan aikana
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Yksi mikä voi kans ola, nin kampiakselin asentotunnistin. Mulla pätki 2.3T m91 toissatalvena. Tulpat eikä mikää auttanu, mut vikakoodit kerto anturivikaa. Kannattaa käydä lukemas vikakoodit, ne kerto heti joko DI, tulpat tai asentoanturi. Kylmänä toimi hyvin, lämpöisenä pätki pahasti, pitkillä matkoilla aina välillä alko pätkimään. Sit myöhemmin alko vielä kylmämä pätkimää. Anturin saa käytettynä 50e, utena 250e. Helppo vaihtaa, mut se on kampiakselin ran alla, joten vaihton menee koko ilta. http://saab.jkr.fi/remontti löytyy kuvia omasta illasta. Suosittelen varaamaan kaverin avuksi, jotta saa ton rullan irti ja moniurahihnan helppmmin vaihdettua.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Jukka_ kirjoitti:Saab 9000 2.0i vm. 90 yhtäkkiä menoon tuli katkonaiseksi, kaasuun vastaavuus meni varsin heikoksi, jos vähänkään enempää sitä painoi, niin kone meni tukkoon. Tasakaasullakin meno oli hieman epävarman oloista (nykivää).

...kokeilin lisää kaasuun vastaavuutta, ja sain sen sammumaankin muutaman kerran painamalla hieman reippaammin kaasua. Itse joutokäynti toimi hyvin, samoin tasainen kaasu esim. 2000 kierrosta. Käynnistyminen kesti myös näiden tukkoisuuteen sammumisten jälkeen normaalia pidempään, ehkä 5-10 s. Vian ilmetessä kone oli lämmin ja check engine -valo ei syttyny. Auto seisoi pihalla n. tunnin, jonka jälkeen lähti käyntiin ihan nomaalisti.
Minulla sama auto tekee TÄSMÄLLEEN samoja oireita ajoittain. Mielestäni asioihin liittyy kosteat kelit erityisesti ja sitten se, että kylmänä käy kuin enkeli, mutta lämpimänä tulee edellä kuvatunlaisia ongelmia (ei aina mutta joskus).

Noista tulppien ja sytytysjohtojen vaihdosta olen muuten vähän sitä mieltä, että onko kenenkään auton ongelmat ikinä poistuneet niillä toimenpiteillä?

Laita infoa kun saat autoa fiksattua, olen erittäin kiinnostunut!!!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Raser kirjoitti:Noista tulppien ja sytytysjohtojen vaihdosta olen muuten vähän sitä mieltä, että onko kenenkään auton ongelmat ikinä poistuneet niillä toimenpiteillä?
Siis mitä mieltä olet? Minulta ainakin nykiminen tasakaasulla loppui tulppien ja tulpanjohtojen vaihtamisella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Moi,

Kiitokset neuvoista tähän mennessä.

Nyt autoon on vaihdettu tulpat, johdot säilyivät entisellään (ois jälkiviisaana voinu nekin vaihdattaa samaan syssyyn, pahus vieköön). Ilmansuodatin oli ihan tukossa, sekin on nyt uusi. Innolla jään odottamaan seuraavia oireita, nyt se on toiminut varsin hyvin kyllä. Ehkä se kostea keli mullakin tossa on hieman nimittäjänä noille pätkimisille. Ilmoittelen täällä taas, jos ongelmat tuosta jatkuu.

Check engine valo palaa sillon tällön, varsin harvakseltaan tosin, mistä kaikesta tämä voi johtua? Ja onko noin vanhassa autossa (ei DI-kasettia) jotain vikakoodimuistia jonka voisi jossain luetuttaa?
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Raser »

jus kirjoitti:
Raser kirjoitti:Noista tulppien ja sytytysjohtojen vaihdosta olen muuten vähän sitä mieltä, että onko kenenkään auton ongelmat ikinä poistuneet niillä toimenpiteillä?
Siis mitä mieltä olet? Minulta ainakin nykiminen tasakaasulla loppui tulppien ja tulpanjohtojen vaihtamisella.
Eli ajatuksen juoksuni oli suunnilleen tämänkaltainen: Tulpat ja tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä nyt yleensä vaihdetaan autoon silloin tällöin. Samoin kuin öljyt, öljysuodatin ja ilmansuodatin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää!

Tuntuu jotenkin hölmöltä että kun autoon tulee outoa vikaa, niin lähtökohtaisesti aletaan kysyä ja ehdottaa em. osien vaihtoa. Kuinka usein niitä pitää vaihtaa, että foorumilla uskottaisiin niiden olevan kunnossa? Toisaalta mitä ihmiset ajattelevat kun eivät ensin tee tuollaista perushuoltoa, varsinkin jos sitä ei ole vähään aikaan tehty???

Eli täytyy kyllä ihmetellä miksei noita em. osia voi jo oma-aloitteisesti vaihtaa tai tarkistaa heti alkuunsa?

Et kai sinäkin vaan ole kysynyt foorumilta apua oman autosi nykimisiin tasakaasulla ennenkuin olet vaihtanut tulpat ja johdot?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Haikara kirjoitti:Mulla vapari teki juuri noin, kun vaihdoin tarvikemallin sytytyksen pääteasteen. Se on se lätkä kuskinpuolen etulokarin päällä, johon tulee kaapeli moninapaliittimellä kiinni.
Vaihdoin Boschin ja asia korjaantui heti.

Tarvike oli Unipoint merkkinen.
Voi perk*ele sanon minä! Vaihdoin just Boschin (0 227 100 124) pääteasteen Unipointtiin ja nyt käy saabbi kuin singeri :D

Miksen uskonut teitä aikaisemmin ja kokeillut tuota pääteasteen vaihtoa heti. Nyt kyllä hävettää taas oikein kunnolla.

Jotain mätää vanhassa Boschissa sitten kuitenkin oli, mutta miten ihmeessä tuollainen pelkkä tyhmä liitin voi vioittua millään tavoin??? Kosteus??? Mikähän sieltä menee rikki?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tähän väliin yks oma kokemus: Piti yks Volvo hakea kotipihaan (jossa se sitten jonkun aikaa seisoi kunnes setä haki sen tehdäkseen siitä haarukan), no sateinen syysiltahan silloin oli ja puolen tunnin veivaamisen jälkeen paukkui tuo Volvo käyntiin. Seuraavana päivänä tutkailemaan mitä hanskalokerossa on. Hmm... HÜCO mötikkä, järjettömän sytytyksen ohjausyksikkö arvaan ma.
Kyseinen osa vaihdettu siis jossain vaiheessa aikasemmin, ilmeisesti jätetty yksi hanskalokeroon malliksi, kuinkahan monesti tuo mötikkä olikaan uusittu...
(ois tehny mieli kirjottaa pitkä stoori tästä, mutta ei sitä kukaan halua lukea)

Eli ite voisin epäillä tuota mötikkää jos auto ei meinaa millään alkaa starttaamaan, en tosin tiedä johtuko Volvon käynnistysongelma just tuosta.
Ja kaveri tuumas että noi HÜCOt voi olla valmiiks rikki jo varaosaliikkeen hyllyllä. Boschina jos löytyy niin ehkä turvallisempi valinta, meidän Saabeissa ainaki sellaset on.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Raser kirjoitti: Eli ajatuksen juoksuni oli suunnilleen tämänkaltainen: Tulpat ja tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä nyt yleensä vaihdetaan autoon silloin tällöin. Samoin kuin öljyt, öljysuodatin ja ilmansuodatin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää!

Tuntuu jotenkin hölmöltä että kun autoon tulee outoa vikaa, niin lähtökohtaisesti aletaan kysyä ja ehdottaa em. osien vaihtoa. Kuinka usein niitä pitää vaihtaa, että foorumilla uskottaisiin niiden olevan kunnossa? Toisaalta mitä ihmiset ajattelevat kun eivät ensin tee tuollaista perushuoltoa, varsinkin jos sitä ei ole vähään aikaan tehty???
Ei kai tulpanjohtojen tai jakajan kannen tai pyörijän vaihto kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Viimeistään siinä vaiheessa kun niihin alkaa tulla ongelmia, fiksu ihminen menee merkkiliikkeeseen vaihtamaan uudempaan :)
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Jepulis, saabbi toimii kuin uutena (jollei jopa paremmin :mrgreen: ). Vikaa - vikaa - vikaa oli tosiaan sytytyksen pääteasteessa ja ihmeelliset nykimiset ja oikuttelut poistuivat osaa vaihtamalla.

Se minkä takia kylmänä toimii hyvin, mutta hetken kuluttua lämpimänä ei, johtuu siitä, että tuo "palikka" kuulemma kuumenee jonnin verran!!!

Eli syt.pääteaste lämpenee --> jokin osakomponentti sen sisällä ei enää skulaa --> auto oireilee. Kääntäen, antaa auton jäähtyä --> toimii taas hyvin kunnes pääteaste lämpenee.

Tuon lämpenemisen takia siihen pääteasteen pohjaan laitetaan samaa sinkkitahnaa kuin tietokoneprosessorien päälle ennen jäähdytyssiilin kiinnittämistä, eli johtamaan ylimääräistä ja tarpeetonta lämpöä pois.

Ompahan hassu pikku bosch-palikka tuokin, mitä ei ole voitu joskus suunnitella kunnolla kestämään auton eliniän (= suomalaisen mittapuun mukaan). Noh, Bosch:in paskaosathan näistä saabeista just hajoaakin.

Kuva
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Olis kannattanu melkein laittaa alkuperäisosana tuo, eli uusi Bosch tilalle. Nimittäin nuo Unipointin sytkämoduulit ovat olleet uutena jo paskoja. :lol:

Mutta hyvä jos toimii.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin pätkiminen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Zebe kirjoitti:Olis kannattanu melkein laittaa alkuperäisosana tuo, eli uusi Bosch tilalle. Nimittäin nuo Unipointin sytkämoduulit ovat olleet uutena jo paskoja.
Olen täsmälleen eri mieltä!

Eli kaikki saabissa hajoaa, missä lukee BOSCH. Mitä vähemmän bosch-osia, sen toimivampi kärri.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin