Tonnarin pätkiminen
Tonnarin pätkiminen
Saab 9000 2.0i vm. 90 yllätti tuossa lauantaina, yhtäkkiä menoon tuli katkonaiseksi, kaasuun vastaavuus meni varsin heikoksi, jos vähänkään enempää sitä painoi, niin kone meni tukkoon. Tasakaasullakin meno oli hieman epävarman oloista (nykivää).
Sain kumminkin ajettua sen n. 2km pätkän kotipihalle asti. Jossa kokeilin lisää kaasuun vastaavuutta, ja sain sen sammumaankin muutaman kerran painamalla hieman reippaammin kaasua. Itse joutokäynti toimi hyvin, samoin tasainen kaasu esim. 2000 kierrosta. Käynnistyminen kesti myös näiden tukkoisuuteen sammumisten jälkeen normaalia pidempään, ehkä 5-10 s. Vian ilmetessä kone oli lämmin ja check engine -valo ei syttyny. Auto seisoi pihalla n. tunnin, jonka jälkeen lähti käyntiin ihan nomaalisti. Eilisissä ajoissa ei myöskään tätä vikaa ollut ollenkaan
Osaatteko sanoa mistä mahtoi olla kyse? Mitä kaikkea tuo check engine -valo muuten kertoo jos se syttyy tämän auton tapauksessa. (Ennen käynnistystä se kyllä palaa, samoin käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin jonka jälkeen sammuu -> eli se valo ainakin toimii.) Itse epäilen josko sytytystulpat olisivat vaihtoiässä?
Sain kumminkin ajettua sen n. 2km pätkän kotipihalle asti. Jossa kokeilin lisää kaasuun vastaavuutta, ja sain sen sammumaankin muutaman kerran painamalla hieman reippaammin kaasua. Itse joutokäynti toimi hyvin, samoin tasainen kaasu esim. 2000 kierrosta. Käynnistyminen kesti myös näiden tukkoisuuteen sammumisten jälkeen normaalia pidempään, ehkä 5-10 s. Vian ilmetessä kone oli lämmin ja check engine -valo ei syttyny. Auto seisoi pihalla n. tunnin, jonka jälkeen lähti käyntiin ihan nomaalisti. Eilisissä ajoissa ei myöskään tätä vikaa ollut ollenkaan
Osaatteko sanoa mistä mahtoi olla kyse? Mitä kaikkea tuo check engine -valo muuten kertoo jos se syttyy tämän auton tapauksessa. (Ennen käynnistystä se kyllä palaa, samoin käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin jonka jälkeen sammuu -> eli se valo ainakin toimii.) Itse epäilen josko sytytystulpat olisivat vaihtoiässä?
Re: Tonnarin pätkiminen
Kannattaa varmaan noista peruskohteista tulpat, piuhat jne. Sellainenkin tuli mieleen että jos kone kylmänä pelaa ja lämpinä alkaa sammuilla ja temppuilla ja taas hiukan jäähdyttyään toimii saattaisi olla syypää sytytyksenohjausyksikkö.
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: Tonnarin pätkiminen
Mulla vapari teki juuri noin, kun vaihdoin tarvikemallin sytytyksen pääteasteen. Se on se lätkä kuskinpuolen etulokarin päällä, johon tulee kaapeli moninapaliittimellä kiinni.
Vaihdoin Boschin ja asia korjaantui heti.
Tarvike oli Unipoint merkkinen.
Vaihdoin Boschin ja asia korjaantui heti.
Tarvike oli Unipoint merkkinen.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Re: Tonnarin pätkiminen
Kiitokset neuvoista. Ensihätään vaihtanen noi sytytystulpat ensiviikolla, kun vaan ehdin. Seuraavana syynissä voip olla tuo sytytyksenohjausyksikkö. Autossa on myös semmoista vaivaa, että lämpöisenä saa muutaman kerran polkasta startin jälkeen kaasua kevyesti, ettei auto sammahda. Kun kierrokset siitä tasottuvat, niin sitten se ei kyllä sammu. Voisiko tuo sytytyksenohjausyksikkö olla tuohonkin syyllinen? Autossa on alkuperäinen se pieni boksi, mikä siinä etulokarin päällä nököttää.
Tämä pätkimisongelma on taas loistanu poissaolollaan melko hyvin, yhteensä 4 kertaa oon siihen nyt törmänny viimeisten n. 20 matkan aikana
Tämä pätkimisongelma on taas loistanu poissaolollaan melko hyvin, yhteensä 4 kertaa oon siihen nyt törmänny viimeisten n. 20 matkan aikana
Re: Tonnarin pätkiminen
Yksi mikä voi kans ola, nin kampiakselin asentotunnistin. Mulla pätki 2.3T m91 toissatalvena. Tulpat eikä mikää auttanu, mut vikakoodit kerto anturivikaa. Kannattaa käydä lukemas vikakoodit, ne kerto heti joko DI, tulpat tai asentoanturi. Kylmänä toimi hyvin, lämpöisenä pätki pahasti, pitkillä matkoilla aina välillä alko pätkimään. Sit myöhemmin alko vielä kylmämä pätkimää. Anturin saa käytettynä 50e, utena 250e. Helppo vaihtaa, mut se on kampiakselin ran alla, joten vaihton menee koko ilta. http://saab.jkr.fi/remontti löytyy kuvia omasta illasta. Suosittelen varaamaan kaverin avuksi, jotta saa ton rullan irti ja moniurahihnan helppmmin vaihdettua.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Re: Tonnarin pätkiminen
Minulla sama auto tekee TÄSMÄLLEEN samoja oireita ajoittain. Mielestäni asioihin liittyy kosteat kelit erityisesti ja sitten se, että kylmänä käy kuin enkeli, mutta lämpimänä tulee edellä kuvatunlaisia ongelmia (ei aina mutta joskus).Jukka_ kirjoitti:Saab 9000 2.0i vm. 90 yhtäkkiä menoon tuli katkonaiseksi, kaasuun vastaavuus meni varsin heikoksi, jos vähänkään enempää sitä painoi, niin kone meni tukkoon. Tasakaasullakin meno oli hieman epävarman oloista (nykivää).
...kokeilin lisää kaasuun vastaavuutta, ja sain sen sammumaankin muutaman kerran painamalla hieman reippaammin kaasua. Itse joutokäynti toimi hyvin, samoin tasainen kaasu esim. 2000 kierrosta. Käynnistyminen kesti myös näiden tukkoisuuteen sammumisten jälkeen normaalia pidempään, ehkä 5-10 s. Vian ilmetessä kone oli lämmin ja check engine -valo ei syttyny. Auto seisoi pihalla n. tunnin, jonka jälkeen lähti käyntiin ihan nomaalisti.
Noista tulppien ja sytytysjohtojen vaihdosta olen muuten vähän sitä mieltä, että onko kenenkään auton ongelmat ikinä poistuneet niillä toimenpiteillä?
Laita infoa kun saat autoa fiksattua, olen erittäin kiinnostunut!!!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Tonnarin pätkiminen
Siis mitä mieltä olet? Minulta ainakin nykiminen tasakaasulla loppui tulppien ja tulpanjohtojen vaihtamisella.Raser kirjoitti:Noista tulppien ja sytytysjohtojen vaihdosta olen muuten vähän sitä mieltä, että onko kenenkään auton ongelmat ikinä poistuneet niillä toimenpiteillä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin pätkiminen
Moi,
Kiitokset neuvoista tähän mennessä.
Nyt autoon on vaihdettu tulpat, johdot säilyivät entisellään (ois jälkiviisaana voinu nekin vaihdattaa samaan syssyyn, pahus vieköön). Ilmansuodatin oli ihan tukossa, sekin on nyt uusi. Innolla jään odottamaan seuraavia oireita, nyt se on toiminut varsin hyvin kyllä. Ehkä se kostea keli mullakin tossa on hieman nimittäjänä noille pätkimisille. Ilmoittelen täällä taas, jos ongelmat tuosta jatkuu.
Check engine valo palaa sillon tällön, varsin harvakseltaan tosin, mistä kaikesta tämä voi johtua? Ja onko noin vanhassa autossa (ei DI-kasettia) jotain vikakoodimuistia jonka voisi jossain luetuttaa?
Kiitokset neuvoista tähän mennessä.
Nyt autoon on vaihdettu tulpat, johdot säilyivät entisellään (ois jälkiviisaana voinu nekin vaihdattaa samaan syssyyn, pahus vieköön). Ilmansuodatin oli ihan tukossa, sekin on nyt uusi. Innolla jään odottamaan seuraavia oireita, nyt se on toiminut varsin hyvin kyllä. Ehkä se kostea keli mullakin tossa on hieman nimittäjänä noille pätkimisille. Ilmoittelen täällä taas, jos ongelmat tuosta jatkuu.
Check engine valo palaa sillon tällön, varsin harvakseltaan tosin, mistä kaikesta tämä voi johtua? Ja onko noin vanhassa autossa (ei DI-kasettia) jotain vikakoodimuistia jonka voisi jossain luetuttaa?
Re: Tonnarin pätkiminen
Eli ajatuksen juoksuni oli suunnilleen tämänkaltainen: Tulpat ja tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä nyt yleensä vaihdetaan autoon silloin tällöin. Samoin kuin öljyt, öljysuodatin ja ilmansuodatin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää!jus kirjoitti:Siis mitä mieltä olet? Minulta ainakin nykiminen tasakaasulla loppui tulppien ja tulpanjohtojen vaihtamisella.Raser kirjoitti:Noista tulppien ja sytytysjohtojen vaihdosta olen muuten vähän sitä mieltä, että onko kenenkään auton ongelmat ikinä poistuneet niillä toimenpiteillä?
Tuntuu jotenkin hölmöltä että kun autoon tulee outoa vikaa, niin lähtökohtaisesti aletaan kysyä ja ehdottaa em. osien vaihtoa. Kuinka usein niitä pitää vaihtaa, että foorumilla uskottaisiin niiden olevan kunnossa? Toisaalta mitä ihmiset ajattelevat kun eivät ensin tee tuollaista perushuoltoa, varsinkin jos sitä ei ole vähään aikaan tehty???
Eli täytyy kyllä ihmetellä miksei noita em. osia voi jo oma-aloitteisesti vaihtaa tai tarkistaa heti alkuunsa?
Et kai sinäkin vaan ole kysynyt foorumilta apua oman autosi nykimisiin tasakaasulla ennenkuin olet vaihtanut tulpat ja johdot?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Tonnarin pätkiminen
Voi perk*ele sanon minä! Vaihdoin just Boschin (0 227 100 124) pääteasteen Unipointtiin ja nyt käy saabbi kuin singeriHaikara kirjoitti:Mulla vapari teki juuri noin, kun vaihdoin tarvikemallin sytytyksen pääteasteen. Se on se lätkä kuskinpuolen etulokarin päällä, johon tulee kaapeli moninapaliittimellä kiinni.
Vaihdoin Boschin ja asia korjaantui heti.
Tarvike oli Unipoint merkkinen.

Miksen uskonut teitä aikaisemmin ja kokeillut tuota pääteasteen vaihtoa heti. Nyt kyllä hävettää taas oikein kunnolla.
Jotain mätää vanhassa Boschissa sitten kuitenkin oli, mutta miten ihmeessä tuollainen pelkkä tyhmä liitin voi vioittua millään tavoin??? Kosteus??? Mikähän sieltä menee rikki?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Tonnarin pätkiminen
Tähän väliin yks oma kokemus: Piti yks Volvo hakea kotipihaan (jossa se sitten jonkun aikaa seisoi kunnes setä haki sen tehdäkseen siitä haarukan), no sateinen syysiltahan silloin oli ja puolen tunnin veivaamisen jälkeen paukkui tuo Volvo käyntiin. Seuraavana päivänä tutkailemaan mitä hanskalokerossa on. Hmm... HÜCO mötikkä, järjettömän sytytyksen ohjausyksikkö arvaan ma.
Kyseinen osa vaihdettu siis jossain vaiheessa aikasemmin, ilmeisesti jätetty yksi hanskalokeroon malliksi, kuinkahan monesti tuo mötikkä olikaan uusittu...
(ois tehny mieli kirjottaa pitkä stoori tästä, mutta ei sitä kukaan halua lukea)
Eli ite voisin epäillä tuota mötikkää jos auto ei meinaa millään alkaa starttaamaan, en tosin tiedä johtuko Volvon käynnistysongelma just tuosta.
Ja kaveri tuumas että noi HÜCOt voi olla valmiiks rikki jo varaosaliikkeen hyllyllä. Boschina jos löytyy niin ehkä turvallisempi valinta, meidän Saabeissa ainaki sellaset on.
Kyseinen osa vaihdettu siis jossain vaiheessa aikasemmin, ilmeisesti jätetty yksi hanskalokeroon malliksi, kuinkahan monesti tuo mötikkä olikaan uusittu...
(ois tehny mieli kirjottaa pitkä stoori tästä, mutta ei sitä kukaan halua lukea)
Eli ite voisin epäillä tuota mötikkää jos auto ei meinaa millään alkaa starttaamaan, en tosin tiedä johtuko Volvon käynnistysongelma just tuosta.
Ja kaveri tuumas että noi HÜCOt voi olla valmiiks rikki jo varaosaliikkeen hyllyllä. Boschina jos löytyy niin ehkä turvallisempi valinta, meidän Saabeissa ainaki sellaset on.
Re: Tonnarin pätkiminen
Ei kai tulpanjohtojen tai jakajan kannen tai pyörijän vaihto kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Viimeistään siinä vaiheessa kun niihin alkaa tulla ongelmia, fiksu ihminen menee merkkiliikkeeseen vaihtamaan uudempaanRaser kirjoitti: Eli ajatuksen juoksuni oli suunnilleen tämänkaltainen: Tulpat ja tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä nyt yleensä vaihdetaan autoon silloin tällöin. Samoin kuin öljyt, öljysuodatin ja ilmansuodatin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää!
Tuntuu jotenkin hölmöltä että kun autoon tulee outoa vikaa, niin lähtökohtaisesti aletaan kysyä ja ehdottaa em. osien vaihtoa. Kuinka usein niitä pitää vaihtaa, että foorumilla uskottaisiin niiden olevan kunnossa? Toisaalta mitä ihmiset ajattelevat kun eivät ensin tee tuollaista perushuoltoa, varsinkin jos sitä ei ole vähään aikaan tehty???

Re: Tonnarin pätkiminen
Jepulis, saabbi toimii kuin uutena (jollei jopa paremmin
). Vikaa - vikaa - vikaa oli tosiaan sytytyksen pääteasteessa ja ihmeelliset nykimiset ja oikuttelut poistuivat osaa vaihtamalla.
Se minkä takia kylmänä toimii hyvin, mutta hetken kuluttua lämpimänä ei, johtuu siitä, että tuo "palikka" kuulemma kuumenee jonnin verran!!!
Eli syt.pääteaste lämpenee --> jokin osakomponentti sen sisällä ei enää skulaa --> auto oireilee. Kääntäen, antaa auton jäähtyä --> toimii taas hyvin kunnes pääteaste lämpenee.
Tuon lämpenemisen takia siihen pääteasteen pohjaan laitetaan samaa sinkkitahnaa kuin tietokoneprosessorien päälle ennen jäähdytyssiilin kiinnittämistä, eli johtamaan ylimääräistä ja tarpeetonta lämpöä pois.
Ompahan hassu pikku bosch-palikka tuokin, mitä ei ole voitu joskus suunnitella kunnolla kestämään auton eliniän (= suomalaisen mittapuun mukaan). Noh, Bosch:in paskaosathan näistä saabeista just hajoaakin.


Se minkä takia kylmänä toimii hyvin, mutta hetken kuluttua lämpimänä ei, johtuu siitä, että tuo "palikka" kuulemma kuumenee jonnin verran!!!
Eli syt.pääteaste lämpenee --> jokin osakomponentti sen sisällä ei enää skulaa --> auto oireilee. Kääntäen, antaa auton jäähtyä --> toimii taas hyvin kunnes pääteaste lämpenee.
Tuon lämpenemisen takia siihen pääteasteen pohjaan laitetaan samaa sinkkitahnaa kuin tietokoneprosessorien päälle ennen jäähdytyssiilin kiinnittämistä, eli johtamaan ylimääräistä ja tarpeetonta lämpöä pois.
Ompahan hassu pikku bosch-palikka tuokin, mitä ei ole voitu joskus suunnitella kunnolla kestämään auton eliniän (= suomalaisen mittapuun mukaan). Noh, Bosch:in paskaosathan näistä saabeista just hajoaakin.

Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Tonnarin pätkiminen
Olis kannattanu melkein laittaa alkuperäisosana tuo, eli uusi Bosch tilalle. Nimittäin nuo Unipointin sytkämoduulit ovat olleet uutena jo paskoja.
Mutta hyvä jos toimii.

Mutta hyvä jos toimii.
Re: Tonnarin pätkiminen
Olen täsmälleen eri mieltä!Zebe kirjoitti:Olis kannattanu melkein laittaa alkuperäisosana tuo, eli uusi Bosch tilalle. Nimittäin nuo Unipointin sytkämoduulit ovat olleet uutena jo paskoja.
Eli kaikki saabissa hajoaa, missä lukee BOSCH. Mitä vähemmän bosch-osia, sen toimivampi kärri.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i