9000 2.3i Turbo Aero -91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
samisalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 11:50

9000 2.3i Turbo Aero -91

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Minkäs verran tuossa on tehoa/vääntöä?
Muita varomisen aiheita kuin tasapainoakseli/ketju/rattaat?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tehoa 220hp ja vääntöä 330Nm, eli pitäis riittää normaali tarpeisiin.
"Varomisen paikkoja" tulee äkkiseltään mieleen (siis ei niitä tarvi varoa,
vaan ottaa huomioon paljonko tulee lisäkustannuksia jos joutuu uusimaan)

- Moottorin tuet ja vääntövarren puslat
- Lämppärin kenno
- Vaihteisto (tätä kai voi jo varoakin jos oikein väljä sattuu kohdalle)
- TCS, en kyllä muista oliko sitä vielä ´91
- Ruoste

Muuten hieno ja tilava auto, sekä kohtuullisen harvinainen.
Tarkoitus ilmeisesti hakea jostain, vai?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

-91 mallissa on vielä tehoa samanverran kuin "normaali" 2.3T:ssä eli 200hp ja 330Nm.

Markon mainitsema laatikko on heikko paikka. Tuon ikäiset hajoavat yleensä siten, että vitosvaihteen toinen ratas pyörähtää tyhjää eikä se varoittele etukäteen. Tämän takia ei kuitenkaan kannata ko. menopeliä vieroksua.

Ruostettahan tonnisissa ei juurikaan ole -91 ja uudemmissa.

Muuta huomioitavaa on kytkimen toiminta. Se on 2.3T:ssä aika arvokas ja tonnisessa sen vaihtoon saa ensikertalainen varata pari päivää ja ammattimies 6 tuntia aikaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.3i Turbo Aero -91

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

"AJA" -lehdesä (3/90) on juttu tuollaisesta autosta.
Lehden sisällä on myös liite "SAAB mallivuonna 1991".
Mallinimi AEROsta siinä ei puhuta mitään - Suomessa autoa
markkinoitiin tuolloin nimellä 9000 2.3 TURBO S.
Jos kiinnostaa - osoite YV:nä - voin skannata jutun.

TM:n "autotieto" -taulukossa AERO näkyy vasta vuonna -94
(TM 6/94).

Muualla maailmassa "AERO" taisi olla käytössä jo aiemmin.



9000 CDEA 2.3T
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vanhoja viestejä selaamalla löytynee vielä keskustelu onko -91 Aeroja olemassa. Toivottavasti sitä ei nyt kuitenkaan enää aloiteta uudestaan...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

suorsa kirjoitti:Vanhoja viestejä selaamalla löytynee vielä keskustelu onko -91 Aeroja olemassa. Toivottavasti sitä ei nyt kuitenkaan enää aloiteta uudestaan...
Heh... se onko CC-koppainen 2.3T Aero vai ei on aihe joka on ja pysyy... se on yksi saabismin kulmakivistä.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Jussi kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Vanhoja viestejä selaamalla löytynee vielä keskustelu onko -91 Aeroja olemassa. Toivottavasti sitä ei nyt kuitenkaan enää aloiteta uudestaan...
Heh... se onko CC-koppainen 2.3T Aero vai ei on aihe joka on ja pysyy... se on yksi saabismin kulmakivistä.

http://home.swipnet.se/danny/aeropage.htm


Luulis olevan faktaa ?

Joo tai ei, kumminkin :wink:
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Tuota CC -mallia on saanut myös Saabin omalla viriboksilla, jolla nuo mainitut 220hp/330Nm.
Heh... se onko CC-koppainen 2.3T Aero vai ei on aihe joka on ja pysyy... se on yksi saabismin kulmakivistä.
On.
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Onkohan kyseessä tämä yksilö: http://www.nettiauto.com/viewCar.php?id_car=93107 Tutun oloinen peli... Eikös tämä ollut joskus tuolla osto/myynti palstallakin kaupan? Kyllähän tuo lisää kuolaneritystä...
KTM SD
samisalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 11:50

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Jep, toi nettiauton yksilöhän se oli.
Ehti vaan mennä jo. Auto on aito Aero, se mainitaan mallimerkinnässäkin. Tullut Ruotsista -03 muuttoautona.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Juu allekirjoittaneen vanha auto. Rekisteriotteessa lukee ihan selvällä suomen kielellä 2.3 Turbo CC Aero. :wink: Oli pitkään myynnissä, olisitte olleet aktiivisempia.. :D
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

suorsa kirjoitti:-91 mallissa on vielä tehoa samanverran kuin "normaali" 2.3T:ssä eli 200hp ja 330Nm.

Markon mainitsema laatikko on heikko paikka. Tuon ikäiset hajoavat yleensä siten, että vitosvaihteen toinen ratas pyörähtää tyhjää eikä se varoittele etukäteen. Tämän takia ei kuitenkaan kannata ko. menopeliä vieroksua.

Ruostettahan tonnisissa ei juurikaan ole -91 ja uudemmissa.

Muuta huomioitavaa on kytkimen toiminta. Se on 2.3T:ssä aika arvokas ja tonnisessa sen vaihtoon saa ensikertalainen varata pari päivää ja ammattimies 6 tuntia aikaa.
:D

On myös muistettava, ettei heti survaise varpaitaan veivinreijästä ulos kun lähtee liikenteeseen, -tehoa on. Itselläni on automaatti ja kun polkaiset kaasua niin kyllä lähtee että tuntuu. On vain se paha puoli, että teho tulee heti käyttöön ja auto nykäisee etsiessään sopivan vaihteen ja sit mennään. Se nykäys ei tee hyvää jakopään ketjulle ja tasapainoakseleiden rattaille, itse jouduin vaihtamaan ne osat ja kyllä maksoi !!! Sillä summalla olis saanut jo jonkun pienemmän hyrrän.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ek6149 kirjoitti:
suorsa kirjoitti:-91 mallissa on vielä tehoa samanverran kuin "normaali" 2.3T:ssä eli 200hp ja 330Nm.

Markon mainitsema laatikko on heikko paikka. Tuon ikäiset hajoavat yleensä siten, että vitosvaihteen toinen ratas pyörähtää tyhjää eikä se varoittele etukäteen. Tämän takia ei kuitenkaan kannata ko. menopeliä vieroksua.

Ruostettahan tonnisissa ei juurikaan ole -91 ja uudemmissa.

Muuta huomioitavaa on kytkimen toiminta. Se on 2.3T:ssä aika arvokas ja tonnisessa sen vaihtoon saa ensikertalainen varata pari päivää ja ammattimies 6 tuntia aikaa.
:D

On myös muistettava, ettei heti survaise varpaitaan veivinreijästä ulos kun lähtee liikenteeseen, -tehoa on. Itselläni on automaatti ja kun polkaiset kaasua niin kyllä lähtee että tuntuu. On vain se paha puoli, että teho tulee heti käyttöön ja auto nykäisee etsiessään sopivan vaihteen ja sit mennään. Se nykäys ei tee hyvää jakopään ketjulle ja tasapainoakseleiden rattaille, itse jouduin vaihtamaan ne osat ja kyllä maksoi !!! Sillä summalla olis saanut jo jonkun pienemmän hyrrän.

Oisit poistanu ne kokonaan, ei se niin paljon tärise, että haittaa...

Ja sit kestää taas... eikä tuu kalliita remontteja...

Ei siis noita kaikkia rojuja :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Paljonkohan noita -91 9000 CD Aeroja on tehty? mahtaako olla aito Aero kysymyksessä?

http://www.blocket.se/view/3623616.htm? ... c=1&city=0

http://home.swipnet.se/danny/aeropage.htm kertoo:
There was also a limited number of 9000 CD Aeros produced, these cars did not have any spoiler-kit but otherwise it was the same as the CC Aero.

Onko noissa -91:ssä ne helmet Aeron penkit?

Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

peinu kirjoitti:Onko noissa -91:ssä ne helmet Aeron penkit?
Ei oo, lepakkopenkit tulivat vasta CS-Aeroon, eli vuosimalliin -93.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Vastaa Viestiin