Mikä näistä tonnareista ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
juhq
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 21:10

Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja juhq »

Terveeksi Saabistit.
Tämä saattaa olla jo vaikka kuinka mones tällainen "mikä näistä -topic", mutta en löytänyt haulla tässä topicissa vertailtaville tonnarimalleille vastaavaa ketjua, aikalailla läheltä meneviä kylläkin, mutta yritetään:
Tarkoitukseni olisi siis ostaa uudemman korimallin ysitonnari, mutta en tiedä millä koneella. Olen lukenut näitä tyyppivikalistoja ynnä muita, mutta selvää vertailua eri mallien välillä en ole vielä nähnyt. Aerot, kolmilitraiset V6:t ja 2,3 -litraiset turbot voi unohtaa tällä budjetilla, eli lähinnä nämä kaksilitraiset, kaksilitraiset turbot ja 2.3 -litraiset kiinnostavat. Mitä olen seuraillut näiden mallien kulutuskokemuksia, niin alle kympin vaikuttaisi jokainen näistä menevän vakiona joitakin poikkeuksia lukuunottamatta vai miten keskimäärin ? Tehojen perään en niinkään ole, vaan luotettavuuden ja taloudellisuuden, joten mitä konetta, turbomallit taitavat olla herkempiä hajoamaan ? Entä onko mitään erityistä mainittavaa viisto- & porrasperä -korimallien välillä ? Ja manuaalilaatikolla oli tarkoitus, että millaista ysitonnaria suosittelisitte ? :|
rele
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 12:56
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja rele »

Mielestäni järkeviä vaihtoehtoja molemmat 2.0t ja 2.3t . Vielä jos löydät kohtuu kilometreillä alle 250th. Tekniikka vahvempaa kuin 9-5 malleissa ( oma mielipide ). Jos taustoja pääset tutkimaan niin selvitä onko sytytyskasetti, bensiinipumppu ja lämmityslaitteen kenno sekä moottori vaihdettu. Nämä sellaisia normaali kulutusosia tämän ikäisissä. Käsitin että haet vuosimalleja 93-97. Kulutus auton painon huomioiden erittäin kohtuullinen. Niin ja nämähän ovat turboja. Sanoisin että näitä turboja ei kannata vierastaa. Todella vahvoja ja näillähän saadaan se kulutuspuoli kuntoon.
Viimeksi muokannut rele, Ma Joulu 03, 2007 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 3904 9-5 vm. 2001 KA
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

rele kirjoitti:Mielestäni järkeviä vaihtoehtoja molemmat 2.0t ja 2.3t
...selvitä onko sytytyskasetti, bensiinipumppu ja lämmityslaitteen kenno sekä moottori vaihdettu. Nämä sellaisia normaali kulutusosia...
:D

Hehhehehehehehhheee! Kannattaa selvittää joo, että onko moottori vaihdettu!

Oman kokemukseni mukaan, saab on käytettynä (yli 250.000 km) erittäin epäluotettava auto. Toisaalta, ehkä reippaasti yli 300.000 km ajettuun saabbiin on vaihdettu jo kaikki kertaalleen (jopa se moottori). Sellainen saattaisi olla hyväkin ostos.

Lisäksi entisellä omistajalla saattaa olla riittävä määrä varaosia valmiina takakontissa, esim. sytytyskasetti, tyhjäkäyntimoottori, kaasuläpän asentotunnistin, IMM, jne...

Mutta jos polttoainepumppu, paineensäädin, läppäkotelo (putsattu myös) asentotunnistimineen, sytytyskasetti, sytytyksen pääteaste, tulpanjohdot, alipainejohdot, vesipumppu, startti, lambada, tyhjäkäyntilisäilmaventtiili, ilmamassamittari, bypass, kampiakselin asentoanturi, jouset, iskarit, tukivarret, muut varret, nivelet, puslat ja nippelit, pakoputkisto, tuulilasi noin alkajaisiksi on vaihdettu hiljattain, niin siitä on jo hyvä lähteä hieromaan kauppaan.

(Väittääkö joku muka ettei yo. luettelon osia olisi jo vanhaan saabiinsa kerran tai kaksi vaihtanut?)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oman kokemuksen mukaan en missään nimessä suosittele Tonnarin hankkimista, en järjellä enkä järjettömyydelläkään.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan en missään nimessä suosittele Tonnarin hankkimista, en järjellä enkä järjettömyydelläkään.
Tänään (tai siis oikeastaan eilen) olin taas kovinkin tyytyväinen kuin oli 9000 alla (99:in sijaan), ja ennenmuuta toimivilla abseilla, ei piitannut juuri mitään karmeasta lumiloskasta/myräkästä ja meno oli vakaata, keskipolantereistakaan ei juurikaan moittinut.
Näillä kurjilla keleillä tonttu osoittaa kyntensä, saa latoa aika paljon enemmän euroja tiskiin jotta pääsee selkeästi vakaampaan kyytiin (tuo meidän tonttu ehkä maks 1000e:n arvoinen mutta ihan täysi peli vielä, tonnareita vakaampi on ollut omistamistamme autoista ainoastaan BMW e39).

(ja itse asiaan, minulla on ollut hyviä ja vähemmän hyviä tonnareita, mutta kyllä ne kaikki kuntoon saa, henk koht. pidän cs-korimallista ja 2.3T-lyhytlohkokoneesta manuaalilaatikolla, kuluttaa manuaalina ainakin 1.5l vähemmän kuin vanhahkolla tomaatilla. Jokin siinä cd-mallissa tökkii ulkonäöllisesti, mutta makunsa kullakin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan en missään nimessä suosittele Tonnarin hankkimista, en järjellä enkä järjettömyydelläkään.
Tänään (tai siis oikeastaan eilen) olin taas kovinkin tyytyväinen kuin oli 9000 alla (99:in sijaan), ja ennenmuuta toimivilla abseilla, ei piitannut juuri mitään karmeasta lumiloskasta/myräkästä ja meno oli vakaata, keskipolantereistakaan ei juurikaan moittinut.
Näillä kurjilla keleillä tonttu osoittaa kyntensä, saa latoa aika paljon enemmän euroja tiskiin jotta pääsee selkeästi vakaampaan kyytiin (tuo meidän tonttu ehkä maks 1000e:n arvoinen mutta ihan täysi peli vielä, tonnareita vakaampi on ollut omistamistamme autoista ainoastaan BMW e39).
Eilen tuli gurvailtua appiukon Nismolla (joku 2002-2004 mallinen Almera 1,4litrasella isolohkolla) pahimpaan pöperöaikaan mm. Lahdentiellä (just tuli Korson rampista aura-auto perään, eli tie oli aika puurossa). Olihan jännä kokemus, koko ajan oli pelko persiissä että milloin lähtee käsistä 8O Muuttoprojekti kun saatiin pakettiin, niin avot että oli juhlaa kruisata Pajerolla kotiin. Motarin loskasta ei välittänyt takavedolla ajellessa pätkääkään ja Korso-Sipoo siirtymällä heitin ihan mielenkiinnosta nelivedon päälle. Voi ristus että meni ku juna, olin jo unohtanut kuinka upee toi on ajaa oikeasti ikävissä olosuhteissa. Jos sattu Paippisten bulevardin mutkissa kuski hölmöyttään hölläämään, niin silloin alkoi vähän puskemaan. Vaan eiku lisää hanaa ja sehän taipu kurvista läpi kuin kiskoilla. Kyllä se on kunnon pöpperökelissä niin, että aja millä ajat ja nelivedolla loput.

Edittii.... Niin, tonnareistakin vielä. Katselisin CS-korisen 2,0i:n ilman mitään ylimääräisiä heebeleitä (ilmastointeja sun muita turhuuksia kukaan tarvii :P ). On taloudellisin ja moderneimman oloinen. CC-ja CD-korimallit ei vaan miellytä omaa silmää sitten pätkääkään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo varmasti Pajerolla päästelee hymy huulilla näillä keleillä, itse tarkoitin lähinnä henkilöautoja kun mainitsin tontun olevan ihmeenkin vakaa menemään sohjossa. Mun ex-Ducato 4x4 ei kanssa piitannut tuon taivaallista keleistä, ja TDI-etuveto Maxi-ducatokin meni ihmeen vakaasti, kait massaa pitää olla tarpeeksi.

Samaa mieltä noista lisävarusteista, täysin turhia hajoavia osia joita saa sitten kaiken aikaa korjailla :D Tonttu on toimintavarmin ilman turboa, tasapainoakseleita, DI-sytytystä, airbageja, ilmastointia, kattoluukkua, varustettuna veiviklaseilla ja tietty viisarikellolla :D
Keskuslukitus ja absit ovat asiaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
juhq
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 21:10

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja juhq »

ng900aero kirjoitti:Samaa mieltä noista lisävarusteista, täysin turhia hajoavia osia joita saa sitten kaiken aikaa korjailla :D Tonttu on toimintavarmin ilman turboa, tasapainoakseleita, DI-sytytystä, airbageja, ilmastointia, kattoluukkua, varustettuna veiviklaseilla ja tietty viisarikellolla :D
Keskuslukitus ja absit ovat asiaa.
Niin vähän itsekin ajattelin, että mitä yksinkertaisempi -> sitä kestävämpi. :) Mutta että miten tuon turbon kanssa ? Vaihtelevia kokemuksia tuntunut olevan koko automallista ja turbokin jakaa mielipiteet... :? Katsokaapa oheisen ilmoituksen video, pisti hymyilyttämään: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1251077 :D
rele
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 12:56
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja rele »

Tuntuu nyt kyllä vähän siltä,että mitähän tietoa topikin aloittaja saa (haluaa ) tämänlaisesta keskustelusta. Haluan nyt kuitenkin kertoa yhden tonnarin tarinan.Auto oli ystäväni auto jonka huolsin ja korjasin sen ajan kun se hänellä oli
Saab 2.0t CS 1997 Ostettiin käytettynä -99 mittarissa km. 54000. Myytiin syksyllä -07 mittarissa km. 294000. Kahdeksan vuoden aikana suoritetut korjaukset. Sytytyskasetti, bensiinipumppu,lämmityslaitteen kenno + moottori, lataaja, tuulilasi sekä kansitiiviste. Näiden lisäksi huollot ajallaan joihin lasken öljyn ja suodattimienvaihdot, jarrulevyt+palat,tulpat,käyttöhihnat ja niiden ohjausrullat. Että näin. Itsellä on ollut pari tonttua mutta lyhyempiä aikoja joten seurantaaika liian lyhyt . Tosin molemmat toimivat kiitettävästi.
Mikäli tämä herättää hilpeyttä niin olkaa hyvät vain. Nauruhan pidentää ikää.
# 3904 9-5 vm. 2001 KA
juhq
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 21:10

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja juhq »

rele kirjoitti:Tuntuu nyt kyllä vähän siltä,että mitähän tietoa topikin aloittaja saa (haluaa ) tämänlaisesta keskustelusta.
No vähän on riistäytynyt kyllä keskustelu off-topiciksi osin, mutta totta tosiaan: keskustelua, vertailua ja suosituksia tältä topicilta odotan ja sitähän onkin jo jonkin verran kuultu, mutta lisäähän sitä kaipaa. Kaikenlainen muukin keskustelu koskien tonnareita tietysti tervetullutta, mutta yritetään pysyä topicin ytimessä. ;) Edit: oikeinkirjoitus.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onhan se kiva kun on varusteita ja turbokin. Ainakin ittellä olleista kahdesta perusvarusteisesta iivarista ja yhdestä hyvin varustetusta turbosta vetämilläni johtopäätöksillä voisin lausua semmoista, että...

-vaati kärsivällisyyttä avata kattoluukku sähköllä, mutta eipä sitä oikein muutenkaan auki saa
-sähköikkunat on kivat, paitsi näin talvella, jolloin ne on jäässä eivätkä toimi
-turbokin on kiva, mutta epäilen, että sen hyödyntämisen seurauksena tästä pettikin vaihdelaatikko
-niin, siitä turbosta vielä, että eihän se pieni pölläytys silloin tällöin haittaa, eihän?
-ilmastointi vaatii ajoittain huoltoa ja sitä kannattaakin huoltaa
-analoginen kello ois kiva
-nahkapenkit luo mukavamman tunnelman, niin kesällä kuin talvellakin
-kulutus on maantiellä kohtuullista, mutta kaupungissa kovaa, siis manuaalillakin
-iivariautomaatti nosti maantiekulutusta noin puolella litralla, mutta saattoihan se olla yksilöstäkin kiinni
-moni on tullu kertomaan, että turbotonnari on pirun kova kulkemaan, mutta kyllä sillä iivarillakin pääsee
-ainakin täällä pohjoisessa, vakionopeudensäädin on ehdoton tonnarin varuste

Kulutuksesta vielä, että kesällä se meni tuollaisilla lukemilla: http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=17781
mutta näin talvella arkiajossa on vaikea alle 12 l/100km kulutuslukemiin päästä.

Nää mun tonnarit on olleet vm. 1987-90. Lopputulema, että jos tarjolla ois kaksi hyväkuntoista yksilöä, niin kyllä minä varusteista olisin valmis maksamaan ihan reippaastikin. Onhan kyse tonnarista, rahamiesten ja ministerien autosta :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
juhq
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 21:10

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja juhq »

Taisi jariha:n kokemukset perustua nyt vanhemman korimallin tonnariin. Uudemmasta korimallista lähinnä kaipailen kokemuksia, mutta eiköhän niistä uudemmistakin taida nuo mainitsemasi samat oireet aikalailla löytyä, että kiitos kuitenkin. :roll:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei näissä Saabin Turboversioissa sinänsä mitään kammottavaa ole, kuitenkin vakio Turbo on niin varmaksi rakennettu käyttöauto että juuri turbosta johtuvia ongelmia ei juuri ole olettaen että auto on siinä kunnossa missä se on tehtaalta tullut, eli ei viritelty/räpelletty.

Ennemmin kiinnittäisin huomiota varusteisiin ja sähköhärpättimiin, voivat tarjota aivan riittävästi ratkaisuja ongelmiin liiallisen vapaa-ajan kanssa..
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Raser kirjoitti:
rele kirjoitti:Mielestäni järkeviä vaihtoehtoja molemmat 2.0t ja 2.3t
...selvitä onko sytytyskasetti, bensiinipumppu ja lämmityslaitteen kenno sekä moottori vaihdettu. Nämä sellaisia normaali kulutusosia...
:D

Hehhehehehehehhheee! Kannattaa selvittää joo, että onko moottori vaihdettu!

Oman kokemukseni mukaan, saab on käytettynä (yli 250.000 km) erittäin epäluotettava auto. Toisaalta, ehkä reippaasti yli 300.000 km ajettuun saabbiin on vaihdettu jo kaikki kertaalleen (jopa se moottori). Sellainen saattaisi olla hyväkin ostos.

Lisäksi entisellä omistajalla saattaa olla riittävä määrä varaosia valmiina takakontissa, esim. sytytyskasetti, tyhjäkäyntimoottori, kaasuläpän asentotunnistin, IMM, jne...

Mutta jos polttoainepumppu, paineensäädin, läppäkotelo (putsattu myös) asentotunnistimineen, sytytyskasetti, sytytyksen pääteaste, tulpanjohdot, alipainejohdot, vesipumppu, startti, lambada, tyhjäkäyntilisäilmaventtiili, ilmamassamittari, bypass, kampiakselin asentoanturi, jouset, iskarit, tukivarret, muut varret, nivelet, puslat ja nippelit, pakoputkisto, tuulilasi noin alkajaisiksi on vaihdettu hiljattain, niin siitä on jo hyvä lähteä hieromaan kauppaan.

(Väittääkö joku muka ettei yo. luettelon osia olisi jo vanhaan saabiinsa kerran tai kaksi vaihtanut?)
Mulla on ollut 9000 Cs alkuvuodesta -96 . Autossa on varusteen vakionopeussäädin, sähköikkunat, sumuvalot, sähköantenni, kaukosäätöinen keskuslukitus varashälyttimellä, takalasinpyyhin.
Autossa EI OLE TURBOA, EI SYTYTYSKASETTIA. EI ILMASTOINTIA mutta ei myöskään em. laitteista johtuvia vikoja.
Auto huollettu säännöllisesti ja kaikki havaitut pikkuviat korjattu/korjautettu viipymättä. Koska auto oli minulle tullessaan hyvin tuore teetätin siihen täydellisen alustan & koteloiden suojauksen jota olen tarpeen mukaan täydentänyt itse aina keväthuollon yhteydessä. Niinpä voin sanoa korin olevan 99% ruosteeton.
Autoon on vaidettu pakoputken kaksi viimeistä osaa x 2. Myös tuulilasi on vaihdettu johtuen Suomen alaarvoisista teistä. Laturin vaihdoin tuollaiseen tehdaskunnostettuun.
Suosittelen tällaista autoa jossa on tarpeeksi ns. mukavuustekijöitä mutta tuollaiset paljon rahaa vievät varusteet puuttuu. Ihmettelen tässä lopuksi esim noita alusta puslia joita kansa vaihtaa alvariinsa lähes vuosittain 8O . Mulla ei ole vaihdettu niitä kertaakaan tän lähes kahdentoistavuoden aikana.
Sitä saa tuolta mo****tista ainakin tuota kumiosaa joka kestävyydeltään aivan p***aa.
:saab: 9000 CS monikäyttöauto/ Vain harvasta saa niin pitkän sisäkuljetustilan kuin tästä. SUOSITTELEN :lol: .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattaa ostaa vm 1994 (tulikohan 9/1993 valmistukseen?) jossa on uudempi lyhytlohkomoottori ja uudempi Trionicin versio (siis jos turbo). Kannet eivät ole halki kuten pitkälohkoissa ja moottorin varaosat halvempia, ja tasapainoakselien rattaat kestävämmät ;)
2.0 tai 2.3 on molemmat ihan ok, auton kunto paljon tärkeämpi.
Kannattaa kuunnella ropeltaako tasapainoketju kuinka rumasti.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Joulu 04, 2007 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin