Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Tässä ennen Armeniaan astumista oli hyvä investoida autoon. Jotenkin minun pääni käänsi iki-ihana kullanvärinen (utspädd kakkabrun)T16 CC.

Kullanvärisestä turbotontusta löytyy kaikennäköisiä jänniä ominaisuuksia. Ajovalojen osoittaessa liian alas yritin säätää korkeutta. Oikean puolimmaisen umpion säätö toimi hienosti, mutta vasemmassa se säätöruuvimekanismi tuntuisi irronneen umpiosta. Ruuvista kiini pitäen voi mekanismia vetää sisään- ja ulospäin umpiosta valokeilan korkeuden muuttuessa, mutta valokeilaa ei saa ruuvattua ylös. Ruuvi tuntuu jämähtäneen jengoihin kiinni. ehdotuksia?

Autossa on ollut automaattinen ilmastointi, mutta kompura on kadoksissa. Letkut ja kaikki muut rämmäleet löytyy. Mistä kannattaisi lähteä etsimään uutta kompuraa? Kannattaisiko minun lähteä etsimään uutta kompuraa ylipäätänsä? Sähkötoiminen kattoluukku löytyy ja se pelaa, ja sen ympäristöä on aika äskettäin paikkailtu.

Vasemman takaoven keskuslukko pelaa kun haluaa. Ovi jää lukkoon. Mielestäni se ei vielä ole jättänyt itseään auki. por que

Kuuluuko siinä autonkuvatsydeemissä (piktogrammi?) palaa ne auton takana olevat kaksi valoa,( http://jpjk.jaakari.net/saab/9kCC/image ... age17.html kuva on aiemmasta topicista. Oma auto on manuaaliaskilla) vai onko takavalot rikki, tai joku sulake palanut tms? Kun mittarivalot himmentää niin kaikki muu katoaa paitsi se kuva.

Ajotieturin näyttö on pimeä, eikä vika ole taustavaloissa (fikkarilla katottu), eikä ajotieturia ole kytketty pois päältä. Analogisen kellon alla olevia namikoita on paineskeltu yhtä aikaan ja vuorotellen.. Onko piuhoissa jotain häikkää vai?.. En ole kauhen vahva sillä puolella..

Kuuluuko auton tosiaan ahtaa 1.0bar? :D. Akvaariossa olevan boksin (moottorin ohjaus??) ympärillä on joku epämääräinen teippi.

Mietteitä ja vastauksia (kyllä/ei käy jos sen jälkeen annetaan tyhjentävähkö selitys) otetaan mielellään vastaan.

Nyt tankkaamaan ja auto pesulle.
Viimeksi muokannut sabanisti900, To Joulu 20, 2007 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Piktogrammi pitäisi pimetä, kun painaa jarrupoljinta auton käynnistyksen jälkeen. Jos ei niin kannattaa tarkastaa mikä valo takapäässä on palanut.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja jus »

sabanisti900 kirjoitti:vasemmassa se säätöruuvimekanismi tuntuisi irronneen umpiosta. Ruuvista kiini pitäen voi mekanismia vetää sisään- ja ulospäin umpiosta valokeilan korkeuden muuttuessa, mutta valokeilaa ei saa ruuvattua ylös. Ruuvi tuntuu jämähtäneen jengoihin kiinni. ehdotuksia?
Ruuvi on siis jämähtänyt muoviseen vastakappaleeseen, joka on umpion taustassa kiinni "varttikierroskiinnityksellä"? Pidät vastakappaleesta kiinni tukevasti ja väännät ruuvin väkisin liikkeelle, jotain hapettuman irrottavaa öljyä voi käyttää. Ruuvin voi myös varovasti vetää kokonaan irti umpiosta ja heijastimen klipsistä, niin saa paremmassa asennossa herkistettyä sen ruuvin. Pitäisi mennä ihan painamalla takaisin, kun ruuvin päässä on pallopää.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ump ... age10.html
Kuuluuko siinä autonkuvatsydeemissä (piktogrammi?) palaa ne auton takana olevat kaksi valoa,
Takavalopolttimot pitää olla samanlaiset (samantehoiset, yhtä vanhat), takavalovalaisimilla pitää olla samanlainen maadoitus, noita on korjailtu vaihtamalla molemmille valaisimille uusi maadoituspiste takapalkkiin keskelle tai ainakin parannettu oikean valon maadoitusta. Ainakaan ABSittomassa 87-tontussa ei ole mitään "paina liikkeellelähdössä jarrua jotta piktogrammi sammuu", piktogrammin palaminen johtuu vain ja ainoastaan erisuuruisesta virrasta oikealle ja vasemmalle takavalolle. Maadotuksien ollessa huonot (puolten kesken erilaiset) voi myös peruutusvalon, jarrun ja vilkun käyttö vaikuttaa piktogrammiin. Auton ääriviivat pitäisi palaa aina jos piktogrammilla on jotain asiaa (ovi auki, öljynpaine, valot).
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 88#p456388
Kuuluuko auton tosiaan ahtaa 1.0bar? :D.
Ei ainakaan alkuperäisenä, alkuperäisen ahtomittarin ei kuuluisi mennä punaiselle. 1,15 bar näyttää minulla tältä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 15bar.html

Vakiona maksimiahdot ~0,8 bar ja perusahtopaineet (APC-sulake irti) ~0,4 bar. Liekö APC-boksia kojetaulussa kuskin polven kohdalla muokattu.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 88#p456388
Akvaariossa olevan boksin (moottorin ohjaus??) ympärillä on joku epämääräinen teippi.
Luultavasti ruiskulastukin asennettu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Ruuvi on siis jämähtänyt muoviseen vastakappaleeseen, joka on umpion taustassa kiinni "varttikierroskiinnityksellä"?
oui.
Pitääkin kokkeilla vielä varttikierrosta kumpaankin suuntaan ennenkuin lähden lisää tempomaan. Kiits
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja jus »

sabanisti900 kirjoitti:
Ruuvi on siis jämähtänyt muoviseen vastakappaleeseen, joka on umpion taustassa kiinni "varttikierroskiinnityksellä"?
Pitääkin kokkeilla vielä varttikierrosta kumpaankin suuntaan ennenkuin lähden lisää tempomaan.
Niin, jos sinulla on ruuvin kierteet jumissa, niin tuo vastakappalehan kiertyy irti kun käännät ruuvia vastapäivään saadaksesi valokuvion näyttämään ylemmäs.

Kun vastakappale on irti umpion kuoresta, ruuvi on kiinni ainoastaan heijastimen taustan nepparissa, ja ruuvista vetämällä voi heilutella heijastinta ylöspäin. Kannattaa yrittää saada se ruuvin kierre herkistettyä irrottamatta sitä ruuvia. Ruuvin takaisin paikalleensaaminen saattaa olla tarpeettoman hankalaa. Kuskin puolella luulisi olevan riittävästi tilaa herkistelemiseen ihan siinä paikallaan.

Tarkoittamani vastakappale ja ruuvi on siis tuon kuvan oikeassa yläkulmassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ump ... age10.html

Ruuvi pitää saada kiertymään niin että vastakappale pysyy paikallaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mulla palaa kans takavalot piktogrammissa, syynä sen releen kärvähtäminen (avasin sen laatikon ja sisältä toinen kela ihan musta, ei johda sähköä, ja näinollen vain toinen puoli saa virtaa, toinen ei). Kyselin uuden hintaa, muistaakseni oli 45e, ja kun oma CC ei käytössä vielä ole, en ole sijoittanut.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Selvä. Tyhjäkäynti temppuile (seilaa) myös kylmällä koneella, mutta haulla tuntui löytyvän aika paljon materiaalia siitä.
Mulla palaa kans takavalot piktogrammissa, syynä sen releen kärvähtäminen
Täytyykin se rele tarkastaa.. sitä epäilin itsekin.

Onko tietoa siitä että mikä siinä tieturissa (EDU?) mättää.. Se olisi mukava saada toimimaan.

Nyt laittamaan scan-auton varaosaa kiinni että saadaan lämpimää tai kylmää ilmaa autoon jos halutaan:) Nyt puhaltaa kuumaa koko ajan.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja liteFun »

No mulla oli jostain syystä väärinpäin kellon takana oleva liitin sille edulle. Voi se olla irtikin, tai sitten joku piuha katkipoikki tms.
A-pilarin verhoilut irti, kaiutinritilät irti, kojelaudan päällinen irti ja pääsee helposti käsiks piuhoihin.
Siinä samalla kannattaa mittaristoa nostaa niin että pääsee polttimot vaihtamaan (mittariston alaosassa on sellaset "lakritsit" jotka helposti tipahtaa, kannattaa nostaa puoli kerrallaan ja napata "lakritsi" pois välistä ja sitten toinen puoli). Nimim. eipä tullut kesällä vaihdettua käytössä olevaan CD:hen ja nyt pimeällä harmittaa kun nopeusmittari pimeänä :)
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

liteFun kirjoitti:No mulla oli jostain syystä väärinpäin kellon takana oleva liitin sille edulle. Voi se olla irtikin, tai sitten joku piuha katkipoikki tms.
Mjo. pitää sekin tarkistaa. Nyt on valitettavasti viikonloppuna partion joulua, mutta ens viikolla sitte..:D Muutama päivä vapaata. Silloin pääsee kunnolla pulaamaan sabañeroa. Puolikas päivä menee varmaan lakujen noukkimiseen.
Ja kun veli eksyy sieltä west coastilta tänne jouluksi niin pääsee kunnolla sähköjen kimmbuun. Taitaa mennä ruostepaikkojen fiksaamisessa ens viikko.... Paitsi että pitäisi ostaa joululahjojakin.. Hmm. Dilemma. Saab vai Sukulaiset...
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Voihan sen kellon kai etukauttaki hyvällä tuurilla saada nätisti irti, jollain ohuella veitsellä.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Noniin. Tänään sain piktogrammin sammumaan. Takavalojen "kosketushäikkä" osoittautuikin rikkinäiseksi jarruvaloksi (hyvä minä) :oops: . Olin kyllä kysynyt kaverilta että palaako kaikki valot, mutta jarrua oli näköjään hankala painaa....
Akvaarion puolellakin pulasin hiukan ja ihmettelin siinä minne ne cruisen alipainepumpun letkut menee? Diggillekin soitin, ja asiaa meditoitiin hetki. Siitä lähti pari letkua, jotka menivät suoraan takaisin alipainepumpulle. Kaavion saa varmasti kaivettua jostain, hmm.
Lämppäri puskee vieläkin vain lämmintä, ja vaikutti siltä että Scan auton varaosa (se metalli joka tulee sen valkoisen muovivivun päälle) ei auta, koska vipu näyttää katkenneen juuresta... En kyllä löytänyt mitään paikkaa mihin se vipu olisi kiinnittynyt kun siinä fikkarin valossa katselin.. WC-ankka-käsi olisi kyllä kova sana.:)
Ajovalot on saatu suunnattua ja valokeilan korkeussäätöruuvia herkistettyä. Vasemman umpion heijastepinta tuntui olevan aika huonossa kunnossa

Huomenna jatkunee taas.. -->

EDU:n kimppun käydään insinöörinalku DiGGin voimin joululomilla :)
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Noniin. Nyt on (cruise)asiaa hiukan hutkittu. Alipainepumpulta lähtee ylemmästä letkun paikasta yksi letkunalku (15cm) jossa on vielä metallinen liitin, joka kertoo siitä että letkua on joskus jatkettu.. Jatkoletkua ei näy missään. Mistä kannattaisi aloittaa etsintä? Minne/Mistä ne alipainepumpun alipaineletkut menevät/tulevat?
Mistä alipainepumpulta lähtevä letku menee alipainekellolle?

Äsken tapahtui toinen jännittävä juttu. Kun lähdin kotoa ajamaan, niin EDU alkoi yllättäen toimimaan. Autossa näyttää olevan automaatin EDU näyttö. Infoa painellessani sain tieturin näyttämään keskikulutuksen, hetkellisen kulutuksen, ulkolämpötilan, akun jännitteen ja tankilla ajettavan natkan digitaalisina numeroina EDU:n vasemmassa laidassa. Oikella näkyi automaattivaihteiston vaihdekaavio ja kaikki vaihteet oli alleviivattuina. Oma autoni on siis manuaali...

Alipaineletkuja cruiselle olisi tarkoitus meditoida tänään ja EDU:un saan uuden näytön huomenna auton myyjältä..
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jus »

sabanisti900 kirjoitti:Mistä alipainepumpulta lähtevä letku menee alipainekellolle?
Pumpun mustasta nipasta menee letku höyrystinkotelon ja puhallinkotelon ohi kuskinpuolelle, läpivienti rintapellistä siellä missä lämppärin kennon letkujen luona johtosarjakin menee rintapellistä läpi. Läpiviennin kohdalla letku vaihtuu jäykäksi muoviputkeksi. Ja kojetaulun sisällä jälleen vaihtuu takaisin kumiletkuksi. Tuossa näkyy johtosarjan kyljessä se valkoinen muoviputki:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... kenno.html
http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Oikella näkyi automaattivaihteiston vaihdekaavio ja kaikki vaihteet oli alleviivattuina. Oma autoni on siis manuaali...
Näin käy ehjälläkin EDUlla automaattivaihteisessakin autossa kun joku mittariston johtoliitin on huonosti paikallaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

jus kirjoitti:
Oikella näkyi automaattivaihteiston vaihdekaavio ja kaikki vaihteet oli alleviivattuina. Oma autoni on siis manuaali...
Näin käy ehjälläkin EDUlla automaattivaihteisessakin autossa kun joku mittariston johtoliitin on huonosti paikallaan.
Myöhemmin kun ajoin niin automaattivaihteiston valot sammuivat.. Tänään aamulla EDU ei toiminut. Syttyi hetkeksi, ja sammui sitten.. Siellä on ilmeisesti kosketushäikkää, kun nopeusmittari oli pimeänä hetken (puhutaan sekunneista) aamulla. Nyt pääsee tutkimaan sitä.

Ja kiitos cruise-vihjeistä. Haulla löytyi samat kuvat, kun ajalla etsin, mutta nyt selveni homma vielä lisää.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Noniin. Tulipa sitten harjoiteltua purkamista ja kokoamista, korjaus saldo 0 :roll:

Tutkiskelin tuota ilmastoinnin lämpöläpän sielun elämää:
Läppää käyttävä moottori on rikki. Ilmastoinnin kalibrointikin antoi vikakoodin 5C.

kysymys?
Onnistuuko vain sen moottorin irrotus ja vaihto, Näyttää olevan samassa raudassa kiinni kun ilmaläppien servomoottori (Joka toimii kyllä).
Täytyykö siis molemmat moottorit irroittaa tuon raudan kanssa jotta pääsee irroittamaan sen lämpöläppämoottorin?


Vakkari:
Kojetaulun kansi ja mittaristo oli ylhäällä, mutta läpivientiä vakkarin alipaineletkulle ei löytynyt.
Olisiko kellään "karttaa"?


EDU:
Autossa on EDU2. Pitäisikö siinä olla EDU1, ja onko näissä jtn eroa johdotuksissa. Onko tuo EDU2 oikea kun siinä on automaatin kaavio?
Tuo edu lähtee varmaan kun ottaa ne 2 ruuvia auki ja irroittaa johtopistokkeet. Onko jtn mitä pitäisi tietää/miettiä?

[ot] Mukavaa tulla lomailee etelärannikolle, kun ei perkele ole saappia Vaasassa. Pitää tulla kotiin hoitamaan kroonista sairautta, tai sen oireita ;) [/ot]
Vastaa Viestiin