Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Mistä löytyy kojetaulun kannen kiinityspultit ?
Kaiutinritilöiden alla molemilla puolella on kolme ja mittariston edessä yksi.
Missä on vielä yksi joka pitää kannen kiinni.
Kyseessä apukuskin turvatyynyllä varustettu versio.
Kaiutinritilöiden alla molemilla puolella on kolme ja mittariston edessä yksi.
Missä on vielä yksi joka pitää kannen kiinni.
Kyseessä apukuskin turvatyynyllä varustettu versio.
Viimeksi muokannut moksu, La Joulu 15, 2007 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Jeps
Kansi saatu auki ja askelmoottori todettu syylliseksi , kun ei puhaltanut kuin kuumaa.
Saatu toimimaan ,mutta tiedä sitten minkäikäinen korjaus on.
Onko kellään tietoa paljonko tuollainen moottori maksaisi uutena.
Ilmeisesti osanro 4319190.
Tai onko kellään ehjää nurkissa pyörimässä ,josta luopuisi halvalla.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kansi saatu auki ja askelmoottori todettu syylliseksi , kun ei puhaltanut kuin kuumaa.
Saatu toimimaan ,mutta tiedä sitten minkäikäinen korjaus on.
Onko kellään tietoa paljonko tuollainen moottori maksaisi uutena.
Ilmeisesti osanro 4319190.
Tai onko kellään ehjää nurkissa pyörimässä ,josta luopuisi halvalla.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Kun oli omasta saabista (vm. 1990) tuo kojelaudan kansi irti (saattaa olla erilainen kuin 98 saabissa!?!), niin mitähän virkaa siellä alla olevalla melko vahvanoloisella vaijerilla on?
Se on kiinni pultattuna molemmista päistään a-pilareiden alaosassa, mutta kuitenkin niin löysällä ettei sillä luulisi ainakaan olevan rakennetta jäykistävää merkitystä?
Luultavasti se pitää lopulta koko romua kasassa, mutta eikös sen pitäisi näissä vanhoissa autoissa mennä melko tiukalle (kiristyä) korin veltostuessa ja löystyessä? Mulla se on löysällä kuin... noh, sanonko mikä...
Toinen vaihtoehto voisi olla se, että kyseessä on korinpuoliskojen maadoitusvaijeri? Aika vahvalla "narulla" tuo on kyllä silloin toteutettu, mutta saattaahan siinä kulkea melkoisia virtoja/jännitteitä vaikkapa salaman iskiessä!
Se on kiinni pultattuna molemmista päistään a-pilareiden alaosassa, mutta kuitenkin niin löysällä ettei sillä luulisi ainakaan olevan rakennetta jäykistävää merkitystä?
Luultavasti se pitää lopulta koko romua kasassa, mutta eikös sen pitäisi näissä vanhoissa autoissa mennä melko tiukalle (kiristyä) korin veltostuessa ja löystyessä? Mulla se on löysällä kuin... noh, sanonko mikä...
Toinen vaihtoehto voisi olla se, että kyseessä on korinpuoliskojen maadoitusvaijeri? Aika vahvalla "narulla" tuo on kyllä silloin toteutettu, mutta saattaahan siinä kulkea melkoisia virtoja/jännitteitä vaikkapa salaman iskiessä!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Tuon vaijerin tarkoitus on pitää kojetaulu kasassa kolarin sattuessa, tai jotain sinnepäin.
Aiheesta oli juttua jossain topicissa.
Aiheesta oli juttua jossain topicissa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Emmä löytänyt kuin tällaisen viestiketjun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=vaijeri
Siellä esitetään, että vaijerin tarkoitus on pitää saabbia kasassa kolarin sattuessa.
Lienee siis sitä varten, ettei osia tarvitse siivota niin kaukaa kun tuo vaijeri pysäyttää molempien kylkien irtoamisen eri suuntiin mahdollisessa kolaritilanteessa. Näyttää aika vakuuttavanoloiselta rakennelmalta...!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=vaijeri
Siellä esitetään, että vaijerin tarkoitus on pitää saabbia kasassa kolarin sattuessa.
Lienee siis sitä varten, ettei osia tarvitse siivota niin kaukaa kun tuo vaijeri pysäyttää molempien kylkien irtoamisen eri suuntiin mahdollisessa kolaritilanteessa. Näyttää aika vakuuttavanoloiselta rakennelmalta...!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Oli siitä juttua vielä jossain muuallakin, mutta sanoma oli sama.
Kolariturvallisuutta.
Kolariturvallisuutta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Joo, tosin näyttää ja onkin juuri sitä: eli purkkaviritys.MacTurbo kirjoitti:Oli siitä juttua vielä jossain muuallakin, mutta sanoma oli sama.
Kolariturvallisuutta.
Toi on jonkinlainen "hätävaijeri" kun on huomattu ettei pysy kosla kasassa esim. kolarissa.
Eiköhän joku hitsattu palkki olisi tehokkaampi kolarisuoja? Tai muutenhan noita vaijereita risteilisi autoissa siellä sun täällä...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Kojelaudan kannen irroitus on itselläkin edessä, puhallusilma kun suuntautuu mihin milloinkin kalibroinneista välittämättä. Auton tärinät ajaessa toimivat säätimenä. Samoin edu näyttää pähkinöitä. Lienee kosketus-/maadoitusvika Miten hälyn ledin ja auringonpaisteen tunnistimen kanssa toimitaan, jotta eivät vaurioituisi kantta irroitettaessa.
Ja A-pilareiden vehoiluista: raakaa voimaako vain?
Ja A-pilareiden vehoiluista: raakaa voimaako vain?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Kun kannen ruuvit on saatu auki ja kantta pääsee raottamaan selviää kyllä miten anturin/ledin johdot irtoaa. Anturin liittimen lukitus on sitten herrkä hajoamaan, tosin ei se toimintaa haittaa. Myös vaijeri on klipsuilla kiinni, joista vaijeri on helppo irrottaa. A-pilareiden verhoilu irtoaa seuraavasti:kt kirjoitti:Kojelaudan kannen irroitus on itselläkin edessä, puhallusilma kun suuntautuu mihin milloinkin kalibroinneista välittämättä. Auton tärinät ajaessa toimivat säätimenä. Samoin edu näyttää pähkinöitä. Lienee kosketus-/maadoitusvika Miten hälyn ledin ja auringonpaisteen tunnistimen kanssa toimitaan, jotta eivät vaurioituisi kantta irroitettaessa.
Ja A-pilareiden vehoiluista: raakaa voimaako vain?
-Pese kädet, ettei verhoiluun jää jälkiä
-Ota kaksin käsin verhoilun yläosasta kiinni sitten että saat sormenpäät osittain listan alle. Väännä tarvittaessa ovitiivistettä sivuun.
-Vedä listaa listan suuntaisesti voimakkasti takaviistoon ylöspäin
Näin toimiessa ei listan urat( kourut) murru.
Takaisin lista asennetaan:
Poista kolme klipsua ovipilareista esim bilteman verhoilutyökalulla/ruuvimeisselillä.
Asenna klipsut verhoilun uriin
Asenna verhoilu paikoilleen siten, että klipsut osuu vastaaviin reikiin A-pilarissa.
Lyö nyrkillä listaa klpisujen kohdista.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Askelmoottoreissa on sitten vikana seuraava:
Akseli pääsee liukumaan ulos moottorin muovisesta keskusosasta. Tällöin akselin päässä oleva hammaspyörä ei kosketa enää vaihteiston hammasrattaaseen.
Akselin voi tietysti naputella takaisin, mutta tulos ei ole taattu koska kitkaliitos väljääntyy entisestään. Tietysti voi kokeilla laittaa akseliin äärettömän ohuelti pikaliiimaa, mutta saattaa olla että sitä joutuu moottorin sisälle aiheuttaen moottorin jämähtämisen.
Akseli pääsee liukumaan ulos moottorin muovisesta keskusosasta. Tällöin akselin päässä oleva hammaspyörä ei kosketa enää vaihteiston hammasrattaaseen.
Akselin voi tietysti naputella takaisin, mutta tulos ei ole taattu koska kitkaliitos väljääntyy entisestään. Tietysti voi kokeilla laittaa akseliin äärettömän ohuelti pikaliiimaa, mutta saattaa olla että sitä joutuu moottorin sisälle aiheuttaen moottorin jämähtämisen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Mulla A-pilarin verhoilut meni takasin ihan niin että pujotti pilareissa oleviin klipsuihin ja ylimmäisen painoi paikoilleen. Tuo pujottaminen on vähän ikävää kun ei näe sinne taakse, mutta kun saa huulille se menee siitä nätisti.
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Itse en irroittanut pilareiden verhoiluja ollenkaan.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Joissain autoissa nuo verhoilut irtoavat ihan vetämällä, mutta EI saabissa.moksu kirjoitti:Itse en irroittanut pilareiden verhoiluja ollenkaan.
Eli niin kuin erinomaiset ohjeet tuossa yllä (käsinpesuineen) on annettu, niin niitä listoja täytyy tosiaan liu'uttaa ylöspäin sen pilarin suuntaisesti, jotta alla olevat "nappulat" pysyvät ehjinä.
Takaisinlaittoon voi sitten kehitellä omia kikkoja, kuten esim. "nappuloiden" teippaaminen oikealle (reikien) kohdalle. Ne "nappulathan" liukuvat siinä verhoilumuovissa olevissa urissa herkästi.
Toisaalta "nappulat" voi laittaa kaikki kiinni a-pilariin ja yrittää liu'uttaa verhoiluosaa takaisin niin, että "nappuloiden" laippaosa menee verhoiluosan uriin...
(Olisikin liian helppoa jos tuo a-pilarin verhoilu olis toteutettu "normaalilla" tavalla, eli ne saisi irti napsauttamalla tai vetämällä vai kevyesti ulospäin.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Myöskin jos ne olis "normaalilla" tavalla niin jäis helpolla kiireessä repsottamaan seuraaviks 10 vuodeks...
Ite tykkään noista A-pilareitten kiinnityksistä, ne toimii. Vaikka CC:ssä onkin molemmilla puolilla vain 2 klipsulla
niin silti pysyy hyvin paikallaan (ainakin kun ko. auto on parkissa odottelemassa osia yms).
Ite tykkään noista A-pilareitten kiinnityksistä, ne toimii. Vaikka CC:ssä onkin molemmilla puolilla vain 2 klipsulla
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Kojelaudan kannen irroitus & askelmoottori
Itehhän öljysin ne omat A-pilarin verhoilut sen verto pahasti et nyt ne on sit keinonahalla päällystetyt hienon delegoinnin päätteeks ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itekki naureskelin tolle vaijerille joskus, Volkkarissa oli vastaavassa kohdassa sentää kunnon teräsputki(jonka muuten unohdin välistä kun purin ja kasasin koko kojetaulun kennonvaihdon yhteydessä).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itekki naureskelin tolle vaijerille joskus, Volkkarissa oli vastaavassa kohdassa sentää kunnon teräsputki(jonka muuten unohdin välistä kun purin ja kasasin koko kojetaulun kennonvaihdon yhteydessä).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower