vikalotto; käynnistysongelmat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Jostakin syystä meikäläisen autossa alkaa oirehtimaan juuri ne jutut mistä täällä samaan aikaan on puhetta muidenkin toimesta.. prkl, täytynee olla lukematta näitä juttuja :evil:

Noh;
omassa rohjossa tekee startatessa seuraavasti (ei aina) starttaa n. 1-2 sek terävästi, sitten mykistyy, totaalisesti, valot ei himmene, ainakaan heti.
Ensiavuksi vaihdatin startin, vanhalla sai vonguttaa n. 5-7 sek ennenkuin "pompasi" pois päältä.

Vaihdettu seuraavat:
-Startti ( nyt starttaa terävämmin)
-Akku (kesällä-07)
-Bensapumppu (ei liity asiaan välttämättä, mutta vaihdettiimpa kuitenkin)

sähköön liittyvästä viasta lienee kysymys..
eli vikalottoa tarjolla, mikä on mielestäsi syy moiseen?

-herätevirran ongelmat
-virtalukon pohja
-virtalukon rele
-maadoitukset (mittausneuvot kelpaa, yleismittari löytyy)
-kampiakselin asentotunnistin
-vaihdekepin asentotunnistin
-joku muu, mikä

oikein vastanneelle (jahka vika selviää) virtuaalikaljat :mrgreen:

PS: Canada on jo käytetty.

-J-
Viimeksi muokannut Jukkis, Ke Joulu 19, 2007 00:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: vikalotto; käynistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Olet varmasti jo lukenut tuon ketjun:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=klok

Mutta auttaa en itse osaa sillä vika on itselläkin yhä päällä ja mielenkiinto koko rakkineeseen on lopahtanut.. :|
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vikalotto; käynistysongelmat

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä näyttää ajotietokoneen starttijännitenäyttö silloin kun ei käynnistynyt? Tai oletko kokeillut mittailla kuinka vahva starttiherätejännite testiliittimellä tai starttimoottorilla?

Virtalukon pohjan voisi kokeilla vaihtaa, tai ainakin kontaktit puhdistaa vanhasta, mikäli herätejännite näyttää notkahtavan silloin kun startti lopettaa. Vaihteenvalitsimen asentoanturinkin voisi puhdistaa.

Virtalukon releellä ei ole mitään tekemistä startin pyörittämisen kanssa. Kampiakselin asentotunnistin ei voi olla ongelma, jos autossasi on Hall-anturi virranjakajan sisällä (eikä se muutenkaan voisi aiheuttaa starttimoottorin pysähtymistä). Pysähtyykö starttimoottori, vai jääkö pyörimään tyhjää?

Maadoituspisteet akun vierestä ja vaihteiston luota kannattaa puhdistaa. Samoin akun plusnapaan tulevan kaapelin mahdollinen hapettuma eristeen alla. Jos on kovin turvoksissa ja hapettunut, niin katkaise johto hapettuneelta osalta, laita uusi kaapelikenkä akkunapaa varten tai vaihda koko johto paremmin säilyneeseen.

Mainitsit ettei valot himmene. Ei varmaankaan ratkaise ongelmaasi kun on kyse eri mallista, mutta kerron kuitenkin. Minulla 99 käynnistyi toisinaan ihan ongelmitta, toisinaan pyöritys jotenkin pysähtyi täysin. Heti perään uudella yrityksellä aina pyöritti ja käynnistyi normaalisti eli hyvin. Siksi esim. kannentiivistevika tuli poissuljetuksi.

Jäljille pääsin kun lämpömittari lakkasi toimimasta. Vika oli laturin lähellä. Johtosarja, jossa startin heräte, paksu virtajohto startilta virtalukolle ja lämpöanturin johto, oli ottanut osumaa laturin hihnapyörän vieressä olevaan tuuletinpyörään. Siipi oli syönyt anturin johdon poikki ja puoliksi starttiherätejohdonkin. Toisinaan käynnistäessä herätevirta ei siis päässyt starttimoottorille asti, vaan maadottui laturin laakereiden kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Minuteman, tuon ketjun oon lukenu tarkkaan.. :) mulla tosiaan se startti inahtaa vähän aikaa, eli ei heti sano klonk. Tosin, voihan silti olla samasta mysteeriviasta kysymys.

Jus;
tietsikan jännite näyttää ns. normaalia, eli jotain 9-11 väliltä riippuen starttauksen kestosta. TOSIN, ajossa saattaa näytellä jotain 12.4-12.8V, vaikka napajännite akulta mitattaessa on hyvinkin esim. 13.8V eli tuntuu, että näyttää omiaan tuo tietsikka.

en oo vielä mittaillut mitään, mutta mites tuon testiliitin, mikä napa on millekin? Koitin hakuakin, muttei auttanut.
Virtalukon pohjaa lähden jahtaamaan huomenna ensin paikallisesti, jossei oo, niin tilaan motonetistä.

-Startti pysähtyy mun korvan mukaan, eli ei ainakaan selvästi jää jauhamaan. Tosin, kun tämä vika iskee, niin se kuitenkin poistuu ennenkuin kerkiää alkaa tarkemmin testaamaan/analysoimaan.

-Valojen himmenemisen seuraaminenkin on suhteellista, siltä se vaikutti autokatoksen seinää vasten etteivät juuri himmenneet.

Mutta kun vika iskee, niin kuten kaikki tietää, ei siinä älyä alkaa kylmän analyyttiseksi. Juur silloin pitäis malttaa mielensä ja alkaa katteleen oireita.. mutta ärräpäät vaan lentää ja ratti/kojelauta saa kyytiä. Kovaa tekoa tuo ratin keskiö.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

No nii,
paistaa se päivä risukasaankin,
irroitttelin akun ja putsailin kaikki maaliitokset, ja sitten irroittelin myös tuon jakoblokin tuossa akkutelineen etuosassa (kiits Jus vinkistä) sieltä löytyikin sitten kaksi mutteria, joiden kannan alla kummassakin kaksi johtolähtöä. Toinen noista muttereista oli ihan löysällä, eli eipä oo saanu kosketusta kunnolla.
Putsailin liitokset ja kiristin mutterin takas, johan starttaa taas! :twisted:

Ajotietokoneen lukematkin alkoi näyttää suunilleen samaa kuin suoraan akulta mitattaessa.

Uteliaisuuttani vielä kysyn, että tietääkö joku, mihin mikäkin plussajohto lähtee tuosta jakotukilta? Lähinnä tuon alemman mutterinkannan alta lähtevät kaksi kappaletta kiinnostaa.

-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Raser »

MAADOITUSPISTEET ?

Montako maadoituspistettä B202 moottorissa on (ja tarkalleen ottaen missä)?

Mikä maadoitusjohto (?) on moottorin vasemmalla puolella virranjakajan ja ilmamassamittarin välissä niiden alapuolella. Sen suojattu punainen johto on kiinni abikoliittimellä pyörivässä nipassa/tapissa, joka taasen menee mutterin läpi kiinni mosan kylkeen...?

Minnehän tuo menee ja mistä tulee? Ja miksi se on toteutettu noin omituisella tavalla?

Kuva
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuohan on lämpöanturi, näyttääkö mielestäsi maadoitusjohdolta? :P
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tri-Lo kirjoitti:Tuohan on lämpöanturi, näyttääkö mielestäsi maadoitusjohdolta? :P
Eikös johonkin anturiin pitäisi mennä aina kaksi johtoa?

Moottorin (?) lämpöanturin olen vaihtanut, mutta sehän sijaitsee imusarjan alla, eikös?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja jus »

Raser kirjoitti:Eikös johonkin anturiin pitäisi mennä aina kaksi johtoa?
Tuo on lämpömittarin anturi. Johto menee mittaristolle moottorin jäähdytysnesteen lämpömittarille. Anturi saa maadotuksen moottorin rungon kautta, siksi riittää vain yksi johto.
Moottorin (?) lämpöanturin olen vaihtanut, mutta sehän sijaitsee imusarjan alla, eikös?
Ruiskun lämpöanturi on imusarjan alla.

Ei moottorin maadoituspisteitä taida olla kuin se mikä menee akulta vaihteistolle ja lokasuojaan. Joissakin uudemmissa on momenttituen luona toinen maadoitusjohto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: vikalotto; käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jukkis kirjoitti:No nii,
paistaa se päivä risukasaankin,
irroitttelin akun ja putsailin kaikki maaliitokset, ja sitten irroittelin myös tuon jakoblokin tuossa akkutelineen etuosassa (kiits Jus vinkistä) sieltä löytyikin sitten kaksi mutteria, joiden kannan alla kummassakin kaksi johtolähtöä. Toinen noista muttereista oli ihan löysällä, eli eipä oo saanu kosketusta kunnolla.
Putsailin liitokset ja kiristin mutterin takas, johan starttaa taas! :twisted:

Ajotietokoneen lukematkin alkoi näyttää suunilleen samaa kuin suoraan akulta mitattaessa.

Uteliaisuuttani vielä kysyn, että tietääkö joku, mihin mikäkin plussajohto lähtee tuosta jakotukilta? Lähinnä tuon alemman mutterinkannan alta lähtevät kaksi kappaletta kiinnostaa.

-J-
Kaksi johtoa menee ainakin satkussa LH-jetin releille. (Boksi ja bensapumppu)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin