Tonnariksi tulossa?!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
papamiguel
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2008 18:50

Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja papamiguel »

Moi vaan kaikille!

Olisin kysellyt, että kannattaako tuollaista hieman vajaan 300ktm ajettua 9000 kombi sedania hankkia? Lueskelin täältä, että bensapumpulla alkaa tulla ikä täyteen ja varmastikaan autokauppias ei ole asiaa huomioinut millään tapaa. Kävin tänään koeajolla vajoon tonnin hintaisella kaaralla ja kaikki tuntui kesärenkaista huolimatta pelittävän muuten aika mainiosti. Kuskin puolen takaoven lukko oli tosin rikki, mutta (Toyota- jälleenmyyjä) kauppias lupautui sen laittamaan kuntoon.

Kyseessä siis sellainen legendaarinen "Saabinruskea" 9000 Combi Sedan i, 2,0 5D. Hintaa oli hulppeasti 900e. Tulee kakkoskäyttöautoksi ja jonkin verran varmasti kyläreissujakin sillä olisi tarkoitus ajella.

Laittakaahan viisaammat kommenttia!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jos osaat itse tehdä pikkukorjauksia, osta.

Jos et, unohda koko juttu.

Tylysti sanottu, mutta vanhassa on AINA rassattavaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:Jos osaat itse tehdä pikkukorjauksia, osta.

Jos et, unohda koko juttu.

Tylysti sanottu, mutta vanhassa on AINA rassattavaa.
Samaa mieltä.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Ei kannata ostaa liian halpaa (korjaamatonta), mulla on myynnissä samanlainen saabbi, johon on jo kaikki peruskorjaukset tehty (mm. se bensapumppu ihan just).

Ota huomioon että kytkin menee varmasti vaihtoon, eli kannattaa ostaa saabbi johon on jo kallis kytkinremontti tehty vast'ikää (eli mun autoon).

Onko siinä renkaatkaan uudenveroiset? Pelkät renkaat vanteineen maksaa käytettyinäkin 800 euroa, uutena tuplat. Kannattaa ostaa auto jossa on uudenveroiset kesä- ja talvirenkaat, kuten mun autossani.

:D

(Yhteydenotot yksityisviestein)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Raser kirjoitti:Ei kannata ostaa liian halpaa (korjaamatonta), mulla on myynnissä samanlainen saabbi, johon on jo kaikki peruskorjaukset tehty (mm. se bensapumppu ihan just).

Ota huomioon että kytkin menee varmasti vaihtoon, eli kannattaa ostaa saabbi johon on jo kallis kytkinremontti tehty vast'ikää (eli mun autoon).

Onko siinä renkaatkaan uudenveroiset? Pelkät renkaat vanteineen maksaa käytettyinäkin 800 euroa, uutena tuplat. Kannattaa ostaa auto jossa on uudenveroiset kesä- ja talvirenkaat, kuten mun autossani.

:D

(Yhteydenotot yksityisviestein)
Pikkaisen piilomainontaa tähän väliin vai?? :lol: :lol: Ei nyt vann ihan totta tuo on kaikki mitä kirjoitat, eli ei sellaista välttämättä kannata ostaa missä paljon korjattavaa, jos ei itse meinaa korjailla / uusia osia.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Olettaen edelleen, että autoon ei ole tehty remontteja, niin noissa kilometreissä lähtee tulemaan isoja remontteja. Tuo on se maaginen 300tkm raja :)

Itselläni meni ~300tkm kohdalla bensapumppu, sisätilan tuuletin, lämppärin kenno, syyläri, turbo, penkinlämmittimet, jakopääremontti, vesipumppu, pakoputki, jarruremontti, kytkin. Ja listaa voisi vielä jatkaa. Noita osia menee helposti noilla kilometreillä, jos autosta ei ole pidetty prima huolta ja huollettu ajoista. Voi ne siltikin mennä.

Osta varmasti "luotettava" auto, itse kääntyisin foorumin myyntipalstan puoleen ja unohtaisin Toyota-liikkeen Saabit :)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja jariha »

papamiguel kirjoitti:Olisin kysellyt, että kannattaako tuollaista hieman vajaan 300ktm ajettua 9000 kombi sedania hankkia?
Yksi jämäkimmistä ja siisteimmistä Saabeistani on ollut reilu 400 tkm ajettu perustonnari, joten ei kilometrejä niin tarvii pelätä. Yksilöitähän nämä. Tässä nykyisessä on ollut enemmän murhetta, vaikkei 250 tkm ole vielä rikki mennyt. Tottahan toki täältä kysyessä saa vastaukseksi kaiken mahdollisen mikä voi mennä rikki, mutta tuskin ne kaikki kerralla pettää, jos vähänkin on kuntoa ylläpidetty ja vikoja matkan varrella korjattu. Joten mielestäni on tärkeää lähinnä tietää, ettei nää täysin viattomia tule olemaan. Onhan tonnari sentään niin mukava auto, että kyllä sitä vähän voi korjatakin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Raser kirjoitti:Onko siinä renkaatkaan uudenveroiset? Pelkät renkaat vanteineen maksaa käytettyinäkin 800 euroa, uutena tuplat. Kannattaa ostaa auto jossa on uudenveroiset kesä- ja talvirenkaat, kuten mun autossani.
Ihmettelen suuresti kuka hullu maksaa käytetyistä kumeista ja vanteista 800e, noita settejä on foorumi pullollaan, hinnat alkaen 50e ja keskihintakin usein alle 200e, jopa hyvilläkin kumeilla. Tokihan jos jotain 18x10" vanteita ja renkaita havittelee ni saa palamaan rahaa, mutta peruskoot ei todellakaan maksa 800e, edes uutena, pientä rajaa myyntipuheisiinkin.
Kahdesta hyvästä käytetystä setistä voi ehkä tuon 800e maksaa, mutta renkaiden pitää jo olla todella hyvät ja vanteetkin harvinaisemmasta päästä, ei mitään sunbursteja nankangeilla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Peltivanteet ~40e/sarja käytettynä esim. tämän foorumin kautta.
Kumiliikkeestä yhden talven ajetut renkaat ~70e/sarja.
~110e siis tekis, tuohon 800 euroonhan noita settejä sais sitte melkein sen 8 eli kandeisko mun alkaa tekemään bisnestä tuolla :)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

anyway, takasin aiheeseen...

jos ytuo tonnari sattuu olemaan hyvä yksilö, niin on se nyt vähän toista kuitenkin, kun ajella jollain rokollalla, mutta jos tuo on pommari, niinku alta tonnin tahtoo olla, niin olis se sentään hienoo kun sais AJAA rokollalla...

ei tuo 300 nyt mikään lahoamispiste sillai ole, mutta sen se kestää, vaikka olis pidetty huonomminkin.. sitte se lahoo.. itellä 330 täynnä.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja ecopower »

papamiguel kirjoitti:Moi vaan kaikille!

Olisin kysellyt, että kannattaako tuollaista hieman vajaan 300ktm ajettua 9000 kombi sedania hankkia? Lueskelin täältä, että bensapumpulla alkaa tulla ikä täyteen ja varmastikaan autokauppias ei ole asiaa huomioinut millään tapaa. Kävin tänään koeajolla vajoon tonnin hintaisella kaaralla ja kaikki tuntui kesärenkaista huolimatta pelittävän muuten aika mainiosti. Kuskin puolen takaoven lukko oli tosin rikki, mutta (Toyota- jälleenmyyjä) kauppias lupautui sen laittamaan kuntoon.

Kyseessä siis sellainen legendaarinen "Saabinruskea" 9000 Combi Sedan i, 2,0 5D. Hintaa oli hulppeasti 900e. Tulee kakkoskäyttöautoksi ja jonkin verran varmasti kyläreissujakin sillä olisi tarkoitus ajella.

Laittakaahan viisaammat kommenttia!
Et taida alta TONNIN parempaa kakkosauto löytää,kuin perus Tonari!
Jos kori on kunnossa ja kilometrit pitää paikkaansa,tiedossa suhteelisen huolettomia
kilometrejä.
Täällä moni narisija luulee tonnilla saavan uuden auton! :lol: :lol:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tobbana kirjoitti:
Raser kirjoitti:Onko siinä renkaatkaan uudenveroiset? Pelkät renkaat vanteineen maksaa käytettyinäkin 800 euroa, uutena tuplat. Kannattaa ostaa auto jossa on uudenveroiset kesä- ja talvirenkaat, kuten mun autossani.
Ihmettelen suuresti kuka hullu maksaa käytetyistä kumeista ja vanteista 800e, noita settejä on foorumi pullollaan, hinnat alkaen 50e ja keskihintakin usein alle 200e, jopa hyvilläkin kumeilla.

...mutta peruskoot ei todellakaan maksa 800e, edes uutena, pientä rajaa myyntipuheisiinkin.
-Sami
Näinhän se aina on! Joku "asiantuntija" tietää että sieltä ja sieltä ja tuolta keräämällä, etsimällä, hakemalla saa melkein ilmaiseksi kaiken.

Jokainenhan meistä ostaisi kaksi uudenveroista rengassatsia kerran vuodessa jos joku oikeasti renkaita jossain noin halvalla myy!?!

Ehjät hyvät peltivanteet kun menet ostamaan, saat maksaa 30 euroa/kpl. Itse ostin saitana miehenä asuntovaunuun 10 euroa/kpl peltivanteet ja sain sellaiset kierot ruosteiset paskat että kaatopaikalle meni.

4 x 30 = 120 euroa.

Sitten Nokian Hakkapeliitta 4:set, testivoittaja nastarenkaat ostat siihen, kuka myy uudenveroiset kumit sulle asennettuna noihin ostamiisi vanteisiin alle 200 euroa?

320 euroa renkaat + vanteet (asennustyö vielä päälle).

Nyt lähdet etsimään hyviä saabin aluvanteita. Millähän hintaa irtois joku sarja jostain v*tun kuusesta? Voipi olla että maksaa 50 euroa /kpl saabin aluvanne. Tilailet matkahuollolla ja niin edelleen.

4 x 50 euroa = 200 euroa

Niihin päälle Michelinin Energyt, edelleen uudenveroiset, et varmasti saa sellaista 500 euron uutena maksavaa sarjaa mistään käytettynä, vanteille asennettuna, alle 200 euron.

Renkaat ja vanteet 400 euroa.

Kaikki yhteensä 720 euroa! Siinä on tinkitty hinta ilman asennuksia, matkakuluja, postitusmaksuja jne.

Kovia poikia ootte vittuilemaan, mutta kun tosissaan sulta seuraavan kerran haluan uudenveroiset renkaat vanteille asennettuna ja tänne kotipihaan tuotuna ostaa, vaikka 200 eurolla, niin katotaan miten äijän suu sitten pannaan???

Kai sä ne mulle tuot, kun niitä niin halvalla jostain saat?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Samoilla linjoilla Raserin kanssa.
LiteFun kirjoitti:Peltivanteet ~40e/sarja käytettynä esim. tämän foorumin kautta.
Kumiliikkeestä yhden talven ajetut renkaat ~70e/sarja.
~110e siis tekis, tuohon 800 euroonhan noita settejä sais sitte melkein sen 8 eli kandeisko mun alkaa tekemään bisnestä tuolla :)
Kyllä noilla hinnoilla saa olla jo rengasliikkeen omistajan paras kaveri. Kaarinassa Vianorissa pari vuotta sitten ehdottivat 80e hintaa pelkälle tasapainottamiselle.

Kerro mulle mistä kumiliikkeestä saa yhden talven ajettuja merkkikumeja tuohon hintaan? Vaihdan joka talvi 'uudet' alle. Kerran kokeilleena pinnatuista en maksaisi uutenakaan tuota hintaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Raser kirjoitti:Näinhän se aina on! Joku "asiantuntija" tietää että sieltä ja sieltä ja tuolta keräämällä, etsimällä, hakemalla saa melkein ilmaiseksi kaiken.

Jokainenhan meistä ostaisi kaksi uudenveroista rengassatsia kerran vuodessa jos joku oikeasti renkaita jossain noin halvalla myy!?!

Ehjät hyvät peltivanteet kun menet ostamaan, saat maksaa 30 euroa/kpl. Itse ostin saitana miehenä asuntovaunuun 10 euroa/kpl peltivanteet ja sain sellaiset kierot ruosteiset paskat että kaatopaikalle meni.

4 x 30 = 120 euroa.

Sitten Nokian Hakkapeliitta 4:set, testivoittaja nastarenkaat ostat siihen, kuka myy uudenveroiset kumit sulle asennettuna noihin ostamiisi vanteisiin alle 200 euroa?

320 euroa renkaat + vanteet (asennustyö vielä päälle).

Nyt lähdet etsimään hyviä saabin aluvanteita. Millähän hintaa irtois joku sarja jostain v*tun kuusesta? Voipi olla että maksaa 50 euroa /kpl saabin aluvanne. Tilailet matkahuollolla ja niin edelleen.

4 x 50 euroa = 200 euroa

Niihin päälle Michelinin Energyt, edelleen uudenveroiset, et varmasti saa sellaista 500 euron uutena maksavaa sarjaa mistään käytettynä, vanteille asennettuna, alle 200 euron.

Renkaat ja vanteet 400 euroa.

Kaikki yhteensä 720 euroa! Siinä on tinkitty hinta ilman asennuksia, matkakuluja, postitusmaksuja jne.

Kovia poikia ootte vittuilemaan, mutta kun tosissaan sulta seuraavan kerran haluan uudenveroiset renkaat vanteille asennettuna ja tänne kotipihaan tuotuna ostaa, vaikka 200 eurolla, niin katotaan miten äijän suu sitten pannaan???

Kai sä ne mulle tuot, kun niitä niin halvalla jostain saat?
No kun vittuiluna kerran otat niin laitanpa listaa omista ostoksista.

300km ajetut misukan 195/60R15 kesärenkaat 100e/srj, kaverilta toki, mutta uudenveroiset. Niille aluvanteet tältä foorumilta 20e/srj, kaikki suoria, kaipasivat vain pesua. Matkahuollossa tuli vanteet, taisi maksaa toisen 20e, päälle rengastyöt ~25e. Yhteensä siis 165e, tässä käytetty setti.

Toinen tapaus, 16" Cross spoket, kehät hapettuneet, yksi hieman kiero, 100e/srj, oikaisu 20e, keskikupit 20e, postikuluja ei tullut koska satuin suunnalle niin hain itse. Kehien kiillotus tarvikkeiden hinnalla, eli noin 20e. Näille löytyi nettivaraosasta kilometrin ajetut michelin pilot primacy zp (205/55R16) 400e/srj, matkahuolto kuskasi ~25e, rengastyöt ~25e. Yhteensä 610e.

Kolmantena tapauksena löytyi tältä foorumilta yhdet talvirenkaat (michelin ivalo 195/65R15), 10km ajetut, kuitti seurasi renkaita, joten takuukin löytyi, 200e/srj, matkahuolto ~20e, rengastyöt 25e. Aluvanteet jo sattui löytymään tonnarin alta, joten niitä ei tarvinnut enää ostaa. Yhteensä siis 245e.

Kolme sarjaa renkaita ja kahdet alut ja alle tonnissa ollaan, kaikki käytettyjä.

Tälle talvelle ostin tonnarin alle uudet talvinakit, michelin x-ice north 195/65R15, ~450e töineen allelaitettuna, omille aluille.

Kaipa olen sitten sattunut huonoon aikaan paikalle, kun olen niin halvalla saanut renkaat ja vanteet hommattua. Tämä asia on minun osalta tästä, muut jatkakoon. :)

-Sami

ps. Kysele kun on tarvista renkailla, ni katotaan mitä laanista löytyy. :)
Viimeksi muokannut Tobbana, Ti Tammi 08, 2008 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tonnariksi tulossa?!?

Viesti Kirjoittaja J.N »

"Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa."

Muutamia sarjoja olen ostanut uusia rengassarjoja kaupasta, muutaman (uudenveroisen/käyttämättömän) rengassarjan olen ostanut käytettyinä. Useita vannekierroksiakin on tullut kierrätettyä... Peltivanteita ei ole koskaan ollut minkään auton alla. Aluvanteet olleet varmasti keskivertoa parempia/lähes uusia. "peruskokoja" olen alkanut harrastaa vasta lähiaikoina.

Tuhansia euroja olen näköjään säästänyt, on vissiin käynyt tuuri...

Voin myydä 9K:n virheettömät Jubilee-vanteet hyvillä merkkirenkailla vaikka 700€, jos joku ostaa. Matkahuoltokustannukset sisältyvät hintaan. Huom. > :mrgreen:

[Edit.] siinä yllä tulikin Tobbanalta jo muutamia hyviä esimerkkejä, joten en jaksa itse rueta sen enempää tähän listaamaan.
#3418
Vastaa Viestiin