Laturin ja Startin vaihto M86 (Lopussa oma korjausohje)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Laturin ja Startin vaihto M86 (Lopussa oma korjausohje)
Flunssan jälkeen en jaksa hakea ohjetta kuinka vaihdan tonnarin laturin ja startin.
9000 Tbo/86 , ei ilmastointia.
Saiskos nuoremmilta ja näppäriltä linkkejä noille mahtaville asennussivuille.
9000 Tbo/86 , ei ilmastointia.
Saiskos nuoremmilta ja näppäriltä linkkejä noille mahtaville asennussivuille.
Viimeksi muokannut Jope, Ke Helmi 20, 2008 10:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Syy: Otsikko muutettu sisältöä kuvaamaan
Syy: Otsikko muutettu sisältöä kuvaamaan
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Auttakee korjausohjeella
Laturin vaihtamisesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=14072
Vänkärin puolen sisälokarin etuosa pois, hihna poispyöräkotelon puolelta alempi kiinnityspultti auki, alakautta keskeltäpäin ylempi pultti ja johdot irti, laturi kammetaan irti paikaltaan ja autetaan ulos pyöräkoteloon.
Muuta juttua laturirempan vuosimallieroista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 30#p402130
Tuolla liian uuden tonnarin startin irrotusohjeet, yläpultti eri päin ja tehostinpumppu hankalasti tiellä:
http://www.fixmysaab.com/9000/alternator/step1.asp
Starttimoottorin irrottamisesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 52#p336452
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=14072
Vänkärin puolen sisälokarin etuosa pois, hihna poispyöräkotelon puolelta alempi kiinnityspultti auki, alakautta keskeltäpäin ylempi pultti ja johdot irti, laturi kammetaan irti paikaltaan ja autetaan ulos pyöräkoteloon.
Muuta juttua laturirempan vuosimallieroista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 30#p402130
Tuolla liian uuden tonnarin startin irrotusohjeet, yläpultti eri päin ja tehostinpumppu hankalasti tiellä:
http://www.fixmysaab.com/9000/alternator/step1.asp
Starttimoottorin irrottamisesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 52#p336452
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auttakee korjausohjeella
Kiitos Juha 

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auttakaa, korjausohjeella
JOS, jollain tulee mielen lisävinkkejä, kiitos.
Lauantaina menen tallille askartelemaan.
Lauantaina menen tallille askartelemaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Lienee tässä vaiheessa jo liian myöhäistä: vanhan tilalle kannattaa asentaa mielellään toimivaksi testattu hyvillä liukurenkailla oleva laturi uusilla laakereilla. Alkuperäistä 70/80A laturia tehokkaampi ei olisi pahitteeksi, vaikka sellaisellakin pärjää jos akku on hyvä eikä joudu paljon flektejä käyttämään tai ajamaan lyhyitä pätkiä.
Samalla kun siellä lohkon ja rintapellin välissä askartelee, voi myös korjata johtoja, omasta autostani oli ainakin monesta johdosta eristeet varisseet pois.
Nakutusanturin liitinkontaktit anturista ja johdosta voi putsata sikäli kun APC on käytössä.
Samalla kun siellä lohkon ja rintapellin välissä askartelee, voi myös korjata johtoja, omasta autostani oli ainakin monesta johdosta eristeet varisseet pois.
Nakutusanturin liitinkontaktit anturista ja johdosta voi putsata sikäli kun APC on käytössä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Juu, todellakin tilalle oikeasti toimiva laturi. Turhauttavaa jumpata niiden "toimivien latureiden kanssa. Mä vaihdoi ja oman sykähtäneen tilalle entisen tonttuni toimivan laturin. Pelasi onnistuneesti kaksi viikkoa. Hiilet loppu. Uudet hiilet, ei auttanut, kun oli laturin liukurenkaat kuluneet.
Sitten uusi laturi, eli pari latuirn vaihtoa alle kuukaudessa. Nooh, meni se kyllä aika sukkelasti toi uuden asentaminen. Nyt lataa. Ja akku, jossei ole kovin uusi, ei ole pahitteeksi vaihtaa samalla, luusini ainakin että tykännyt huonoa jos vanha ja huonolla lautauksella ajanut. Mulla ainakin tuo akku toimi ihan ok, kunnes laturi hajosi, ja joutu nilkuttamaan pelkän akun voimalla, huonolla latauksella. Nyt uusi laturi ja akku, ja taas tarttaa ja pelaa. Ja mä laitoin kanssa isomman laturin siihen, kaiketi puolivahingossa tilasin kiireessä 115a,kun mä odottelin ysikymppistä...
Sitten uusi laturi, eli pari latuirn vaihtoa alle kuukaudessa. Nooh, meni se kyllä aika sukkelasti toi uuden asentaminen. Nyt lataa. Ja akku, jossei ole kovin uusi, ei ole pahitteeksi vaihtaa samalla, luusini ainakin että tykännyt huonoa jos vanha ja huonolla lautauksella ajanut. Mulla ainakin tuo akku toimi ihan ok, kunnes laturi hajosi, ja joutu nilkuttamaan pelkän akun voimalla, huonolla latauksella. Nyt uusi laturi ja akku, ja taas tarttaa ja pelaa. Ja mä laitoin kanssa isomman laturin siihen, kaiketi puolivahingossa tilasin kiireessä 115a,kun mä odottelin ysikymppistä...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Kiitos taas lisävinkeistä
Mulla on uutta vastaava Startti ja ehjä käytetty Laturi 80 A, sekä uusi tehokas Banner-akku.
Huomenna pistän startin ja laturin Saabin viereen lattialle ja jään katsomaan kuinka ne pomppaavat paikalleen.

Mulla on uutta vastaava Startti ja ehjä käytetty Laturi 80 A, sekä uusi tehokas Banner-akku.
Huomenna pistän startin ja laturin Saabin viereen lattialle ja jään katsomaan kuinka ne pomppaavat paikalleen.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Olethan ainakin kurkannut laturin hiilien tilan. Minunkin laturi pelasi vanhassa tontussa ihan hyvin, voltit niinkuin pitää. Loppupeleissä laturi kuitenkin oli ihan loppu, eikä uusilla hiililläkään päässyt ojasta allikkoon. Ja tuo täysin loppu akku tuskin tilannetta auttoi. En nyt halua maalata pirua seinille, mutta omasta kokemuksesta sanon, että kerralla kunnolla, eikä sinneppäin. Nooh, uskon että asia on osaavissa käsissä, kunhan höpisen likimain uni silmässä, korostaen omaa tyhmyyttä...
Kerro sitten mullekkin jos ne siitä hyppää nuo osat paikoilleen, mä ostan sitten jatkossa siun kautta osat jos näin käy
Mie vallan ostin Faamin akun, ko kerta lamporkkiiniki sitä käyttää, jos vaikka sais vähän lisää vauhtia
Kerro sitten mullekkin jos ne siitä hyppää nuo osat paikoilleen, mä ostan sitten jatkossa siun kautta osat jos näin käy

Mie vallan ostin Faamin akun, ko kerta lamporkkiiniki sitä käyttää, jos vaikka sais vähän lisää vauhtia

Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Lyhyitä ajoja on melko paljon, olisko toi 115A laturi sitten parempi? Ajot on ihan pari kilsaa suuntaansa, järkevinhän olis ajaa polkupyörällä mutta kun se ei vaikuta tähän mediamyllyn ilmastonmuutos-jauhantaan.
Eli yksinkertaisesti: ehtiikö edes 115A laturi 2km matkalla lataamaan sen paremmin kuin vakio 70/80A laturi?
Epäilen että ei ole paljoa vaikutusta. Paitsi jos automaatilla lähtee 1 silmässä ja huudattaa 2500-4000 kierroksilla tuon pari kilsaa, ja sittenkin pitäis sitä ennen kone lämmittää lämpimäksi...
Eli yksinkertaisesti: ehtiikö edes 115A laturi 2km matkalla lataamaan sen paremmin kuin vakio 70/80A laturi?
Epäilen että ei ole paljoa vaikutusta. Paitsi jos automaatilla lähtee 1 silmässä ja huudattaa 2500-4000 kierroksilla tuon pari kilsaa, ja sittenkin pitäis sitä ennen kone lämmittää lämpimäksi...
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Do dii, laturi lopetti sitten latauksensa mennessäni kentälle. Heikkona punana hehkui tuo akun kuva.
Nyt on akku latauksessa ja huomenna yritän päästä klaukkalaan vaihtamaan osat.
Jännite vaihteli 11.8v - 10.7 alimmillaan kun kurvasin kotiini parkkiin.
Tarttee hommata tuo ylläpitolaturi.
Nyt on akku latauksessa ja huomenna yritän päästä klaukkalaan vaihtamaan osat.
Jännite vaihteli 11.8v - 10.7 alimmillaan kun kurvasin kotiini parkkiin.
Tarttee hommata tuo ylläpitolaturi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Itse en osaa kummoisempia ohjeita antaa laturinvaihtoon normaalin apukuljettajanpuoleisen etusisälokasuojan tieltäpurkamisen lisäksi (pääsee ennenkaikkea kunnollisella 8mm kuusiokolohylsyllä käsiksi laturin alempaan kiinnityspulttiin), kuin vain sen että yläkautta jumpatessani sain laturin "synnytettyä" yläkautta pois irroittamalla ohjaustehostimen säiliön ja kääntämällä sen letkuineen pois tieltä imusarjan päälle lepäämään, ja silloinkin oli tarkkaa kääntelyä että laturi mahtui tulemaan pois.
Ja tosiaan meinasi unohtua että näin toimiessani irroitin myös momenttituen sekä momenttituen koriin kiinnittyvän osan johonka tuen pusla kiristetään.
Ja tosiaan meinasi unohtua että näin toimiessani irroitin myös momenttituen sekä momenttituen koriin kiinnittyvän osan johonka tuen pusla kiristetään.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Viivähti tuon operaatio-Olkiluodon aloitus.
Menen maanantaina tallille, enkä poistu, ennen kuin laturi ja startti on ikäänkuin hypännyt paikoilleen.
Samalla remppaan ,hiema laahaavan, etujarrun.
On aika hassu Saabi mulla. Lauantaina oli tarkoitus ajaa tallille, mutta työt kutsu lauantaina ja Saab lopetti latauksen.
JOS olisin mennyt suoraan tallille, kuten kaavailin, olisi lataus loppunut sielläpäin.
Mikä hiton "Äcy-äly" noissa hoidokeissamme onkaan. Pitääpä varoa sanojaan.
Menen maanantaina tallille, enkä poistu, ennen kuin laturi ja startti on ikäänkuin hypännyt paikoilleen.
Samalla remppaan ,hiema laahaavan, etujarrun.
On aika hassu Saabi mulla. Lauantaina oli tarkoitus ajaa tallille, mutta työt kutsu lauantaina ja Saab lopetti latauksen.
JOS olisin mennyt suoraan tallille, kuten kaavailin, olisi lataus loppunut sielläpäin.
Mikä hiton "Äcy-äly" noissa hoidokeissamme onkaan. Pitääpä varoa sanojaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Auttakaa, korjausohjeella
No harvoin se tolpassakaan kyllä on, varsinkaan näillä kesäkeleillä kun ei tietoakaan pakkasista.Mimmi kirjoitti:Ei.liteFun kirjoitti:Lyhyitä ajoja on melko paljon, olisko toi 115A laturi sitten parempi? Ajot on ihan pari kilsaa suuntaansa, järkevinhän olis ajaa polkupyörällä mutta kun se ei vaikuta tähän mediamyllyn ilmastonmuutos-jauhantaan.
Eli yksinkertaisesti: ehtiikö edes 115A laturi 2km matkalla lataamaan sen paremmin kuin vakio 70/80A laturi?
Epäilen että ei ole paljoa vaikutusta. Paitsi jos automaatilla lähtee 1 silmässä ja huudattaa 2500-4000 kierroksilla tuon pari kilsaa, ja sittenkin pitäis sitä ennen kone lämmittää lämpimäksi...
Paras on ulkoinen laturi (esim. Defan lohkiksen haaran tilalle tuleva kiinteä laturi, joka lataa aina, kun auto on tolpassa).
Nyt kun tuli ajettua 80km päähän sukulaisille niin lähti nätisti käyntiin siellä, mittaristossa luki 11 kun päivällä reissuun lähtiessä oli 9.5 starttauksen jälkeen. Mitähän lie näyttää huomisaamuna, ehkä jopa 11.5

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Nyt ollaan hommailtu.
Laturi on irti, startti on vain yläpultilla kiinni.
On tuo homma, kuin mielipuolen askarteluoppaasta kopioitu.
Jatkuu huomenna............................
......että voi olla suunnittelun kukkanen, nuo tonnarin apulaitteet.
Kun otan tuon irti, pitää ensin irroittaa tuo. tuon irroitukseen tarvitsee ensin irroittaa tuo.
Kuin kärpäspareissa, kun perse irtooaa niin nokka tarttuu kiinni. Hypi siinä sitten ilosta

Laturi on irti, startti on vain yläpultilla kiinni.
On tuo homma, kuin mielipuolen askarteluoppaasta kopioitu.
Jatkuu huomenna............................
......että voi olla suunnittelun kukkanen, nuo tonnarin apulaitteet.
Kun otan tuon irti, pitää ensin irroittaa tuo. tuon irroitukseen tarvitsee ensin irroittaa tuo.
Kuin kärpäspareissa, kun perse irtooaa niin nokka tarttuu kiinni. Hypi siinä sitten ilosta

Viimeksi muokannut Firges9000, Ke Helmi 20, 2008 06:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Auttakaa, korjausohjeella
Heh...kokolailla tuohon suuntaan on arvioitu minunkin tallissa noita hommiaFirges9000 kirjoitti:
On tuo homma, kuin mielipuolen askarteluoppaasta kopioitu.
......että voi olla suunnittelun kukkanen, nuo tonnarin apulaitteet.
Kuin kärpäspareissa, kun perse irtooaa niin nokka tarttuu kiinni. Hypi siinä sitten ilosta


900C -86