DI-kasetista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ex0M.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 01, 2007 01:13
Paikkakunta: Seinäjoki

DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Ex0M. »

No joo. 285tkm ehti tulla mittariin kun kyseinen palikka sanoi työsopimuksen irti ja varoittamatta, kuten tapana on. (221€ Seinäjoella). Nyt kysynkin että uskallanko ajella vailla huolen häivää vai joudunko hankkia varakasetin jos tulee sama ongelma jossain erämaassa vastaan. Antaako Saab minkäänlaista takuuta palikalle vai kuinka? Tulpat on Saab-liikkeestä haetut ja kaiken pitäisi olla niiltä osin kunnossa. Onko esim. kärkivälillä kuinka iso merkitys kun on ollut näitä "kuulopuheita" että jos väärä lämpöarvo ja/tai väärä kärkiväli niin poks vaan ja kasetti on entinen. Inhottavaa ajella kun joutuu ajatella että jokainen sammutus on se viimeinen sammutus eikä siitä käynnisty enää.
Saab 9-5 Hirsch Wagon -01
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ex0M. kirjoitti:No joo. 285tkm ehti tulla mittariin kun kyseinen palikka sanoi työsopimuksen irti ja varoittamatta, kuten tapana on. (221€ Seinäjoella). Nyt kysynkin että uskallanko ajella vailla huolen häivää vai joudunko hankkia varakasetin jos tulee sama ongelma jossain erämaassa vastaan. Antaako Saab minkäänlaista takuuta palikalle vai kuinka? Tulpat on Saab-liikkeestä haetut ja kaiken pitäisi olla niiltä osin kunnossa. Onko esim. kärkivälillä kuinka iso merkitys kun on ollut näitä "kuulopuheita" että jos väärä lämpöarvo ja/tai väärä kärkiväli niin poks vaan ja kasetti on entinen. Inhottavaa ajella kun joutuu ajatella että jokainen sammutus on se viimeinen sammutus eikä siitä käynnisty enää.
NGK BCPR7ES-11 on sinun tulppasi, älä pidä muita tulppia :!:
Vaihda ne ainakin kerran vuodessa.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Jope »

Meikä vaihtaa joka öljynvaihdossa. Silkkihanskailu on <3!

Jos haluaa oikein hifistellä, niin rakotulkilla vielä tsekkaa, että jokaisessa on varmasti se 1,1mm kärkiväli.. Itse olen tosin luottanut NGK:n laadunvalvontaan, mikäli paketti ja pahviholkki ovat ehjiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja pevi »

Huolto-ohjelman mukaan vaihtoväli olisi 40tkm. Itse olen tätä noudattanut ilman mitään erityisiä ongelmia.

Perustuuko tihentynyt väihtoväli muuhun kuin tulppien halpaan hintaa ja helppoon vaihdettavuuteen?

Tulpat kannattaa muuten laittaa momenttiin muistaakseni 20-25Nm. Jos tulppa jää löysäksi huononee tulpasta lämmön johtuminen kanteen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

pevi kirjoitti:
Perustuuko tihentynyt väihtoväli muuhun kuin tulppien halpaan hintaa ja helppoon vaihdettavuuteen?
Perustuu, siihen että "me" halutaan helliä autojamme :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja ecopower »

pevi kirjoitti:Huolto-ohjelman mukaan vaihtoväli olisi 40tkm. Itse olen tätä noudattanut ilman mitään erityisiä ongelmia.

Perustuuko tihentynyt väihtoväli muuhun kuin tulppien halpaan hintaa ja helppoon vaihdettavuuteen?

Tulpat kannattaa muuten laittaa momenttiin muistaakseni 20-25Nm. Jos tulppa jää löysäksi huononee tulpasta lämmön johtuminen kanteen.
Jos tuon ohjeen mukaan elää,kärkiväli on vaihtohetkellä 1,5mm!! 8)
Eikös ohjearvo ole 1,0-1,1mm eli taitaa tulla DI-kassukauppaan asiaa hiukan aiemmin! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Jope »

pevi kirjoitti:Perustuuko tihentynyt väihtoväli muuhun kuin tulppien halpaan hintaa ja helppoon vaihdettavuuteen?
Halpa hinta + toive DI-kasetin käyttöiän pitenemisestä.

En perusta tuota mihinkään raakaan tieteeseen, vaan Musta Tuntuu, että se joutuu tekemään vähemmän työtä, jos tulpat ovat riittävän hyväkuntoiset.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Uuden kasetin ostoa puoltaa kahden vuoden takuu, vai oliko se jopa kolmen...?

Tosin eipä se takuu silloin lohduta jos sattuu kärähtämään maakunnissa missä merkkiliikettä ei ole mailla eikä halmeilla.

Ja muuten tuon kasetin valmistajahan on Ruotsalainen SEM, sama jolta ne surullisenkuuluisat magneettiventiilit ovat peräisin, ja myöskin joskus nuoruudessani Enduroa omaksi huvikseni harrastaneena tiedän että lähes kaikki eräällä Husqvarna- merkkisellä pyörällä silloin möyrineet tutut kiroavat tänäkin päivänä SEM:in sähköt alimpaan helkuttiin.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Jope kirjoitti:
pevi kirjoitti:Perustuuko tihentynyt väihtoväli muuhun kuin tulppien halpaan hintaa ja helppoon vaihdettavuuteen?
Halpa hinta + toive DI-kasetin käyttöiän pitenemisestä.

En perusta tuota mihinkään raakaan tieteeseen, vaan Musta Tuntuu, että se joutuu tekemään vähemmän työtä, jos tulpat ovat riittävän hyväkuntoiset.
Jep. Ja sitten jos virikäytössä, niin kuullu et ois myös hyötyä vaihtovälin tihentämisestä. Kympin välein vaihtuu kaikki (öljyt mottiin ja tomaattiin +tulpat).
Minuteman kirjoitti:Uuden kasetin ostoa puoltaa kahden vuoden takuu, vai oliko se jopa kolmen...?
2 vuotta oli minulla kun Airport Metroautosta mtm kk sitten hain (oli edullisin ~200e).


Sinulla tulee varmaan mietittyä samaa kuin minulla, että raaskiiko ostaa yhden uuden, vaiko käytetyn esim huntilla +50e käyt. varakasetti... kummastakaan käytetystä ei vaan voi oikein tietää milloin laukeavat. Minä perustelin itselleni tuolla 2v takuulla (samoin mankun kanssa). Ainahan voi tietty olla huono tuuri, kuten Minuteman tuossa jo mainitsi..
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minuteman kirjoitti:
Tosin eipä se takuu silloin lohduta jos sattuu kärähtämään maakunnissa missä merkkiliikettä ei ole mailla eikä halmeilla.
Meillä on "Maakunnissa" DI-kassuja pilvin pimein, ja oma järjestelmä (Klubilaisilla) niiden saamiseksi :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

MacTurbo kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:
Tosin eipä se takuu silloin lohduta jos sattuu kärähtämään maakunnissa missä merkkiliikettä ei ole mailla eikä halmeilla.
Meillä on "Maakunnissa" DI-kassuja pilvin pimein, ja oma järjestelmä (Klubilaisilla) niiden saamiseksi :lol:

No tietenkin Klubilaisilla on omat takuunsa enkä sitä epäile, mutta ehkä hieman epäselvästi ilmaisin epäluottamukseni sitä ihan alkuperäistä, eli sitä valmistajaa nimeltä SEM kohtaan joka ilmeisesti vuosikymmenestä toiseen voi tuottaa tuotteita jotka pysäyttävät sekä Enduropyörät, Saabit, sekä Torjuntahävittäjät Tukholman taivaalle ja tontille ilman että asiasta syntyy suurempia kyselyitä?
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

MIKÄ ERO ON MUSTALLA JA PUNAISELLA KASETILLA . HALUAA TIETÄÄ 8O
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Minuteman kirjoitti:Uuden kasetin ostoa puoltaa kahden vuoden takuu, vai oliko se jopa kolmen...?

Tosin eipä se takuu silloin lohduta jos sattuu kärähtämään maakunnissa missä merkkiliikettä ei ole mailla eikä halmeilla.

Ja muuten tuon kasetin valmistajahan on Ruotsalainen SEM, sama jolta ne surullisenkuuluisat magneettiventiilit ovat peräisin, ja myöskin joskus nuoruudessani Enduroa omaksi huvikseni harrastaneena tiedän että lähes kaikki eräällä Husqvarna- merkkisellä pyörällä silloin möyrineet tutut kiroavat tänäkin päivänä SEM:in sähköt alimpaan helkuttiin.
Samaan porukkaan kuuluu husqvarna moottorisahojen kanssa tapelleet metsurit... :roll:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ruttunen kirjoitti:MIKÄ ERO ON MUSTALLA JA PUNAISELLA KASETILLA . HALUAA TIETÄÄ 8O
Musta taitaa pukata hieman enemmän jännitettä tulpalle, Ja jotenkin sisäinen rakenne on erilainen. Mustan tilalle ei suositella punasta. Ite olen tonnarissa käyttäny mustaa jonkin aikaa ja ihan hyvin toimii. Nuo erot vaikuttavat ehkä nakutuksen havainnointiin.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti: Punaisen (T5) ja mustan (T7) kasetin erot ovat:

- sytytyspuolissa (eri induktanssi ja jännitetyyppi)
- liipaisusignaaleissa (erilainen herkkyys ulkoisille häiriöille)
- nakutussignaalissa (signaalin erilainen vahvistus)
- latauspiirissä ja purkauspiirissä (erilainen tekninen menetelmä)
-Induktanssi ja jännite ei näy ulospäin joten yks lysti kumpi
-Musta lienee paremmin suojattu
-Nakusignaalissa on eroa, joten ihan millä tahansa virisoftalla ei kannata mustaa
punasen tilalle laittaa, jos on vakio niin lienee aika sama.
-Latauspiiri taitaa olla mustassa nopeempi, ei liene haitta.
Vastaa Viestiin