9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tompsoni
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Helmi 16, 2008 20:39

9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Viesti Kirjoittaja tompsoni »

-automaatti vaihtaa 2-3 liian pienillä kierroksilla
-Kick down ei taho aina toimia
vaikuttaako kaasuvaijerin "löysä" näihin asioihin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ensiksi öljytilanne, onko sitä kuumana ja koneen käydessä mitattuna oikea määrä tikun kuumanpuolen (80c) asteikolta mitattuna, ajon jälkeen ja kaikkia vaihdekepin asentoja pidettynä muutamia sekunteja ja mitattuna P- asennossa, onko öljy vaihdettu ajallaan ja se että onko se öljy Mobil ATF 220. Jos nämä ovat kunnossa, niin luultavimmin "matolaatikon" jouset, tai keskipakosäätäjän O-renkaat temppuilevat eli ovat poikki.

Jos kickdown toimii joskus mutta ei aina, ei vaijeri ainakaan ole poikki.

Kaasuvaijerin "Löysä" on suhteessa kickdown- vaijerin kireyteen ja toisinpäin, ja saattaa vaikuttaa asioihin mutta ei pitäisi vaikuttaa normaaliin rauhallisen kiihdytyksen vaihtotapahtumaan elleivät sitten ole todella persiillään.

"Etsi"- toiminnolla löytyy runsaasti juttua, itse en osaa tarkemmin kertoa koska em. osat odottelevat vieläkin paketissaan innokasta asentajaa (missä niitä on?) :oops:
tompsoni
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Helmi 16, 2008 20:39

Re: 9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Viesti Kirjoittaja tompsoni »

mistäpäin laatikkoa löytyy tämä "matolaatikko" / keskipakosäädin
vaatiiko laatikon irrottamista
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nämä ovat sellaisia toimenpiteitä jotka eivät vaadi laatikon irroittamista, "matolaatikon" jouset vain akun ja akkutelineen irroittamisen (ja mahdollisen "webaston" eli Saab lämmittimen, eli Ardic 091 Bensiinilämmittimen) jolloin vaihteiston venttiilikotelon kansi on irroitettavissa, ja keskipakosäätäjän O- renkaiden irroittamista/vaihtamista varten kuljettajan puoleisen sisälokasuojan sekä vaihteiston päätykopan irroittamisen.

Tuolta löytyy ohjeita:

http://www.townsendimports.com/

Ja sieltä entteriä ja eespäin tarpeen mukaan, hyvät ohjeet löytyvät kyllä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Katsoppas kuitenkin ensin almanakkaa ja muistele milloin on viimeksi vaihdettu laatikkoon öljyä.
Ja seuraavaksi (anteeksi jo valmiiksi), peiliin jotta milloin on vimeksi katsottu öljyn pinta.

Ei millään pahalla, mutta luvattoman usein vika on löytynyt jommastakummasta edellisestä :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.3 -91 automaatti reistaa

Viesti Kirjoittaja jus »

tompsoni kirjoitti:-automaatti vaihtaa 2-3 liian pienillä kierroksilla
-Kick down ei taho aina toimia
Tarkoitatko että painat kaasupolkimen kick down -asentoon, eli polkimen liikeradan loppuosassa olevan "pykälän" ohi vielä syvemmälle? Vai ainoastaan kaasu pohjaan ja odotetaan että vaihtaa pienemälle ja aletaan mennä?

Varmistukseksi siis kysyn: Oletko tunnistanut sen "pykälän", mekaaninen vastus kaasupolkimen liikkeessä kun pojin on lähellä lattiaa? Kick down -vaihdosta automaattivaihteiston näkökulmasta puhutaan vasta kun poljet kaasupolkimen tuon pykälän ohi. Tämä ei onnistu jos vaijerit on väärin säädetty tai liikaa kumimattoja tms. lattialla polkimen alla.
vaikuttaako kaasuvaijerin "löysä" näihin asioihin
Kaasupolkimen ja kaasuläpän välillä oleva kaasuvaijeri ei saa olla liian löysällä, muuten kaasuläppä ei aukea tarpeeksi.

Kaasuläpän ja vaihteiston välillä oleva kick down -vaijerikaan ei saa olla liian löysällä, muuten vaihteisto ei saa tietoa siitä, että haluat kiihdyttää ja vaihteisto vaihtaa turhaan tai liian aikaisin isommalle. Luulee siis että ajat pintakaasulla joten voi hyvin vaihtaa isommalle.

Säädä kaasuvaijeri (polkimelta kaasuläpälle) sopivan tiukaksi (niin että läppä palautuu vapaasti ja vaijeri jää hiukan löysälle).

Säädä kick down -vaijeri (kaasuläpältä vaihteistolle) niin, että vaijeri liikkuu 39,5 mm "kick down -pykälän" ja "kaasua ei paineta -asennon" välillä.

Kick down -vaijerin säätöohjeita:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... index.html
Uudemmissa autoissa vaijerin kiinnitys kaasuläpän kohdalle on toisenlainen, vaijeri lähtee alaspäin eikä vaakasuoraan. Säätöperiaate on kuitenkin sama, vaijerin pitää liikkua juurikin tuo 39,5 mm ennen pykälää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin