Pusla paikalleen?
Pusla paikalleen?
Ei meinaa mitenkään mennä takakallistuksenvakaajan pään pusla paikalleen reikäänsä. Miten sen saa sinne, onko olemassa jotain työkalua?
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
Re: Pusla paikalleen?
Jaska alias "firges9000" varmaan avaa sanaisen arkkunsa kohta
"jumittunut pultti" tms hakuun tonnariosastolla ja löytyy topicci jossa on kyllä melkosia niksipirkka vinkkejä
"jumittunut pultti" tms hakuun tonnariosastolla ja löytyy topicci jossa on kyllä melkosia niksipirkka vinkkejä
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pusla paikalleen?
Suurin ongelma on siinä, että nuo nykyisin saatavat "kumi"puslat ovat jotain hiton kovaa "guttaperkkakumia". Kumipusla menee rasvattuna helposti reikäänsä.opk kirjoitti:Ei meinaa mitenkään mennä takakallistuksenvakaajan pään pusla paikalleen reikäänsä. Miten sen saa sinne, onko olemassa jotain työkalua?
Jouduin kikkailemaan.
Pultti, mutteri aluslevy yhdistelmällä kiristin sen pakolla reikäänsä. Siinä piti rakentaa letkunkiristimistä ohjuri joka estää, ettei pusla turpoa ennen reikään menoa.
Rasvaa ja taas rasvaa puslaan ja reikään.
Täytyis sorvauttaa sellainen kartioholkki , jonka läpi puristaisi sen purukumipuslan. Nyt tein leveistä letkuklemmareista vastaavan.
Tuo homma vaatii kärsivällisyyttä, kikkailua ja voimaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pusla paikalleen?
Nimimerkki Teron saabista ei taas saatu edes entistä puslaa irti. Pultti kyllä aukesi, mutta se on jumittanu siihen puslan keskiosaan. kaikki voimakeinot oli käytössä, mutta vakaaja vaan rupesi vääntymään. pitää varmaan katkoa se pultti ja ottaa kallistuksen vakaaja näin irti ja sitten jatkaa jotenkin... vai onko ideoita?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Pusla paikalleen?
Tässä oli pultti ruostunut kiinni sekä iskarin että vakaajan puslaan. Venähti siis iskarienvaihto vähän suuremmaksi operaatioksi.
Aluksi purettiin irti jarrut ja pyörännapa, jotta saatiin tilaa moukaroida pulttia ulospäin. Sillä saimme ainoastaan kiinnityskorvakkeen vääntymään. Jarrukilpikään ei säilynyt ehjänä, tuli myöhemmin ikävänä yllätyksenä että kilpeä ei saa muuta kuin marmoritiskiltä sikahintaan (~70-80e). Tuli se silti ostettua. Sen jälkeen jousi irti, jotta saatiin tilaa rälläköidä pultti poikki iskarin molemmin puolin. Se onnistui, vaikkakin halpisrälläkkä hajosi kesken operaation. Pusla itsessään oli helppo irrottaa, koska se metallinen keskiosa oli irti kumista.
Toisella puolella oli pultti ruostunut "onneksi" pelkästään vakaajatangon puslaan kiinni, jolloin iskarin vaihtaminen onnistui vääntämällä vakaajatankoa sen verran, että pultti tuli tarpeeksi ulospäin iskarin irrottamiseen ja uuden tilalle laittamiseen.
Enää onkin sitten vain kokoaminen, jarrupalat ja levyt olivat myös uusimiskunnossa. Luultavasti yhtä iso työ kuin puslan saattaminen paikalleen, on jarrumännän työntäminen sisään.
Täytyypä koittaa tuota Firges9000:n kikkaa.
Aluksi purettiin irti jarrut ja pyörännapa, jotta saatiin tilaa moukaroida pulttia ulospäin. Sillä saimme ainoastaan kiinnityskorvakkeen vääntymään. Jarrukilpikään ei säilynyt ehjänä, tuli myöhemmin ikävänä yllätyksenä että kilpeä ei saa muuta kuin marmoritiskiltä sikahintaan (~70-80e). Tuli se silti ostettua. Sen jälkeen jousi irti, jotta saatiin tilaa rälläköidä pultti poikki iskarin molemmin puolin. Se onnistui, vaikkakin halpisrälläkkä hajosi kesken operaation. Pusla itsessään oli helppo irrottaa, koska se metallinen keskiosa oli irti kumista.
Toisella puolella oli pultti ruostunut "onneksi" pelkästään vakaajatangon puslaan kiinni, jolloin iskarin vaihtaminen onnistui vääntämällä vakaajatankoa sen verran, että pultti tuli tarpeeksi ulospäin iskarin irrottamiseen ja uuden tilalle laittamiseen.
Enää onkin sitten vain kokoaminen, jarrupalat ja levyt olivat myös uusimiskunnossa. Luultavasti yhtä iso työ kuin puslan saattaminen paikalleen, on jarrumännän työntäminen sisään.
Täytyypä koittaa tuota Firges9000:n kikkaa.
Olisiko puslan sulattaminen vaihtoehto?j0ne kirjoitti:Nimimerkki Teron saabista ei taas saatu edes entistä puslaa irti.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
Re: Pusla paikalleen?
Ei taida vielä sekään auttaa, koska se metallinen keskiosa on kiinni siinä pultissa. Se keskiholkki tuskin mahtuu siitä iskarinalapään systeemistä läpi pultin kanssa?Olisiko puslan sulattaminen vaihtoehto?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pusla paikalleen?
j0ne kirjoitti:Ei taida vielä sekään auttaa, koska se metallinen keskiosa on kiinni siinä pultissa. Se keskiholkki tuskin mahtuu siitä iskarinalapään systeemistä läpi pultin kanssa?Olisiko puslan sulattaminen vaihtoehto?
Tuon orkkispuslan keskellä oleva metallihylsy kiristyy, asennettaessa, tuon pultin ympärille. Siksi ei irtoa.
Kumiosat lämmitin lakuksi ja kaavin pois.
Tuon omatekoisen puristajan "sisäänvetoprikka" tulee mahtua letkunkiristinhässäkän läpi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pusla paikalleen?
Tarkemmin sanottuna tekee sitä kun kiristää liikaa, ja ruostuminenhan tietysti "auttaa" sekin.Firges9000 kirjoitti:j0ne kirjoitti:Ei taida vielä sekään auttaa, koska se metallinen keskiosa on kiinni siinä pultissa. Se keskiholkki tuskin mahtuu siitä iskarinalapään systeemistä läpi pultin kanssa?Olisiko puslan sulattaminen vaihtoehto?
Tuon orkkispuslan keskellä oleva metallihylsy kiristyy, asennettaessa, tuon pultin ympärille. Siksi ei irtoa.
Re: Pusla paikalleen?
vanhaa topiccia ylös:
PALJON tuhtia fairyvettä ja ruuvipenkki -> BLUPS .. sinne meni
PALJON tuhtia fairyvettä ja ruuvipenkki -> BLUPS .. sinne meni
Re: Pusla paikalleen?
Onko kellään tietoa mihin kannattaisi viedä auto PU-puslien vaihtoon . Menisi paikalleen kaikki etupäässä olevat metalleineen ja vaihteistopusla. Esim. westerlund ei osaa (tai ei oo vehkeitä). Moni noista on kyllä keskeltä halkaistu, mutta toisissa tarvitsee varmaan jotain pakotushärveliä.
edit: Löytyi jo hyvän olonen paikka, kiitos taas Mimmin!
edit: Löytyi jo hyvän olonen paikka, kiitos taas Mimmin!
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Heinä 02, 2008 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pusla paikalleen?
Joskus, jossakin kumipuslan asennuksessa olen hätäpäissäni käyttänyt sopivankokoista hylsysarjan hylsyä ja ruuvipenkkiä. Isompi hylsy takapuolelle ja öljytty (silikonisprayllä, jotkut kumilaadut voivat turvota öljyistä ja rasvoista) (tai kasteltu) kumipusla sitten työnnettiin toisen pienemmän hylsyn kanssa ruuvipenkin leukojen välissä paikoilleen. Hyvin onnistui. Jos rakenne ei mahdu, tai ole irroitettavissa ruuvipenkkiin, voi hylsyjä ehkä käyttää sitten auton alla asennuksessa apuna. Hätä keinot keksii.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07