Jyrkemmistä nokista
Jyrkemmistä nokista
Kuinka paljon jyrkemmillä nokilla voi saada tehoa? Jos on vakio turbo korotetuilla paineilla niin onko mitään hyötyä laittaa jyrkemmät nokat?
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Jyrkemmistä nokista
B202 nokat riittää helposti 500hv lukemiin ja vakiokoneesta et saa virinokilla muuta kuin tapettua alakierrosalueen.
Corvette C5
Re: Jyrkemmistä nokista
Työtoverini kehui että turbokoneeseen kannattaisi laittaa vastaavan koneen vapari version nokat. tiedä sitten mihin tämä perustuu mutta saa kuulemma paremmin tehoa irti.
eli jos 2.0t niin nokat siihen 2.0 16v :stä..
mene ja tiedä..
eli jos 2.0t niin nokat siihen 2.0 16v :stä..
mene ja tiedä..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: Jyrkemmistä nokista
Älä tomppa usko lihanleikkaajiaFamnium kirjoitti:Työtoverini kehui että turbokoneeseen kannattaisi laittaa vastaavan koneen vapari version nokat. tiedä sitten mihin tämä perustuu mutta saa kuulemma paremmin tehoa irti.
eli jos 2.0t niin nokat siihen 2.0 16v :stä..
mene ja tiedä..
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jyrkemmistä nokista
Entäs säädettävät nokka-akselit?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jyrkemmistä nokista
Marg3:lle sitä katsos minä ihmettelin myös että kaveri puhuu täyttä shaipaa mutta se siitä sitten
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jyrkemmistä nokista
>En oo auton suhteen nuuka, kunhan se on musta turbotonnari <
Tuo on ainakin totta
Tuo on ainakin totta
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jyrkemmistä nokista
Oisko niin että alavääntö paranee, ylävääntö huononee tolla virityksellä?Famnium kirjoitti:Työtoverini kehui että turbokoneeseen kannattaisi laittaa vastaavan koneen vapari version nokat. tiedä sitten mihin tämä perustuu mutta saa kuulemma paremmin tehoa irti.
eli jos 2.0t niin nokat siihen 2.0 16v :stä..
mene ja tiedä..
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Jyrkemmistä nokista
Virinokat voivat aiheuttaa vaikeuksia päästömittauksissa ja lisäksi vakioturbon kanssa et niitä ikinä muutenkaan tule tarvitsemaan.
IMHO
Paljon parempi vaihtoehto, jos haluat muutella koneen teho/vääntökäyrien paikkaa ja muotoa. Jotain voittaa, jotain menettää periaatteella. Nämä ovat kylläkin kätevät, jos esim. tulevaisuudessa mahdollinen korvausahdin ei ihan vastaa vakion mittoja yms.Firges9000 kirjoitti:Entäs säädettävät nokka-akselit?
IMHO
900C -86
Re: Jyrkemmistä nokista
Threadi vuoden vanha ja ajattelin kysyä oletko edelleen samaa mieltä?Japso kirjoitti:B202 nokat riittää helposti 500hv lukemiin ja vakiokoneesta et saa virinokilla muuta kuin tapettua alakierrosalueen.
Saabin kirein nokkalla on Dur: 254° ja nosto 8,65 mm, millä väljyksellä toi duraatio on mitattu en sitten tiedä? Ehkä löytyy mittauskortti näistä alkuperäisnokista jossain?
T5 alkuperäisnokilla on dur: 246° ja nostos sama 8,65 mm, eli vähän lisää duraatio saa vaihtamalla noi T5 nokat B202-nokkiin.
Seuraava edullinen vaihtoehto olisi sitten nokat hiotettu alkuperäisnokista, näillä duraatio: 268° ajoväljyksellä ja nosto 9,65 mm. Rauhallinen tyhjäkäynti ja hyvä alakierrosalue ei näillä omasta mieleni pitäisi tuottaa vaikeuksia samalla kun olisi mahdollista saada vähän lisäpotkua 5500 - 6000 rpm jälkeen jolloin ainakin oma koneeni vähän hyytyy.
Eri asia on sitten näiden nokkien elinikä ja kestävyys, onko kellään tiedossa miten saabin nokat ovat lämpökäsitelty valmistuksen jälkeen? Minkälainen elinikä olisi realistista odottaa uudelleen-hiotetusta nokka-akselilta?
Kuinka kovasti hydraulinostajat rupeavat valittamaan jos niiden on laajennettava 1,5 mm enemmän kuin vakionokilla on toinen kysymys, on tietysti täysin mahdollista korvata nostajien hydraulinen osa mekaanisella kiinteällä tangolla hiotettu oikeaan pituuteen mutta paljon työtä se toimenpide vaatisi eikä lopputulos tuo lisää hevosvoimia.
Niin, tässä oli vähän omia ajatuksia näin pitkäperjantailla.
Ei muuta sanottava kuin Sportti liigaan!
9-5 -00, Aero
Re: Jyrkemmistä nokista
Kyllä niillä B202 nokilla pääsee yli 500hv, tosin painetta joutuu käyttämään reilusti. Hiottuihin en koskisi, tuntuu nämä "laadukkaatkin" koneistamot tekevän mitä sattuu. Eri juttu sitten jos saa käsiinsä testatut ja taatusti toimivat. Nokkiin saa jonkinlaisen nitrauksen pintaan pyynnöstä. Nostajien liikerata kyllä riittää jos nosto kasvaa millin verran.
EXD.se on teettämässä omatuotantona Enem kopioita, hintakaan ei ole paha. Tuntuu vaan kestävän melkoisen pitkään.
Kotimaassa on saatu hyviä kokemuksia Enemin miedommista virinokista (268/9.6), tulevana kesänä tulee dataa myös 278/10.4 kepukoista.
EXD.se on teettämässä omatuotantona Enem kopioita, hintakaan ei ole paha. Tuntuu vaan kestävän melkoisen pitkään.
Kotimaassa on saatu hyviä kokemuksia Enemin miedommista virinokista (268/9.6), tulevana kesänä tulee dataa myös 278/10.4 kepukoista.
Corvette C5
Re: Jyrkemmistä nokista
Ei nyt ihan suoraan aiheeseen liity, mutta tonnareita ei ole kovin moni vissiin vaparina virittänyt? Ei sillä että itsekään kummemmin aikoisin .
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Jyrkemmistä nokista
En epäile, että nostajien liikerata ei riittäisi vaikka miten nokan nosto kasvaisi. Mietitytti enemmän mitä tapahtuisi jos asentaisi uudelleen hiottu nokka-akseli jossa "perus-ympyrä" (bascirkel ruotsin kielellä) on millin, kaks pienempi. Nostaja joutuu laajentamaan enemmän kuin suunniteltu, olen kyllä muutaman nostajan avannut ja pelivaraa näytti löytyvän.Japso kirjoitti:Kyllä niillä B202 nokilla pääsee yli 500hv, tosin painetta joutuu käyttämään reilusti. Hiottuihin en koskisi, tuntuu nämä "laadukkaatkin" koneistamot tekevän mitä sattuu. Eri juttu sitten jos saa käsiinsä testatut ja taatusti toimivat. Nokkiin saa jonkinlaisen nitrauksen pintaan pyynnöstä. Nostajien liikerata kyllä riittää jos nosto kasvaa millin verran.
EXD.se on teettämässä omatuotantona Enem kopioita, hintakaan ei ole paha. Tuntuu vaan kestävän melkoisen pitkään.
Kotimaassa on saatu hyviä kokemuksia Enemin miedommista virinokista (268/9.6), tulevana kesänä tulee dataa myös 278/10.4 kepukoista.
Onhan toki mahdollista saada paljonkin tehoa tuotettu alkuperäisnokilla. Sitähän on todistettu useamman kerrankin, mutta joutuu silloin käyttää korkeat paineet imu että pakopuolella jolloin materiaalin rasitukset ovat turhan kovilla tuotettuun tehon nähden.
Ja eihän sitä mahtava yli 600 Nm aikaan saatu vääntö 4000-4500 rpm kohdalla ole hyväksi voimasiirrolle ja pidolle. Aktiivisella ahtopainekäyrällä voi tämän piikin kai poistaa jollain lailla säätämällä ahtopainetta, parannettu hengitys korkealla kierroksilla olisi vaan hyvä saada aikaan, ja nokkien vaihto olisi mielestäni helpoin ratkaisu.
EXD:n nokka-akseleista niin niitä kai valmistetaan kiinassa ja eivät ole vielä tullut myyntiin eikä kukaan ole päässyt niitä kunnolla testaamaan. Voihan olla, että ne eivät oikein kestä. Joskus kiinatavaran laatu voi pikkasen vaihdella, toivottavasti ja luultavasti ne tulevat kestämän käyttöä mutta ei koskaan tiedä uusien tuotteiden kanssa.
T. Kenneth
9-5 -00, Aero
Re: Jyrkemmistä nokista
http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?english
Tuolta saa myös jotain nokkia ja oheistuotteita b201- ja b202-patoihin.
-Sami
Tuolta saa myös jotain nokkia ja oheistuotteita b201- ja b202-patoihin.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Jyrkemmistä nokista
Nojoo, kyllä se nostaja hanskaa myös sen pienennetyn perusympyränkin. Eihän siinä kun kokeilemaan niitä hiottuja nokkia, kovasti nuo on suosittuja hurreissa. Itse kyllä suosisin tunnetun valmistajan tekeleitä ja kiertäisin hiotut kaukaa. Ei ole ihan halpaa, mutta ainakin tietää mitä saa. EXD:n kamoista lie kannattaa odottaa ensimmäisiä käytännön kokemuksia.Ken-1 kirjoitti:En epäile, että nostajien liikerata ei riittäisi vaikka miten nokan nosto kasvaisi. Mietitytti enemmän mitä tapahtuisi jos asentaisi uudelleen hiottu nokka-akseli jossa "perus-ympyrä" (bascirkel ruotsin kielellä) on millin, kaks pienempi. Nostaja joutuu laajentamaan enemmän kuin suunniteltu, olen kyllä muutaman nostajan avannut ja pelivaraa näytti löytyvän.Japso kirjoitti:Kyllä niillä B202 nokilla pääsee yli 500hv, tosin painetta joutuu käyttämään reilusti. Hiottuihin en koskisi, tuntuu nämä "laadukkaatkin" koneistamot tekevän mitä sattuu. Eri juttu sitten jos saa käsiinsä testatut ja taatusti toimivat. Nokkiin saa jonkinlaisen nitrauksen pintaan pyynnöstä. Nostajien liikerata kyllä riittää jos nosto kasvaa millin verran.
EXD.se on teettämässä omatuotantona Enem kopioita, hintakaan ei ole paha. Tuntuu vaan kestävän melkoisen pitkään.
Kotimaassa on saatu hyviä kokemuksia Enemin miedommista virinokista (268/9.6), tulevana kesänä tulee dataa myös 278/10.4 kepukoista.
Onhan toki mahdollista saada paljonkin tehoa tuotettu alkuperäisnokilla. Sitähän on todistettu useamman kerrankin, mutta joutuu silloin käyttää korkeat paineet imu että pakopuolella jolloin materiaalin rasitukset ovat turhan kovilla tuotettuun tehon nähden.
Ja eihän sitä mahtava yli 600 Nm aikaan saatu vääntö 4000-4500 rpm kohdalla ole hyväksi voimasiirrolle ja pidolle. Aktiivisella ahtopainekäyrällä voi tämän piikin kai poistaa jollain lailla säätämällä ahtopainetta, parannettu hengitys korkealla kierroksilla olisi vaan hyvä saada aikaan, ja nokkien vaihto olisi mielestäni helpoin ratkaisu.
EXD:n nokka-akseleista niin niitä kai valmistetaan kiinassa ja eivät ole vielä tullut myyntiin eikä kukaan ole päässyt niitä kunnolla testaamaan. Voihan olla, että ne eivät oikein kestä. Joskus kiinatavaran laatu voi pikkasen vaihdella, toivottavasti ja luultavasti ne tulevat kestämän käyttöä mutta ei koskaan tiedä uusien tuotteiden kanssa.
T. Kenneth
Corvette C5