Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ilmeisesti kenelläkään ei ole tonnaria jossa takasumuvalojen tilalle olisi viritelty jarruvalot, ja rekisteriotteessa lukisi jotain outoa?
Liikenneministeriöltä tuli loistava vastaus kyselyyn mahdollisesta päätöksestä...
Juhani Hienonen, Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenneturvallisuusyksikkö kirjoitti:Autojen valojen määräykset on säännelty Euroopan unionin direktiiveillä, jotka on pantu kansallisesti täytäntöön LVM:n asetuksella n:o 1248/2002. Direktiivien taustalla on YK:n Eyroopan talouskomission ajoneuvoja koskevat ns. E-säännöt. Valojen asennuksesta erityisesti säädetään E-säännöllä 48. Tämä E-sääntö määrittää tarkoin, mitä valoja ajoneuvossa voi olla. E-säännön mukaan henkilöautossa voi olla vain ko. säännön kohdan 6.7.2 lukumäärän mukainen määrä jarruvaloja; kaksi varsinaista jarruvaloa sekä yksi erillinen (keskijarruvalo).
Enpä kovin jaksa uskoa että asetus vuodelta 2002 olisi ollut voimassa vuosina 1985-88 mihin haarukkaan todennäköisesti tämä takasumuvalojen muuttaminen jarruvaloksi osuu.

Vahva usko että näissä autoissa joissa muutos on tehty, löytyisi rekisteriotteesta maininta.
Ehkäpä kyseiset autot on Suomessa valmistettuja? Taikka mahdollisesti USA-malleja?
Eikö kenelläkään klubilaisella ole moista tehdasasenteista erikoisuutta?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Muistaakseni velipojan -89 CD tontussa ei ole takasumuvaloa....Tai tiedä sitten missä kohtaa se tarkalleen siinä takavaloissa pitäisi olla... :oops: :oops: CC mallissa sen nyt ainakin tunnistaa heti missä kohtaa on takasumuvalo ja missä ei.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Kuinkas monta jarruvaloa näissä sitten pitäisi olla? Satavarma en ole, kun en pääse tarkistamaan, mutta silti voisin vaikka vannoa, että cc:ssäni syttyy takana lisäjarruvalon lisäksi neljä tuikkua, kun painaa jarrua.. :roll:
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

saapasjalkakissa kirjoitti:Kuinkas monta jarruvaloa näissä sitten pitäisi olla? Satavarma en ole, kun en pääse tarkistamaan, mutta silti voisin vaikka vannoa, että cc:ssäni syttyy takana lisäjarruvalon lisäksi neljä tuikkua, kun painaa jarrua.. :roll:
Näin muistaakseni on tuossa jo osina olevassa CC:ssänikin aikoinaan ollut...Nyt tosiaankin on vaikea tarkistaa kun valot on irroitettu. :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Siis jos jarruvaloja on normimäärä niin mihin ihmeeseen cc:ssä on sitten tungettu ne sumarit? Hölmö kysymys, mutta en ole saanut sellaisia toimimaan, vaikka kaksilla valoillakin koitettu, polttimot tarkastettu ohjekirjan kanssa ja tutkittu.. Silti sumuvalon napista ei mitään tapahdu. Vai pitäiskö jompien kumpien toimia sekä sumareina, että jarruvaloina..? :oops:
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

saapasjalkakissa kirjoitti:Siis jos jarruvaloja on normimäärä niin mihin ihmeeseen cc:ssä on sitten tungettu ne sumarit? Hölmö kysymys, mutta en ole saanut sellaisia toimimaan, vaikka kaksilla valoillakin koitettu, polttimot tarkastettu ohjekirjan kanssa ja tutkittu.. Silti sumuvalon napista ei mitään tapahdu. Vai pitäiskö jompien kumpien toimia sekä sumareina, että jarruvaloina..? :oops:
Muistaakseni CC:ssä on sumarit molemmin puolin takaa katsottuna oikeassa alanurkassa takavaloa. Sellainen hieman eri kuvioinnilla oleva se heijastin pinta.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tuha kirjoitti:
saapasjalkakissa kirjoitti:Siis jos jarruvaloja on normimäärä niin mihin ihmeeseen cc:ssä on sitten tungettu ne sumarit? Hölmö kysymys, mutta en ole saanut sellaisia toimimaan, vaikka kaksilla valoillakin koitettu, polttimot tarkastettu ohjekirjan kanssa ja tutkittu.. Silti sumuvalon napista ei mitään tapahdu. Vai pitäiskö jompien kumpien toimia sekä sumareina, että jarruvaloina..? :oops:
Muistaakseni CC:ssä on sumarit molemmin puolin takaa katsottuna oikeassa alanurkassa takavaloa. Sellainen hieman eri kuvioinnilla oleva se heijastin pinta.
Siis uloimmissa alanurkissa :)

Polttimot ovat 21/5W
900C -86
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

ASTech kirjoitti:
Tuha kirjoitti:
saapasjalkakissa kirjoitti:Siis jos jarruvaloja on normimäärä niin mihin ihmeeseen cc:ssä on sitten tungettu ne sumarit? Hölmö kysymys, mutta en ole saanut sellaisia toimimaan, vaikka kaksilla valoillakin koitettu, polttimot tarkastettu ohjekirjan kanssa ja tutkittu.. Silti sumuvalon napista ei mitään tapahdu. Vai pitäiskö jompien kumpien toimia sekä sumareina, että jarruvaloina..? :oops:
Muistaakseni CC:ssä on sumarit molemmin puolin takaa katsottuna oikeassa alanurkassa takavaloa. Sellainen hieman eri kuvioinnilla oleva se heijastin pinta.
Siis uloimmissa alanurkissa :)

Polttimot ovat 21/5W
No niin se taisi olla....Ei pysty enää muistamaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Takasumuvalot uloimmissa alanurkissa, 21/4w, CD:ssä sama. 89 lähtien saa olla vain kuskinpuoleinen toiminnassa, ja 93 lähtien tais tulla pakolliseks, 1 tai 2kpl.
88 käyttöönotetuissa saa olla molemmat.

Sain viimein järkevämmän kuulosta sähköpostia LVM:n virkamieheltä, pitäis tietää päätöksen numero ja kuulemma joku AKEn häiskä tietäis paremmin näistä asioista.

Saapasjalkakissa: laita lumiharja penkin ja jarrupolkimen väliin ja käy tarkistamassa takavalot?
Alakulmien kirkkaammat valot pitäs erottua paremmin kun niissä on sisällä sellanen kupera "kromi"pintainen heijastin, ylhäällä jarruvaloilla ei sellasia kuuppia ole. Ja jos ulommat alakulmat on selkeästi kirkkaammat (21w) kuin sisemmät alakulmat (5w) jarrua painaessa niin on nuo extrajarruvalot minkä tiedot pitäs rekisteriotteessa lukea, vähintään "LM:n päätöksellä (numerosarja)". Tuo tekstirimpsu rekisteriotteesta olis saatava, jos sellainen on.

21/4W, BAZ 15d Sumutakavalot/takavalot sanoo
käyttöohjekirja M1989.
Polttimo sellanen kun pohjasta katsoo niin pitäisi olla noin 10 yli 9 ne sivuissa olevat piikit -(=)' (verrattuna 21/5w polttimoon joka on -(=)- näköinen alhaalta (BAY 15d)).
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mulla tuossa 88 käyttöönotetussa 89 vuosimallin CC:ssä tulee siis takasumuvalot napista painamalla päälle. KORJAAN: vain kuskinpuoleinen. Tehty 89 vuoden direktiivien mukaan, mutta kun käyttöönotto 88 ja käyttöönoton mukaan mennään niin saisin kytkeä vänkärinkin puoleisen takasumuvalon toimimaan.
Sumuvalot vain on täysin turhat ainakin täällä missä ehkä 2 päivänä vuodessa on sumua niin että etusumuvaloja voisi tarvita 10m matkalle, ja kun ei ole pakko ajaa esim. lumipyryssä niin jätän ajamatta ja olen vaikka kotona. Ei vain tarvitse etu- eikä takasumuvaloja.
Haluaisin Saabiini ennemminkin jarruvalot, koska 4 kirkasta pistettä erottuu huomattavasti paremmin kuin 2 pistettä jarrutustilanteessa -> parantaa liikenneturvallisuutta (paitsi jos perässä tulee sokea kuski).
Tuon päätöksen numeron kun saisi, niin jostakin kirjaamosta/arkistosta voisi saada kopion lapusta jossa on tieto koskeeko tuo päätös koko mallisarjaa, yksittäistä mallivuotta vai yksittäistä autoa, ja tuota päätöstä voisi käyttää perusteluna muutoksen hakuun AKElta.
AKElta ei ole vielä kuulunut mitään kun olen hakemuksen täyttänyt netissä valojen muuttamista varten. Eli voisin vielä ehtiä soittaa rimpauttaa ja kysyä onko edes luettu vielä, jos ei niin voisin pyytää lisäämään tuon päätöksen numeron hakemukseen.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saab 9000 ja takasumuvalo jarruvalona, LM:n päätös?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Oli muuten tullu lisää vastausta kyselyyn, kun vastasin edelliseen vastaukseen, hieman aihepiiriä tarkentaen.
Juhani Hienonen, Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenneturvallisuusyksikkö kirjoitti:Jos tällainen poikkeuslupa on 80-luvulla myönnetty, tulisi olla tiedossa luvan numero, jolloin se olisi ministeriön kirjaamon kautta haettavissa valtionarkistosta. Luvan ehdoista riippuu, voidaanko sitä soveltaa jälkikäteen vai onko se myönnetty vain valmistajalle tiettyyn sarjaan autoja. Joka tapauksessa poikkeusluvan yleisenä saannin edellytyksenä on, että nyt tarkoitetun auton tulisi olla kyseistä vuosimallia, jos lupa on myönnetty koko vuosimallille. Jos sitä vastoin nyt tarkoitetulta autolta on vaadittu sumuvalot, niitä ei voi muuttaa jarruvaloiksi. Ja jos autossa ei ole kolmatta jarruvaloa, lisävaloksi tulisi se asentaa eikä kahdentaa varsinaisia jarruvaloja.
Niin, ennen 1993 tietenkään ei vaadittu takasumuvaloja, ne olivat vapaaehtoiset.
Toisaalta tässä ei virkamies näe hyötyä 4 jarruvaloa vs 3 jarruvaloa. Itselleni tuo on itsestäänselvyys: takasumuvalojen polttimoille järkevää käyttöä sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.
Jos ei neljää jarruvaloa näe niin on se kumma. En nimittäin halua että kukaan rysäyttää autoni perään, sellaista voi katsella noista amerikkalaisista poliisivideoista päivittäin.
Vastaa Viestiin