9000t -87 ja väsähtänyt luonne
9000t -87 ja väsähtänyt luonne
Vakio moottori kyseessä. Laitettu APC boxi ja nyt janottaisi ahtojen nosto tai muu vastaava tehonlisäys.
Hyllyssä olisi valmiina mitsun TD04-12t, mutta tämän soveltuvuudesta sabiskaan ei tietoa.
Mitäs kaikkea kivaa tolla APC boxilla voi tehdä? Ilmeisesti ainakin ruiskutus aikaa voi säätää ja ahtopaineen ylärajaa?
Paljonko vakio moottoriin uskaltaa ilmaa työntää?
Onko puristusten lasku ainoa oikotie onneen?
Kertokaan jotain kivoja modeja tohon reppanaan, kun tuntuu että volvot tunkee ohi motarilla...
Ainakin DB on ihan paska ja ilmeisesti ilmansaantiakin voisi parantaa suodattimelta??
Hyllyssä olisi valmiina mitsun TD04-12t, mutta tämän soveltuvuudesta sabiskaan ei tietoa.
Mitäs kaikkea kivaa tolla APC boxilla voi tehdä? Ilmeisesti ainakin ruiskutus aikaa voi säätää ja ahtopaineen ylärajaa?
Paljonko vakio moottoriin uskaltaa ilmaa työntää?
Onko puristusten lasku ainoa oikotie onneen?
Kertokaan jotain kivoja modeja tohon reppanaan, kun tuntuu että volvot tunkee ohi motarilla...
Ainakin DB on ihan paska ja ilmeisesti ilmansaantiakin voisi parantaa suodattimelta??
Viimeksi muokannut Pakoputki, Ma Huhti 21, 2008 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
Heti alkuun kannattaa tarkistaa bypass-venan kunto ja tarvittaessa uusia se. Ahtojen nosto joko APC:tä modaamalla, ohjeita tähän mm. http://www.900aero.com tai rajapainevenalla (esim. Wilkerson) maksimissaan 1.2bar tuntumaan, bensalastu LH:n purkkiin (foorumilta taatusti löytyy myyjiä, ostoilmoitusta kehiin), 3" downpipe, vakiohyrrällä loppupätkällä ei ole muuta kuin esteettistä vaikutusta. Lämpimämpiä kelejä ajatellen keulille kiinacooleri, Saksasta alle 100€+kulut ja imupuolelle imukotelon muokkausta repimällä se trumpettiputki pois rengaskotelosta ja isontamalla imuaukkoa. Noiden muutoksien jälkeen saa olla melkoisen ripeä homosoffa, jos meinaa motarilla pyrkiä ohi.
Foxbody turbo
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
12t kuulostaa melko pieneltä. TD04-15t alkaa olla ensimmäisiä mitä kannattaa vakioahtimen tilalle vaihtaa, eikä sekään merkittävästi isompi ahdin ole.Pakoputki kirjoitti: Hyllyssä olisi valmiina mitsun TD04-12t, mutta tämän soveltuvuudesta sabiskaan ei tietoa.
APC:lla ohjataan ahtoja (mm. juuri ylärajaa ja muuta). Ruiskutuksen APC ei liity mitenkään eikä siis ruiskutusaikoja voi säätää.Pakoputki kirjoitti: Mitäs kaikkea kivaa tolla APC boxilla voi tehdä? Ilmeisesti ainakin ruiskutus aikaa voi säätää ja ahtopaineen ylärajaa?
Niin paljon kuin saat sinne bensaa että AFR säilyy järkevänä.Pakoputki kirjoitti: Paljonko vakio moottoriin uskaltaa ilmaa työntää?
Ei, lähinnä viimeisin konsti kun kaikki muukin on mennyt pieleen. Turhaa touhua, ei tarvetta laskea puristuksia jos asiaa pitää kysyä täällä.Pakoputki kirjoitti: Onko puristusten lasku ainoa oikotie onneen?
Juu, ja myös noiden välistä hengitystä voi ja kannattaa parantaa.Pakoputki kirjoitti:Ainakin DB on ihan paska ja ilmeisesti ilmansaantiakin voisi parantaa suodattimelta??
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
Hankintalistan ensimmäisten joukossa voisi olla tuo 3" DB ja ilmansaanti muutos imupuolelle!
Mikä on tämä "bensalastu" LH boksii?
Mikäli ymmärsin oikein niin APC ei siis sotkeudu seos-suhteeseen millään lailla, ei edes lambdakorjauksella vaan nostaa vain ahtopainetta ja sytytys on sillä muutettavissa?? Mielenkiintoinen laite kun saman homman voi käsittääkseni tehdä vakio boxillakin, mutta mutta...EI siinä mitään.
Tämä LH-lastu kuulostaa asialliselta, mutta jääkö vakiosuuttimet pieneksi jos ruttaa koneeseen 1.2bar ilmaa sisälle?
Mikä on tämä "bensalastu" LH boksii?
Mikäli ymmärsin oikein niin APC ei siis sotkeudu seos-suhteeseen millään lailla, ei edes lambdakorjauksella vaan nostaa vain ahtopainetta ja sytytys on sillä muutettavissa?? Mielenkiintoinen laite kun saman homman voi käsittääkseni tehdä vakio boxillakin, mutta mutta...EI siinä mitään.
Tämä LH-lastu kuulostaa asialliselta, mutta jääkö vakiosuuttimet pieneksi jos ruttaa koneeseen 1.2bar ilmaa sisälle?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
nusnus, Downpipe = DP.
Bensalastu on se keraaminen lutikka jossa on monta jalkaa johon on tallennettu ruiskun asetukset, eli se Softa. Viritettäessä tärkeintä osaa näistä asetuksissa näyttelee (kiihdytys)rikastusasetukset sekä bensakartta. Laita osaostofoorumille ilmoitus "O: LH2.2-virilastu".
APC ei sotkeudu bensaan, eikä myöskään kipinään. APC säätää vain ja ainoastaan ahtopainetta vallitsevan ahtopaineen, kierrosluvun ja nakutustiedon perusteella (sekä jarrupolkimen kytkimen perusteella, ja muita pikkujuttuja, haku kertoo). Mutta APC säätää siis ko. autossa vain ahtopainetta ja on täysin itsenäinen järjestelmä.
Jos sulla on APC:ta jo ropattu ja paineet on yläkierroksillakin 1.2bar niin kyllä ne viritykset melkein alkaa olla sitten jo siinä näillä palikoilla.
Vakiosuuttimet riittää vissiin juuri ja juuri vakioturbon kanssa noilla paineilla. Tuo 1.2bar onkin sitten melkein muutenkin vakioahtimen ja muiltakin osin vakiokokoonpanon järkevät maksimipaineet.
Bensalastu on se keraaminen lutikka jossa on monta jalkaa johon on tallennettu ruiskun asetukset, eli se Softa. Viritettäessä tärkeintä osaa näistä asetuksissa näyttelee (kiihdytys)rikastusasetukset sekä bensakartta. Laita osaostofoorumille ilmoitus "O: LH2.2-virilastu".
????Mielenkiintoinen laite kun saman homman voi käsittääkseni tehdä vakio boxillakin, mutta mutta...EI siinä mitään.
APC ei sotkeudu bensaan, eikä myöskään kipinään. APC säätää vain ja ainoastaan ahtopainetta vallitsevan ahtopaineen, kierrosluvun ja nakutustiedon perusteella (sekä jarrupolkimen kytkimen perusteella, ja muita pikkujuttuja, haku kertoo). Mutta APC säätää siis ko. autossa vain ahtopainetta ja on täysin itsenäinen järjestelmä.
Jos sulla on APC:ta jo ropattu ja paineet on yläkierroksillakin 1.2bar niin kyllä ne viritykset melkein alkaa olla sitten jo siinä näillä palikoilla.
Vakiosuuttimet riittää vissiin juuri ja juuri vakioturbon kanssa noilla paineilla. Tuo 1.2bar onkin sitten melkein muutenkin vakioahtimen ja muiltakin osin vakiokokoonpanon järkevät maksimipaineet.
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
No hemmetti sitähän on taas tultu kirjoitettua ihan mitä sattuu...
Eihän tossa autossa ole edes lambda-ohjausta!!
No nyt kuitenkin hakemaan ahtomittaria ja bleedi venttiiliä että tiedän vähän missä mennään.
Eli käytännössä tosta APC boxista ei pysty lisäämään soppaa millään tavalla. Eikä edes jos naku-anturi huomaan nakutusta.
Tämä LH2.2-virilastu hoitaa bensapuolen saantia? Sellainen siis seuraavaksi!
Eihän tossa autossa ole edes lambda-ohjausta!!
No nyt kuitenkin hakemaan ahtomittaria ja bleedi venttiiliä että tiedän vähän missä mennään.
Eli käytännössä tosta APC boxista ei pysty lisäämään soppaa millään tavalla. Eikä edes jos naku-anturi huomaan nakutusta.
Tämä LH2.2-virilastu hoitaa bensapuolen saantia? Sellainen siis seuraavaksi!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
APC huomaa kyllä nakutusanturin kautta nakutuksen, mutta ei välttämättä pysty tekemään ~mitään, riippuu miten asennat bleedin. APC-boksia voi muokata antamaan vakiota enemmän ahtoja, tässä ratkaisussa ahtopainerajoitus nakutuksen sattuessa toimii.Pakoputki kirjoitti:Eli käytännössä tosta APC boxista ei pysty lisäämään soppaa millään tavalla. Eikä edes jos naku-anturi huomaan nakutusta.
Ostoilmoituksesi viestiosassa kirjoitat etsiväsi DP:tä 9000i-autoon. 9000 i tarkoittaa turbotonta ruiskumallia, sen pakoputken alkukäyrä ei ole yhteensopiva turbomalliin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
Eli kannattaa siis avata APC ja sitä kautta "rajata" ahtopaine jonnekkin 1.2 tuntumaan. Mitä hyötyä saavutan tällä menetelmällä, jos kerran APC ei voi rikastaa seosta jos se menee laihalle?jus kirjoitti:APC huomaa kyllä nakutusanturin kautta nakutuksen, mutta ei välttämättä pysty tekemään ~mitään, riippuu miten asennat bleedin. APC-boksia voi muokata antamaan vakiota enemmän ahtoja, tässä ratkaisussa ahtopainerajoitus nakutuksen sattuessa toimii.Pakoputki kirjoitti:Eli käytännössä tosta APC boxista ei pysty lisäämään soppaa millään tavalla. Eikä edes jos naku-anturi huomaan nakutusta.
Ostoilmoituksesi viestiosassa kirjoitat etsiväsi DP:tä 9000i-autoon. 9000 i tarkoittaa turbotonta ruiskumallia, sen pakoputken alkukäyrä ei ole yhteensopiva turbomalliin.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
APC pudottaa ahtopaineen peruspaineille (vakiona n. 0.4bar) nakutusta havaitessaan magneettiventtiilin avulla.Pakoputki kirjoitti:Eli kannattaa siis avata APC ja sitä kautta "rajata" ahtopaine jonnekkin 1.2 tuntumaan. Mitä hyötyä saavutan tällä menetelmällä, jos kerran APC ei voi rikastaa seosta jos se menee laihalle?jus kirjoitti:APC huomaa kyllä nakutusanturin kautta nakutuksen, mutta ei välttämättä pysty tekemään ~mitään, riippuu miten asennat bleedin. APC-boksia voi muokata antamaan vakiota enemmän ahtoja, tässä ratkaisussa ahtopainerajoitus nakutuksen sattuessa toimii.Pakoputki kirjoitti:Eli käytännössä tosta APC boxista ei pysty lisäämään soppaa millään tavalla. Eikä edes jos naku-anturi huomaan nakutusta.
Ostoilmoituksesi viestiosassa kirjoitat etsiväsi DP:tä 9000i-autoon. 9000 i tarkoittaa turbotonta ruiskumallia, sen pakoputken alkukäyrä ei ole yhteensopiva turbomalliin.
Foxbody turbo
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
No mitäs tämä minun punainen ihmelaatikkoni sitten tekee jolla korvasin mustan kuskin penkin alla??
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
Vm 87 autossa ei ole mitään bokseja kuskin penkin alla. Jos autosi on vm. 88, niin vaihdoit mustan vakiomallisen APC-boksin tilalle virimallin APC-boksin, jolla pitäisi saada hiukan vakion 0.8 max huippuahtoja enemmän paineita. Jos ei toimi edes vakion vertaa, lienee syytä laittaa auto ensin kaikin puolin hyvään peruskuntoon ja sitten vasta miettiä niitä virityksiä.Pakoputki kirjoitti:No mitäs tämä minun punainen ihmelaatikkoni sitten tekee jolla korvasin mustan kuskin penkin alla??
Auton oman ahtomittarin kuuluu nousta kovassa vedätyksessä yli keltaisen alueen puolivälin ja moottorijarrutuksessa reilusti valkoisen puolelle. Jos paineet nousee hädin tuskin keltaisen puoliväliin, mennään peruspaineilla (vakiona 0,4 bar). Punaisella boksilla paineet pitäisi jo käydä punaisen puolella tai ainakin lähellä keltaisen ja punaisen rajaa.
Vakiokuntoisen toimivan 87-tontun mittari näyttää noin:
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Ylipainekatkaisijan katkaisurajalla 1,15 bar näyttää minulla näin:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 15bar.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
Joo no auto nyt on mitä on ja ajettu sillä on jo 350tkm eli vasta sisäänajo tehty.
Ihan vakionahan toi ahtomittari nouseen noille samoille asteille kun sinullakin. Auto toimii teknisesti ihan hyvin, mutta enemmän luulen johtuvan perseestäni tämä tehottumuuden tunne. On kankku jo tottunut 700kg/300hp kulkineisiin joten ihan samalla viivalla ei tämä tonnikalaleipä paini.
No joka tapauksessa.
Nyt on:
- bensalastu tilattu
- kartio vilsu vaihdettu
- APC Red-box paikalla
- DP tuloillaan
- hukkiksen letku vedetty todella rohkeasti ja tyhmästi nippusiteellä lyttyyn
- Numeromallinen ahtomittari lisätty komentokeskukseen
Alkaa jo vähän liikahtamaan kun puolella kaasulla varovasti koittaa polkasta. Jaksaisi nyt odottaa maanantaihin asti ennenkuin joku paikka sanoo KLANK...
Mitäs sitten tehdää kun DP on vaihdettu ja bensan saanti on turvattu...Laitetaanko sitten lisää PA-painetta ja lisää ahtoja?
Nyt liikahtaa viisari jossakin 1.2 tietämillä kun varovasti polkaseen 3-vaihteella!
Ihan vakionahan toi ahtomittari nouseen noille samoille asteille kun sinullakin. Auto toimii teknisesti ihan hyvin, mutta enemmän luulen johtuvan perseestäni tämä tehottumuuden tunne. On kankku jo tottunut 700kg/300hp kulkineisiin joten ihan samalla viivalla ei tämä tonnikalaleipä paini.
No joka tapauksessa.
Nyt on:
- bensalastu tilattu
- kartio vilsu vaihdettu
- APC Red-box paikalla
- DP tuloillaan
- hukkiksen letku vedetty todella rohkeasti ja tyhmästi nippusiteellä lyttyyn
- Numeromallinen ahtomittari lisätty komentokeskukseen
Alkaa jo vähän liikahtamaan kun puolella kaasulla varovasti koittaa polkasta. Jaksaisi nyt odottaa maanantaihin asti ennenkuin joku paikka sanoo KLANK...
Mitäs sitten tehdää kun DP on vaihdettu ja bensan saanti on turvattu...Laitetaanko sitten lisää PA-painetta ja lisää ahtoja?
Nyt liikahtaa viisari jossakin 1.2 tietämillä kun varovasti polkaseen 3-vaihteella!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
Joopa joo...
LH2.2 laitettu paikoilleen ja ahdot siinä 1.1 lämä tiskissä, mutta kysymys kuuluu miksi helvetissä ahdot ei nouse 1.1 yli vaikka ruttaan bleedin kiinni?? Bleedi on hukkaportin letkun välissä niin, että saan sen kokonaan suljetua??
Alkaako pakopaine raottamaan porttia auki?
PA-rajasäädin myös rutattu piukkaan...
Hommasin toisen tonnarin pakosarjan johon sitte olis tarkotus sovitella ulkoista porttia, kun uudessa ahtimessa ei sellaista ole. Siivet = imu 50mm pako 60mm ja pakopesä 10
http://kuvablogi.com/blog/5690/13/
Aquamist melkein asennettu (suihkusuutin ja säiliö puuttuu) ja 3" DP laippa on hommattuna tohon ahtimeen!
LH2.2 laitettu paikoilleen ja ahdot siinä 1.1 lämä tiskissä, mutta kysymys kuuluu miksi helvetissä ahdot ei nouse 1.1 yli vaikka ruttaan bleedin kiinni?? Bleedi on hukkaportin letkun välissä niin, että saan sen kokonaan suljetua??
Alkaako pakopaine raottamaan porttia auki?
PA-rajasäädin myös rutattu piukkaan...
Hommasin toisen tonnarin pakosarjan johon sitte olis tarkotus sovitella ulkoista porttia, kun uudessa ahtimessa ei sellaista ole. Siivet = imu 50mm pako 60mm ja pakopesä 10
http://kuvablogi.com/blog/5690/13/
Aquamist melkein asennettu (suihkusuutin ja säiliö puuttuu) ja 3" DP laippa on hommattuna tohon ahtimeen!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: 9000t -87 ja väsyhtänyt luonne
No niin...ensiviikolla olisi tarkoitus ruvata asentelemaan uutta ahdinta ja pakosarjaa johon nyt liitetty erillinen hukkaportti. DP:tä varten on hankittu 2kpl 3" 90ast. kurvia joista se sitten väännetään.
Kysymys kuuluu...Kuinka pitkälle vakio suuttimet riittävät? Jos polttoaineen painetta nostaa, kun ei isompia suuttimia ole? Ilmeisesti aeron on vähän isommat?
Vielä ei ole massia laajakaistaa laittaa, niin menee perse tuntumalla...
Kysymys kuuluu...Kuinka pitkälle vakio suuttimet riittävät? Jos polttoaineen painetta nostaa, kun ei isompia suuttimia ole? Ilmeisesti aeron on vähän isommat?
Vielä ei ole massia laajakaistaa laittaa, niin menee perse tuntumalla...
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?