Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Eli "ammatti-henkilöiden" ja kokeneiden Saabistien tietoa sekä vahvistusta kaivattaisiin Saab 9000 2,3T CSE:n osalta.
1. Vakionopeussäätimen toiminnasta:
Kun Vakionopeussäädin on päällä = ON-asento, niin ahtaako
ns. peruspaineilla eli käyttäytyy hieman mopomaisemmin ja kiihtyy huomattavasti heikommin kuin normaalisti?
Niin, ja tuleeko kaikki paineet käyttöön vakionopeussäätimen ollessa vasta TIP- tai OFF-tilassa?

2. Käykö punainen DI-kasetti esim. -88 9000 2.0 turbo CD:stä
allekirjoittaneen -94 9000 CSE 2,3 T:hen (jossa tällähetkellä punainen DI-kassu originaalinakin paikoillaan).?
Ovatko liitinosat ym. täysin yht.sopivia jne.?
Vai onko eri vuosimallien tonnareiden punaisilla DI-kaseteilla jotakin eroa?

Nimimerkillä: vakionopeussäätimen ON-asentoon unohtanut :P
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

1.
Vaikka poikkeavaakin tietoa foorumilla on esitetty, niin ainakin minun -96 2,3TA ahtaa ihan normaalisti vakkari päällä.
Paineet menee punaisen rajalle ja automaatti pykältää pienemmälle, jos vaan on tarvetta.

2.
Di-kasetit (punaiset) ovat keskenään muuten samanlaisia, mutta jossainvaiheessa niiden sähköliitäntä muuttui.
Jos liitin ulkonäöllisesti samanlainen ovat kasetit identtisiä.

Aha, Mimmi kerkesi ennen, mutta tieto kohtaan 1. on erilainen :D
En tiedä onko tuo automaatti merkitsevä tekijä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ahtaahan se täysillä ON-asennossakin, mikäli vakkari ei ole aktivoituneena eli "päällä".
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Yleisimmin tätä "täysahtamista" väitetään, valitettavasti minulla ei sitä tee cruisen päälläollessa, vaikka länttäisin kaasun pohjaan.
Vaikka cruise ei ole aktivoituneena? Siis pelkästään nappi ON-asennossa niin eikö ahda kuin peruspaineilla??
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Kiitos todella pikaisista asiantuntevista vastauksistanne :D
Mimmille, MacTurbo:lle ja Tri-Lo:lle
Ja myöskin eri näkökulmista/ominaisuuksista...

Minulla siis lienee aivan samanlainen ominaisuus omassa tonnarissani joka malllia -94 2,3T CSE ja Trionic5 myöskin kuin Mimmilläkin omassa tonnarissaan.
Cruisen ON-asennossa tai päälläollessa ahtaa vain peruspaineilla vaikka kaasua painaisikin.
PS. Huomenna tulee sekin sitten taas testattua kun pääsee takaisin auton isolla A:lla puikkoihin :wink:

Tuosta punaisesta DI-kasetista sen verran, että ainakin ulkoapäin näyttävät olevan samanlaisia, vaikka tuon 88 mallin turbiini CD:ssä näyttää kasetin liitin olevan vain valkoinen, kun minun CSE:ssä se on musta jossa punainen lukitsinkappale....
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

eeroolli kirjoitti: Minulla siis lienee aivan samanlainen ominaisuus omassa tonnarissani joka malllia -94 2,3T CSE ja Trionic5 myöskin kuin Mimmilläkin omassa tonnarissaan.
Cruisen ON-asennossa tai päälläollessa ahtaa vain peruspaineilla vaikka kaasua painaisikin.
Tuota en kyllä tajua, varsinkaan -94:ssa.. :?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minäkään en ymmärrä tuota eroa ahtamisessa, ellei se sitten johdu tuosta automaatti/manuaali vaihteistosta.

Mutta täytyy olla onnellinen, mulla lähtee kuin hauki kaislikosta oli cruise aktiivinen tai ei :P
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Boiga »

kyllä mulla ahtaa -96 vuosimallin tonnari aero täydet, oli vakkarin viiksi missä asennossa tahansa. ja vaikka olis vakkari päällä ja siitä länttää kaasua niin ahtaa täydet. molemmilla bokseilla (stage boxi sekä vakio). ja autohan on manuaali.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Boiga kirjoitti:kyllä mulla ahtaa -96 vuosimallin tonnari aero täydet, oli vakkarin viiksi missä asennossa tahansa. ja vaikka olis vakkari päällä ja siitä länttää kaasua niin ahtaa täydet. molemmilla bokseilla (stage boxi sekä vakio). ja autohan on manuaali.
Samanlaisia kokemuksia täälläkin manuaalivaihteisista -93-94 Aeroista sekä -95 2.3T:stä, sekä -91 2.3T automaateista.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Nyt alkaa kieltämättä kiinnostaa onko noissa ohjauksissa tosiaan jotain eroa, vai onko noissa "ahtamattomissa" joku toistaiseksi diagnosoimaton vika?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

-96 tonnari täälläkin ahtaa asennossa kuin asennossa täydet ja myös kun vakkari päällä ja länttää kaasun.

alunperin lpt joten vakio boksista ei tietoa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulla ahtaa täysillä molemmat tonnarit riippumatta cruisen asennosta. Aero on varustettu TCS:llä.
Aerossa ahtaa vieläpä niin, että hirvittää 8O silloin kun painan RESSUMEA ja vitonen on päällä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja Jope »

Minulla myös ahtaa täydet oli sitten cruisessa virrat vain päällä tai vaikka nopeudenpito aktivoitunakin.

Peräkärry perään, cruisesta nopeus asettaen ja kohti ylämäkeä, niin heilahtaa iloisesti viisari sinne, mihin Trionic paineita rajoittaa.

CSE M96.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Vakionopeudensäätimestä kysymys: miksiköhän tuossa allekirjoituksen mukaisessa tonnarissa "tipahtaa" tai "väsähtää" cruise silloin tällöin pois päältä? Tipahtamisen jälkeen kulutusmittari näyttää puuta heinää.

Vika ei koskaan esiinny "kylmänä" eli pelaa startin jälkeen aina jonkin aikaa (aika ja kilometrit vaihtelevat) ja sitten tipahtaa pois pelistä.

Luulisi, että mikäli syynä olisi alipaineletku, esiintyisi vika aina. Vai :?: Olisikohan syynä alipainepumppu?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pari kysymystä 9000: vakionopeussäätimestä ja DI-kasetista

Viesti Kirjoittaja puu »

Meikäläisen vanha '89 CD 2.0T teki niin, että cruise on-asennossa ahtoi vaan peruspaineille. Sitten kun polkaisi kaasua, niin meni muutaman sekunnin peruspaineilla, ja sitten antoi ahtaa vasta olan takaa. Eikä siis cruise kuitenkaan tuolloin tipahtanut pois päältä.

Jos sitten kytkimestä otti cruisen pois päältä, niin ahtoi heti normaalisti.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin