nykiminen 1barin huiteilla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Joopajoo.
Pähkäilyä,
noin viikon-pari on sellainen ongelma ilmennyt tonnarissa, että moottoritienopeuksissa, kun lähtee esim. ohitukseen kiihdyttämään, niin tuossa 0,9barin jälkeen alkaa sellainen soutava nykiminen, vähän niinkuin bensansyöttöä yrittäis katkoa. yrittää ahtaa yli 1, mutta tipahtaa aina takas siihen 0.9 ja taas yrittää ylös jne. Mankkuvenan merkkivalon mukaan alkaa vasta availemaan noilla nurkilla. Ennen vian(?) ilmentymistä ahtoi nätisti tuonne 1,2 bariin, josta pudotti sitten kovemmilla kierroksilla tuohon 0,9 pintaan ja piti siinä. Vetää kyllä ihan nätisti tuonne nykimiseen asti :lol:

Bensanpaineen rajakatkaisin (vaimikäsenytoli) jalkotilassa on ruuvattu ajat sitten tappiin, eli sinne jonnekkin 1,2-1,3 bar tienoille, voisko se reistailla, vaikka onkin jo täysin tapissa.

ahtomittarina VDO:n mittari, joka on tuon auton oman mittarin kanssa aika synkassa.

Bensapumppu vaihdettu syksystä, eli ei vikaa siinä. Onko bensanpaineen säätimellä tässä syytä, vai loppuuko vaan kakku kesken?
Startatessa muuten haisee bensa, varsinkin kun kylmänä starttailee, liittyykö se tuohon bp-säätimeen, jos on vaikka finaalissa, niin eikös se tarjoa koko ajan täysiä bensanpaineita..
Viimeksi muokannut Jukkis, Ti Maalis 25, 2008 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki sytkäosat kunnossa? Tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Tulpat vaihdettu joku tuhatta km. sitten, mutta enpäs oo esim. pyörijää ja kantta vilkuillukkaan ihan äsken. Täytyypi siis ottaa työn alle sytkäpuoli heti kun pääsee johonkin halliin.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Sanoit noin: Bensanpaineen rajakatkaisin (vaimikäsenytoli) jalkotilassa on ruuvattu ajat sitten tappiin, eli sinne jonnekkin 1,2-1,3 bar tienoille, voisko se reistailla, vaikka onkin jo täysin tapissa.

Ettet vain tarkoita tuota ahtopaineen rajakatkaisijaa.
Yritin säädellä sitä painemittarin ja painepumpun avulla.
Kun paine nousi yli 1,25 alkoi tuo kytkin värähdellä, siis kytki ja katko yhtenään.
Ohitin tuon kytkimen kokonaan, ei pätki enää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Juu ahtopaineen rajakatkaisija juurikin, jalkotilassa kuskin puolella. Otan tuonkin tutkintaan, jahka vaihtelen joka tapauksessa johdot ym ensin, katsotaan sitten auttoiko. Bougin johdot täytyy jostain jäljittää, ilmeisesti esim. motonetin "saab-alkuperäinen" johto ei oo sama-- olikohan AD:lla tai jossain noita bougeja. Noh, etsivä löytää. Semminkin kun "vajaatehoisella" tympii ajella :lol:
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Päivitelläänpäs,
eli bougin johdot, uus pyörijä ja virranjakajan kansi, kustansi yhteensä jotain päälle 50 erkkiä, oli muuten tämän kevään paras sijoitus tähän mennessä :lol:

Auto toimii taas kuten pitääkin. Alkuperäiset johdot oli ilmeisesti tosiaankin auton ikäiset, koskapa niissä oli mm. johdotusnumerot "stanssattu" itse johtoihin.
Starttaus parani, tyhjäkäynti tasoittui, ja piikkipaineet on "kohdillaan". Täytynee jopa ruuvata vähän alaspäin 8)

Suosittelen kaikille kanssaSaabisteille investoimaan uusin tulpanjohtoihinkin välillä, varsinkin jos kalustolla alkaa olemaan yhtä paljon ikää kuin allekirjoittaneen jäänmurtajalla. :mrgreen:

niin ja sen Bougicord tonnariin passaavan sarjan osanumero on: 6522
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Mulla on kanssa sama ongelma tonnarissa, että kun kierrokset nousee siihen neljän tonnin hujakoille ja alkaa siitä kiihdyttää ylöspäin (moottoritie kiihdytykset esim.) alkaa auto nykimään tuollein soutavasti. Erillistä ahtopaine mittaria ei autossa ole, joten en tiedä missä ahdoissa liikutaan, mutta mittariston oma ahtomittari näyttää tappiin ja sitten tippuu taas punasen rajalle ja sitten taas tappiin samalla kun auto soutaa. Todella ärsyttävää nykimistä.

Voisko vika olla tulpissa, kun tossa edeltäneessä esimerkkitapauksessa niitä oli vaiheltu. Autossa on suorasytytys, ja se punanen sytytyskasetti koneen päällä on vaihdettu metro autossa suunnileen vuosi sitten. Mistä muualta vikaa vois lähtee ettimään?
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos menee tappiin asti eli punaisen loppuun, niin auto on kyllä viritetty tai magneettiventtiili rikki. Miten on siis viritetty? Punaisen loppu on yleensä jo lähempänä 1,5 bar eli aika isoista ahtopaineista jo puhutaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Mä en tiedä miten sitä on viritetty. Auto on aika uus mulle. Tosa kun kävin kokeilee taas, ni kun kiihdytti sinne ylös rauhallisemmin eikä nostanut ahtoja se ei nykiny tai tekis sitä paljon kesymmin. Mistä mä voisin löytää sen venttiilin ja miten tarkistan et se on kunnossa. Ei haittaa yhtään vaikka sitä ei tartteis puolentois baarin ahdoilla ajaa, mut et se nykiminen loppuis! Voisin ite veikata et joku tollanen katkasija/venttiili siinä saattais olla, kun se on sellasta on/off retkutusta.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattaa olla sitten että vetää ylipainekytkimelle asti paineet jolloin syöttö katkeaa kunnes paineet laskee taas rajan alle.

Magneettiventtiili löytyy jäähdyttimen vierestä, 3 letkua ja sähköjohto. Sitä voi koittaa varmaan CRC:llä putsailla mutta varsin usein nuo hajoaakin. Toimivuuden siinä suhteessa voi testata nyppäämällä sähköjohton siitä irti, jos vieläkin ahtaa reilusti enemmän kuin keltaisen puoliväliin niin venttiili on rikki (tai sitten hukkaportti jumittaa kiinni joka on epätodennäköisempää). Lopuksi voi vielä verrata johto irti ahtamista siihen, että yhdistää magneettiventtiilin "C"-porttiin tulevan letkun "W"-porttiin tulevaan letkuun tai sitten suoraan vaan sen C-letkun ahtimen hukkaportin kelloon (joka on W-letkun toisessa päässä). Tässä testissä sitten pitää tulpata R-letku, ettei tule ilmavuotoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Täytyy koittaa tarkastella. eli nyt meen ja otan sen sähköjohdon irti ja kokeilen onko samanlainen ajaa sitte. Raportoin tuloksia tuonempana.

Mistä tollasia magneetti venttiileitä saa ostettua? Onko ihan perusturbo kamaa vai kannattaako eet miettiä mitään saabin omia?

ps. Tää on mun eka turbo auto ja mulla on ollu tää kaks viikkoa, ni oon vähän käsi tän kans viel toistaseks :wink:
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Magneettiventtiili on ihan Saabin oma, eli pitää olla samanlainen. Tarvikkeena saanee jo jostain vaikka aika kallis se on jokatapauksessa. Haulla löytynee lisää. Sulla oleva venttiili on sama kuin ns. T5 tai Trionic5 venttiili.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

otin johon ilrti ja nosti ahdot ylös ja alko taas katkomaan. Onko vika siis siinä?
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo eiköhän se sitten ole rikki. Voit kokeilla vielä tosiaan sillä, että yhdistät "C" ja "W"-letkut, jolloin jos vika katoaa niin vika on varmasti venttiilissä.

Edit: Tuli kirjoitettua väärinpäin tuo ohje. :lol: Eli jos vika säilyy vaikka yhdistät letkut ja niissä ei ole vuotoa, niin sitten syyllinen löytyy turbosta itsestään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wihis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 00:33

Re: nykiminen 1barin huiteilla

Viesti Kirjoittaja Wihis »

Voi hitto jos se ite urmas on menny haukkaa paskaa. No täytyy kokeilla huomenna sitä letkujen yhistämistä ja kattoo miten käy. Näillä näkymin siis vika ois siinä magneettiventtiilissä.

Mitä asiaa toi venttiili tuolla muuten ajaa, kun jos sen ohittaa suoraan yhistämällä noi letkut auto toimii niinkun pitääkin? Eikö saappi oo keksiny pparempaa tekemistä kolmelle letkulle?

EDIT: Vaikuttaako toi venttiilin paskqna oleminen jotenkin käry arvoihin, kun auto pitäs katastaa?
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88

Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Vastaa Viestiin