Keskuslukosta ja hälyistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Tuttu aihe, mutta kysyn kun ihan vastaavasta ongelmasta en löytänyt keskustelua.

Eli tuttua ongelmassa on se, että kun hälyt laittaa kaukolla päälle, ne menevät päälle, mutta keskuslukko ei. Avaimella käännettäessä keskuslukko toimii. Keskuslukon ohjausboksin liittimet on kolvilla käyty läpi, mutta ongelma ei korjaantunut.

Kun avasin kuskin oven ovipahvin, istuin autoon ja laitoin oven kiinni testasin mitä oven sisällä tapahtuu, kun kaukosäädintä käyttää. Olin kuullut pientä lonksuntaa oven sisältä jo aikaisemmin.

Kun kaukoa käyttää tekee keskuslukon moottori aika pienen liikkeen, joka aiheuttaa sen, että "lonksahdus" kuuluu, eikä se vedä ovia lukkoon asti. Kun kädellä työnsi sisä-nupista niin taas kaikki ovet menivät lukkoon.

Missä siis vika? Onko moottori sökö, vai kuulostaisiko siltä että kyseessä olisi jonkilainen maadoitusvika?

Vinkkejä?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

swolking kirjoitti:Keskuslukon ohjausboksin liittimet on kolvilla käyty läpi, mutta ongelma ei korjaantunut.
Tarkoititko todella sitä mitä kirjoitit? Juotit uudestaan ainoastaan boksin liittimet? Ne kaikki juotokset pitää juottaa uusiksi, varsinkin releiden juotokset.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... _3837.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

En tarkoittanut :lol: Eli rele joka löytyy sieltä kuskin jalkatilasta tuli juotettua kyllä.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

swolking kirjoitti:Eli rele joka löytyy sieltä kuskin jalkatilasta tuli juotettua kyllä.
Entä keskuslukon boksin piirilevyllä olevien pintaliitoskomponenttien juotokset?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

jus kirjoitti:
swolking kirjoitti:Eli rele joka löytyy sieltä kuskin jalkatilasta tuli juotettua kyllä.
Entä keskuslukon boksin piirilevyllä olevien pintaliitoskomponenttien juotokset?
En ole. Löytyykö kordinaatteja että mistä löytyvät?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Mimmi kirjoitti:Kuskin oven moottori väljä tai kiinnitys väljä.
Kokeilin, ja tuntui, että moottori olisi kyllä tiukasti paikallaan. Moottori ei heilu - varsi ei vaan tee kovin pitkää liikettä, jotta vetäisi lukon kiinni ja työntäisi auki.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Kannattaa tosiaan avata kuskin oven "verhoilupahvi" (melko nopea toimenpide, pari torx-ruuvia sivutaskun alapuolelta, sekä kahvan 2-torxia sekä ovivalon linssin ja sen kiinnikkeen ruuvit) jolloin pääsee varovasti ovipahvia alhaaltapäin raottamalla näkemään melko hyvin ovimoottorin ja vivuston.
Tarkasta myös kuskin oven lukkomoottorista lukitusvipuun lähtevä parin/kolmen senttiä pitkä "välitanko" eli silmukka on kunnolla paikoillaan.
Itsellä tuo yllämainittu nuljahteli pois paikoiltaan ja lukitus välillä temppuili:|

PS. Itse hieman muokkasin "hälysarjaa" asentaessani ovimoottorin kiinnikereikiä niin sai säädettyä ovimoottorin vivun liikepituutta hieman (hälyn mukana kun tuli uusi ohjaava kuskin moninapainen ovimoottori) ...
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

swolking kirjoitti:En ole. Löytyykö kordinaatteja että mistä löytyvät?
Juurihan kerroit käyneesi kolvilla läpi keskuslukon ohjausboksi boksin liittimet ja toisessa viestissäsi kerroit juottaneesi jalkatilassa olevan releen. Vieläkin vänkään, että mitä olet juottanut. Oliko sinulla keskuslukon ohjausboksi esillä vai joku ihan muu? Eli juotitko jotakin tuonnäköistä:
Kuva
Keskuslukon ohjausboksin piirilevyn pintaliitoskomponentit ovat keskuslukon ohjausboksin piirilevyllä, keskuslukon ohjausboksissa, joka on kuskin jalkatilassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

jus kirjoitti:
swolking kirjoitti:En ole. Löytyykö kordinaatteja että mistä löytyvät?
Juurihan kerroit käyneesi kolvilla läpi keskuslukon ohjausboksi boksin liittimet ja toisessa viestissäsi kerroit juottaneesi jalkatilassa olevan releen. Vieläkin vänkään, että mitä olet juottanut. Oliko sinulla keskuslukon ohjausboksi esillä vai joku ihan muu? Eli juotitko jotakin tuonnäköistä:
Kuva
Keskuslukon ohjausboksin piirilevyn pintaliitoskomponentit ovat keskuslukon ohjausboksin piirilevyllä, keskuslukon ohjausboksissa, joka on kuskin jalkatilassa.
Jep, eli termit sekaisin. Näytti juuri tuolta kuvassa olevalta ja kuskin jalkatilasta tongin. Avasin sen ja kolvasin liittimen juotokset, kuten monessa viestiketjussa neuvottiin. En käynyt läpi ko. mokkulan pintaliitoksia. Missäs se rele sitten sijaitsee? Hanskalokeron takanako? Onko purettavissa ja kolvattavissa?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Mimmi kirjoitti:Erillistä relettä ei ole olemassa, vaan tuossa piirikortissa on 2 relettä, jotka ohjaavat ovimoottoreita.
Ok. Eli joka ikinen juotos vaan käytävä läpi siitä mokkulasta ja toivottava parasta? Sen jälkeen lienee viisainta lainata toista moottoria toisesta autosta ja testata, että moottori pelittää.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

swolking kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Erillistä relettä ei ole olemassa, vaan tuossa piirikortissa on 2 relettä, jotka ohjaavat ovimoottoreita.
Ok. Eli joka ikinen juotos vaan käytävä läpi siitä mokkulasta ja toivottava parasta? Sen jälkeen lienee viisainta lainata toista moottoria toisesta autosta ja testata, että moottori pelittää.

Mmjoo.. mulla ainakin rikkinäiset moottorit teki edellä mainituin tavoin.
Meni kolme 6kk.. Ikä tuli kai täyteen.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

Oletko etsinyt vikaa hälyttimen keskusyksiköstä? Tyhmältähän tämä kuulostaa, mutta sanotaan nyt kun itselle kävi näin, eli sisäpistoketta asennellessa nykäisin tietämättäni hälyn keskusyksiköstä keskuslukon liittimen irti... Ei tullut tuo vaihtoehto edes mieleen, kun en siinä vaiheessa vielä tiennyt, mihin kyseinen aparaatti oli sijoitettu.
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Ongelma ratkennut, eli ostin uuden keskuslukituksen moottorin (€20,-) kuskin oveen, eli sen viidellä johdolla varustetun, ja vaihdoin vanhan tilalle. Nyt pelittää keskuslukko ja hälyt kaukosäädöllä niin kuin pitääkin. Eli vanha moottori vaan oli tullut tiensä päähän.

Kiitoksia kuitenkin ehdotuksista ongelman ratkaisuun.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

swolking kirjoitti:Eli tuttua ongelmassa on se, että kun hälyt laittaa kaukolla päälle, ne menevät päälle, mutta keskuslukko ei. Avaimella käännettäessä keskuslukko toimii.
Miten jos painoit "lock" nappia sisällä silloin kun se oli vielä rikki, toimiko silloin?

Isällä on sellainen ongelma että, kaukolla hälytin menee pälle, mutta ei keskuslukko kiinni (tosin joskus se kyllä sattuu menemään). Lock napilla sisällä kaikki toimii, ja avaimella. Mahtaako olla samanlainen ongelma kyseessä, vai onkohan siinä jotain muuta vielä mitä voi olla rikki?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Mimmi kirjoitti:Kuskin oveen tuleva johtosarjahan on tarkistettu ja ehjäksi mitattu?
En ole vielä ehtinyt tarkistaa mitään, koska vasta tänään sain tietää että se temppuilee tosi usein. Mutta, sieltä pitää kyllä aloittaa toki.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Vastaa Viestiin