Kampiakselin hihnapyörän pultti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Moni on näköjään ihmetellyt,et millähän ihmeellä sen saa auki.
Tuli kokeiltua pari viikkoa sitten.

Vääntöä kestävä avain (halpis T-varret ei kestä)
,ja startilla auki. Eli tukee sen avaimen sopivaan kohtaan ja pyöräyttää "aavistuksen" startilla. Ja auki on. Jos on joku toinen apuna,niin voi varalta painaa jollakin sopivalla apuvälineellä sitä lenkkiä tai hylsyä,ettei se luiskahda sieltä pultin päästä.

Kiristys onkin sitten ihan eri asia :?

Audin konerempan yhteydessä joskus laitoin,ja momentti taisi olla jotain yli 300Nm
Tai kiristys momenttiin ja asteina 90 päälle.

Mut ihan tosissaan sai vääntää ja pitkällä tukevalla jatkolla.
Muistaakseni olin sen jatkon päällä polvillaan. Siis kone oli irti,ja meinas olla yksinään ongelma,et millä saan sen lukittua vauhtipyörältä ja pysymään paikallaan. Rautakanki/temmirauta konsteja siinä oli käytössä.
Eli jos se ei mene kiinnipäin vähintään sitä yhdeksääkymmentä astetta,niin taitaa olla löysässä ja tipahtaa joku päivä.

Käy aikas kalliiksi,jos se ehtii tuhota sen kampiakselin kiilankin siinä samalla...
Kaikkeen sitä sortuu : )
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 9000 kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentti on 175 Nm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

No hyvä,ettei sen enempää.

Tässä tapauksessa kone ei ole vielä käyntikunnossa,eli ei ole tarvinnut kiristää sitä vielä.

Mut paljon se on sekin,tasaisestihan sitä pitäis päästä kiristämään; yhdellä vedolla loppuun.
Ja lyömällä ei taida mennä kuin alle kymmeneen kiloon?
Ja hihnaa vastenhan ei kannattais vääntää tai lyödä,kun se ei kumminkaan onnistu.

Eli vaihde päälle ja toinen painaa jarrua taitaa olla ainoa keino pihamaalla tehtynä?
Kaikkeen sitä sortuu : )
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse laitoin vanhan käyttöhihnan hihnapyörän ympäri ja etupuolelta apurungon ympäri ja jollakin vielä kampesin sitä kireämmälle. Hyvä olla kaveri mukana. Siitä sitten ihan vaan momenttiavaimella momenttiin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jus kirjoitti:Saab 9000 kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentti on 175 Nm.
vai 190Nm? :)
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

no jos vetäis käsivaralta kahteenkymppiin :wink:
Kaikkeen sitä sortuu : )
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

meillä oli joskus toi kampiakselin pultti aika kovin tiukassa... yritettiin kaiken näköstä mutta työkalut vaan hajos. Mutta sittenkun haettiin raskaankalustotykki ja sitten 1800kg painava kompura niin alko lähtee pultit irti :D
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mimmi kirjoitti:
Ikotion kirjoitti:1800kg painava kompura niin alko lähtee pultit irti :D
Miten kompressorin paino vaikuttaa pulttien irtoamiseen?
Sellanen järkyttävällä säiliöllä varustettu raskas kompressori?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Multa lähti ekalla yrityksellä kyseinen pultti auki kun kaveri paino jarrua ja voimalla väänsin (jatkovartta oli n. metri.)

Pyörännavanpultti taitaa olla Saabin tiukin? ...tai sitten toi
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

vaikka siihen että siinä on ihan v*tun isosäiliö ja itsemoottori mikä kehittää paljon painetta. Sillä kompuralla yleensä hiekkapuhalletaan kerrostaloja...

ja jotenkin arvasin että mimmiltä tulee hienoa kommenttia :roll:
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jotkin nus*ii pilkkua ja toiset jotai muuta....
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

"Miten kompressorin paino vaikuttaa pulttien irtoamiseen?"
"Sellanen järkyttävällä säiliöllä varustettu raskas kompressori"
"Edelleen: miten kompressorin paino vaikuttaa pulttien irtoamiseen?"

Kuten tossa edellä on selostettu monta kertaa..yritetään nyt tajuta. Ajatellaan vaikka että kompuran säiliö on telakoitu kuorma-auton nuppiin ja säiliö on nupin lavan kokoinen..hah! Siinä sit kone pumppailee sitä täyteen. Tollasella vekottimella on painoa jo enemmän ku 1800kg ja laitetaan tarpeeksi vahvat letkut että saadaan puristettua se 600 bar ulos niin takaan ettei saabista sellaista pulttia löydy joka vielä laittas vastaan :P Mulla on mimmi tollanen ja pyörittelen venakopan pultteja sillä..hah.
Saab 9-5 2,0t -1999
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Yleensä mitä isompi ja raskaampi kompura sitä suuremmat paineet saa. Jos tarvii voimaa mutterin aukasuun niin isolla kompuralla sitä saa.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja tema »

Entä jos paineilmatyökalun nimellispaine on 6,3bar? Töissä on ollut ruuvikompressoreja, mutta kyllä aukeaminen on ollut aina kiinni siitä paineilmatyökalusta ja letkusta. Kotona isoin yksivaihe kompura (50l-säiliö), ja sen kaverina puolen kompuran hintainen komposiitti pyssy. Hyvin on auennut. HC-vaihtis on startti-ilmapullosta 30bar manuaaliventtiilillä ja norsupyssyllä kannen pultteja MAK:ista auki. Silloin jo vähän jännitti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Kampiakselin hihnapyörän pultti

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Mikähän se pultin momentti mahtaa oikeasti olla?

Siis 9000cd 2.3i -92 vapari

Tulee nyt muualta niin monenlaista tietoa...
Väittivät,että 12Nm :?
Kaikkeen sitä sortuu : )
Vastaa Viestiin