Kytkimen ilmaus???
Kytkimen ilmaus???
Vaihdoin tossa kytkimen ja vetoniveliä yms omaan 9000CD-89:iin.
Kaikki meni muuten ihan nappiin, mutta kytkintä en saanut ilmattua!
Jos jollain on tietoa miten se tehdään niin kertokaa kiireesti!
Kun korjausoppaan mukaan siihen tarvis jonkun paineilmakäyttöisen ilmauslaitteen, mutta eihän mulla semmosia ole!
Varmasti joku osaa neuvoa ?
Kaikki meni muuten ihan nappiin, mutta kytkintä en saanut ilmattua!
Jos jollain on tietoa miten se tehdään niin kertokaa kiireesti!
Kun korjausoppaan mukaan siihen tarvis jonkun paineilmakäyttöisen ilmauslaitteen, mutta eihän mulla semmosia ole!
Varmasti joku osaa neuvoa ?
Itse pähkäilin saman ongelman kanssa viime kesänä ja olihan se lopulta ostettava ilmauslaite. Osaset-liikkeestä löytyi kompuraan liitettävä alipainetoiminen säiliö, mikä imee ilmat kytkinjärjestelmästä ilmausnipan kautta. Toki kätevä remontti-reiska voi värkätä itsekkin moisen laitteen, mutta kompuraa se taitaa silti tarvita tai muuta vastaavaa pumppauslaitetta.
Corvette C5
oma jippo
Itse olen rakentanut romuttamolta hankkimaani jarrunestesäilön korkkiin ( melkein merkki kuin merkki käy on yllättävän paljon samoilla mitoilla ) auton renkaan venttiilin, vähän araldit liimaa ja se on siinä.
Ylipaineen pumppaan halvalla Anttilan 12v:lla toimivalla ilmapumpulla. Myös käsipumpulla ilmaa saa pumpattua jarrunestesäiliöön.
Olennaista on hommassa nimenomaan se, että jarrunestesäiliössä on ylipaine, kun ilmausruuvia avataan.
Ylipaineen pumppaan halvalla Anttilan 12v:lla toimivalla ilmapumpulla. Myös käsipumpulla ilmaa saa pumpattua jarrunestesäiliöön.
Olennaista on hommassa nimenomaan se, että jarrunestesäiliössä on ylipaine, kun ilmausruuvia avataan.
Tein myös itse vastaavanlaisen rakennelman vanhasta auton sisärenkaasta ja vanhasta saabin jarrunestesäiliön korkista. leikkasin samalla venttiilin ympäriltä sopivan kokoisen kuminpalan joka sopii korkin sisään, sit tein vielä korkin sisään sopivan kokoisen metallilevyn joka tukee kierrettäessä, en tiedä olisko tarvinnut tuota levyä mut tein kumminkin. tämän jälkeen täytin nestesäiliön suht täyteen ja korkki paikalleen ja painetta säiliöön normaalilla jalkapumpulla, pienen odottelun jälkeen avasin ilmausruuvia ja putkesta tuli aluksi tosi likaista jarrunestettä, joten kannattaa laskea ne pois. tosi hyvin onnistui homma yksinkin. kannattaa muuten laittaa ilmausruuvin päähän kumiletku klemmarilla tai nippusiteellä ettei jarruneste pääse valumaan ilmatessa lohkon sisään. tärkeintä hommassa on se, että saa tiiviin korkin, eikä paine pääse pois korkin kautta.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ostin jostain autotarvikeliikkeestä ilmauslaitteen
= letkua jossa liitin vararenkaaseen ja toisessa päässä korkki jarrunestesäiliöön.
Lisäksi tarvitaan ns. jarruletkunipistin.
Kansi ruuvataan jarrunestesäiliöön, letkunkiristin letkuun kiinni, ruuvataan liitin vararenkaaseen. ( max 1 Bar)
Avataan letkupuristi, jolloin paine menee jarrunestesäiliöön.
Avataan ilmausnippa kytkimestä.
Suljetaan ilmausnippa.
Kiristetään letkunkiristin ja otetaan liitin renkaasta.
Letkupuristin irti ja asennetaan oikea korkki jarrunestesäiliöön.
= letkua jossa liitin vararenkaaseen ja toisessa päässä korkki jarrunestesäiliöön.
Lisäksi tarvitaan ns. jarruletkunipistin.
Kansi ruuvataan jarrunestesäiliöön, letkunkiristin letkuun kiinni, ruuvataan liitin vararenkaaseen. ( max 1 Bar)
Avataan letkupuristi, jolloin paine menee jarrunestesäiliöön.
Avataan ilmausnippa kytkimestä.
Suljetaan ilmausnippa.
Kiristetään letkunkiristin ja otetaan liitin renkaasta.
Letkupuristin irti ja asennetaan oikea korkki jarrunestesäiliöön.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Yks saab-vaihteistoguru (ainakin 99) kerran selitti mulle kytkimen ilmaus on vaikeata, välillä vaatii nestseiden kierrättämisen vastakkaiseen suuntaankin. No, itse en mitään tuosta ymmärtänyt mutta vakuutuin että vaikeata se on; Omasta autostani kun ei talkooporukalla oikein onnistuttu sitä ilmaamaan kunnolla, pari viikkoa piti ajella siten että kytkintä joutui aina pumppaamaan. Mutta ilmat sitten katosi sieltä omia aikojaan, eli parissa viikossa, sitten alkoi toimimaan hyvin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kitoksia vaan paljojn kaikille hyvistä neuvoista!
Sain ilmattua kytkimen vallan loistavasti, kun laitoin jarrunestesäiliön päälle kumilätkän jossa oli reikä ja siitä vaan paineilmapistoolilla 1,5 bar sisään ja ilmausruuvi auki, niin johan rupes ilmakuplat liikkumaan.
Ja ei se olis tainnu ihan pelkästään pumppaamalla ja ruuvia avaamalla ilmautua, kun kytkimen pääsylinterin imuputki on jarrunestesäiliön yläpuolella. Jouduin purkamaan hieman lisää, että huomasin moisen.
Sain ilmattua kytkimen vallan loistavasti, kun laitoin jarrunestesäiliön päälle kumilätkän jossa oli reikä ja siitä vaan paineilmapistoolilla 1,5 bar sisään ja ilmausruuvi auki, niin johan rupes ilmakuplat liikkumaan.
Ja ei se olis tainnu ihan pelkästään pumppaamalla ja ruuvia avaamalla ilmautua, kun kytkimen pääsylinterin imuputki on jarrunestesäiliön yläpuolella. Jouduin purkamaan hieman lisää, että huomasin moisen.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
itse ilmasin kytkimen tosin 99 saabista tippakannusta pää poien jää pelkkä letku ! tippakannu täyteen jarrunestettä letku kiinni ilmaproppuun ja sit painetaan neste letkuun ja ruuvi auki niin kauan pumpataan et jarruneste säiliössä ei näy kuplia jatketaan pumppaamista ja samalla väännetään ruuvi kiinni! kerralla ilmattu! toimii myös 96:sissa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ei mullakaan onnistunu kytkinpoljinta pumpaamalla ja ruuvia avaamalla toi ilmaus, koska ei lähteny vetämään nestettä. Sen takia piti tehdä toi paineilmakorkki. Sitäpaitsi ton kanssa onnistuu myös kätevästi jarrujen ilmaus ja nesteen vaihto ilman polkimen pumppaamista kun jarru- ja kytkinnestesäiliö on samassa.