Mistähän johtuu, -vaiko joku vika ??
Mulla koetaulun näytössä Anti lock -merkkivalo elää omaa elämäänsä.
Välillä se syttyy palamaan ja sammuu itsestään jonkin ajan kuluttua tai ei ollenkaan. Mikähän vika on kyseessä ???
Ei taida olla mikään harvinainen vika kyseessä. Vika voi olla jossakin nopeudentunnistusanturissa tai anturin johdossa/liitoksissa. Anturien "lukupintaan" tuppaa kertymään rasvaa ja likaa, vika korjaantuu joskus ihan anturit puhdistamalla. Tai ainakin minulla on näin korjaantunut.
Helpoimmalla hommasta selviää, jos käyttää autoa paikassa jossa toiminta voidaan tarkistaa testerillä. Silloin ei turhaan tarvitse käydä kaikkia neljää anturia irrottelemaan, jos vika vain yhdessä. Ainakin vanhemmissa tonnareissa vikakoodien selvittely onnistuu myös kotikonstein.
Se on ABS jarrujen varoitusvalo, jonka toiminta on seuraavanlainen.
Normaali: Valo syttyy, kun virrat kytketään. Valo sammuu muutamaa sekuntia käynnistymisen jälkeen.
Jos ANTI LOCK valo palaa ajon aikana, silloin ei ABS toimi. Jarrut siis toimii kuin autoissa ilman ABS:sää valon palaessa. Tuo syttyminen ja sammuminen ajon aikana on n. 99,8% varmuudella anturivika tai katkos anturin johdoissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kun olin pessyt auton niin vähän pesun jälkeen anti lock valo syttyi...ja niin kauan kuin paineakussa riitti puhtia, jarrut toimi.
Kun paineet loppui niin silloin loppui myös jarrutkin.
Syy jarruboksin päälle valui vettä ja siitä edelleen pistokkeeseen ja pistokkeen sisälle, ja seurauksena oikosulku joka sotki boksin pahasti.
Korjasin vian CRC.llä ja vaseliinilla, enää ei ole mokoma ongelma vaivannut.
Tarkasta myös siinä pienessä laatikossa olevat releet ja ennenkaikkea kärkien kunto. ABS BRAKE RELAY.