Sähkövikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Kesken ajon tai käynnistyksen jälkeen pudottaa latausjännitteen jopa 7,5 volttiin, mittarivalot palavat himmeästi tai ei ollenkaan ja kone sammuu. Jos sattuu kesken ajon niin ikään kuin "herää" muutaman sekunnin jälkeen. Laturi on vaihdettu. Mistä muusta tuollainen voisi johtua?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

makinju2 kirjoitti:Kesken ajon tai käynnistyksen jälkeen pudottaa latausjännitteen jopa 7,5 volttiin, mittarivalot palavat himmeästi tai ei ollenkaan ja kone sammuu. Jos sattuu kesken ajon niin ikään kuin "herää" muutaman sekunnin jälkeen. Laturi on vaihdettu. Mistä muusta tuollainen voisi johtua?
Maadotusten kunto? Siellä akkutelineen tienoilla oleva maapiste nyt kannattaa ainakin katsoa. Lisäksi muutenkin piuhojen kondis. Akkukin voi olla vetelemässä viimeisiään. Laturin vaihdon yhteydessä varmaan tuli uusi lataussäädin laiteltua, joten tuskin on hiilet vähissä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Kyllä se maavian puolelle näyttää kallistuvan. Akku tuntuisi olevan kunnossa. Kun vika on päällä niin näyttää indikaattorin mukaan olevan ok ja napajännite reilusti yli 12V. Moottorin ja akun miinusnavan välillä oli vastus aika korkea. Vedin kaapelin suoraan akun miinusnavasta moottoriin ja vastus putosi muutamaan ohmiin. Latauksen merkkivalo palaa normaalisti ja vian ollessa päällä yhtä himmeästi kuin muutkin varoitusvalot.

Eipä auttanut sitten laturin vaihto, lisämaadoitus eikä vikaa löytynyt, vaikka käytin kaikki sulakkeet vuorollaan irti.

Mittarin, ajotietokoneen, releiden ja sulakkeiden johtojen nykiminen ei tuonut muutosta.

Vika näyttää olevan sama kuin tuossa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lukon+rele
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

En keksi muuta vikaa kuin että jostain menee sähköjä runkoon ennen sulakerasiaa. EDUn näyttämä jännite saattaa nousta yhtäkkiä normaaliksi oli kone käynnissä tai ei.

Mitä epäilette?

- virtalukon rele
- virtalukon pohja
- laturin herätevirtapiuha
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja Kurko »

makinju2 kirjoitti:
Mitä epäilette?

- virtalukon rele
- virtalukon pohja
- laturin herätevirtapiuha
Maadoitusvikaa.

T:13
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Vika todennäköisesti löytyi. Virtakaapeli plusnavalta startille oli alkanut luoda nahkaansa. Tuota ei päältä päin nähnyt mistään suunnasta. Toisessa päässäkin oli aika haperoa kuorta. EDUn näyttämä latausjännite nousi noin 0,8V:lla tuon kaapelin vaihtamisen jälkeen.

http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... aapeli.jpg
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja et »

Ainakin vanhempien saabien akkukaapelit halpiskamaa. Paljonkohan noi maksais uutena?
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

et kirjoitti:Ainakin vanhempien saabien akkukaapelit halpiskamaa. Paljonkohan noi maksais uutena?
Päivän hinta marmoritiskiltä 88 euroa. Tonnarin kaapeli haaroittuu startille ja jakorasialle, joten se kannattaa itse tehdä tai teettää. Jakorasialle menevän kaapelin päähän täytyy huomata ottaa riittävän pieni kenkä, jotta kansi mahtuu menemään kiinni.

Edit: Akku ja virtalukon pohja vaihdettu. Akun vaihdon jälkeen lakkasi virrat putoilemasta ajossa päältä, mutta laittaessa avain on-asentoon ei mm. mittarivalot, ajotietokone ja ilmastoinnin paneeli toiminut aina heti. Kun virrat tuli päälle, ne eivät enää pudonneet pois. Myöhemmin auto ei startannut avaimella, vaikka startti oli ehjä. Virtalukon pohjan vaihdon jälkeen on toiminut. Virtalukon pohjaan tulevan liittimen nastojen puhdistus saattaa kanssa auttaa ja sitä voi yrittää ennen pohjan vaihtamista. Veikkaan, että jossakin virtalukon pohjaan tulevista nastoista oli huono kontakti tai sitten oireet tulivat tässä kirjoituksessa mainittujen vikojen yhdistelmästä.
Vastaa Viestiin