Pyöränlaakerin kestävyys
Pyöränlaakerin kestävyys
Kävinpä tuossa Hämeenlinnan Länsiautossa vaihdatuttamassa vetonivelen stefan kun se tihkutti aavistuksen vaihteistoöljyä. Samalla vaihdatutin manuaalilaatikkoon öljyt hemmotellakseni laatikkoa.
Kun hain sitten autoa huollosta, ilmoittivat, että "joo pyöränlaakeri tais saada vähän siipeensä, pyöränlaakeri rallattaa aika lailla", jonka totesinkin heti ajon ensimetreillä. Laakeri ei pitänyt minkäänlaista ääntä huoltoon vietäessä, joten se on huollon aikana saanut selkeästi osumaa.
Kysymys kuuluukin: onko tuollaisen huoltotoimenpiteen yhteydessä todellakin mahdollista pistää pyöränlaakeri paskaksi, siis onko se tosiaankin noin herkkä osa. Mikä on merkkikorjaamon vastuu asiassa, vai vingunko tässä ihan turhaa?
Vitutus nousi aika korkealle kun ilmoittivat, että uuden hinta 280 euroa."
-Jubilee
Kun hain sitten autoa huollosta, ilmoittivat, että "joo pyöränlaakeri tais saada vähän siipeensä, pyöränlaakeri rallattaa aika lailla", jonka totesinkin heti ajon ensimetreillä. Laakeri ei pitänyt minkäänlaista ääntä huoltoon vietäessä, joten se on huollon aikana saanut selkeästi osumaa.
Kysymys kuuluukin: onko tuollaisen huoltotoimenpiteen yhteydessä todellakin mahdollista pistää pyöränlaakeri paskaksi, siis onko se tosiaankin noin herkkä osa. Mikä on merkkikorjaamon vastuu asiassa, vai vingunko tässä ihan turhaa?
Vitutus nousi aika korkealle kun ilmoittivat, että uuden hinta 280 euroa."
-Jubilee
Ei ihan helposti
Ei sen laakerin pitäisi ihan helposti ottaa itseensä. Mitenkähän ne ovat tehneet stefan vaihdon? Ovatko ottaneet koko vetoakselin irti navasta, jolloin laakeri voi kyllä ottaa itseensä? Kannattaa kysellä heidän metodeistaan, koska laakeri saattaa olla jämähtänyt pooreista kiinni, jolloin varmasti rikkoo laakerin, jos menee löymään irti (ulosvetäjä ainoa oikea väline).
Kyseessä on siis koko pyörän napa. Uusi napa (SKF) kannattaa ostaa laakeri liikkeestä alle 200€ hintaan.
Kannattaa vielä varmistaa napamuttterin kiinnitys.
Kyseessä on siis koko pyörän napa. Uusi napa (SKF) kannattaa ostaa laakeri liikkeestä alle 200€ hintaan.
Kannattaa vielä varmistaa napamuttterin kiinnitys.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Siis mitäh...???
että löytyy tuota laakerihässäkkää kokonaisena laakeriliikkeistä? Mä ostin tarvikeliikkeesta high-level -nimisen navan, on siinäkin sentään FAGin laakeri, mutta jos SKF:ää myydään tuolla hinnalla niin vot...
(Ostin muuten tuon navan ihan turhaan, näkyy ne kestävän yli 360000km..., mutta onpa varalla)

(Ostin muuten tuon navan ihan turhaan, näkyy ne kestävän yli 360000km..., mutta onpa varalla)
Kestosta
Kyllä niitä löytyy halvemmallakin. Itse ostin monen mutkan kautta 90 Eurolla.ajn kirjoitti:Siis mitäh...???että löytyy tuota laakerihässäkkää kokonaisena laakeriliikkeistä? Mä ostin tarvikeliikkeesta high-level -nimisen navan, on siinäkin sentään FAGin laakeri, mutta jos SKF:ää myydään tuolla hinnalla niin vot...
(Ostin muuten tuon navan ihan turhaan, näkyy ne kestävän yli 360000km..., mutta onpa varalla)

Mulla meni ensimmäinen (apukuskinpuoli) 130tkm kohdalla ja nyt veikkaan että kuskin puolelta olisi menossa

En tiedä kyllä kovin montaa 9000:sta, missä laakereita ei olis vaihdettu ennen 300tkm. Kai niissäkin sitten yksilöitä löytyy.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Sen verran 9000 pyörän laakerista että kun sen pesee vetarin ollessa irti navasta painepesurilla voi menna paskat sisään ja sitten alkaa rallatus nimin kokemusta on . Uusi maksaa motonetissä noin 120 eeroo ja alkuperäisenä noin + 200 eeroo . Joku on kertoillut että väärillä vanteilla saa laakerit ennen aikojaan menee .
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juuh, ja Mimmi oli Motonetistä kysynyt, että kuka valmistaa heidän laakerinsa. Vastaus oli ollut, että maailmassa on tasan yksi tehdas, joka tekee tonnarin etupyörän laakerit: SKF. Eli ihan sama mistä ostaa, aina on SKF:n laakerit.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Noniin , kävin aamulla korjaamolla mussuttamassa asiasta, kun olivat tärvelleet laakerin ja vastaus oli, että vetari oli niin jumissa, että kun sen nyppäsi sitten irti, niin laakeri yksinkertaisesti hajosi.
Suostuivat nyt kuitenkin siiihen, että uuden laakerin asennus ei maksa mitään. Nyt pitäisi jostain hommata pyörän napa laakerilla (osanumero EPC:stä katsottuna 41 07 462). Merkkihuollon kautta maksaisi 280 juuroa, jota en kyllä suostu maksamaan.
Katsoin Motonetin osaluetteloa ja löysin seuraavan:
ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA SAAB 9000 --98
Sisältää yhden etupyörän tarpeet
9000 8.89--98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1175 108.00 euroa
Onko tämä nyt siis juuri tuo EPC:stä bongattu napa laakereineen, jota tarvitsen. Olisi ainakin sopivamman hintainen
-Jubilee
Suostuivat nyt kuitenkin siiihen, että uuden laakerin asennus ei maksa mitään. Nyt pitäisi jostain hommata pyörän napa laakerilla (osanumero EPC:stä katsottuna 41 07 462). Merkkihuollon kautta maksaisi 280 juuroa, jota en kyllä suostu maksamaan.
Katsoin Motonetin osaluetteloa ja löysin seuraavan:
ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA SAAB 9000 --98
Sisältää yhden etupyörän tarpeet
9000 8.89--98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1175 108.00 euroa
Onko tämä nyt siis juuri tuo EPC:stä bongattu napa laakereineen, jota tarvitsen. Olisi ainakin sopivamman hintainen

-Jubilee
Mun mielestä noita ei kuulu väkivalloin irroittaa, jos ei kerta irtoa. Silloin pitää soittaa asiakkaalle ja kysyä mitä tehdään.
Ihmeellistä toimintaa. Näköjään aivan sama mihin pajalle vie autonsa korjattavaksi kerta länsiautossakin moista toimintaa. Kiire on kova.
Pitää korjaamon tietysti olla saab-erikoistunut.
T. Pasi
Ihmeellistä toimintaa. Näköjään aivan sama mihin pajalle vie autonsa korjattavaksi kerta länsiautossakin moista toimintaa. Kiire on kova.
Pitää korjaamon tietysti olla saab-erikoistunut.
T. Pasi
Vetarin irroitus
Minkä takia vetonivel piti ottaa navasta irti? Käsittääkseni stefan vaihdon yhteydessä ei tarvitse irroittaa vetoniveltä navasta.
Kyllä pitäisi olla sama kaikkiin uudempiin tonnareihin. Käsittääkeni joissakin 80-luvun tonnareista löytyy jotakin eri tyyppiä.ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA SAAB 9000 --98
Sisältää yhden etupyörän tarpeet
9000 8.89--98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1175 108.00 euroa
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jaaha, Motonetista ostin minäkin tuon laakerin ja ihan selvin aakkosnumeerisin merkinnöin siinä laakerin kehällä on präntätty jotta FAG.
Ja näistä Saabiin erikoistuneista korjaamoista; vaihdatin takajouset ja iskarit ympäriinsä em. tyyppisessä korjaamossa, ja tapahtui niin, että aikaa kului toimitukseen 7.5 tuntia, koska ne takapään alapultit olivat jumissa. Kertaakaan ei ko. firmasta soitettu ja kerrottu ongelmasta. lasku oli tietysti tuntien mukaan... enpä ole ko. paikassa sittemmin käynyt, enkä käy. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun siellä mokattiin, mutta minun kohdallani viimeinen.
Ja näistä Saabiin erikoistuneista korjaamoista; vaihdatin takajouset ja iskarit ympäriinsä em. tyyppisessä korjaamossa, ja tapahtui niin, että aikaa kului toimitukseen 7.5 tuntia, koska ne takapään alapultit olivat jumissa. Kertaakaan ei ko. firmasta soitettu ja kerrottu ongelmasta. lasku oli tietysti tuntien mukaan... enpä ole ko. paikassa sittemmin käynyt, enkä käy. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun siellä mokattiin, mutta minun kohdallani viimeinen.
Aika pitkään ovat turanneet..omassa tonnisessakin oli pultit tiukassa, mutta aikaa kaikkien jousien vaihtoon meni kuitenkin alle 2h.ajn kirjoitti:Jaaha, Motonetista ostin minäkin tuon laakerin ja ihan selvin aakkosnumeerisin merkinnöin siinä laakerin kehällä on präntätty jotta FAG.
Ja näistä Saabiin erikoistuneista korjaamoista; vaihdatin takajouset ja iskarit ympäriinsä em. tyyppisessä korjaamossa, ja tapahtui niin, että aikaa kului toimitukseen 7.5 tuntia, koska ne takapään alapultit olivat jumissa. Kertaakaan ei ko. firmasta soitettu ja kerrottu ongelmasta. lasku oli tietysti tuntien mukaan... enpä ole ko. paikassa sittemmin käynyt, enkä käy. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun siellä mokattiin, mutta minun kohdallani viimeinen.
Foxbody turbo
Ei helv**** et kai suostunut tuollaiseen?Jubilee kirjoitti:Noniin , kävin aamulla korjaamolla mussuttamassa asiasta, kun olivat tärvelleet laakerin ja vastaus oli, että vetari oli niin jumissa, että kun sen nyppäsi sitten irti, niin laakeri yksinkertaisesti hajosi.
Suostuivat nyt kuitenkin siiihen, että uuden laakerin asennus ei maksa mitään. Nyt pitäisi jostain hommata pyörän napa laakerilla (osanumero EPC:stä katsottuna 41 07 462). Merkkihuollon kautta maksaisi 280 juuroa, jota en kyllä suostu maksamaan.

Kysele nyt niiltä minkä ihmeen takia se vetari piti irrottaa navasta kun se ei ole välttämätöntä. Uhkaile sitten kuluttaja-asiamiehellä ja jos sekään ei saa mitään muutosta aikaan niin mene sitten ihan oikeasti kuluttaja-asiamieheltä kysymään mitä pitäisi/voi tehdä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.






Eli kyllä dementikkoa taas hävettää ihan tuelta...
Ei siellä pyörän navassa mitään laakerin merkkiä ole näkyvillä, jos joku nimi näkyy niin napa on silloin melko varmasti rikki.
Ja selvisi se mistä sen FAG:n bongasin; se oli 209 mersun kardaanin tukilaakerissa, kun semmonenkin tuli samoihin aikoihin hankittua kuin tuo pyörän laakeri.
Heittäkää vielä tuhkaakin päälle...


Johan selvisi tämäkin hässäkkä! 
Soitin aamulla kyseisen Länsiauton korjaamopäällikölle ja kehoitin katsomaan sähköpostiaan, jonne olin lähettänyt reklamaation. Hän
totesi, että asia on aika selvä, hän ottaa haastatteluun huoltoneuvojan, jonka kanssa asioin, ja lähdetään jumppaamaan tätä asiaa eteenpäin.
Äsken tuli sitten soitto, että homma on hoidossa, laitetaan heidän piikkiin uusi laakeri, ei mitään kuluja minulle.
Myönsivät, että olisi pitänyt soittaa minulle siinä vaiheessa, kun huomasivat, että vetari on jumissa, eikä vain repiä sitä väkivaltaisesti irti.
Maailmassa on sentään oikeudenmukaisuutta, korjaamopäällikön osakkeet kyllä nousi, mutta tämän jälkeen en kyllä autoa sinne vie, ellei ole ihan pakko.
-Jubilee

Soitin aamulla kyseisen Länsiauton korjaamopäällikölle ja kehoitin katsomaan sähköpostiaan, jonne olin lähettänyt reklamaation. Hän
totesi, että asia on aika selvä, hän ottaa haastatteluun huoltoneuvojan, jonka kanssa asioin, ja lähdetään jumppaamaan tätä asiaa eteenpäin.
Äsken tuli sitten soitto, että homma on hoidossa, laitetaan heidän piikkiin uusi laakeri, ei mitään kuluja minulle.
Myönsivät, että olisi pitänyt soittaa minulle siinä vaiheessa, kun huomasivat, että vetari on jumissa, eikä vain repiä sitä väkivaltaisesti irti.
Maailmassa on sentään oikeudenmukaisuutta, korjaamopäällikön osakkeet kyllä nousi, mutta tämän jälkeen en kyllä autoa sinne vie, ellei ole ihan pakko.
-Jubilee