Ilmastointi
Ilmastointi
Vikana sellaista että auto puhaltaa kylmää jos esim autossa on ikkuna auki 10min, ei väliä onko käynnissä vai ei. Ei auta säätää lämpöä, kylmää tulee. Sitten kun hetken ajelee ja sammuttaa ja jonkin ajan päästä käynnistää niin tulee lämmintä.
Ikään kuin joku anturi kertois että on kuuma vaikka ei ookkaan.
Muuten pelaa kyllä hyvin mutta tommonen ominaisuus on aika epämukava
Ikään kuin joku anturi kertois että on kuuma vaikka ei ookkaan.
Muuten pelaa kyllä hyvin mutta tommonen ominaisuus on aika epämukava
Re: Ilmastointi
Tarkoitatko vioilla vikakoodeja vai? Matkustamon lämpöanturi on vissiin siinä scc:n alapuolella oleva "hyrrä"? Pitääpä koittaa putsata ja kattoa pyöriiköMimmi kirjoitti:Tuleeko vikoja? Oletko puhdistanut matkustamon lämpöanturin ja sen imevän puhaltimen?
Re: Ilmastointi
0 näytti kun kalibroin. Eilen testailin vähäsen: ajon jälkeen pysähdyin, säädin lämmöt maksimiin jolloin rupes puhaltamaan lujaa ja koko ajan kylmempää.Mimmi kirjoitti:Jep. Puhdista se ja toivotaan parasta. Muista, että palikka lähtee SISÄÄNPÄIN irti kojelaudasta ja ainoastaan ritiläosa lähtee vetämällä.
Meenpäs putsaamaan sen.
Re: Ilmastointi
Lämmönsäätöläppä voi olla myös viallinen ilman vikakoodeja. Toisin sanoen konehuoneesta voi olla se läppää liikuttava varsi poikki ja läppä on koko ajan yhdessä asennossa, vaikka itse säätömoottori toimisikin ja kabiiniin tuleekin lämmintä. Tuon kyseisen varren toiminnan näkee akvaariosta apuksukin puolelta katsottuna kannen irrottamisen jälkeen. Kannattaa olla vaikka apuri, joka painelee lämmönsäätöä minimin ja maksimin välillä, näkee liikkuuko läppä/varsi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ilmastointi
Itse havaitsin helpoimmaksi vaihtaa irrottamalla hanskalokero. Siinä se oli heti kyljen vieressä. Irroitin koko paketin, missä on molemmat stepperit.
Re: Ilmastointi
Menee otsikon alle, muutei ole sama ongelma kun aloittajalla..
Eli oma tonnari oli ollut poissa ajosta (ja rekisteristä) pari vuotta ennen viime kesää, jolloin se otettiin uudelleen käyttöön. Entisen omistajan mukaan automaattinen ilmastointi puhalsi ulkoilmaa kylmempää ilmaa vielä, kun auto otettiin takaisin liikenteeseen, mutta viime syksynä muutaman kuukauden käytön jälkeen freonit olivat sitten karanneet siitä pihalle. Itselläni ei ole tietoa, että oliko ne karanneet kertaheitolla, vai onko täyttöaste vain laskenut hitaasti sen rajan alle, jolloin kompura ei enää käynnisty (varmaan seisonnan aikana tavaraa on hävinnyt hitaasti?). Tänään kun oli mukavan lämmin päivä, kokeilin auto-asennolla laittaa lämpötilan minimiin, mutta kompura ei näkynyt käynnistyvän.
Ilmastoinnillehan ei itse osaa oikein tehdä mitään, mutta toisaalta ei kyllä kiinnostaisi laittaa tuon ilmastoinnin korjaukseen kovin montaa satasta, tai tulee pian kalliimmaksi kun itse auto Osaako joku antaa siis hyviä vinkkejä, miten kannattaa edetä? Onnistuuko jossain normaalilla autokorjaamolla, joka tekee ilmastointihuoltoja (esim vianor?) pelkästään se, että tarkistetaan onko systeemissä ollenkaan ainetta jäljellä ja tehdään tiiviystesti? Jos systeemi vuotaa/kompura on rikki, ei varmana kannata alkaa korjaamaan.. Toisaalta kuvittelisin, että jotain vaihdettavaa siellä on kuitenkin (tiivisteet?) jos kerran aineet on vähitellen kadonneet. Ilmastoinnin täyttöähän usein mainostetaan ~100e hintaan, pitäisikö kosla viedä suoraan tuollaiseen palveluun, ja mikäli systeemi vuotaa, he eivät sitä täytä? Mitä lysti maksaa tuossa tapauksessa?
9000 turbo vuodelta 1986.
Eli oma tonnari oli ollut poissa ajosta (ja rekisteristä) pari vuotta ennen viime kesää, jolloin se otettiin uudelleen käyttöön. Entisen omistajan mukaan automaattinen ilmastointi puhalsi ulkoilmaa kylmempää ilmaa vielä, kun auto otettiin takaisin liikenteeseen, mutta viime syksynä muutaman kuukauden käytön jälkeen freonit olivat sitten karanneet siitä pihalle. Itselläni ei ole tietoa, että oliko ne karanneet kertaheitolla, vai onko täyttöaste vain laskenut hitaasti sen rajan alle, jolloin kompura ei enää käynnisty (varmaan seisonnan aikana tavaraa on hävinnyt hitaasti?). Tänään kun oli mukavan lämmin päivä, kokeilin auto-asennolla laittaa lämpötilan minimiin, mutta kompura ei näkynyt käynnistyvän.
Ilmastoinnillehan ei itse osaa oikein tehdä mitään, mutta toisaalta ei kyllä kiinnostaisi laittaa tuon ilmastoinnin korjaukseen kovin montaa satasta, tai tulee pian kalliimmaksi kun itse auto Osaako joku antaa siis hyviä vinkkejä, miten kannattaa edetä? Onnistuuko jossain normaalilla autokorjaamolla, joka tekee ilmastointihuoltoja (esim vianor?) pelkästään se, että tarkistetaan onko systeemissä ollenkaan ainetta jäljellä ja tehdään tiiviystesti? Jos systeemi vuotaa/kompura on rikki, ei varmana kannata alkaa korjaamaan.. Toisaalta kuvittelisin, että jotain vaihdettavaa siellä on kuitenkin (tiivisteet?) jos kerran aineet on vähitellen kadonneet. Ilmastoinnin täyttöähän usein mainostetaan ~100e hintaan, pitäisikö kosla viedä suoraan tuollaiseen palveluun, ja mikäli systeemi vuotaa, he eivät sitä täytä? Mitä lysti maksaa tuossa tapauksessa?
9000 turbo vuodelta 1986.
Re: Ilmastointi
Kannattaa kysyä firmasta etukäteen, että käykö, jos ensin katsotaan että vuotaako ja mistä.
Itselläni (tai siis autollani) pari vuotta takaperin vuoti letku kompuran ja kennon välistä. No eipä siinä mitään, mutta kun letku ei lähde irti rikkomatta kennoa, eikä sitä alempaa letkua, eli kennon ja kuivaimen välistäkään letkua saanut ehjänä pois. Letkut 2kpl á reilu satanen sekä uusi kenno ja kuivain...ja taas huoltoon. Kyllähän tuo taisi lähemmäs 600€ olla, ennen kuin ilmastointi taas toimi, vaikka itse asensin kennon ja kuivaimen. Noita letkuja ei pidä mennä itse kytkemään, jollei ole oikeanlaisia tiivisterenkaita ja rasvaa niihin. Taisin niihin aikoihin kirjoittaa tarkemmankin sepostuksen,,,ja moni muukin, joten etsi-toiminnolla löytyy lisää.
Itselläni (tai siis autollani) pari vuotta takaperin vuoti letku kompuran ja kennon välistä. No eipä siinä mitään, mutta kun letku ei lähde irti rikkomatta kennoa, eikä sitä alempaa letkua, eli kennon ja kuivaimen välistäkään letkua saanut ehjänä pois. Letkut 2kpl á reilu satanen sekä uusi kenno ja kuivain...ja taas huoltoon. Kyllähän tuo taisi lähemmäs 600€ olla, ennen kuin ilmastointi taas toimi, vaikka itse asensin kennon ja kuivaimen. Noita letkuja ei pidä mennä itse kytkemään, jollei ole oikeanlaisia tiivisterenkaita ja rasvaa niihin. Taisin niihin aikoihin kirjoittaa tarkemmankin sepostuksen,,,ja moni muukin, joten etsi-toiminnolla löytyy lisää.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ilmastointi
Tuota itse epäilen kun kuitenkin välillä pelaa ihan hyvin, paikallaan kun on hetken niin rupeaa tulemaan kylmää. Eikös tuo pitäisi jokatapauksessa puhaltaa kuumaa jos laittaa "HI" asentoon? Eli silloinhan se ei piittaa mistään anturiarvosta vaan säätää moottorin toiseen laitaan.Mimmi kirjoitti:Ja jollei läppä liiku, voi vika löytyä askelmoottorista. Se taasen löytyy kojelaudan sisältä ja helpoin tie vaihtoon on ottaa kojalaudan kansi ja 2 ilmaputkea pois, jolloin nyrkitkin mahtuvat.
Ja sitten lisäkysymys, meneekös vuosimallin -93 cs aerosta noi askelimoottori ja muut lämpöpuolen osat tuohon marg3:n -97 cs:ään? Olisi itsellä varmasti noita osia tuossa purkuautossa...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: Ilmastointi
Voisiko vika olla toi boigan mainitsema askelmoottori? HI-asetuskin puhaltaa vaan kylmää. Ajaminen isommalla nopeudella pari kilometriä korjaa vian
Re: Ilmastointi
Itsellä oli juminut lämpimälle, vikana oli särkynyt askelmoottori. Suoritin ruumiinavauksen askelmoottorille ja vikana oli kuluneet hiilet, joiden uusiminen olisi varmasti monimutkaisempi operaatio, kuin maksaa parikymppiä "uudesta". Itse askelmoottorihan on uutena ihan poskettoman hintainen (taisi olla lähellä puoltatoistasataa euroa), joskin hyvin yleinen Boschin osa. Samaa moottoria kun käytetään monessa eri sovelluksessa.marg3 kirjoitti:Voisiko vika olla toi boigan mainitsema askelmoottori? HI-asetuskin puhaltaa vaan kylmää. Ajaminen isommalla nopeudella pari kilometriä korjaa vian
Re: Ilmastointi
Itse sain korjattua ilmastoinnin juuri eilen. Käytin aiemmin PCS:llä ilmastoinnin huollosssa, missä tehtiin 40 min alipaine testi, jonka jälkeen laite sylki kylmäaineet sisään. No kas kummaa molemmat kuivaimen letkut vuoti. No eikun kylmäaineet imastiin takaisin talteen, ja tilasin uuden kuivaimen samointein. Maanataina alotin kuivaimen vaihto operaation niin suureksi yllätykseksi molemmat letkut poikki kuivaimesta. Onkohan kukaan saanut yli 5 vuotiaasta autosta saanut noita ehjänä auki No eipä hätää, molemmat letkut irti, autoa kasaan sen verran et ajella kehtaa. Elien vapaapäiväna sitten suunta aamusta Polarteknikille teetättämään uudet letkut. Tai toiseen tähän putkeen joka tulee höyrystimelle juotettin letkunippa pieni pätkä letkua ja uusi nippapäähän. Ja lauhduttimelle menevä letku uusittiin kokonaan. Vai oliko ne toisinpäin, siis lauhdutin akvaariossa ja höyrystin keulalla Sekotan aina ne kummin päin ne on. Onneksi irtos toinen pää lauhduttimesta suosiolla eli kierteet jäi ehjäksi. Polarilta kun letkut sain käteen niin eikun asentamaan niitä paikalleen ja PCS täyttöön. Ja kabiiniin alko tulla kylmää Koko ruljansille tuli hintaa hieman alle 200 ekua. Mutta nyt saa kesä tulla omasta puolestablobbo kirjoitti:Menee otsikon alle, muutei ole sama ongelma kun aloittajalla..
Eli oma tonnari oli ollut poissa ajosta (ja rekisteristä) pari vuotta ennen viime kesää, jolloin se otettiin uudelleen käyttöön. Entisen omistajan mukaan automaattinen ilmastointi puhalsi ulkoilmaa kylmempää ilmaa vielä, kun auto otettiin takaisin liikenteeseen, mutta viime syksynä muutaman kuukauden käytön jälkeen freonit olivat sitten karanneet siitä pihalle. Itselläni ei ole tietoa, että oliko ne karanneet kertaheitolla, vai onko täyttöaste vain laskenut hitaasti sen rajan alle, jolloin kompura ei enää käynnisty (varmaan seisonnan aikana tavaraa on hävinnyt hitaasti?). Tänään kun oli mukavan lämmin päivä, kokeilin auto-asennolla laittaa lämpötilan minimiin, mutta kompura ei näkynyt käynnistyvän.
Ilmastoinnillehan ei itse osaa oikein tehdä mitään, mutta toisaalta ei kyllä kiinnostaisi laittaa tuon ilmastoinnin korjaukseen kovin montaa satasta, tai tulee pian kalliimmaksi kun itse auto Osaako joku antaa siis hyviä vinkkejä, miten kannattaa edetä? Onnistuuko jossain normaalilla autokorjaamolla, joka tekee ilmastointihuoltoja (esim vianor?) pelkästään se, että tarkistetaan onko systeemissä ollenkaan ainetta jäljellä ja tehdään tiiviystesti? Jos systeemi vuotaa/kompura on rikki, ei varmana kannata alkaa korjaamaan.. Toisaalta kuvittelisin, että jotain vaihdettavaa siellä on kuitenkin (tiivisteet?) jos kerran aineet on vähitellen kadonneet. Ilmastoinnin täyttöähän usein mainostetaan ~100e hintaan, pitäisikö kosla viedä suoraan tuollaiseen palveluun, ja mikäli systeemi vuotaa, he eivät sitä täytä? Mitä lysti maksaa tuossa tapauksessa?
9000 turbo vuodelta 1986.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)