Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Alkaa CSE tonnarissa ilmeisesti tulemaan tiensä päähän tuo sisätilan lämmityslaitteen puhallin, kun välillä pitää eräänlaista "ulinaa" riippuen puhallinnopeudesta, ym. vastaavasta.

Minkälainen työ tuo on vaihtaa, sillä ilmeisesti täytyy vaihtaa moottoreineen päivineen, koko höskä...

-------------------------------------------------------------------------------
LÄMMITYSL MOOTTORI/ESIVASTUS SAAB 9000 --98
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori (ei siipiä). Puhaltimessa
myös siivet mukana.
9000 Moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1858 69.90 ???
9000 Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1739 99.90 ???
-------------------------------------------------------------------------------

Mitä mieltä olette arvon saabistit, kannattaako ostaa Motonetistä vai jostain muualta uusi osa??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja jus »

Motonetin myymä moottori ainakin ilman siipipyörää oli toissavuonna aito Bosch. Sikäli turhaa maksaa samasta tuotteesta muualla enemmän.

Kuvaus vaihtotyön hankaluudesta tai tarvittavat kikat löytyy ETSIllä.
Mm. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Taitaa joku päivä olla puhaltimen moottorin vaihto edessä, kun nyt kuuluu jo oikealle käännyttäessä rahinaa, eli joku hankaa johonkin ja kohtuu paljon. Mutta siis vain oikealle päin käännyttäessä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Mullakin ulvoi kaikilla muilla nopeuksilla, paitsi kolmosella.. Katselin sitten huoltokirjaa ja huomasin, että puhallin on jossain vaiheessa jo kertaalleen vaihdettu. Kurkistus akvaariokoteloon paljasti, että puhallinkotelo on kauttaaltaan jeesusteipin peitossa. Teippejä repiessäni alkoi paljastumaan asian laita, joku oli siis vaihtanut puhaltimen kotelon läpi, eikä ollut edes viitsinyt korjata koteloa sikafleksillä, vaan luottanut pelkästään jeesusteipin voimaan.. No, en vielä puhallinta edes vaihtanut, rasvasin vaan laakerin, reippaasti jeesusteippiä ja nyt on sen 2kk toiminut ongelmitta. Onpahan ainakin helppo vaihtaa tulevaisuudessa, kun on kotelo jo valmiiksi auki :-)

Totta puhuen olisin luultavasti itsekin hajottanut sen kotelon, kun ei ole vehkeitä eikä osaamista isompiin remontteihin.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Onko suositeltavaa vaihtaa lämmityslaitteen kenno samalla, jos tuon moottorin vaihtaa, vaikka ei kennossa vuotoa olisikaan??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Samaa mieltä Mimmin kanssa.
Molemmat (puhallin ja kenno) kannattaa vaihtaa samalla. Työnä se on käytännössä sama. Itselläni aikoinaan (tosi kauan sitten) kävi juuri niin, että ensin vaihdoin kennon tuon "tyyppivian" eli imelä haju sisätilassa sekä alkavaa huurretta laseissa pikkupakkasillakin ja sitten parin kuukauden päästä vaihdoin puhaltimen moottorin. Moottori ei aina lähtenyt kunnolla pyörimään ja nopeus vaihteli radikaalisti. Kopautus muovikoppaan auttoi asiaan. Arvatenkin otti otsalohkoon siinä vaiheessa.

Itse työnä homma on mielestäni melko työläs, joskin ei mitenkään vaikea. Purkutyötä akvaariossa riittää enenkuin moottoriin ja kennoon pääsee käsiksi ja vaihtamaan ne. Kyllä siihen ensikertalainen saa kivasti yhden illan kulumaan aina pikkutunneille asti ennenkuin homma on tehty ja auto taas paketissa. Saattaapi jopa käydä niin, ettei jaksa kaikkea yhden illan aikana edes loppuun tehdä. Tämä tietenkin on niin henkilökohtaista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Tuha kirjoitti:Taitaa joku päivä olla puhaltimen moottorin vaihto edessä, kun nyt kuuluu jo oikealle käännyttäessä rahinaa, eli joku hankaa johonkin ja kohtuu paljon. Mutta siis vain oikealle päin käännyttäessä.
Eikös tuo oikelle käännyttäessä kuuluva kahina ole tyypillisesti merkki siitä, että akvaariokotelon "viemärit" ovat tukossa? Itsellä ainakin auttanut joka kerta tuollaiseen oireeseen akvaarion ja sen röörien huolellinen puhdistus. Aina on löytynyt kunnon kasa neulasia, lehtiä ja mitä lie mutaa. Vesi jää kaukaloon vellomaan ja osuu oikelle kurvattaessa siipipyörään (kai?). Kannattaa ainakin tsekata tuo ennenkuin alkaa suht koht työlääseen moottorin vaihtoon...
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Jartsu kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Taitaa joku päivä olla puhaltimen moottorin vaihto edessä, kun nyt kuuluu jo oikealle käännyttäessä rahinaa, eli joku hankaa johonkin ja kohtuu paljon. Mutta siis vain oikealle päin käännyttäessä.
Eikös tuo oikelle käännyttäessä kuuluva kahina ole tyypillisesti merkki siitä, että akvaariokotelon "viemärit" ovat tukossa? Itsellä ainakin auttanut joka kerta tuollaiseen oireeseen akvaarion ja sen röörien huolellinen puhdistus. Aina on löytynyt kunnon kasa neulasia, lehtiä ja mitä lie mutaa. Vesi jää kaukaloon vellomaan ja osuu oikelle kurvattaessa siipipyörään (kai?). Kannattaa ainakin tsekata tuo ennenkuin alkaa suht koht työlääseen moottorin vaihtoon...
Pitääpä tsekkailla miltä näyttää...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

petrisa kirjoitti:Samaa mieltä Mimmin kanssa.
Molemmat (puhallin ja kenno) kannattaa vaihtaa samalla. Työnä se on käytännössä sama. Itselläni aikoinaan (tosi kauan sitten) kävi juuri niin, että ensin vaihdoin kennon tuon "tyyppivian" eli imelä haju sisätilassa sekä alkavaa huurretta laseissa pikkupakkasillakin ja sitten parin kuukauden päästä vaihdoin puhaltimen moottorin. Moottori ei aina lähtenyt kunnolla pyörimään ja nopeus vaihteli radikaalisti. Kopautus muovikoppaan auttoi asiaan. Arvatenkin otti otsalohkoon siinä vaiheessa.

Itse työnä homma on mielestäni melko työläs, joskin ei mitenkään vaikea. Purkutyötä akvaariossa riittää enenkuin moottoriin ja kennoon pääsee käsiksi ja vaihtamaan ne. Kyllä siihen ensikertalainen saa kivasti yhden illan kulumaan aina pikkutunneille asti ennenkuin homma on tehty ja auto taas paketissa. Saattaapi jopa käydä niin, ettei jaksa kaikkea yhden illan aikana edes loppuun tehdä. Tämä tietenkin on niin henkilökohtaista.
CC tonnariin olen joskus molemmat vaihtanut eli ei olla ensimmäistä kertaa hommissa, mutta nyt tosin kyseessä CSE tonnari jossa ainakin äkkiseltään katsoen on paremmin tilaa korjailla.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja J.N »

Onko kukaan lähtenyt harrastuksen nimissä protoilemaan ja kokeilemaan elvyttää tuolaista puhaltimen moottoria purkamalla, putsaamalla ja voitelemalla?

Itsellä on jo jonkin aikaa ollut havaittavissa sellaista pientä "kuivan laakerin kitinää" jollain pienillä nopeuksilla, vähän ulkolämpötilasta ja kelistä riippuen. Ei ääntele aina, mutta nykyään jo sen verran usein (päivittäin), että ärsyttää. Kitinä poistuu yleensä napsauttamalla puhallusnopeutta pykälän -kaksi isommalle.

Onko kukaan tutkinut onko se moottori jo ihan loppu ja vaihdon tarpeessa tuossa 10-11 vuoden iässä (~200tkm) vai voisiko saada kuntoon fiksaamalla. Mitään rohinoita tms. tuosta ei kuulu ja nopeudet eivät aaltoile tms. Vain pientä kitinää/vikinää ajoittain.

Onhan sitä joskus aiemminkin käytetty kokonaisia kesälomapäiviä noiden vehkeiden parissa harrastaen ja joskus ehkä jopa joutavampienkin asioiden parissa...

[Edit.] Tuossa juuri pari päivää sitten tiedustelin muiden asioiden ohessa tuon moottorin hintaa PCS:ltä. Noin 130€ oli päivän hinta (ilman klubialea) ja hyllystä olisi löytynyt.
#3418
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mitä olen kuvia nähnyt noista puretuista vikisseistä moottoreista, niin hiilet niistä on ainakin olleet ihan lopussa, liukurenkaat samaten.

Laita vaan uusi, ei aina kannata säästää väkisin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Janza »

J.N kirjoitti:Onko kukaan lähtenyt harrastuksen nimissä protoilemaan ja kokeilemaan elvyttää tuolaista puhaltimen moottoria purkamalla, putsaamalla ja voitelemalla?
Mulla oli tarkoituksena elvyttää (vaihtaa hiilet ja voidella) mutta kun sain motin irti niin pakko oli todeta ettei kannata yrittääkään, hiilien lisäksi myös kollektori oli ihan finaalissa eli ei minkäänlaista sorvausvaraa jäljellä.
Jos ei ole pakko saada samalla kertaa kuntoon asti niin senkun purkaa ja tutkii mitä löytyy, itse ajelin muutaman päivän ilman puhallinta/auki leikattua puhaltimenkoteloa/akvaarion väliseinää kun paikallisessa motonetissa ei ollut mottia hyllyssä.
Sadesäällä ei tietysti kannata ajella ilman puhallinta :wink:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
J.N
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja J.N »

Jope kirjoitti:...hiilet niistä on ainakin olleet ihan lopussa, liukurenkaat samaten.
Janza kirjoitti:...kollektori oli ihan finaalissa eli ei minkäänlaista sorvausvaraa jäljellä.
No tällaisia varmisteluja vähän kaipailinkin asiaan... On siis erittäin todennäköistä että toosa rupeaa olemaan ehtoo puolella jo _ihan kaikin puolin_ tuossä iässä (ja kilometreissä) vaikka ääntely onkin vasta ajoittaista ja melko pientä.

Täytyypä siis selvitellä uuden moottorin hintaa myös paikallisista tarvikeliikkeistä...
#3418
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Onko tuo sisätilanpuhallin kaikissa tonnareissa samanlainen?

LÄMMITYSLAITTEEN KENNOSTO SAAB 9000 --98
9000 85--91 Kennon ritiläosa mitattava!
jos 28x16cm, Ø24mm-putket vierekkäin (Saab-7496441/9620238)30-8546 88.00
jos 21x14cm, toinen putki laipalla (harvoin). . . . . . . 30-8513 69.90
9000 92--98 (28x16cm/Ø18mm-vierekkäisputket). . . . . . . . 30-8554 88.00
(Saab-4070728/5046362). . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8554 88.00


Ja ilmeisesti Motonetin kenno 30-8554 on oikea tuohon tonnariin, vaikka kahdessa kohtaa siellä lukeekin sama numero, mutta vuosimalli täsmää? Vai suositteleeko joku hankkimaan kennon jostain muualta? Ainakin CC ja CD tonnareihin hankittaessa se oli Valeon valmistama, kuten alkuperäinenkin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Puhaltimen moottori kaikissa sama, ja kenno on juuri tuo. Nissensin tekemä on sieltä tapana tulla joka on kyllä laadukas.
Vastaa Viestiin