Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tri-Lo kirjoitti:Puhaltimen moottori kaikissa sama, ja kenno on juuri tuo. Nissensin tekemä on sieltä tapana tulla joka on kyllä laadukas.
Mutta onko tuo hässäkkä missä puhallin moottoreineen on, kaikissa samanlainen vuosimallista tai korimallista riippuen?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuha kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Puhaltimen moottori kaikissa sama, ja kenno on juuri tuo. Nissensin tekemä on sieltä tapana tulla joka on kyllä laadukas.
Mutta onko tuo hässäkkä missä puhallin moottoreineen on, kaikissa samanlainen vuosimallista tai korimallista riippuen?
Jos puhaltimen koteloa tarkoitat niin kyllä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tri-Lo kirjoitti:
Tuha kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Puhaltimen moottori kaikissa sama, ja kenno on juuri tuo. Nissensin tekemä on sieltä tapana tulla joka on kyllä laadukas.
Mutta onko tuo hässäkkä missä puhallin moottoreineen on, kaikissa samanlainen vuosimallista tai korimallista riippuen?
Jos puhaltimen koteloa tarkoitat niin kyllä.
No sitähän juuri, mutta nyt sekin selvisi. Että kiitos vaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ja jos olet 80-lukulaiseen ennen vaihtanut, niin saat tuossa nykyisessä sitten vähän paremmin tilaa pyörittää tuota irroittamalla sitä "valetulipellin" jatko-osaa kuskinpuolella.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tri-Lo kirjoitti:Ja jos olet 80-lukulaiseen ennen vaihtanut, niin saat tuossa nykyisessä sitten vähän paremmin tilaa pyörittää tuota irroittamalla sitä "valetulipellin" jatko-osaa kuskinpuolella.
Ei ilmeisesti ole tarvetta irroitella ilmastoinnin osasia, sillä entisessä -88 vuosimallin CC:ssä ja velipojan -89 CD:ssä ilmastoinnin vermeet otettiin samalla siksi aikaa pois kun lämmityslaitteen kennoa vaihdettiin. CC:n vaihto työstä on aikaa muutamia vuosia, mutta velipojan CD tonanrin kohdalla homma tuli tehtyä viikko sitten.

Molemmissa tosin ilmastoinnista liemet, jo entuudestaan pihalla joten ei tarvinnut täysiä toimivia ilmastointijärjestelmiä tyhjentää...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Jartsu kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Taitaa joku päivä olla puhaltimen moottorin vaihto edessä, kun nyt kuuluu jo oikealle käännyttäessä rahinaa, eli joku hankaa johonkin ja kohtuu paljon. Mutta siis vain oikealle päin käännyttäessä.
Eikös tuo oikelle käännyttäessä kuuluva kahina ole tyypillisesti merkki siitä, että akvaariokotelon "viemärit" ovat tukossa? Itsellä ainakin auttanut joka kerta tuollaiseen oireeseen akvaarion ja sen röörien huolellinen puhdistus. Aina on löytynyt kunnon kasa neulasia, lehtiä ja mitä lie mutaa. Vesi jää kaukaloon vellomaan ja osuu oikelle kurvattaessa siipipyörään (kai?). Kannattaa ainakin tsekata tuo ennenkuin alkaa suht koht työlääseen moottorin vaihtoon...
No selvisi sen verran että ei ollut akvaariokotelon venttiilit tukossa, vaan se mistä pääsee se vesi pois sieltä ilmastoinnin kennoston alta, sillä siellä arviolta 5 litraa vettä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

No täsmennetään sen verran että ei nyt sentään viittä litraa vettä ollut siellä mutta kohtuu paljon kumminkin.

Tässä kuva:

Kuva




Puhaltimen moottorin hiilissä pintaa jäljellä yli puolet ja kennokin näytti vuotamattomalta, joten kumpaakaan ei toistaiseksi vaihdettu, vaan ainoastaan vesipoistettiin ilmastoinnin kennoston alta. Oli se letku liimautunut täysin tukkoon päästään....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Katos vaan, tuo oli kyllä mulle ennennäkemätön ominaisuus.. :)
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

jus kirjoitti:Motonetin myymä moottori ainakin ilman siipipyörää oli toissavuonna aito Bosch. Sikäli turhaa maksaa samasta tuotteesta muualla enemmän.

Kuvaus vaihtotyön hankaluudesta tai tarvittavat kikat löytyy ETSIllä.
Mm. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
Tänään kun hain, niin vaikka netissä luki Bosch/Chroma, niin oli jokin Taiwanilainen tekele ( surullisen kuuluisan Professional parts Sweden paketissa). Kevyempi kuin alkuperäinen ja hiilet jo valmiiksi 40 % lyhyemmät. Samoin kenno 1998 malliin oli Motonettiin Koivuselta tullut Korealainen tekele.Eli ei sekään Nissens tai Valeo.

No, en ole puhallinkoteloa vielä saanut ulos tulemaan (ilmastoitu malli), mutta jos sen sieltä saan, niin pitänee kattoa pärjäisikö vain hiilien vaihdolla, kun tuosta moottorista made in Taiwan ei ole mitää tietoa kestävyyden suhteen.

Toisaalta ei Bosch tai Valeokaan ole samaa laatua kuin 20 v sitten.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Varmaan on hintakysymys tuo valmistumaan valinta, kuinka moni olisi valmis maksamaan 2-kertaisen hinnan eurooppalaisesta tuotteesta.

Pese jollain se kenno ulkopuolelta ennen asennusta, niissä on jokin suojarasva, joka haisee tosi pahalle pitkään.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Saa muuten outletistä alkuperäisen moottorin siivillä jotain 190 eurolla. Voisi jopa olla aito Bosch!
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Joni.Komulainen kirjoitti:pitänee kattoa pärjäisikö vain hiilien vaihdolla
Yleensä se kommutaattori on kyllä kulunut niin pahasti että moottorin joutuu vaihtamaan. Omasta oli aikanaan lähtenyt jo palasiakin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Mawerick kirjoitti:
Joni.Komulainen kirjoitti:pitänee kattoa pärjäisikö vain hiilien vaihdolla
Yleensä se kommutaattori on kyllä kulunut niin pahasti että moottorin joutuu vaihtamaan. Omasta oli aikanaan lähtenyt jo palasiakin.
Joo, niin oli loppu mun 1990 mallin tonnarista, kuten myös laakerointi. 25 vuotta on kuitenkin aikamoinen saavutus. Käytetyn moottorin ja uudet hiilet laitoin siihen.

Nyt pitäisi 1998 malliin tehdä vastaava operaatio. Moottorin ja kennon kunnon näkee kunhan niin pitkälle ensin pääsen.

Taiwan/Korea osat tuskinpa montaa vuotta kestävät. Luulin, että kun Motonetin sivuilla luki Bosch Croma, että osa olisi ollut Bosch....
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

joo, oli toi vanha moottori sekä hiilet että kommutaattori loppu. Prkl# miten ton puhallinkotelo laitetaan takaisin...
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Sisätilan lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kaikki tarkistettu moneen kertaan, mutta lopputulos on, että toi Motonetin moottorin puhallusteho on 1/3 alkuperäiseen loppuunkuluneeseen moottoriin verrattuna. Ei tämmöisiä sais myydä!

Vaihtourakka oli muutenkin niin "kiva", että odotan innnolla, että laitan vaikka käytetyn alkuperäisen tilalle.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ti Elo 04, 2015 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin