Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Morjens!

Olen ollut polleana :saab: -omistajana vasta jonkin aikaa, joten kysymyksiä ajoittain herää. Tässä olisi pari.. (Hakua on myös käytetty). Auton malli allekirjoituksessa.

Käsittääkseni autossa voisi olla jonkinlainen keskuslukon ja hälyn kauko-ohjaus valmius asennettuna? Jos niin mitä siinä pitäisi jo olla valmiina ja mitä pitää laittaa itse?

Allaolevasta kuvasta kysyisin seuraavaa: (nyt vähän hävettää auton tekniikan tuntemiseni :oops: Volvossa ei ollut noin paljon putkia :D ) Noniin...

Kuva

-Mikä putki on tuo nro 2? Onko perin outoa, että siitä vähän vuotaa tuhisee öljyä? Siis kuuluuko se olla edes öljyn kanssa tekemisissä?

-Onko nro 1. jokin oma patentti vai mikä? Edellinen omistaja varmaan tietäisi vastata, mutta kysytään koko raadilta kerralla :P

-Numero 3 on ylipäänsä mikä systeemi? Liekko kuuluu olla noin sekavan näköinen letkukasa orkkiksena :?:

Seuraava kuva ja kysymys: Mikä tuon turpon merkki on? Olen jo lukenut, että mm Mitsua löytyy ja Garrett:kohan oli.

Kuva


Jos vaan sopii, niin saatan avullanne koittaa tutustua autooni jatkossakin. Ainakin sillä on mukava ajaa :D
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ahdin on ilmeisesti Garrett T03.

Numero 3 on magneettiventtiili, joka ohjaa ahtopainetta APC:n käskyjen mukaan.

Numero 1 on nk kemppistegi, eli joku on laittanut bleedin(vuotaa pienestä reiästä ilmaa ulos) tuohon magneettiventtiilin letkuun, jolla säädetään ahtopainetta. Tällä tavalla saadaan hieman normaalia korkeampi ahtopaine.

Numero 2 on huohotinletku venttilikopasta ja sieltä saattaa tulla hieman öljyä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Kiitos G-mies!

Ilmankos nämä venat ja letkut kummastuttaa, kun ei ole koskaan aiemmin ollut turboa :? Huohotinletku pitäisi kyllä jo tuntea, mutta kun se on liitetty turboon niin se tekee siitä mulle oudomman esineen.

Kemppistegi.. Nimi viittaa siihen miltä se näyttääkin. Hitsaussuutimelta? Tuolla sis ohjataan ilmaa ohi "tunnistuksen", joten todellinen paine voi olla isompi? => Ei vuotoa, alempi ahtopaine. Isompi vuoto, korkeampi ahtopaine.
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja Famnium »

jo minua edeltävä omistaja oli asentanut tuon bleedin siihen, itse en oikeen ko viritelmästä välitä mutta eipä siitä nyt hirveää haittaakaan ole, tosin semmoista ei tulla uudessa cse rojektissa näkemään, hyvinkö on toiminut saabbi..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Famnium kirjoitti:jo minua edeltävä omistaja oli asentanut tuon bleedin siihen, itse en oikeen ko viritelmästä välitä mutta eipä siitä nyt hirveää haittaakaan ole, tosin semmoista ei tulla uudessa cse rojektissa näkemään, hyvinkö on toiminut saabbi..
Kiitos kysymästä. Saabbi on toiminut kyllä hyvin. Suurempia "yllätyksiäkään" en ole siitä vielä löytänyt. Aika ruosteetonkin se tosiaan on (kuten sanoit), tai sitten en löydä lahopaikkoja :D Kuskin puolen takapyöräkotelossa oli muutes reikä, mutta se lienee ollut sultakin piilossa. Oli vähän sen oloinen (Ehjän näköinen massa päällä, mutta massa vähän repsotti ja pani tutkimaan). Nämä tämän ikäset tonnarithan on kaiketi keskimäärin enemmän ja vähemmän ruosteessa joten tää lienee varsin hyväkroppanen.


Nyt minua vaan on alkanut säiden lämmetessä kiusaamaan viheltävä (ei kovin voimakas) ääni joka tulee kaketi ilmastoinnin kompurasta. Eko -asennossa se loppuu, joten diagnoosi on varmaan oikea.

Bensaa tuntuu palavan, mutta kuten muutkin täällä sanoo - ajetaan vähemmän :D
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja Famnium »

joo on kyllä ollut itseltänikin piilossa mainitsemasi reikä, ilmastoinnista en osaa sanoa sitten sen enempää, hyvin on kylmää tullut :D ilman sivuääniä..
yllättävän vähän se kuitenkin vie tehoihin nähden, kun taas uusin perheen ns ykkösautoni vie aika mukavasti tällä hetkellä, volvo v70 2.5 turbo neliveto, hörppää hienosti :D
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaista kysyttävää (kuvien kera)

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Famnium kirjoitti:joo on kyllä ollut itseltänikin piilossa mainitsemasi reikä, ilmastoinnista en osaa sanoa sitten sen enempää, hyvin on kylmää tullut :D ilman sivuääniä..
Juu kylmää kyllä tulee jos on hellettä. Vähän yli-innokas on tuo ilmastointi, mutta niin se näyttää olevan muillakin :) Aika pieni se ääni loppujen lopuksi on, mutta kun sen on nyt bongannut niin se arveluttaa. Noh, aika näyttää.
yllättävän vähän se kuitenkin vie tehoihin nähden, kun taas uusin perheen ns ykkösautoni vie aika mukavasti tällä hetkellä, volvo v70 2.5 turbo neliveto, hörppää hienosti :D
Jo vain. Tehoihin ja ikään nähden ei tietenkään mikään mahdoton kulutus, etenkin jos koittaa ajaa taloudellisesti. Keskikulutus on pyörinyt 8,6-8,8l tienoolla. Pääosa ajosta maantieajoa. Voisi joskus ottaa ja kalibroida varmuudeksi tuon kulutusmittarin.

Saattaahan se tuollainen Volvo hörpätä juu :P
Vastaa Viestiin