Vinkuvat Jarrut
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Vinkuvat Jarrut
Mahtaako olla mitään keinoa jarrutusäänien poistoon? Ärsyttää kuivat vinkaisut kevyessä jarrutuksessa. Autossa on suhteellisen uudet levyt ja palat (n. 5000km ajetut). Onko ainoa konsti vaihtaa palat taas?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Vinkuvat Jarrut
Ja ei välttämättä ole. Toki palan pinta voi olla päässyt lasittumaan mutta ei se lasittuma itsessään mitään vingu, vaan jarrutettaessa joku paikka pääsee värisemään.
Viikonloppuna vaihdoin takasatuloihin uudet tiukat liukutapit- sekä kumit, ja uudet tiukat satuloiden jousisangat, ja kiljahtelut loppuivat siihen paikkaan. Hiljattain vaihdettuihin levyihin ja paloihin en kajonnut ensinkään.
Viikonloppuna vaihdoin takasatuloihin uudet tiukat liukutapit- sekä kumit, ja uudet tiukat satuloiden jousisangat, ja kiljahtelut loppuivat siihen paikkaan. Hiljattain vaihdettuihin levyihin ja paloihin en kajonnut ensinkään.
Re: Vinkuvat Jarrut
Vinkuminen loppuu kuin seinään, kun asennat motonetin "vinkuna palat". Ovat kumimaiset tarrat, jotka leikataan palojen muotoon. Ei maksa paljo mitään. Osta kahet, niin riittää varmasti taaksekin. Niin minä tein, eikä ole EBC:t vinkuneet Greenstuffien kanssa enää inahdustakaan. Jarrutuntuma tuli ehkä alussa hieman pehmeämmäksi, mutta tehot ovat tallella.
Re: Vinkuvat Jarrut
Ruotsalaismerkit vinkuu aina...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Vinkuvat Jarrut
Ajanut nyt pari viikkoo motonetin uusilla paloilla ja kohta menee mielenterveys tuon vinkumisen kanssa
Pitää kokeilla rasvailla nuo liut ja muutkin turhat osat ja vaikka viilata nuo reunat... Nuo motonetin palat ei btw. ota ihan levyn reunoihin asti jos oikein katoin...
Pitää kokeilla rasvailla nuo liut ja muutkin turhat osat ja vaikka viilata nuo reunat... Nuo motonetin palat ei btw. ota ihan levyn reunoihin asti jos oikein katoin...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Vinkuvat Jarrut
Juuri yhteen tonnariin laitettiin zimmermania ja federoa. Aluksi rupesi vasen etu vinkumaan. Otettiin uuestaan auki ja hiukan viilattiin reunoja, jotta pala istuisi satulaan paremmin. Vinkuminen katosi, eli katsokaa ettei pala kanita mistään.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Vinkuvat Jarrut
Yleensäkin kun jarrupaloja/levyjä vaihtelee, niin kannattaa viilailla niitä ruostepaskoja pois vähän joka paikasta. Toimivatpa sitten taas hetken paremmin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Vinkuvat Jarrut
Viilasin palat, hioin satulat/tuet ja pistin kuparitahnaa liukuihin - pari tuntia meni mutta oli sen arvosta ku ei enää inise.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Vinkuvat Jarrut
...korjaus; turha työ oli näköjään, taas alkoi vinkumaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Vinkuvat Jarrut
Siitä jarrulevystä kun viilaa hiukan reunaa, niin loppuu vinkuminen.
Tämän olen todennu ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi , ja ei vingu nyt.
Tämän olen todennu ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi , ja ei vingu nyt.
Re: Vinkuvat Jarrut
pari tuntia meni auto siis vinkumatta?j0ne kirjoitti:Viilasin palat, hioin satulat/tuet ja pistin kuparitahnaa liukuihin - pari tuntia meni mutta oli sen arvosta ku ei enää inise.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Vinkuvat Jarrut
Su Heinä 06, 2008 10:28 am -> Pe Heinä 18, 2008 7:31 ampari tuntia meni auto siis vinkumatta?
Eli viikon tai pari tais kestää ääneti
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Vinkuvat Jarrut
kun uusii sekä levyt että palat, niin tulee liian hyvä eli palat lasittuu. minä otin palat pois ja hankasin lasitteen hiomanauhaa vasten vanerin päällä ja takaisin kasaan. eli enää vinkunut. Mutta toki tietyt ( kovat ??) palojen pinnoitteet herkemmin vinkuvat.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Vinkuvat Jarrut
Tarkasta sylinterin pään suoruus. Myös laittamalla kumilevyt (kitinänvaimennuslevy) palojen taakse, voi ongelmasta päästä eroon. Olen ostanut nyt pari sarjaa Girlingin paloja, koska niissä on kumit valmiina. Yhdessä tonnarissa oli sylinterien päät ruostuneet ja pala ei ottanut tasaisesti kiinni, jolloin jarrut alkoivat vinkua palojen vaihdon jälkeen.j0ne kirjoitti:Su Heinä 06, 2008 10:28 am -> Pe Heinä 18, 2008 7:31 ampari tuntia meni auto siis vinkumatta?
Eli viikon tai pari tais kestää ääneti
Myöskään yhdistelmä Brembon levyt ja Juridin palat eivät vingu. Sylinterien päät ovat kylläkin suorat ja tasaiset.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Vinkuvat Jarrut
Täälläkin ongelmia vinkumisen kanssa. Vaihdettiin jarrulevyt ja -palat, jonka jälkeen alkoi ensinnäkin kevyissä jarrutuksissa vinkuminen. Lisäksi (paljon ärsyttävämpänä) kun hieman enemmän painaa jarrua niin alkaa kuulumaan sellanen todella äänekäs rohina tai muu ääni, jota en nyt osaa kuvailla. Tätä tapahtuu jokaisen jarrutuksen yhteydessä ja on todella äänekestä kaupunkinopeuksissa. Nyt vaihdettiin kesänakit alle ja otettiin palat irti jne. ja mitään näkyvää syytä tuolle rohinalle ei löydetty.
Lisätään vielä, että kun ajaa maantienopeuksia ja tulee kaupunkiin (vaikka vähän kovemmin jarruttaen ensimmäisiin valoihin), niin vinkumista tai rohinaa ei kuulu muutamaan ensimmäiseen minuuttiin kaupunkiajon alkaessa, mutta 100% varmuudella palaa aina kuitenkin.
Tästä ketjusta jo muutamia vinkkejä saikin, mutta mistä luulette tuon kuvauksen perusteella vinkumisen ja rohinan johtuvan ja mistä lähtisitte liikkeelle näiden eliminoimiseksi?
Kiitoksia jälleen etukäteen kaikille vastauksista!
Lisätään vielä, että kun ajaa maantienopeuksia ja tulee kaupunkiin (vaikka vähän kovemmin jarruttaen ensimmäisiin valoihin), niin vinkumista tai rohinaa ei kuulu muutamaan ensimmäiseen minuuttiin kaupunkiajon alkaessa, mutta 100% varmuudella palaa aina kuitenkin.
Tästä ketjusta jo muutamia vinkkejä saikin, mutta mistä luulette tuon kuvauksen perusteella vinkumisen ja rohinan johtuvan ja mistä lähtisitte liikkeelle näiden eliminoimiseksi?
Kiitoksia jälleen etukäteen kaikille vastauksista!