9000 tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Business »

2.3 vaparissa tyhjäkäyntimoottori on syvemmällä imusarjan alla, kuten "jusin" kuvasta käy ilmi - imusarjan yläosa piti otta irti. Kiitos vinkistä!

Tyhjäkäynti tasaantui putsauksen jälkeen. Toisinaan tyhjäkäynti jää kuitenkin hetkeksi n. 1300-1400 kieppeille esim. liikennevaloihin pysähtyessä. Onko viive peräisin softasta vai pitäisikö tutkia tarkemmin...?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

Meillä kanssa -89 2,0i tonnarissa tyhjäkäynti nuukahtaa etenkin kylmänä niin paljon kaasun polkemisen jälkeen, että kone sammuu. Parhaiten sen huomaa esim. risteyksessä, kun vaihtaa pienempää pykälää sisään. Lämpimänä sama homma jatkuu, mutta tyhjäkäynti vain käväisee siinä n. 300rpm tuntumassa ja sitten palaa normaalilukemille, eli tarvitisisi minunkin luultavasti tyhjäkäyntimoottori putsata.

Sanokaa ihan rehellisesti, että onko tuon putsaaminen kovinkin vaativa homma tehdä ns. taivasalla? Ei ole valitettavasti omaa autotallia, joten pihalla täytyisi läträillä. Mitä kaikkea irtoavaa tavaraa tuolta tyhjäkäyntimoottorista putkahtaa ulos? Jos on vähän vaativampi homma, niin täytyy ajella hallille tekemään.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jus »

pezku^ kirjoitti:Sanokaa ihan rehellisesti, että onko tuon putsaaminen kovinkin vaativa homma tehdä ns. taivasalla?
89-autossa tyhjäkäyntimoottori on kivasti tarjolla imusarjan päällä. Irrottaessa ei tarvitse kuin avata kiinnityspanta ja letkukiristimet ja irrottaa johtoliitin.

Itse tyhjäkäyntimoottoria ei yleisesti ottaen avata, liuotetaan vaan nokea yms tahmaa pois venttiilipesästä. Ja kun ei avata, osia ei sinkoile. Voi hyvin tehdä taivasalla.

Tyhjäkäyntimoottorin avaaminen on sitten eri juttu.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

Onkin mennyt aikaa viime viestistä tähän ketjuun ja tänään vasta sain aikaseks tyhjäkäyntimoottorin puhdistamisen, mutta ei se ongelmaan mitään auttanut. Erityisen likainenkaan se ei ollut, vaikkei sitä ole luultavasti ikinä putsattu. Lika oli lähinnä seinämille kertynyt ja lähti hienosti pois Würthin puhdistusspraylla.

Puhdistuksen jälkeenkin tyhjäkäynti seilaa siinä 800-1000 välillä ja kaasua poljettaessa meinaa pudota sinne 300-500rpm tienoille. Moottori kuitenkin ilmeisesti toimii, koska se jaksaa pitää tyhjäkäynnin oikealla kohdalla, kun esim. luistattaa kytkintä tyhjäkäynnillä, vaikka se pudottaakin hetkellisesti tyhjäkäynnin melko alas. Kytkimen noston jälkeen tyhjäkäynti hetkellisesti käy yli tonnissa ja laskeutuu sitten jälleen takaisin tuolle vaellussektorille.

Mistä sitä tyhjäkäyntivikaa kannattaisi seuraavaksi lähteä paikantamaan? Auto on siis 9000S 2,0i ja vm. -89.
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

Keskustelen nyt itseni kanssa, mutta mistä lähtisin etsimään syytä poukkoilevaan tyhjäkäyntiin, kun tyhjäkäyntimoottorikin on nyt putsattu? Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti meni melkeinpä huonommaksi eli kierrokset käyvät kytkimen polkaisemisen jälkeen vielä alempana ja välillä etenkin kylmänä tyhjäkäynti jää n. 1300rpm tuntumaan. Kerran kytkimen jumittavan lattiamaton takia painoin kytkintä suoralla tiellä kierrosten ollessa n. 2000rpm ja kierrokset jäivät sille tasolle.
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kannattaa katsoa että ne kaasuläppäkotelon/imusarjan ympärillä olevat kumiletkut on ehjät ja paikoillaan.
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

Laitetaas tänne yksi raportti viasta ja sen korjaantumisesta.. (2.0t-96 steg1)

Tyhjäkäynti sekosi tuossa muutama päivä sitten ja kierrokset hyppi välillä 1500-2000rpm ja käynnin ääntä voisi kuvailla: fomm,fomm,fomm,fomm..jne
Ajossa pysyi noin parissa tonnissa ja auto siis jatkoi kulkuaan vaikka päästi kaasusta irti..

Foorumin ohjeiden mukaan ensiksi tutkittiin letkujen kunto, sitten kaivettiin tyhjäkäyntimoottori esiin ja putsattiin rasvanpoistoaineella ja perään crc:tä, lisäksi vastaan tulleita sähköliittimiä auottiin ja hipunen crc:tä kuhunkin.

Kasauksen jälkeen ensi startilla kone kävi huonosti, ei vastannut herkästi kaasuun ja tyhjäkäynti korkea. Hetken ihmettely ja uusi testi niin kone kävi normaalisti ja tyhjäkäynti erittäin tasainen 1000rpm :D

Seuraavana iltana autossa paloi akun valo ja lähti vain vaivoin käyntiin ja sammui heti jos ei kaasua painanut. Pitkähkölle lenkille ja sen jälkeen toiminut normaalisti, niin tyhjäkäynti kuin muutenkin. (toivotaan että lienee akun heikkoutta, mutta mainitaan nyt kuitenkin tässä yhteydessä kun tapahtui heti rempan perään) :x

Kiitos foorumin ohjeiden taas sai itte jotakin korjatuksi. (pysyisikin kunnossa!)
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kode85 »

Itsellä 9000CC 2.0l -91 tyhjäkäynti on n. 1100-1300rpm. Mistä lähdetään vikaa hakemaan, että sais normaalitasolle?. Tyhjäkäyntiventtiili(moottori) on puhdistettu ja tulpat vaihdettu juuri. Katsastusta puukkaa piakkoin ja olisi mukava saada kondikseen.
Vastaa Viestiin