Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
matsuk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja matsuk »

Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin toimii hyvin alussa, mutta lakkaa sitten kytkeytymästä, kun on ajanut 5-20 km. Magneettikytkimelle tulee kyllä virta, mutta kytkin ei jaksa vetää kiinni saakka. Kun kytkimelle antaa kuumana virtaa, joko omasta johdosta tai suoraan akusta, kytkin värähtää eli yrittää vetää ja pieni veto jääkin päälle. Mutta kytkeytymistä ei tapahdu.

Onko kellään vastaavaa kokemusta? Selviääkö siitä muuten kuin vaihtamalla joko koko kompressori tai pelkästään magneettikytkin?

Jos vaihtaisi pelkän kytkimen, onnistuuko se kompressorin ollessa paikallaan? Kytkimen päässä näkyy olevan kuusiokoloruuvi.

Ja auto on 1994 mallin 9000 Griffin, eli kompura on Seiko Seiki SS-121 DN1.

Niin, forumia selaamalla sain selville, että kompuran kyljessä oleva kytkin ei olekaan painekytkin, kuten luulin. Mietin nimittäin jo, että kuinka siihen tehdään reikä, kun uudessa kunnostetussa kompurassa sillä kohtaa ei ole reikää, on vaan umpilevy. Lämpökytkin ei varmaan reikää kaipaa :D Kiitos tämän forumin, en ehtinyt tuhoamaan kompuraa.
Matsu
9000 Griffin 1994
900i Special 3-ovinen 1987
ilmari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 18:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Itselläni taitaa olla samanmoinen ongelma, kompura toimii aluksi hienosti, sitten hetken päästä enää ei. En oo vielä paikallistanut ongelmakohtaa, mutta samaa epäilen. Releen olisin jo vaihtanut vaan pirut myivät väärän, täytyy vaihtaa oikeaan. Relettä kokeillessa se oli polttavan kuuma, tiedä sitten onko normaalia.
Saab 9-3 SC 2.0t Biopower '07 / Saab 9-5 2.3t '99 / Saab 900i 2.1 16-Valve '92 / Saab 96L '76 / #2429
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se kompuran kyljessä oleva "kytkin" on ylipaineventtiili, ja siitä lätkän puuttumisesta huomaa että venttiili on toiminut.
Eli jos järjestelmään tulee jostakin syystä ylipaine, niin tämä mokkula päästää
liiat paineet pois.

Jos rele on yllättävän kuuma, se taitaa kieliä liiallisesta vastuksesta.
Kannattaisi ruveta tarkastelemaan niitä maadoituksia näin aluksi.
Magneettikytkimessä on käämi, ja jos tarpeeksi tätä käämiä onnistuu kuumentamaan, niin lopputuloksena on oikosulku eristeitten sulaessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pitäisikö huolestua kun magneettikytkimen kytkiessä kompuran päälle sen todella kuulee ja jopa tuntee?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

j0ne kirjoitti:Pitäisikö huolestua kun magneettikytkimen kytkiessä kompuran päälle sen todella kuulee ja jopa tuntee?
EI...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
matsuk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja matsuk »

No niin, nyt se magneettikytkin toimii jälleen.

Vinkkiä löytyi täältä Saab sivuilta ja lisävinkkejeä löysin toisaalta netistä. Viaksi ehdotettiin, että magneettikytkimen rako kasvaa käytön myötä liian suureksi, jolloin kytkin ei enää jaksa vetää. Toisaalla puhuttiin samaisesta raon kasvusta ja kirjoittaja oli saanut raon pienemmäksi väliprikoilla säätämällä.

Mittasin välyksen kenkkuilevasta kytkimestä. Välys oli 1.0 mm. Tehdaskunnostetussa kompurassa, joka minulla on jemmassa, välys on n. 0.7 mm.

Heräsi ajatus, saisiko kytkimen päätylevyn irti irrottamatta kompuraa. Laitoin kompuralle virran suoraan akusta. Moottoro oli tietenkin sammuksissa. Näin sain lukittua kompuran, jossain määrin. Ja kas, kytkimen päässä oleva kuusiokoloruuvi kiertyikin auki erittäin helposti. Ja kierre oli oikeankätinen.

Kytkimen päätylevy lähtikin sitten helposti irti meisselillä nitkuttelemalla ja välillä levyä kiertäen. Booriakselihan siinä on.

Kun sitten työnsi kytkimen takaisin ja vedin uudestaan ulos, tulikin kytkimen mukana ulos (oli sen verran magneettinen) säätöprikka. Sen paksuus oli 0.5 mm. Heitin sen pois ja kiinnitin kytkimen levyn takaisin.

Korjaus eli säätö onnistui. Kytkin on toiminut siitä lähtien moitteettomasti, myös kuumana. Kompressorin ja kuivainsuodatin-paketin vaihto ja uusi täyttö lykkäytyi hamaan tulevaisuuteen.

Tulipa samalla jo hankittua 2.2 dl purkki ilmastointilaitteeseen sopivaan POE-öljyä, joka jäi nyt jemmaan. Arvasin, että nyt maksaa, ja kyllä maksoikin, 30 € tuo pieni purkki. Siitä tulee litrahinnaksi 136 €. Ohjeen mukaan tuossa pitäisi käyttää PAG-öljyä. Mutta silloin pitää tietää mikä viskositeetti valita. POE:ssä ei tarvitse välittää siitä. Molemmat öljyt imevät halukkaasti kosteutta itseensä. Netistä kaivamani tiedon perusteella PAG imee kosteutta vielä hanakammin kuin POE. Purkki kannattaa siis säilyttää kuivassa paikassa ja korkki visusti kiinni. Olisi tietysti tyylikästä, jos purkki olisi metallia, mutta muovia se on. Mutta niinhän ne ovat pääosin jarrunestepurkitkin.
Matsu
9000 Griffin 1994
900i Special 3-ovinen 1987
jyke67
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 13:44

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja jyke67 »

[quote="matsuk"]No niin, nyt se magneettikytkin toimii jälleen.

Viaksi ehdotettiin, että magneettikytkimen rako kasvaa käytön myötä liian suureksi, jolloin kytkin ei enää jaksa vetää. Toisaalla puhuttiin samaisesta raon kasvusta ja kirjoittaja oli saanut raon pienemmäksi väliprikoilla säätämällä.


Juuri näin silloin tein ja ny on toiminu moitteettomasti :D
9000 cse 2,3 t -94
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
Catharsis
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 00:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja Catharsis »

Volvoissa yleinen ongelma tämä välys kytkimessä, prikoilla säädetään sopivaksi. Omassa oli reilu milli eikä toiminut kuin juurikin "kylmänä" Huollossa säätivät <0.3 ja nyt puree. Ongelman jatkumona karanneet aineet kun järjestelmä ei pyöri ja tiivisteet kuivaa...
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Mimmi kirjoitti:Vaihtakaa kompuran rele.
Minula oli omassa sama oire (kompura ei kytkeytynyt uudelleen päälle, jos käynnistyksen jälkeen sammui). Rele on akun vieressä olevassa sulake/releboxissa ja se on kaksikärkinen rele, jota esim. Motonet myy huimaavaan 2,50e:n hintaan.
Vanha rele oli täynnä hiilipölyä, kun kurkkasin sen sisään juuri ennen sen lopullista sijoituspaikkaa (roskista).
Tuli vaihdettua rele. Jos tuo nyt pelittäis kunnolla.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ei toimi kuumana

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Meazza kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Vaihtakaa kompuran rele.
Minula oli omassa sama oire (kompura ei kytkeytynyt uudelleen päälle, jos käynnistyksen jälkeen sammui). Rele on akun vieressä olevassa sulake/releboxissa ja se on kaksikärkinen rele, jota esim. Motonet myy huimaavaan 2,50e:n hintaan.
Vanha rele oli täynnä hiilipölyä, kun kurkkasin sen sisään juuri ennen sen lopullista sijoituspaikkaa (roskista).
Tuli vaihdettua rele. Jos tuo nyt pelittäis kunnolla.

Mä vaihdoin kans tuon releen ja nyt toimii. Meinasin ens viikolla viedä ilmastointi
huoltoon auton, mutta eipähän tarvii enää. JES! :lol:

Itse ostin motonetistä myös tuon releen, mutta hinta oli 5.90, se 2,50 maksava
rele oli 2x30A ja 5.90 maksava 2x20A. Alkuperäinen oli 2x15A, tuskin haittaa...
Päädyin itse kuitenkin tuohon kalliimpaan vaihtoehtoon.

Kauan tappelinkin ilmastoinnin kanssa kun ensiks meni ilmansäätöläpän askelmoottori.

Kiitoksia vinkeistä, on tää foorumi kyll todella hieno tiedonlähde 8)
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vastaa Viestiin