kolina vasemmalta edestä
kolina vasemmalta edestä
Tonnari alkanut kolahdella liikkeelle lähdössä ja etenkin vaihtaessa ykköseltä kakkoselle. Kolahdus tulee vasemmalta edestä. Olisko vinkkejä, mistä kannattaisi vikaa alkaa paikallistamaan. Katsastukseen vaihdettu kuukausi sitten alatukivarren takimmaiset puslat juuri vasemmalle. Vetarin suojakumi vaihdettu keväällä myöskin vasemmalle. Ja autohan on -96 CSE, manuuali.
Re: kolina vasemmalta edestä
Jos oikein kolahtelee voiman alla ja alatukivarsien tuennat ovat varmasti kunnossa, niin todennäköisimpinä syinä ovat ehkä moottorin tuennat, vasemmalla vaihdelaatikon tukipusla, ja oikealla hydraulivaimennetut alapuoliset moottorinkiinnikkeet joissa molemmissa on rajoitinraudat jotka varmasti kolahtelevat jos itse tukityyny on pettänyt, ja varsinkin jos vielä moottorin yläpuoliset momenttituen puslat ovat väsyneet. Kuskinpukilta on todella vaikeata sanoa että miltä puolelta kolahtelu kuuluu koska ääni välittyy apurunkoa myöden ja sitämyöten korista kabiiniin.
Myös vetoakseleiden sisemmät nivelet kuopille kuluttuaan voivat ehkä jopa kolahdella mutta silloin kyllä tuntuisi jo muutenkin tärinää vedätettäessä ja etenkin samaan aikaan käännettäessä. Nämä vaivat tuntuvat kyllä jo yleisenä vapinana koko autossa.
Mutta jos vetonivelten suojakumeja on jo jouduttu yleensäkin vaihtamaan, niin kuinka pitkään nivel on joutunut toimimaan huonolla kumilla ja ilman voitelua/veden ja hiekan kera? Aikanaan Satkussa pääsi, tai päästin jopa niin pahaksi että ravisti jo koko autoa...
Omasta nykyisestä romusta viimeisin kopahtelun syy, ja samalla syy epäjohdonmukaiseen ohjauskäytökseen löytyi noista jo onneksi kohta historiankirjoihin jäävistä ja pelkästään hätäratkaisuna esitellyistä "Mc Pherson"- tyylisistä pyöränripustuksen ratkaisuista ja niiden yläpään laakeroinneista.
Ja Katsastus ei kyllä todellakaan ole mikään takuu auton liikennekelpoisuudesta, tai ainakaan turvallisesta sellaisesta, varsinkin nämä etutolppien yläpään laakeroinnit jäävät näköjään kokonaan vaille huomiota vaikka etupään ripustuksia runnotaankin penkissä ja oikein huolella.
Myös vetoakseleiden sisemmät nivelet kuopille kuluttuaan voivat ehkä jopa kolahdella mutta silloin kyllä tuntuisi jo muutenkin tärinää vedätettäessä ja etenkin samaan aikaan käännettäessä. Nämä vaivat tuntuvat kyllä jo yleisenä vapinana koko autossa.
Mutta jos vetonivelten suojakumeja on jo jouduttu yleensäkin vaihtamaan, niin kuinka pitkään nivel on joutunut toimimaan huonolla kumilla ja ilman voitelua/veden ja hiekan kera? Aikanaan Satkussa pääsi, tai päästin jopa niin pahaksi että ravisti jo koko autoa...
Omasta nykyisestä romusta viimeisin kopahtelun syy, ja samalla syy epäjohdonmukaiseen ohjauskäytökseen löytyi noista jo onneksi kohta historiankirjoihin jäävistä ja pelkästään hätäratkaisuna esitellyistä "Mc Pherson"- tyylisistä pyöränripustuksen ratkaisuista ja niiden yläpään laakeroinneista.
Ja Katsastus ei kyllä todellakaan ole mikään takuu auton liikennekelpoisuudesta, tai ainakaan turvallisesta sellaisesta, varsinkin nämä etutolppien yläpään laakeroinnit jäävät näköjään kokonaan vaille huomiota vaikka etupään ripustuksia runnotaankin penkissä ja oikein huolella.
Re: kolina vasemmalta edestä
Ekana kannattaa kattoo että sen tukivarrenpuslan korin puoleisen kiinnikkeen pultit on kiinni. Ja tietysti kaikki muutkin pultit mitä siinä vaihossa on tarvinnu aukoo. Voipi olla näinkin halpa korjaus, nimim. kokemusta on.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Re: kolina vasemmalta edestä
Selviskö kolinan syy? Omassani samanlainen kolahtelu.
9-5 Aero Wagon A -03