Hanan asennus sisätilan lämppärille menevään letkuun ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Hanan asennus sisätilan lämppärille menevään letkuun ?

Viesti Kirjoittaja veijo »

Vm. -91 hanskalokeron alta paljastui lämmönsäätöläpän vaijeria siirtävä moottori, joka ei siirtänyt vaijeria maksimilämmön ääriasentoon.

ACC:n "Lo" -asennossa vaijeria liikuttavan moottorin vipu oli säätölaitteen omassa stopparissa kiinni, mutta vaijeri liikkui vielä noin 5 mm moottoriin päin, kun irrotin vaijerin pään moottori-vaihdelaatikon vivusta. Lukitsin rautalangalla vaijerin pään niin "Lo" -asentoon kuin mahdollista. Tämän seurauksena sisälle puhallettava ilma viileni muutaman asteen.
Sivuventtiileistä tulee nyt noin 8-10 asteista ilmaa helteellä ja keskiventtiilistä noin 20 asteista ilmaa.
Kylmäaineputken kylmin kohta infrapunalämpömittarilla mitattaessa kävi asteen puolikkaan verran pakkasen puolella.

Lämmönsäätöläppä tai jokin muu läppä vuotaa siis kylmennettyä (noin 10 astetta jäähdytyskennon jälkeen) virtaavaa ilmaa lämmityskennoon ja sen jälkeen matkustamoon uudelleen lämmitettynä kojelaudan keskiventtiileistä.

Hi -asennossa vaijeria liikuttava vipuvarsi ei liikkunut lähellekään stopparia.
Yritin käsin kiskoa vaijeria, mutta se ei suostu liikkumaan "Hi" -asentoonsa.
Pakkasella en siis saa täysiä lämpöjä käyttöön, koska lämmönsäätöläppä jumittuu
ennen kuin käyttömoottorin vipu on liikkunut maksimilämmön stoppariin saakka.
Ilmeisesti lämmönsäätövipu katkeaa tämän vuoksi ja joudun laittamaan tällä forumilla esitellyn metallisen korjauspalan :-(

Jäljistä päätellen puhallinkotelo on käytetty joskus irti ja ilmeisesti silloin on jotain hajonnut tai vääntynyt noissa ilmansäätöläpissä.

Tuli mieleeni, että onnistuisiko Saab99:stä tuttu ratkaisu siirtää myös ysitonniseen: Sisätilan lämmityskennolle menevään kumiletkuun erillinen, manuaalisesti käytettävä hana (esim. palloventtiili), jonka kiinniollessa olisi 100% varmaa, että moottorin jäähdytysvedessä oleva lämpö ei pääse kiertämään mitään kautta ilmastoinnin kylmentämään ilmaan.
Kesäksi hana kiinni ja talveksi auki. Pitäisi toimia yhtä varmasti kuin junan vessa ?

Haittaako, jos tällä tavoin estän moottorin jäähdytysveden kierron sisätilan lämmityskennoon ? Periaatteessa kai vesipumppu joutuu tekemään enemmän töitä kun vastus suurenee, joka voi lisätä hiukan polttoaineenkulutusta ?
Toisaalta taas loman aikaisia hellereissuja on niin vähän kesän aikana, ettei pieni bensankulutuksen lisäys haittaa.
Vastaa Viestiin